ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: تخته دو چرخ تعادلی Urban Art؛ حرکت در سکون

هاوربورد چرخ دار، اسکوتر برقی هوشمند، مینی سگوی (segway) و حتی صفحه هوشمند تعادلی. اینها برخی از نامهای گجت جنجالی و تازه وارد است که استفاده از آن بین افراد مشهور همه گیر شده و ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۳:۱۰

هاوربورد چرخ دار، اسکوتر برقی هوشمند، مینی سگوی (segway) و حتی صفحه هوشمند تعادلی. اینها برخی از نامهای گجت جنجالی و تازه وارد است که استفاده از آن بین افراد مشهور همه گیر شده و به همین دلیل، احتمالاً تاکنون تصاویر مربوط به آن را در ویدیوها و شبکه های اجتماعی مشاهده کرده اید.

حتی اگر تصویر این گجت ها را ندیده باشید، اخبار انفجار آنها به گوش شما رسیده است؛ محصولاتی که از یک باتری غول آسا برای تامین انرژی خود بهره می گیرند و به همین دلیل، در صورت بی کیفیت بودن باتری، بسیار بیشتر از تلفن هوشمند برای کاربر خطرناک هستند.

اما سرچشمه همه این جار جنجال به کشور چین باز می گردد، جایی که سازندگان متعددی در حال ساخت کپی از روی آیفون و گلکسی های سامسونگ بودند. همین سازندگان، پس از آشنایی با هاوربورد چرخ دار، کپی برداری از روی آن را آغاز کرده و کاربران را با چنین ابزاری آشنا نمودند.

البته همین سازندگان متعدد و بی نام و نشان چینی موجب شدند نام های فراوانی برای اشاره به این گجت ها وجود داشته باشد و هرازچندگاهی نیز اخبار انفجار باتری نمونه های بی کیفیت آن از گوشه و کنار به گوش برسد.

در نهایت اما همه این محصولات صرف نظر از نام ها و مدل های گوناگون، از ساختار بسیار مشابهی برخوردار هستند و بخش عمده تفاوت های آنها به ویژگی های جانبی و کیفیت ساخت دستگاه باز می گردد.

در ادامه با بررسی دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به ویژگی ها و امکانات تخته دو چرخ تعادلی Urban Art.

بررسی ویدیویی

طراحی و ویژگی ها

IMG_7432

هاوربورد چرخ دار، بیش از هرچیز به یک Segway بدون دسته فرمان شباهت دارد و برخی نیز این گجت تازه وارد را، حاصل ترکیب سگوی با اسکیت بورد به حساب می آورند. در هر حال، لازم است بدانید که ساختار کلی این محصول از ۲ چرخ پلاستیکی تو پر تشکیل شده که موتورهای الکتریکی درونشان، وظیفه حرکت دادن آنها را بر عهده دارند.

IMG_7428

سواری گرفتن از این گجت نیز مشابه سگوی است، با این تفاوت که پس از قرار گرفتن روی دستگاه، دسته ای برای کنترل حرکت وجود نداشته و لازم است مثل اسکیت بورد، وزن و مرکز ثقل بدن خود را برای تعیین سرعت و جهت حرکت مورد استفاده قرار دهید.

زیر هریک از پاهای کاربر یک صفحه پلاستیکی قرار گرفته که به حسگر مجهز است و می تواند تشخیص دهد که وزن کاربر به کدام سمت متمایل شده است.

IMG_7424

۲ چراغ نیز در وسط این قسمت تعبیه شده اند که یکی از آنها روشن بودن اسکوتر را نمایش می دهد و دیگری هنگامی که وزن کاربر روی دستگاه قرار می گیرد روشن خواهد شد.

IMG_7426

شارژر دستگاه نیز از یک چراغ برخوردار است که هنگام اتصال به اسکوتر قرمز است و پس از تکمیل عملیات شارژ به رنگ سبز در خواهد آمد. اما نکته منفی طراحی در این بخش را می توان محل قرارگیری درگاه شارژ به حساب آورد که چندان مناسب نیست و دسترسی به آن به سادگی انجام نمی گیرد.

IMG_7427

شارژ کامل دستگاه در ۲ تا ۳ ساعت انجام می گیرد، زمانی که با توجه به باتری های غول آسا و مسافت ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری قابل پیمایش با هر شارژ، کاملاً معقول به نظر می رسد. البته همین باتری های غول آسا موجب شده وزن این گجت به حدود ۱۱.۵ کیلو برسد.

این مورد از یک سو موجب می شود استفاده از هاوربورد در مسافت های طولانی که نیاز به حمل دستی دستگاه وجود داشته باشد چندان منطقی به نظر نرسد. اما از سوی دیگر وزن و استحکام بالا موجب شده این گجت قادر باشد کاربرانی با وزن حداکثر ۱۲۰ کیلو گرم را جابجا نماید.

IMG_7447

سرعت حرکت دستگاه نیز به ۲۰ کیلومتر در ساعت می رسد که ۴ برابر از متوسط سرعت حرکت انسان بیشتر است، اما لازم است بدانید که حداکثر سرعت تا حد زیادی به میزان مهارت کاربر و نوع مسیر بستگی دارد.

البته تا زمانی که مسیر هموار باشد، هاوربورد قادر است از روی انواع سطوح مختلف مثل آسفالت، موکت و حتی چمن و خاک حرکت کند، اما ارتفاع کف دستگاه از زمین آنقدری نیست که توقع حرکت از روی سنگ یا موانع بزرگ را داشته باشید.

اندازه چرخهای این مدل ۶ اینچی هستند که رقم کاملاً مرسومی به حساب می آید، اما در صورتی که آزادی عمل بیشتری احتیاج داشته باشید، لازم است تهیه مدل هایی مجهز به چرخ های بزرگتر (۸ یا ۱۰ اینچی) را در نظر بگیرید. البته در عین حال مدل هایی نیز وجود دارند که ارتفاع چرخهای آنها ۴.۵ اینچ است و برای استفاده کودکان مناسب هستند.

IMG_7474

این مدل ضمناً از گواهی IP54 برای مقاومت در برابر پاشیدن آب برخوردار است و می تواند روی سطوح خیس حرکت کند، اما این به معنای کاملاً ضد آب بودن هاوربورد نیست.

در مجموع می توان گفت همه انواع تخته های تعادلی با رنگها و قیمت های گوناگون، از ساختار یکسانی برخوردار هستند و عمده ترین تفاوت آنها به کیفیت باتری ها و قابلیت های جانبی باز می گردد.

به عنوان نمونه سازنده برای این مدل باتری های ساخت سامسونگ را مورد استفاده قرار داده و ۲ اسپیکر بلوتوث را نیز در زیر دستگاه تعبیه کرده که قابلیت مرسومی به شمار می آید و به لطف آنها پخش موسیقی هنگام حرکت امکان پذیر خواهد بود.

IMG_7430

سازنده علاوه بر این چراغ های LED روی بدنه قرار داده که رنگ آنها متناسب با پخش موسیقی تغییر می کند و می توان این خصوصیت را عمده ترین تفاوت این مدل با هاوربوردهای دیگر به حساب آورد.

IMG_7438

البته لازم است بدانید که تولید کنندگان روز به روز قابلیت های بیشتری به اسکوترهای تعادلی اضافه می کنند تا جنبه های کاربردی این وسیله را نیز افزایش دهند. برای مثال می توان به ریموت کنترل اشاره کرد که می توانید برای امنیت بیشتر، پس از پیاده شدن دستگاه را با استفاده از آن غیر فعال نمایید. حالت های مختلف سواری مثل مبتدی و حرفه ای نیز ویژگی دیگری است که برای این مدل در نظر گرفته نشده و هنگام مقایسه لازم است آن را در نظر داشته باشید.

عملکرد و تجربه کاربری

IMG_7449

با توجه به اینکه نحوه کنترل اسکوترهای خودبالانس مبتکرانه و در ابتدا تا حدی نامأنوس است، مدتی زمان می برد تا به آن خود گرفته و با نحوه استفاده از دستگاه احساس راحتی نمایید. اما روند یادگیری به سرعت انجام می گیرد و پس از مدت کوتاهی این احساس به شما القاء خواهد شد که دستگاه جهت و سرعت حرکت را از طریق ذهن خوانی تشخیص می دهد.

اما پیش از رسیدن به این مرحله لازم است ابتدا نحوه سوار شدن به دستگاه را فرا بگیرید. برای این کار توصیه می کنیم از کمک یک همراه یا حتی اجسامی مثل دیوار یا میز بهره بگیرید.

پس از روشن کردن هاوربورد، ابتدا یک پا را بدون وارد آوردن فشار روی هاوربورد قرار می دهیم تا چراغ وسط دستگاه روشن شود. هاوربورد در این حالت متوجه می شود که کاربر به شکل کامل روی آن قرار نگرفته و از حرکت خودداری می کند.

پس از قرار دادن پای دیگر، نوبت به حفظ تعادل و تعیین جهت حرکت می رسد که با استفاده از وزن کاربر و تغییر مرکز ثقل بدن انجام می گیرد. برای مثال در صورتی که وزن خود را به سمت جلو یا عقب متمایل کنید، هاوربورد به حرکت در خواهد آمد.

IMG_7440

برای چرخیدن نیز لازم است یک پا را به سمت جلو و دیگری را در جهت معکوس متمایل کنید تا دستگاه با عملکردی شبیه به حرکت تانک، با متوقف کردن چرخش یک چرخ و حرکت چرخ دیگر، به سمت مورد نظر شما حرکت نماید.

شاید روی کاغذ حداکثر سرعت ۲۰ کیلومتر در ساعت چندان جذابیتی نداشته باشد، اما حقیقت این است که هنگام سواری، سرعت حرکت به مراتب از آنچه در واقعیت اتفاق می افتد سریعتر به نظر می رسد.

در مورد دامنه حرکت دستگاه نیز لازم است بدانید که هاوربورد قادر است روی انواع سطح های مختلف از جمله آسفالت، موکت و حتی چمن حرکت کند، البته تا زمانی که مانعی بزرگتر از آنچه می تواند از زیر دستگاه عبور کند، در مسیر وجود نداشته باشد.

IMG_7451

این اسکوتر خودبالانس علاوه بر این قادر است از شیب هایی تا حداکثر ۲۰ درجه عبور کند. سازنده برای این منظور یک ژیروسکوپ درون دستگاه قرار داده تا در صورت قرار گرفتن در شیب، هاوربورد از سرعت گرفتن بیش از اندازه جلوگیری نماید.

مقاومت در برابر پاشیدن آب نیز ویژگی دیگری است که استفاده از دستگاه در شرایط مختلف را امکان پذیر می کند. اما لازم است توجه داشته باشید که با وجود قابلیت پیمودن ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر با هر شارژ، در نهایت این میزان مهارت شما و ناهمواری مسیر است که بُرد دستگاه را مشخص می کند.

برای مثال در صورتی که مسیر چندان مناسب نباشد، هنگام کنترل دستگاه فشار بیشتری به پاهای کاربر وارد می گردد و همین موضوع، می تواند به خستگی پس از حدود نیم ساعت یا یکساعت پیمایش منجر گردد.

IMG_7446

علاوه بر این لازم است توجه داشته باشید که وزن دستگاه چندان برای حمل کردن با دست مناسب نیست و در نتیجه استفاده از هاوربورد در مسیر های هموار و کوتاه، انتخاب منطقی تری به نظر می رسد.

در مجموع می توان گفت نحوه عملکرد تخته دو چرخ تعادلی تا حد زیادی به اسکیت بورد و حتی اسنو بورد شباهت دارد، در نتیجه داشتن مهارت در استفاده از چنین ابزارهایی می تواند هنگام یادگیری طرز کار این گجت تازه نیز سودمند باشد.

در پایان از شما دعوت می کنیم برای درک بهتر نحوه عملکرد این گجت جذاب، بررسی ویدیویی بالای صفحه را مشاهده نمایید.

جمع بندی

IMG_7441

هرچند این گجت جذاب و تازه وارد از پتانسیل کافی برخوردار است تا در آینده برای استفاده های جدی تر مورد بهره برداری قرار گیرد، اما در حال حاضر عمده کارکرد آن به حوزه سرگرمی مربوط می گردد و سازندگان نیز بر همین اساس قابلیت های متنوعی را برای محصولات خود در نظر گرفته اند. برای نمونه این مدل از اسپیکر های بلوتوث و چراغ های LED رنگارنگ برخوردار است که لحظات خوشی را هنگام سواری برای کاربر به ارمغان خواهند آورد.

قابلیت حرکت روی سطوح مختلف و مقاومت در برابر آب نیز ویژگی های دیگری هستند که استفاده از هاوربورد در شرایط مختلف را امکان پذیر می کنند. اما با توجه به وزن سنگین محصول، حمل آن به شکل دستی چندان راحت نیست و در نتیجه، بهترین تجربه کاربری هاوربورد چرخ دار در مسیر های کوتاه و هموار قابل دستیابی خواهد بود.

این هاوربورد در مجموع از ویژگی های مرسوم مثل چرخ های ۶ اینچی، حداکثر سرعت ۲۰ کیلومتر در ساعت، قابلیت تحمل وزن تا ۱۲۰ کیلو و امکان حرکت در شیب هایی تا ۲۰ درجه برخوردار است، اما قابلیت های جانبی مثل ریموت کنترل، چراغ در جلو و حالت های سواری مختلف برای آن در نظر گرفته نشده که لازم است هنگام مقایسه و خرید آن را مد نظر داشته باشد.

اما مهمترین ویژگی دستگاه را می توان قابل اطمینان بودن باتری به حساب آورد که این مدل، به لطف باتری های ساخت سامسونگ، در زمره نمونه های مناسب از این نظر قرار می گیرد.

در پایان لازم است اشاره کنیم که اسکوتر برقی دوچرخ خودبالانس Urban Art در بازار ایران با قیمت ۱.۶۵۰.۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

نکات مثبت

  • قیمت بسیار مناسب تر از Segway با وجود کارکرد مشابه
  • اسپیکر بلوتوث
  • گواهی IP54 برای مقاومت در برابر آب

نکات منفی

  • عدم وجود چراغ برای روشنایی مسیر روبرو
  • عدم ارائه ریموت
  • عدم وجود حالت های سواری مختلف
  • کیفیت پخش اسپیکرها

نکاتی که لازم است هنگام خرید این گجت به آنها توجه کنید:

  • قابل اطمینان بودن باتری
  • وجود گواهینامه های FCC، RoHS، CE و UL روی شارژر دستگاه
  • حداکثر مسافت قابل طی کردن با هر شارژ
  • حداکثر وزن قابل تحمل
  • حداکثر سرعت حرکت
  • حداکثر شیب قابل حرکت
  • اندازه چرخها
  • زمان مورد نیاز برای شارژ کامل
  • وزن دستگاه
  • قابلیت های جانبی مثل اسپیکر، چراغ، سپر محافظ بدنه، ریموت کنترل، حالت های مختلف سواری و غیره
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • Mosi
    Mosi | ۲۹ بهمن ۱۳۹۴

    راه رفتنو ترجیح میدم...

  • سیاوش
    سیاوش | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

    مصرف گرایی محض

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی