ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نقشه بزرگ نادلا؛ همه کوشش ها برای قدرتمند تر ساختن خدمات ابری مایکروسافت است

شاید همه قبول داشته باشند در سال ۲۰۰۰، روزی که بالمر بر بلندای صحنه ایستاده بود و پشت سر هم فریاد می زد:‌ «توسعه دهندگان، توسعه دهندگان،‌ توسعه دهندگان ...»، روزی بسیار عجیب بود و مدیر ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

شاید همه قبول داشته باشند در سال ۲۰۰۰، روزی که بالمر بر بلندای صحنه ایستاده بود و پشت سر هم فریاد می زد:‌ «توسعه دهندگان، توسعه دهندگان،‌ توسعه دهندگان ...»، روزی بسیار عجیب بود و مدیر عامل یکی از بزرگترین شرکت های نرم افزاری جهان رفتاری را بروز می داد که کسی انتظار دیدن اش را نداشت. در آن روزها بالمر سودایی بزرگ در سر می پروراند، ایده ای خاص و فوق العاده که البته شاید مسیری درست را برای اجرا نمودنش انتخاب نکرده بود.

اکنون ۳۰ سال از عرضه ی نخستین نسخه ی ویندوز می گذرد و حالا با حقیقتی انکار ناپذیر رو به رو هستیم: در دنیای امروز بدون تمایل توسعه دهندگان اپ هایی کاربردی برای پلتفرم اهالی ردموند پدید نخواهند آمد؛ اتفاقی که می تواند هر اَبَر شرکت دنیای تکنولوژی را به زانو درآورد.

اگر به رویداد بیلد که به تازگی برگزار شده نیز بنگریم و چندین رویداد مشابه هفته ها و ماه های اخیر، در می یابیم ساتیا نادلا ادامه دهنده راه مدیرعامل های پیشین است، ولی به سبک و سیاقی متفاوت؛ به زبان ساده تر، او نیز هنوز تمرکزش روی «توسعه دهندگان، توسعه دهندگان و توسعه دهندگان»‌ قرار دارد.

نادلا کمی پیش تر با صراحت به همه اعلام داشت: «ما به دنبال ساخت تکنولوژی هایی هستیم که افراد بتوانند با آنها فناوری های دیگری به منظور رفع نیازها و انجام کارها پدید آورند.»

اما فرق نادلا و بالمر در چیست؟ بالمر می خواست توسعه دهندگان صرفاً برای ویندوز کد بنویسند و اپلیکیشن توسعه دهند، اما نادلا رویکردی کاملاً‌ متفاوت اتخاذ کرده و می خواهد مطمئن شود مایکروسافت در هر مبحثی و در هر مکالمه ای حاضر خواهد بود. برند ساکن ردموند تلاش می کند در همه جا و در تمامی پلتفرم ها حضور یابد.

برنامه ی مایکروسافتی ها دو ستون اساسی دارد: هر آنچه که توسعه دهندگان می خواهند را در اختیارشان گذاشته تا برای هر پلتفرم و سیستم عاملی کد نوشته و اپ تولید کنند. سپس آنها را به نرمی و به شکلی معقول راضی به استفاده از سرویس های کاربردی خودش همانند خدمات و پلتفرم ابری "Azure" نماید.

پیروزی برند ساکن ردموند بر سرویس های ابری آمازون - به خاطر ارزش این کسب و کار - یک الزام و یک هدف مهم است که حالا بزرگان این شرکت دریافته اند بدون توسعه دهندگان قادر به محقق نمودن آن نیستند. توسعه دهندگان برای ویندوز موبایل اشتیاقی ندارند، پس باید از شور و شوق شان برای دیگر پلتفرم ها مانند iOS و اندروید حداکثر استفاده را برد.

همه ی دگرگونی ها خبر از قوی تر شدن آژور می دهند

اگر از بیرون و قدری دقیق تر به کنفرانس بیلد اخیر مایکروسافت بنگرید، نشانه ها برای تان روشن تر خواهند شد و مسئله را ساده تر درک خواهید کرد. ردموندی ها در ابتدای کنفرانس گفتند ویژگی محبوب Bash از دنیای لینوکس به ویندوز خواهد آمد.

چنانچه از تلاش دائمی مایکروسافت برای مقابله با جایگزین رایگان سیستم عامل اش، یعنی لینوکس، چشم پوشی کنیم، متوجه خواهیم شد کوشش گشته تا توسعه دهندگان از این پس به جای اوبونتو و دیگر توزیع ها راضی به استفاده از ویندوز ۱۰ شوند.

دولوپرها اشتیاق خاصی به استفاده از نرم افزارهای مبتنی بر لینوکس دارند و حالا ویندوز ۱۰ از این نرم افزارها در کنار اپ های ویژه خودش پشتیبانی می کند و به این ترتیب محیطی ایده آل تر و بهتر را به آنها هدیه می دهد. پس دیگر چه دلیلی دارد در پلتفرمی به غیر از پلتفرم مایکروسافت به کد نوشتن مشغول شوید؟

screen shot 2016-03-01 at 9.46.56 am

اتفاق بزرگ بعدی در بیلد امسال به ویژوال استودیو مرتبط می شد. ابزاری با سابقه ای طولانی و محبوب که حالا الحاقاتی رایگان برای اش عرضه شده و به لطف آنها قادر خواهید بود با ابزار مذکور برای آیفون، اندروید و یا حتی مک اپلیکیشن حاضر و آماده کنید.

مایکروسافت چنین مسئله ای را به لطف تکنولوژی که به واسطه خرید جدیدش به دست آورده حل و فصل کرده؛ آنها در ماه مارس کمپانی «Xamarin» را خریداری نمودند و به این طریق چنین راه حلی را به عموم ارائه داده اند.

ناگفته نماند وقتی توسعه دهندگان از طریق روش هایی که در بالا به آنها پرداختیم جذب شدند، رفته رفته مجاب خواهند شد تا از Azure و راه حل های ابری مربوطه نیز بهره بگیرند.

دیگران به مایکروسافت متکی خواهند شد

بالمر در ۲۰۰۰ بر صندلی مدیریت مایکروسافت نشست، اما جهان امروز با آنچه در ۱۶ سال پیش شاهدش بودیم تفاوت های بسیاری دارد. به لطف خیزش تلفن های هوشمند حالا هر یک از ما به مراتب بیش از گذشته به اینترنت وصل هستیم، از همین رو انتظار داریم تا اپ هایی که روزانه به کار می بندیم هوشمند تر شده و فارغ از اینکه از چه دیوایسی استفاده می کنیم دائماً در حال بهبود یافتن باشند.

این اتفاقات و چنین رویکردی توسعه دهندگان نرم افزار را بیش از هر زمان دیگری به چالش می کشند. یک شرکت نرم افزاری که مهم ترین محصول اش یک اپ متوسط یا رو به خوب است به صورت معمول زیر ساخت های چندانی در اختیار ندارد، آنها نمی توانند یک دیتا سنتر عظیم و پیشرفته را بنا کنند، از فایل های خود به شکلی وسیع و امن نگهداری نمایند و در زمینه های مختلف مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تحقیق و توسعه چندانی صورت دهند.

tumblr_mbntdhpwbj1rg4vl0o1_1280

در چنین حالتی برای شرکت های متمول دیگر مثل مایکروسافت، آمازون و گوگل فرصت تجاری بزرگی پدید آمده است. این کمپانی ها بسیار پیش از اینها بر چالش هایی که در بالا و در رابطه با کمپانی های نرم افزاری نه چندان بلند پایه ذکر شد فائق آمده اند و در پاسخ پلتفرم های پردازش ابری کاربردی و پایداری را خلق کرده اند.

تحت پلتفرم های مورد اشاره، تمامی سرویس هایی که برای تولید یک اپ هوشمند تر و کاراتر نیاز است در اختیار دولوپر قرار می گیرد. به این ترتیب شرکت های کوچک رشد می کنند، کاربران رضایت شان جلب می شود و آمازون هم از خدمات کلاود خود در سال جاری درآمدی ۱۰ میلیارد دلاری را به جیب می زند.

ولی فراموش نکنید که حالا بازار پردازش های ابری بیش از هر زمان دیگری رقابتی شده است. وقتی آژور مایکروسافت و وب سرویس های آمازون زیر ساخت ها و راه حل هایی به شدت مشابه از نظر فنی عرضه می نمایند، می بایست یکی از آنها چیزی بیشتر را برای ارائه داشته باشد تا بدل به برگ برنده اش شود.

نگاهی به نقشه بزرگ و اصلی

چشم پوشی از مایکروسافت غیر ممکن است.

حال بیایید از منظری دیگر به آنچه رخ داده بنگریم. وقتی از ترکیبی از ویژوال استودیو در کنار فناوری Xamarin استفاده می کنید، می توانید از هر یک از سرویس های ابری موجود برای محصول خود بهره بگیرید و البته اپی برای پلتفرم های گوناگون پدید آورید. مایکروسافت به لطف هوشندی «مارک راسینویچ»، مدیر واحد پلتفرم آژور، خدمات ابری اش را با ویژوال استودیو به شکلی بی نقص یکپارچه کرده است.

بنابراین و به صورت پیش فرض شروع کار با آژور برای توسعه دهندگان ساده تر، منطقی تر و در دسترس تر خواهد بود و بر همین مبنی اپ های کوچک امروز که می توانند غول های آینده ی دنیای تکنولوژی باشند پایه و اساس شان به مایکروسافت و سرویس های ابری اش متکی خواهند گشت.

شاید به همین خاطر است که «میترا عزیزی راد» از مدیران برجسته واحد بازاریابی شرکت ساکن ردموند با صراحت می گوید: «چشم پوشی از مایکروسافت غیر ممکن است و باید حتماً به آن بنگرید.»

dn469161.1-xamarin-swimlane-image

توسعه دهندگان افرادی باهوش هستند و تنها وقتی در مسیری که مایکروسافت تعیین کرده قرار می گیرند که آن مسیر را پسند نمایند. مایکروسافت این موضوع را درک نموده و باید اعتراف کنیم تا به امروز هیچ شرکت دیگری مانند آنها تلاش نکرده تا ساختن اپ ها و تکنولوژی های تازه را ساده کند.

مایکروسافت عملاً‌ از هیچ کوششی برای راضی نگه داشتن برنامه نویسان دریغ نکرده تا آنها بتوانند به سادگی هر چه تمام تر نیاز کاربران خود را رفع نموده و رضایت شان را جلب نماید. ضمناً ردموندی ها در گام بعدی می خواهند چت بات های مبتنی بر آژور پا به عرصه ی حیات بگذارند.

فرقی ندارد چه می سازید و برای چه دستگاه و پلتفرمی آن را توسعه می دهید مایکروسافت می خواهد بخشی از آن باشد و سعی دارد تا این نکته نادیده گرفته نشود. احتمالاً نیز به همین علت است که «عزیزی راد» می گوید: «ما حتی اگر نقش کوچکی در پدید آمدن یک اپ ایفا کنیم، باز هم برایمان کافی است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی