ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

۵ توصیه ساده برای بهبود تعادل زندگی شخصی و شغلی

هر کارآفرینی به خوبی می داند با وجود حجم سنگین کاری که مسئولیت یک کسب و کار با خود به همراه می آورد، برقراری تعادل میان زندگی شغلی و شخصی تا چه حد می تواند ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

هر کارآفرینی به خوبی می داند با وجود حجم سنگین کاری که مسئولیت یک کسب و کار با خود به همراه می آورد، برقراری تعادل میان زندگی شغلی و شخصی تا چه حد می تواند دشوار باشد.

با اینکه تقریباً تمام کارآفرینان از داشتن این تعادل رؤیایی خوشحال می شوند، تعداد انگشت شماری از بین آنان موفق می شوند آن را واقعاً محقق کنند. برقراری تعادلی کامل هدفی واقع گرایانه نیست، چرا که هیچ چیز کامل نیست. اما قدم هایی وجود دارد که می توانید برای بهبهود رابطه ی زندگی شغلی و شخصی خود بردارید. ۵ مورد از این پیشنهاد ها را در ادامه خواهید خواند.

۱- اولویت های خود را مشخص کنید

فهرستی از هر آنچه که در زندگی تان می گذرد تهیه کنید و آنها را به همراه مسئولیت هایتان از مهم ترین به کم اهمیت ترین اولویت بندی کنید. این می تواند شامل کسب و کار، دوستان و آشنایان، سرگرمی ها و هر چیز دیگری باشد.

لازم است هنگام رتبه بندی این اولویت ها ۱۰۰ درصد با خودتان روراست باشید. رتبه بندی اولویت ها از مهم ترین به کم اهمیت ترین، باعث می شود خیلی راحت مطمئن شوید به با اهمیت ترین امور زندگی خود وقت کافی اختصاص می دهید.

۲- حساب تک تک لحظه های زندگی خود را داشته باشید

حتماً برای شما هم پیش آمده که بخواهید خیلی کوتاه سری به شبکه های اجتماعی بزنید یا ویدیویی روی اینترنت تماشا کنید اما بدون آنکه بفهمید ساعت ها وقت خود را پای آن از دست داده باشید. این اتفاق برای هر کسی ممکن است بیافتد. اگر برای تک تک لحظه های زندگی خود برنامه نداشته باشید ممکن است به راحتی زمان خود را هدر بدهید.

این برنامه ریزی باعث می شود در زمان کمتر کارهای بیشتری انجام دهید و باز هم وقت کافی برای رسیدگی به خانواده و زندگی شخصی تان باقی بماند.

۳- از «نه» گفتن نترسید

بعضی ها رویشان نمی شود به کسی نه بگویند. اما تلاش برای راضی نگه داشتن همه، تنها به از دست دادن بخش عظیمی از وقت روزانه ی شما منجر خواهد شد.

از نپذیرفتن جلسات آخر وقت و یا محول کردن تماسی بی موقع به منشی تلفنی ترسی نداشته باشید. هیچ کاری را با دلخوری انجام ندهید. در عوض زمان خود را روی اولویت های برتر خود متمرکز کنید. شاید این کار در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد اما خیلی زود به نه گفتن عادت می کنید؛ به ویژه وقتی اثرات مثبت این کار را به چشم ببینید.

۴- این را بپذیرید که هیچ سناریوی بی نقصی وجود ندارد

ممکن است دستیابی به تعادلی بی نقص بین کار و زندگی شخصی برای شما به عنوان یک کارآفرین دشوار به نظر برسد. اما اگر با در نظر گرفتن این موضوع در این جهت تلاش کنید، تمرکز روی بهبود های کوچکی که می توانید در این زمینه انجام دهید برایتان بسیار راحت تر از قبل خواهد بود.

جلسات غیر منتظره ای ممکن است پیش بیاید که مجبور باشید برنامه هایتان را در آخرین لحظه لغو کنید. این دست اتفاقات می افتند و شما باید انتظار چنین چیزهایی را داشته باشید.

برخی از افراد دوست دارند فکر کنند مرغ همسایه غاز است؛ اما اینطور نیست. هر زمان احساس کردید یک شغل عادی کارمندی با ساعت کاری ۹ تا ۵ زمان شخصی بیشتری در اختیارتان قرار می دهد، به این فکر کنید که یک کارمند عادی با این ساعات کاری آن بیرون هست که فکر می کند اگر جای کسی مثل شما بود سناریوی بهتری در زندگی اش رقم می خورد.

بنابراین، روی «بهبود» تعادل زندگی شخصی و شغلی تان کار کنید، نه به کمال رساندن آن.

۵- هنگام پرداختن به خانواده و زندگی شخصی، کارتان را به کل کنار بگذارید

دو ساعت زمان مفید در کنار خانواده هنگام عصر که کاملاً از هر عامل مزاحمی به دور باشد، بهتر از سه ساعت زمان در کنار خانواده در حالتی است که طی آن هر ۱۵ دقیقه بخواهید ایمیلتان را چک کنید یا کاری مرتبط با شغلتان انجام دهید.

وقتی از کار به دور هستید و یا به فعالیتی لذتبخش می پردازید و یا با خانواده تان وقت می گذرانید، سعی کنید کاملاً از کار خود جدا شوید. این کار همیشه امکانپذیر نیست و این امکانپذیر نبودن بالقوه، همان چیزی است که با کارآفرین شدن به جان خریده اید. اما وقتی امکانپذیر هست، ثانیه ای از آن را از دست ندهید.

نقش کیفیت زمان، و نه لزوماً درازای آن، در بهبود تعادل زندگی شخصی و شغلی از آنچه فکرش را می کنید پر رنگ تر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی