ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«وانتابلک»، سیاه ترین ماده روی زمین سیاه تر شده است [تماشا کنید]

می گویند بالاتر از سیاهی رنگی نیست اما دانشمندان ثابت کرده اند که هست و می توان نوعی رنگ مشکی تولید نمود که هیچ نوری از آن بازتابش نداشته باشد و با نگاه به آن ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

می گویند بالاتر از سیاهی رنگی نیست اما دانشمندان ثابت کرده اند که هست و می توان نوعی رنگ مشکی تولید نمود که هیچ نوری از آن بازتابش نداشته باشد و با نگاه به آن تیرگی محض را شاهد باشید.

هنگامی که موسسه «Surrey NanoSystems» برای نخستین بار «وانتابلک» را معرفی نمود، در معرفی آن اعلام داشت این نانولوله کربنی قادر است 99.96 درصد از نوری که به آن می رسد را جذب نماید.

وانتابلک (Vantablack) به عنوان سیاه ترین ماده جهان شناخته می شود. هر شئی که به این ماده آغشته گردد هیچ نوع بازتابشی نخواهد داشت و از این رو جزئیات سطحی جسم موردنظر از بین می رود.

نانو لوله کربنی مورد بحث به راحتی موجب ایجاد خطای دید می شود به طوری که وقتی روی سطحی ناصاف ریخته گردد هم از بالا همچون یک سطح صاف به نظر می رسد. همان طور که می توانید در ویدئوهای زیر تماشا نمائید، این نانولوله های کربنی درون فویلی ریخته شده اند که کاملا مچاله گشته اما وقتی آن را نگاه می کنید، تصور خواهد کرد یک سطح صاف و بدون پستی و بلندی را می بینید.

با تمامی این تفاسیر، دانشمندان نمونه جدیدی از وانتابلک کشف نموده اند که از نسخه های پیشین هم تیره تر و سیاه تر است. جا دارد اشاره کنیم که شرکت Surrey در مورد درصد نوری که توسط این ماده جذب می گردد حرفی به میان نیاورده زیرا گویا این میزان قابل اندازه گیری نیست.

در ویدئوی دوم در ادامه مطلب خواهید دید این سیاهی به قدری زیاد است که حتی نور لیزری که روی صفحه تابانده می گردد هم در آن قابل مشاهده نیست.

این ماده در صنایع نظامی و فضائی بسیار استفاده دارد و مثلا می توان برای پوشش ماشین ها و بمب افکن های از آن استفاده نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

    قبلا از وانتا بلک شنیده بودم ولی نمیدونستم نانو لوله کربنیه این دو ویدیوی جدید هم خیلی جالب بودند(من همیشه عادت دارم تو منبع از یوتیوب دان کنم ) اگه تجاری بشه عالیه مثلا روی بدنه اسمارت فونها استفاده بشه البته مجبوریم روش رو با یک شیشه بپوشونیم یه کم کاراییشو میبره پایین ولی با این حال شکل جالبی در می اد
    نانو لوله کربنی معمولی این بلا سرش می اد یا یه کارهایی روش انجام میدند ؟ اخه جدیدا خئدرو سازها به نانو لوله کربنی علاقه نشون دادند از اونجایی که بعضی موقع ها خودر سازها ماشین رو بدون رنگ میدند (ماشین های فیبر کربنی )بعید نیست ماشین سیاه خالص در خیابون ببینیم

    • safi
      safi | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

      اینطوری تعداد کشته شده ها توی تصادف 400درصد بیشتر میشه که

  • abbasalim
    abbasalim | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

    ویدیو تون نشون نمیده

    • LG
      LG | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

      توی فیلم های پیشنهادی بعد از اینکه فیلم تموم میشه نشون میده نه توی فیلم اصلی

مطالب پیشنهادی