ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش مالی آلفابت، با ارزش ترین کمپانی جهان برای سه ماهه نهایی ۲۰۱۵ منتشر شد

لری پیج و سرگئی برین در زمانی که هنوز در راس گوگل قرار داشتند، پروژه هایی نظیر بالون های اینترنت رسان، خودروهای بدون راننده و البته تلاش برای رسیدن به زندگی جاودانه را آغاز کردند؛ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ | ۰۷:۰۰

لری پیج و سرگئی برین در زمانی که هنوز در راس گوگل قرار داشتند، پروژه هایی نظیر بالون های اینترنت رسان، خودروهای بدون راننده و البته تلاش برای رسیدن به زندگی جاودانه را آغاز کردند؛ تلاش هایی که بیشتر آنها هنوز به شکل نهایی نتیجه نداده اما در این میان همواره سرمایه گذارن گوگل را نگران می کرد که این دو رویاپرداز، با پول هایشان چه می کنند.

سال پیش تغییر ساختار بزرگی از راه رسید و «آلفابت» تشکیل شد؛ یک هولدینگ که در مرکزیت قرار می گرفت و همه بخش به شکل زیر مجموعه هایش در می آمدند. حالا گوگل به همراه چند بخش دیگر همچون هسته اصلی آلفابت برایش کسب درآمد می کنند در صورتی که تحلیلگران روی بقیه قسمت هایی که هنوز سرنوشت مشخصی ندارد، نام «سایر قمارها» گذاشته اند.

در ساعات آغازین بامداد امروز به وقت ما، آلفابت برای اولین بار گزارش مالی خود را ارائه داد؛ گزارشی که عملکرد مالی سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ را در بر می گیرد.

Screen Shot 1394-11-13 at 7.25.30-w600

اجازه بدهید همین ابتدای کار خیالتان را راحت کنیم. آلفابت در همین سال ۲۰۱۵، مبلغی معادل ۳.۵۶ میلیارد دلار خرج همان «سایر قمارهایش» کرده است. به طور کلی در سال ۲۰۱۵، آلفابت توانسته درآمدی ۷۵.۵۴ میلیارد دلاری به دست آورده و از این مبلغ، سود خالص ۲۳.۴۲ میلیارد دلاری را کسب نماید. در سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ اما درآمد آلفابت به ۲۱.۳ میلیارد دلار رسیده که این رقم حکایت از رشد ۱۸ درصدی در قیاس با سه ماهه سوم سال گذشته اش دارد. سود خالص آلفابت در این دوره نیز ۳.۹۷ میلیارد دلار بوده است.

نکته اینجاست که رشد این درآمد بسیار بهتر از آن چیزی بوده که پیش از این تحلیلگران تخمین می زدند. بر همین اساس سرمایه گذاران هم پاسخی مثبت به سهام آلفابت داده و ارزش هر سهم آن تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و در همین لحظه که این مقاله به انتشار می رسد، ارزش آلفابت از ارزش اپل بالاتر رفته و اکنون آلفابت است که در جایگاه نخستین شرکت با ارزش جهان جای گرفته.

اما شرکت هایی که درون بخش «سایر قمارها» دسته بندی می شوند عبارت هستند از: Access یا Google Fiber، Calico که می خواهد با مرگ مقابله کند، Nest که لوازم هوشمند خانگی می سازد، Verily که پیش از این بخش علوم زیستی گوگل بود، GV که بخش سرمایه گذاری در استارتاپ ها و سایر شرکت هاست، Google Capital، آزمایشگاه X و...

می توان انتظار داشت که هر کدام از این بخش ها در چند سال آینده به شکل گسترده دست خوش تغییر شده و کسب درآمد کنند. در این میان برخی از این بخش ها به شکل کاملا مستقل درخواهند آمد و از درآمدهای گوگل نیز بهره نخواهند گرفت؛ در واقع ایده تشکیل یک هولینگ هم همین است و به مدیران ارشد هر بخش کمک می کند تا با استعدادهای خود کسب درآمد کرده و در یک مجموعه کلی شروع به درخشیدن کنند.

لازم به اشاره است که جمع درآمد سایر بخش های آلفابت به ۴۴۸ میلیون دلار رسیده که البته همین مبلغ نیز بیشتر از سوی Nest، Fiber و Verily تامین شده است. در این میان آلفابت میزان درآمد بخش هایی نظیر یوتوب یا اندروید را نیز افشا نکرده و صرفا بیان شد که درآمد یوتوب در قیاس با سال پیش تقریبا دو برابر شده است.

آلفابت در گزارش خود از سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵ می گوید که ۱۶.۳ میلیارد دلار از درآمدهایش از طریق تبلیغات دریافت شده و وب سایت خود گوگل مسئول کسب مبلغی برابر با ۱۲.۴ میلیارد دلار از این رقم بوده. درآمد از تبلیغات برابر با ۱۷ درصد در مقایسه با مقطع مشابه در سال گذشته اش افزایش داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • k
    k | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

    دیجیاو حالا چرا گریه میکنی گریه نداره که اپلم ی زمانی خوب بود سعی کن خودتو قانع کنی :)

    • مهدی
      مهدی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

      تابلو ه قشنگ عقده ای شدی ها
      دیجیاتو که داره از آلفابت خوب میگه این تو هستی که داری میسوزی

    • مسعود
      مسعود | ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

      بسوز تا سوزگاهد بسوزد :D

مطالب پیشنهادی