ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دادگاه فدرال اپل را موظف به رمزگشایی از آیفون یک مجرم کرد؛ تیم کوک اعتقاد به حفظ حریم خصوصی افراد را زیر پا می گذارد؟

یک قاضی فدرال امروز به اپل دستور داده تا به FBI برای یافتن رمز عبور آیفون شخصی که در تیراندازی اخیر «سان برناردینو» مشارکت داشته، یاری رساند. در این تیراندازی ۱۴ نفر کشته شدند و یکی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

یک قاضی فدرال امروز به اپل دستور داده تا به FBI برای یافتن رمز عبور آیفون شخصی که در تیراندازی اخیر «سان برناردینو» مشارکت داشته، یاری رساند.

در این تیراندازی ۱۴ نفر کشته شدند و یکی از افراد مسلح از یک آیفون 5c بهره برده است که اپل به صورت داوطلبانه هنوز اقدامی در خصوص گشودن موبایل وی نکرده است.

دستور دادگاه فدرال مربوط به رمزگذاری های داده های داخل موبایل نمی شود و صرفا قرار است به مراجع مرتبط یاری رساند تا بتوانند از رمز عبور موبایل این شخص گذشته و به محتویات آن دست پیدا کنند. مراجع قانونی همچنین می خواهند ببینند که این شخص در پیام رسان iMessage با چه افرادی صحبت کرده و با چه کسانی ارتباط داشته است.

FBI در نامه ای به دادگاه فدرال گفته بود: «این سازمان با وجود گذشت دو ماه از این واقعه، نمی تواند جستجو و بازجویی های خود را ادامه دهد چرا که قادر نیست به محتوای رمزگذاری شده آیفون شخص، دست پیدا کند. اپل مشخصا ابزارهای فنی مورد نیاز را در اختیار دارد اما به شکل داوطلبانه به دولت کمک نمی کند.»

10523-2789-150917-iOS_8-Encryption-l

در صورتی که آیفون لاک باشد، با چند بار وارد کردن رمز اشتباه دستگاه غیر فعال می شود. حالا قاضی فدرال به اپل دستور داده که باید به دولت در خصوص این پرونده یاری رسانده و تعداد دفعاتی که می شود رمزهای مختلف را بر روی این موبایل امتحان کرد را نیز از میان بردارد. قاضی فدرال همچنین گفته که دولت می تواند از اپل بخواهد اگر اکنون چنین قابلیتی را در اختیار ندارد، مشغول به ساخت آن گردد و آن را به شکل نرم افزاری در اختیار داشته باشد.

لازم به ذکر است که به اپل برای پاسخ دادن به این موضوع پنج روز فرصت داده شده و این شرکت نیز هنوز پاسخی ارائه نداده است. اما نکته ای که وجود دارد این است که آیا به طور کلی اپل قادر به انجام چنین کاری هست؟ اکنون ۹۰ درصد موبایل های اپل از iOS 8 یا بالاتر استفاده می کنند. زمانی که iOS 8 در سپتامبر ۲۰۱۴ به دست کاربران رسید، رمزگذاری در آن به نوعی بود که دیگر خود اپل هم نمی توانست به محتویات موبایل ها دسترسی داشته باشد.

در این بین واشتنگتن پست می نویسد که حتی اگر اپل بتواند محدودیت امتحان کردن رمزهای بی نهایت را از روی آیفون بردارد، باز هم رسیدن به یک کد ۶ رقمی در یک سیستم عامل رمزگذاری شده بالای پنج سال زمان خواهد برد.

شخصی که تیر اندازی را انجام داده از یک آیفون 5c بهره برده که به iOS 9 بروز رسانی شده است و اکنون تنها راه برای FBI جهت دست یافتن به اطلاعات آن، همکاری اپل جهت برداشتن محدودیت امتحان رمزها و سپس استفاده از یک ابرکامپیوتر است تا به این پروسه سرعت بیشتری داده شود.

مبحث رمزگذاری در گجت های دیجیتالی توسط اپل، گوگل و مایکروسافت این روزها در ایالات متحده تبدیل به بحث داغی شده که هنوز سرنوشت آن مشخص نیست. از یک سو شرکت های تکنولوژیک می گویند که در صورت ایجاد رخنه برای دسترسی ثانویه به دستگاه ها، شاید هکرها نیز بتوانند آن رخنه ها را پیدا کرده و از اطلاعات شخصی کاربران سوءاستفاده کنند. از طرف دیگر مقامات دولتی به این شرکت ها فشار می آورند تا اطلاعات رمزگذاری شده مجرمان را در اختیارشان قرار دهند، کاری که اکنون همین کمپانی ها می گویند که از انجام آن ناتوان هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • سامان
    سامان | ۱ اسفند ۱۳۹۴

    بدن به یه هکر زیرزمینی تو سه سوت محدودیت امتحان رمز که هیچ چی کلا رمزو در میاره قال قضیه رو میکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی