ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وای-فای و بلوتوث در تلاش برای ورود به حوزه خانه های هوشمند هستند

ZigBee و Z-Wave نام ۲ استاندارد در زمینه ساخت خانه های هوشمند است که بستر مورد نیاز برای ارتباط بین ابزارهای خانگی هوشمند با یکدیگر را فراهم آورده اند. اگر نام این دو استاندارد ارتباطی به گوش ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۰ دی ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

ZigBee و Z-Wave نام ۲ استاندارد در زمینه ساخت خانه های هوشمند است که بستر مورد نیاز برای ارتباط بین ابزارهای خانگی هوشمند با یکدیگر را فراهم آورده اند. اگر نام این دو استاندارد ارتباطی به گوش شما نرسیده تعجبی ندارد، اما بدون تردید با ۲ رقیب دیگری که به تازگی پا به این عرصه گذاشته اند یعنی وای-فای و بلوتوث آشنا هستید.

با تولید هرچه بیشتر ابزارهای هوشمند خانگی، این دو استاندارد ارتباطی قدیمی نیز نیاز به تغییر را احساس کرده و از برنامه های خود برای فراهم آوردن بستر لازم در این زمینه پرده برداشته اند.

وای-فای برای این منظور قصد دارد یک نسخه با مصرف ناچیز انرژی ارائه کند تا در ابزارهای بسیار کوچک قابل استفاده باشد و بلوتوث نیز می خواهد با پشتیبانی از توپولوژی شبکه توری، قدرت و بُرد خود را افزایش دهد تا بتواند تمام سطح یک منزل را برای ابزارهای متعدد تحت پوشش قرار دهد.

هرچند سابقه و اعتبار این دو فناوری قدیمی می تواند برای هر رقیبی هراس آور باشد، اما یکی از مقامات ZigBee می گوید در این زمینه ترسی ندارد، چرا که وای-فای از سالها قبل در تلاش است یک نسخه با مصرف ناچیز انرژی ارائه دهد، اما با این حال به اندازه ما موفقیت کسب نکرده است.

این مقام البته در مورد بلوتوث نظر متفاوتی دارد و می گوید این فناوری از توانایی لازم برای رسیدن به موفقیت در خانه های هوشمند برخوردار است، هرچند بازار این محصولات آنقدر بزرگ هست که فضا برای فعالیت همزمان چند استاندارد وجود داشته باشد.

وی همچنین اعتقاد دارد در دنیای فناوری، قدمت نمی تواند تضمین کننده موفقیت هیج شرکتی باشد، همانطور که بلک بری زمانی بر بازار تلفن های هوشمند حکمرانی می کرد اما در ادامه رقبای تازه وارد، سهم این شرکت مشهور و قدیمی را به خود اختصاص دادند.

البته هر دوی این اکوسیستم های جدید در عین حال اطلاع دارند که بدون وجود ارتباط نزدیک با فناوری های قدیمی و پر استفاده، موفقیت در این بازار غیر ممکن است و بر همین اساس، Z-Wave از همکاری خود با هردو استاندارد وای-فای و بلوتوث پرده برداشته است.

ZigBee نیز پا را از این فراتر گذاشته و اعلام کرده وجود رقبایی مثل HomeKit اپل که بر مبنای بلوتوث و وای-فای عمل می کنند را فرصت به حساب می آورد نه تهدید. برای این منظور می توانید لامپ های هوشمند Philips Hue را در نظر بگیرید که در زمره پر طرفدار ترین محصولات در این زمینه به شمار می روند و برای اتصال به یکدیگر، فناوری ZigBee را مورد استفاده قرار می دهند.

با توجه به گفته های فوق و تلاش های صورت گرفته از سوی رقبا، در مجموع می توان اینگونه نتیجه گرفت که در سالهای آینده شاهد حکمرانی تنها یک استاندارد در حوزه خانه های هوشمند نخواهیم بود و هرکدام از فناوری های موجود می توانند بخشی از سهم بازار را به خود اختصاص دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حامد
    حامد | ۲۰ دی ۱۳۹۴

    اتفاقاً این مسئله بودن چند استاندارد بزرگترین دردسر خانه های هوشمند هست و باید واقعاً حل بشه. چون علاوه بر اینکه باعث میشه انواع و اقسام دستگاه ها با استانداردهای مختلف وجود داشته باشند که با هم سازگار نباشند، بلکه الان اگر استانداردهای Zigbee و Z-Wave رو مطالعه کنید می بینید که از نظر فرکانسی با همین وای فای و بلوتوث نداخل دارند و همش روی هم نویز میندازند.

مطالب پیشنهادی