ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: ماکت نیسان R390 GT1؛ ابر ماکتی از یک ابر ماشین

ماکت‌ های کلکسیونی خودرو مدت هاست در جهان طرفداران بیشماری دارند و در کشورمان نیز در سال‌های اخیر تب این ماکت‌ ها روز به روز داغتر می‌شود. نمونه‌ های حرفه‌ای و خاص چنین ماکت‌ هایی ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۲ دی ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

ماکت‌ های کلکسیونی خودرو مدت هاست در جهان طرفداران بیشماری دارند و در کشورمان نیز در سال‌های اخیر تب این ماکت‌ ها روز به روز داغتر می‌شود.

نمونه‌ های حرفه‌ای و خاص چنین ماکت‌ هایی علاوه بر این که امروزه با قیمت‌ های نسبتاً بالا عرضه می‌شوند، بعد ها ارزشی دو چندان می‌یابند. در این میان مقیاس‌های 1:18 و 1:43 در میان مجموعه داران از اهمیت بالاتری برخوردارند.

به همین سبب از این به بعد سعی می‌کنیم تا با بخش‌ های متفاوت بازار ماکت کشور و تازه‌ های جهانی این عرصه بیش از پیش آشنا شویم.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

همه ما برند نیسان را با وانت آبی می‌شناختیم و پاترول تا آن که بلاخره سر و کله ماکسیما و دار و دسته‌ اش پیدا شد و رفته رفته در ایران نیسان ارج و قربی بیشتر پیدا کرد.

با این حال نیسان سال‌ ها قبل از آن که سعی کند در ایران ترفیع درجه کسب کند، در اروپا تلاش کرد تا با شرکت در مسابقات گوناگون، از رقبای هموطنش عقب نماند. اوج این تلاش‌ها اما در سال 1997  با حضور R390 GT1 در لمانز رخ داد.

DSC06598

تیم انگلیسی TWR پس از قطع همکاری با جگوار به دنبال یک حامی دیگر بود که در نهایت با نیسان و نیسمو به توافق رسید و در نهایت همان پلتفرم و شاسی طراحی شده برای جگوار با بدنه ‌ای زیبا و پیشرانه V8 به حجم 3.5 لیتر و قدرت 641 اسب بخار که ساخت نیسان بود همراه شد تا R390 GT1 شکل بگیرد.

NIS-1

متاسفانه این خودرو در مسابقات لمانز 1997 و 1998 خوش ندرخشید و تنها دو نمونه خیابانی از آن ساخته شد که یکی در نهایت به قیمت 1 میلیون دلار فروخته شد.

NIS-2
نمونه خیابانی و بسیار خاص نیسان R 390 GT1 با حداکثر سرعت 354 کیلومتر در ساعت

با تمامی این اوصاف ژاپنی‌ها شیفته این نیسان هستند و حتی مردمان بریتانیا هم به دلیل نسب نیمه انگلیسی، به R390 GT1 می‌بالند. همین سبب شده تا برند AUTOart سازنده ماکت‌های کلکسیونی خودرو به سراغ این ابرماشین برود و ماکتی استثنائی از آن را در مقیاس 1:18 تولید کند.

DSC07441

طرح‌ های مختلفی از این خودرو توسط این شرکت ساخته شده است که همگی در یک نکته با هم برابر هستند و آن هم چیزی نیست مگر کیفیت و جزئیات خیره کننده.

خود ماکت به سبک و سیاق اکثر نمونه‌ها، بدنه از جنس فلز است، اما برخلاف بیشتر ماکت‌ های موجود انبوهی از قطعات فلزی در ساخت جزئیات پیشرانه به کار رفته است که نتیجه را بسیار شبیه به نمونه واقعی می‌کند.

NIS-3
نسخه مسابقه ای این خودرو مجهز به یک موتور V8 و 3.5 لیتری تویین توربو، 641 اسب بخار قدرت داشت، اما این رقم برای نسخه خیابانی در جهت کاهش فشار بر روی پیشرانه و مطابقت با قوانین به 550 اسب بخار کاهش پیدا کرده بود.

هر دو بخش جلو و عقب خودرو به طور کامل عریان می‌شوند و انبوه تجهیزات پیچیده این خودرو مسابقه‌ای را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشند؛ به طوری که در صورت عدم آگاهی ممکن است با دیدن تصاویر این ماکت فکر کنید که مشغول تماشای یک R390 GT1 واقعی هستید!

DSC07442

این ماکت با قیمت 234 دلار در بازار جهانی قابل خرید است و در کشورمان نیز چیزی بین 550 تا 700 هزار تومان قیمت گذاری می‌شود.

[این مطلب توسط نویسنده مهمان، امیرحسین پورشایان، به رشته تحریر در آمده است.]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Mohammad Amin Abbaszadeh
    Mohammad Amin Abbaszadeh | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

    خیلی جالب بود ! این وبسایت ایرانی هم به صورت تخصصی کار ساخت ماکت انجام میده و چندین نمونه ماکت خودرو هم داشت که بد نیست سر بزنید و همه در ایران ساخته شدن : www.aarshin.ir

  • N
    N | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    :|

  • Alireza
    Alireza | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    خسته نباشید واقعا. پای بررسی اسباب بازی هم به سایت باز شد

  • کیارش
    کیارش | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    خیلی ممنون از مطلبتون.
    اما من واقعا شوکه شدم با دوتا عکس شد بررسی؟؟؟

  • Amir
    Amir | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    مرسی امیر حسین جان اما این بررسی ماکت بوود عایا!؟ دوتا عکس! اصا جنسش چیه!؟

    • shahryar
      shahryar | ۲۳ دی ۱۳۹۴

      چهار تا عکسه ????

مطالب پیشنهادی