ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گزارش دیجیاتو از اولین جشنواره ایده ها و فرصت ها

حوزه ی پیشگیری از جرایم از جمله حوزه هایی است که به واسطه ی عدم دقت کافی فعالان حوزه ی کسب و کار تا امروز و حمایت و توجه همه جانبه ی نهاد های مختلف ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

حوزه ی پیشگیری از جرایم از جمله حوزه هایی است که به واسطه ی عدم دقت کافی فعالان حوزه ی کسب و کار تا امروز و حمایت و توجه همه جانبه ی نهاد های مختلف دولتی و غیر دولتی، پتانسیل زیادی برای رشد کسب و کار های نوپا در حوزه ی فناوری فراهم می کند. در همین راستا، اولین جشنواره ی «ایده ها و فرصت ها» رویداد ارزشمندی برای پرورش ایده های کسب و کاری در حوزه ی پیشگیری از حوادث رانندگی و جرایم مواد مخدر بود که از ۱۴ تا ۱۶ بهمن ماه در محل دانشگاه امیر کبیر تهران برگزار شد.

پیش درآمد فعالیت این جشنواره، مجموعه ای از چند کارگاه نوآوری اجتماعی بود که به فرصت های بکر کارآفرینی در حوزه ی آسیب ها و جرایم مواد مخدر و آسیب‌ های اجتماعی مرتبط با فضای مجازی می پرداخت. هدف این کارگاه ها بررسی چالش های مرتبط با مواد مخدر و جرایم آن و همچنین چالش های مرتبط با تصادفات و جرایم رانندگی با رویکرد پیشگیرانه از طریق نوآوری و بهره گیری از فناوری عنوان شده بود. بوت کمپ جشنواره ی ایده ها و فرصت ها نیز در دو روز به تاریخ های ۸ و ۱۲ بهمن ماه برگزار شد که طی آن مطالب مفیدی در حوزه های مختلف کارآفرینی در اختیار تیم های شرکت کننده قرار گرفت.

همه ی ما آگاه هستیم که چالش هایی مانند رشد شهر ها و افزایش جمعیت، موجب بروز معضلاتی مثل جرایم مرتبط با مواد مخدر در صحنه ی اجتماع می شوند که به تبع خود نیازهایی نیز در میان افراد جامعه پدید می آورند. همین نیازها هستند که وقتی با پتانسیل کارآفرینی گره می خورند به تولد مفهومی مثل «کارآفرینی اجتماعی» می انجامند. کارآفرین اجتماعی فردی است که یک مشکل اجتماعی را تشخیص می‌ دهد و از مفاهیم کارآفرینی برای سازماندهی، ایجاد و مدیریت سرمایه برای ایجاد تغییر استفاده می‌ کند. به عبارت دیگر کارآفرین اجتماعی به حل مشکلی می پردازد که واقعاً مشکل جامعه است و برای حل آن تقاضایی وجود دارد.

در این حوزه قرار است برای حل مشکلی اجتماعی، محصولی تولید یا خدماتی ارائه شود. محصول مورد بحث هر چیزی که هست باید بازاری داشته باشد و حد اقل بخشی از جامعه علاقمند به استفاده از آن باشند و برای پرداخت هزینه‌ های آن از خود رغبت نشان دهند. با این تفاسیر، با توجه به جوانی جمعیت کشور ما و خطراتی که در کمین آنهاست، جرائم مختلف اجتماعی به ویژه در حوزه ی ترافیک، و همچنین اخت روزافزون این نسل با آخرین فناوری های روز دنیا، شاید استفاده از فناوری برای مقابله با آسیب ها، حوادث و جرائم حوزه های یاد شده یکی از بهترین و اثربخش ترین راه حل های پیش رو باشد.

خوشبختانه این نگاه در میان مسئولان ذیربط شکل گرفته و روز به روز بر حمایت های آنان از چنین فعالیت هایی افزوده می شود. از جمله نهاد هایی که به نظر می رسد توجه ویژه ای به استفاده از پتانسیل کارآفرینی، تخصص نسل جوان و قدرت فناوری نشان می دهد، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه ی قضائیه به عنوان برگزار کننده ی این جشنواره است.

Untitled

هدف این معاونت و همراهان آن از برگزاری جشنواره ی ایده ها و فرصت ها این بوده است که محیطی را برای فعالان حوزه ی فناوری ایجاد کنند تا بتوانند ایده های خود در این زمینه را ظرف ۵۴ ساعت به کسب و کاری نوپا یا همان استارتاپ تبدیل کنند. شرکت کنندگان در این رویداد می توانستند از اول به صورت تیمی حضور به هم برسانند و یا با حضور در رویداد به صورت انفرادی، تیم تشکیل دهند و با هم تیمی های خود برای پیاده سازی ایده ی اولیه و تبدیل آن به ایده ای قابل ارائه در برابر داوران جشنواره و سرمایه گذاران تلاش کنند.

بعد از استارت خوردن رویداد با ارائه و ثبت ایده های اولیه ی شرکت کنندگان، ایده های برگزیده با رأی گیری انتخاب شد و شرکت کنندگان پس از تیم سازی، فعالیت خود را شروع کردند. از جمله نکات مثبت این رویداد این بود که به منظور راهنمایی و تبادل تجربیات، تعدادی منتور و حتی طراح گرافیک نیز برای تیم های شرکت کننده در نظر گرفته شده بود که به نظر می رسید رابطه ی خوبی با شرکت کنندگان برقرار کرده بودند و در این مسیر راهنمایی های خوبی در اختیارشان قرار می دادند. محیط فعالیت تیم ها گرم و صمیمی بود و به نظر می رسید از لحاظ امکانات نظر اکثریت آنان را جلب کرده بود.

photo_2016-02-07_13-45-15
منتور های جشنواره
jury
داوران جشنواره

تیم های فعال در نهایت بعد از ساعت ها رقابت و تلاش بی وقفه، به ارائه ی فعالیت هایشان نزد منتور ها و رفع ایرادات وارده پرداختند. در روز پایانی جشنواره، حدود ساعت ۶ بعد از ظهر تیم ها برای ارائه ی نهایی در مقابل داوران در سالن آمفی تئاتر استاد ادیبی گرد هم آمدند. بعد از معرفی منتور ها و داوران، اولین تیمی که به ارائه ی محصول خود پرداخت خودروبان بود. پس از آن ICT، طلوع نو، Watch Me، شهر زیبا، رهجو، پنجره ی همدلی، Safe Drive، و شهر امن نیز یک به یک در برابر داوران به توضیح محصول خود و پاسخ به سؤال های داوران پرداختند. یکی از نکاتی که در همان ابتدای امر توجه را جلب می کرد تعداد اندک ایده هایی بود که از این میان با بحث پیشگیری از وقوع جرم ارتباط مستقیم پیدا می کرد. به نظر می رسید اکثر تیم ها در انتخاب ایده ی اولیه ی خود می توانستند گزینه های سنجیده تری را مد نظر قرار دهند.

1
تیم SafeDrive، تیم اول به انتخاب داوران جشنواره

در نهایت با پایان زمان ارائه و بعد از بررسی داوران، تیم Safe Drive به عنوان تیم برتر انتخاب شد و جایزه ی ۵ میلیون تومانی را از آن خود کرد. ایده ی Safe Drive حول دو محور اصلی شکل گرفته بود. اول، استفاده از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی خواب آلودگی رانندگان با استفاده از گوشی موبایل و دوم، استفاده از موبایل برای گزارش موارد تخلف راهنمایی و رانندگی با استفاده از فیلمبرداری از متخلف و ارسال فایل ویدیویی مربوطه به مراجع قانونی از طریق اپلیکیشن.

2
تیم پنجره ی همدلی، تیم دوم به انتخاب داوران جشنواره

رتبه ی دوم و جایزه ی ۳ میلیون تومانی آن نیز به صلاحدید داوران رویداد به تیم پنجره ی همدلی رسید. پنجره ی همدلی تمرکز خود را روی کمک به فرایند ترک اعتیاد از طریق ارائه ی مشاوره ی به موقع در لحظات حساس وسوسه ی شخص در حال ترک قرار داده بود.

3
تیم WatchMe، تیم سوم به انتخاب داوران جشنواره

رتبه ی سوم جشنواره نیز به تیم WatchMe رسید که سعی داشت با استفاده از یک دستبند هوشمند و سنسور عضلانی، به پایش وضعیت جسمانی شخص در حال ترک مواد مخدر بپردازد و در لحظات دشوار چرخه ی بازگشت فرد به سمت مواد، او را با ساز و کار های مختلف از تکرار این چرخه باز بدارد.

امید می رود جشنواره هایی نظیر این در ادامه مسیر ارزشمند خود را حفظ کنند و با ارتقای سطح کیفی رویداد ها، در شکوفا شدن نتایج آن در عمل نقش پر رنگ تری ایفا کنند. اما فارغ از اینکه جشنواره هایی مانند این تا چه حد در دستیابی به اهداف تعیین شده ی خود موفق عمل می کنند، صرف توجه به موضوع و جلب مشارکت جوانان می تواند نتایج قابل توجهی در بر داشته باشد. حضور سرمایه گذاران در این رویداد ها و جلب نظر آنان برای سرمایه گذاری روی نیاز های اجتماعی در نهایت به شکوفایی استارتاپ های حوزه ی اجتماعی می انجامد و باعث شکل گیری زنجیره ای می شود که نه تنها به نفع کسب و کار های فعال در این زمینه، بلکه به لطف کارآفرینی اجتماعی و ارزش مدار، به نفع تمام اقشار جامعه خواهد بود.

اولین جشنواره ی ایده ها و فرصت ها ساعت ۲۲ شامگاه روز جمعه ۱۶ بهمن در سالن آمفی تئاتر استاد ادیبی دانشگاه امیر کبیر به کار خود پایان داد. در پایان توجه شما را به گزیده ای از تصاویر مراسم پایانی جلب می کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی