ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت نوعی چاقوی هوشمند که تا حدود زیادی از خطرات جراحی مغز می کاهد

در این مطلب قصد داریم شما را با نوعی چاقوی جراحی هوشمند آشنا نماییم که توسط محققی به نام David Oliva Uribe در بروکسل بلژیک طراحی و ساخته شده اما هیچ شباهتی به انواع معمولی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

در این مطلب قصد داریم شما را با نوعی چاقوی جراحی هوشمند آشنا نماییم که توسط محققی به نام David Oliva Uribe در بروکسل بلژیک طراحی و ساخته شده اما هیچ شباهتی به انواع معمولی اش ندارد.

این چاقو فاقد هرگونه تیغه یا لبه ایست و در مقابل نوعی کره مملو از حسگر را در راس خود جای داده و به جای آنکه بافت و نسوج انسانی را برش بدهد قادر است تومورهای سرطانی را از بافت های معمولی مغزی تشخیص دهد.

جراحان برای استفاده از این ابزار نیز کافیست که آن را روی سطح مغز فرد مورد نظرشان بکشند تا تصویر یا نتیجه صوتی از این اسکن ظرف نیم ثانیه به دست آید و از طریق آن وضعیت بیمار را تشخیص دهند.

این ابزار خصوصا برای تشخیص تومورهایی مفید واقع می شود که در مراحل اولیه تکثیر شدن هستند و به لحاظ ظاهری تفاوت اندکی با بافت های سالم دارند.

در توضیحات منتشر شده پیرامون این ابزار آمده است:

در حال حاضر با استفاده از تکنیک های تصویربرداری نظیر MRI و فراصوت می شود موقعیت دقیق تومورها را پیش از اعمال جراحی مشخص نمود اما در جریان پروسه شکافتن سر و انجام مراحل مختلف جراحی عوامل زیادی نقش پیدا می کنند که می توانند عمل را با مشکل روبرو نمایند و به همین خاطر برداشتن بافت سرطانی تا حدود زیادی به این تجربه و همچنین حس بینایی و لامسه جراح بستگی دارد.

گفتنی است که ابزار طراحی شده توسط این محقق صرفا روی مغز خوک و تومورهای مصنوعی تست شده است و به همین خاطر احتمالا سال ها زمان (و البته آزمایشات متعدد) نیاز است تا به اتاق های جراحی راه پیدا کند.

در هر حال اگر این ابزار بتواند فرایندهای پیچیده تست را پشت سر بگذارد می توان با اعمال تغییراتی آن را برای استفاده روی دیگر نواحی بدن نظیر شکم و روده به کار برد. البته Uribe تنها محققی نیست که ابزاری برای انجام عمل جراحی و برداشتن تومور طراحی کرده است. پیشتر در سال 2013 میلادی نیز دانشمندان کالج سلطنتی لندن موفق شدند نوعی چاقوی هوشمند بسازند که بافت های سرطانی را از انواع سالمش تشخیص می داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی