ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

7 مدل رنو برای بازار خاورمیانه؛ برنامه جامع رنو پارس برای رقابت در بازار ایران

پیمان کارگر مدیر ایرانی شرکت رنو پارس که یکی از زیر مجموعه های بخش خاورمیانه کمپانی رنو محسوب می شود، ایده های بزرگی برای تبدیل کردن رنو به شریک شماره 1 صنعت خودروسازی ایران دارد، ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

پیمان کارگر مدیر ایرانی شرکت رنو پارس که یکی از زیر مجموعه های بخش خاورمیانه کمپانی رنو محسوب می شود، ایده های بزرگی برای تبدیل کردن رنو به شریک شماره 1 صنعت خودروسازی ایران دارد، ایده هایی که عرضه طیف وسیعی از محصولات کوچک و متوسط تا خرید کارخانه و خط تولید موتور را در ایران شامل می شود.

کارگر در تازه ترین مصاحبه خود با نشریه اقتصاد نیوز صحبت های جالبی را مطرح کرده که شامل موارد زیر است.

"ما دو همکاری مشترک با قرار داد هایی به صورت جدا گانه با سایپا و ایران خودرو منعقد خواهیم کرد. ابتدا با سایپا قرار داد را نهایی می کنیم و پس از آن به سراغ نهایی شدن قرار داد با ایران خودرو خواهیم رفت.

REN-5
به غیر از ارائه یک فیس لیفت کلی به نظر نمی رسد برنامه ای برای جایگزینی یا توقف تولید تندر 90 در بازار ایران وجود داشته باشد.

نوع همکاری ما با ایران خودرو و سایپا تغییر می کند به طوری که دو سرمایه گذاری مشترک جداگانه را با ایران خودرو و سایپا شکل خواهیم داد که این سرمایه‌گذاری مشترک در قالب یک جوینت ونچر با ایران خودرو و یک جوینت ونچر با سایپا خواهد بود.

رنو در همکاری مشترک جدید 60 درصد و سایپا 40 درصد سهم دارد با این روش مدیریت فروش، خدمات پس از فروش و تولید با ما خواهد بود اینگونه مطمئن می شویم که می توانیم به مشتریان به بهترین روش خدمات بدهیم تا از ما راضی باشند و کیفیت را در بهترین شکل حفظ کنیم البته هنوز در حال کار بر روی جزئیات قرار داد هستیم.

REN-3
تیراژ تندر 90 تاکنون به حد نصاب تایین شده در قرارداد نرسیده است اما کیفیت، این خودرو را به تنها امید مشتریان در بازار خودروهای کمتر از 50 میلیونی بدل کرده است.

بن رو هم یکی از شرکت هایی است که بازدید کردیم و برای تولید  زیر نظر داریم به هر حال همانطور که گفتم قصد ما انتخاب یک سایت جدید در سایپا برای قرار داد جدید همکاری مشترکمان است همکاری با پارس خودرو البته در قالب مدل های فعلی ادامه خواهد داشت ولی برای محصولات جدید با سایپا احتمال دارد سایت دیگری انتخاب شود.

KWID-25
طرح مفهومی مدل اسپرت کوئید که می تواند مورد توجه مشتریان جوان واقع شود.

از این به بعد محصولاتی را که با ایران خودرو و سایپا تولید خواهیم کرد جدید ترین محصولات رنو خواهد بود که بسیاری از آن ها در حال طراحی هستند پلت فرم 52 پلت فرمی است که جایگزین پلت فرم ایکس نود که متعلق به تندر 90 است در رنو شده است. یکی از محصولات این کلاس مدل آینده داستر است که در حال طراحی است و قرار است در سایپا تولید شود.

در ایران خودرو قرار است پلت فرم کلاس سی رنو را تولید کنیم محصولات این کلاس هم اکنون در رنو در حال طراحی است . قرار داد جدید ما مانند دیگران نیست که محصولات چند سال پیش خود را به ایران خودرو می دهند موضوع قرار داد ایران خودرو و رنو محصولاتی است که در رنو در حال طراحی است . البته  در کنار این محصولات  مدل های کیلیو و کپچر هم در ایران خودرو تولید خواهند شد.

REN-1
تولید نسل فعلی ساندرو احتمالا بیش از 5 سال ادامه خواهد یافت.

در رابطه با رنو پارس فعلا دو سناریو در ذهن داریم سناریو اول این است که سهام ایران خودرو و سایپا در رنو پارس به حدود 20 درصد کاهش خواهد یافت و رنو پارس پایگاه مهندسی طراحی و مدیریت رنو در ایران خواهد شد. برنامه داخلی سازی، ارتقا قطعه سازان و همکاری با قطعه سازان ایران و وصل کردن این شرکت ها به شبکه جهانی رنو و تامین بخشی از نیازهای رنو از طریق ایران از دیگر کارهای رنو پارس است.

این شرکت باید از نظر مهندسی به شدت قوی شود مهندسی و مدیریت تولید موتور و گیربکس رنو در ایران هم بر عهده رنو پارس است. بخش طراحی رنو هم در رنو پارس فعال می شود تا بتواند اگر مثلا خواست روی پلت فرم کوئید یک خودرو سدان برای بازار ایران طراحی کند بتواند. در سناریو دوم هم همین برنامه را در ذهن داریم با این تفاوت که سهام رنو پارس تماما در اختیار رنو باشد.

renault-hq

خرید شرکت های ایرانی توسط رنو

کارشناسان رنو هم اکنون به غیر از کرمان خودرو از سایت های تولیدی دیگر خودرو در ایران هم بازدید کرده اند، همانطور که گفتم برای تولید برخی خودرو ها اگر لازم باشد میل داریم مستقیما وارد عمل شویم و اگر محصولی را ایران خوردو و سایپا نخواستند خودمان در ایران تولید کنیم برای همین احتیاج به سایت تولید خودرو در ایران داریم.

مدل های تولیدی در ایران برای بازار خاورمیانه

ما می خواهیم ایران را پایگاه تولیدی رنو در خاورمیانه کنیم به خاطر صادرات به کشورهای خاورمیانه ما محصولاتی را در ایران تولید می کنیم که همه جدید ترین مدل ها رنو برای بازار خاورمیانه باشند چون نمی توانیم مثلا تندر 90 را به امارات و قطر صادر کنیم اما داستر جدید، کپچر و کلیو را می توانیم از طریق ایران به خاورمیانه صادر کنیم.

KWID-28
نسل تازه داستر قرار است با قیمتی در حدود 70 الی 80 میلیون تومان در پارس خودرو مونتاژ شود.

بازار خاورمیانه بدون در نظر گرفتن ایران، سالیانه یک میلیون 500 هزار دستگاه کشش دارد ایران هم به تنهایی هم اکنون همین مقدار و در چند سال آینده یک میلیون 800 هزار دستگاه کشش داشته باشد که تا سال 2020 فکر می‌کنیم برای بازار ایران تا دو میلیون خودرو تقاضا نیز به وجود آید.

kwid-8
رنو کوئید می تواند تحولی در بازار خودروهای 25 الی 30 میلیونی ایجاد کند

بازار خاورمانیه رنو کمی با خاورمیانه جغرافیایی فرق دارد کشورهای شمال آفریقا در تقسیم بندی خاورمیانه رنو نیستند البته مصر در این بین موردی خاص است.  از نظر رنو خاورمیانه بحرین، قطر، امارات، عمان، عربستان، یمن، عراق، اردن، لبنان، سوریه و مصر است که نیاز این کشورها توسط ایران تامین خواهند شد البته سوریه به دلیل شرایط جنگی فعلا در برنامه نیست.

7 مدل تازه رنو برای بازار ایران و منطقه

برای بازار خاورماینه رنو سیمبل، داستر، کوئید، کپچر، کیلیو  عرضه خواهیم کرد و اگر مگان در ایران تولید شود مگان از طریق ایران تامین خواهد شد برای بازار عراق هم تندر 90 از ایران صادر خواهد شد.

PEG-10
نسل تازه تندر 90 که اکنون نیز با نام سیمبل و به شکل وارداتی در ایران فروخته می شود و در حدود 70 میلیون تومان قیمت دارد.

رنو رقیب مستقیم خودروسازان ژاپنی و کره ای می شود

نکته مهم این است که ارزان ترین خودرو های فولکس واگن هم در ایران گران تمام می شوند حتی خودرو های برند اشکودا هم در ارزان ترین مدل ها از نظر قیمت و کیفیت قادر به رقابت با محصولات رنو نیستند. چرا که ارزان ترین مدل های اشکودا در کلاس های مشابه از محصولات رنو گران تر تمام می شوند.

MEGAN-1
نسل تازه رنو مگان که چندی پیش معرفی شد.

برخی از خودرو سازن ژاپنی و کره ای را اصلی ترین رقبای خود در بازار ایران می بینیم دلیل این امر هم تنوع در تولیدات این شرکت ها و قیمت های مناسب این شرکت ها برای بازار ایران است. اما من فکر می کنم با توجه به تنوع تولیدات رنو و قیمت مناسب تر، ما می توانیم اصلی ترین شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران باشیم.

kwid-2
در صورت تحقق یافتن برنامه های رنو احتمال دارد که مدل سدان کوئید توسط مهندسان ایرانی رنو پارس برای بازار ایران و سایر کشورهای منطقه تولید شود.

خرید خط تولید ساخت موتور K4M مگاموتور

به گفته پیمان کارگر، مگا موتور یکی از با کیفیت ترین موتورها K4M را برای خط تولید ال 90 در بازار جهان می سازد اما تیراژ تولید این موتور در ایران کافی نیست، از همین رو رنو قصد دارد تا خط تولید مگا 2 را خریداری کند تا خود راسا نسبت به تیراژ و کیفیت این موتورها نظارت داشته باشد اما مذاکرات برای این مهم هنوز نهایی نشده است و همچنان بین رنو پارس و مگا موتور ادامه دارد.

به هرحال شکی نیست که رنو از کیفیت و دانش لازم برای رقابت در بازار ایران برخودار است اما باید صبر کرد و دید که در عمل چند درصد از رویای بزرگ مدیران این شرکت رنگ واقعیت به خود می گیرد.

CLIO-1
رنو کلیو و رنو کپچر دو محصول وارداتی رنو هستند که قرار بود توسط ایران خودرو مونتاژ شوند اما در پی قرارداد ایران خودرو و پژو، سرنوشت مونتاژ این دو خودرو در ایران خودرو در ابهام قرار گرفته.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

    مردم " بحرین، قطر، امارات، عمان، عربستان، اردن، لبنان" با وجود واردات مستقیم خودرو های درجه یک آمریکایی،شرقی و ایتالیایی،چرا باید بیان خودروهای مونتاژی درجه 3 بخرن که هیچ جایی بین خودروهای با کیفیت دنیا ندارند. غیر از اون کمک به اقتصاد کشوری بکنن که باهاش مشکل دارن؟

  • محمد سپاهان
    محمد سپاهان | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

    در کل سگشون شرف داره به ماشینای وطنی مث پرایدو پژوه های ایرانی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی