ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

احیای دوران طلایی مافیا؛ هر آنچه درباره Mafia III می دانیم

به نظر مافیا 3 جاه طلبانه ترین قسمت در این مجموعه خواهد بود. ماجرا از قرار سربازی به نام لینکلن کلی (Lincoln Clay) است که در سال 1968 از جنگ ویتنام به نیواورلئان بازگشته و ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰

به نظر مافیا 3 جاه طلبانه ترین قسمت در این مجموعه خواهد بود. ماجرا از قرار سربازی به نام لینکلن کلی (Lincoln Clay) است که در سال 1968 از جنگ ویتنام به نیواورلئان بازگشته و خانه و خانواده اش را غرق خون می یابد. دسته سیاه (تنها گروهی که به عنوان خانواده برایش محسوب می شد) از هم پاشیده شده و دسته ایتالیایی ها در شهر جولان می دهند. لینکلن با کمک گروه ایرلندی ها، گانگسترهای تازه نفس انگلیسی و رهبران قدرتمند دسته هائیتی ها، سازمان شکل گرفته در شهر را از داخل سرنگون کرده و جایگاهی در شأن خودش دست و پا می کند.

مافیا 3 چند سالی است که توسط 2K Czech (سازنده دو نسخه قبلی) و استودیوی Bay Area Hangar 13 (که درون آشیانه هواپیمای قدیمی فرودگاه سابق همیلتون جای دارد و نامش را از آن اقتباس کرده) در دست ساخت و توسعه است. این مافیا اولین قسمتی است که به صورت کاملا Open-World طراحی شده و همینطور برای اولین بار قهرمان دورگه ای را در فضای به شدت نژادپرستانه و تفرقه انداز معرفی می کند. در این فضای متشنج و ضدقهرمان، لینکلن خلافکاری است که توسط دار و دسته مافیایی بزرگ شده و بازیکنان می بایست شهر نیو بوردو را از آن خود کرده، مهمانی های سایر گروه ها را برهم ریخته و همه چیز را بر وفق مراد خود بنا سازند.

کارگردان خلاق بازی Haden Blackman در مصاحبه ای با گیم اسپات درباره مافیا 3 می گوید: «ما از ابتدا سعی داشتیم روایتی بسازیم که خود بازیکن روند پیش روی داستان را بسازد و در تجربه اش سهیم باشد. ما در Hangar 13 معتقدیم داستان هر بازیکن منحصر به فرد است. و این چیزی است که قصد داریم به جلو پیش ببریم.» با تجربه کوتاهی که گیم اسپات از بازی داشته واضح است فرصت های بسیار زیادی برای ساخت روایت شخصی بازیکن وجود دارد، طوری که مافیا 3 به نوعی مافیای شخصی شما خواهد بود.

این اولین مافیایی است که واقعا جهان-باز بوده و در عین حال تمامی مشخصه های به یادماندنی و شخصیت پردازی قوی قسمت های قبلی را داراست

mf2

بلکمن می گوید: «ما هرگز نمی خواستیم زیاد از حد در مسیر جدیدمان حرکت کرده و المان های جذاب قسمت قبلی را فراموش کنیم. خط داستانی مافیا 3 بسیار قوی و جذاب است و هرکاری که انجام دهید به آن باز می گردد. به نظر من تیم ما کار فوق العاده ای کرده است. فضای سینمایی بازی بسیار عالی با داستان اخت شده است.»

2K امیدوار است با درگیر کردن بازیکن در دوران افول قدرت مافیا در این بازی، ابهت دنیای مافیایی را باز گرداند

Bill Harms سرپرست نویسندگان مافیا 3 می گوید: «به عنوان یک نویسنده اصلا دوست نداشتم دنیایی را نشان بدهم که توسط گروه های مافیایی ثروتمند اداره می شوند یا روایت جوانی را به تصویر بکشم که از هیچ به همه جا می رسد. ما قصد داریم با داشتن شخصیتی مثل لینکلن دیدگاه جدید و متفاوتی را امتحان کرده و بسازیم. نقطه قوت دیگری که در کار ما وجود دارد، نگاه به واقعیت های گذشته است. ما حجم بسیار زیادی تحقیقات انجام داده ایم. قبل از اینکه حتی کلمه ای از داستان نوشته شود، ساعت ها تحقیقات در این مورد انجام شده است. همانطور که اکثریت می دانیم اواخر دهه 60 میلادی به عبارتی پایان دوران طلایی مافیای ایتالیایی بوده است. قبل از آن مردم حتی نمی دانستند همچین گروهی وجود دارند و اگر هم می دانستند، تصور می کردند دسته ای اجتماعی و مفید برای منطقه هستند.»

این بازی به عبارتی نمایشی مستندگونه از وقایع سال 1968 با معرفی کاراکتر اصلی به نام لینکلن است

در بین ماموریت های مختلف، شخصیت جدیدی به نام Jon Donovan را می بینیم که در دادگاهی درباره وقایع پیرامون فعالیت های لینکلن توضیح می دهد. این صحنه ها به نظر می رسد از روی یک نوار ویدئویی VHS خیلی قدیمی برداشته شده است. نمایش های این میان پرده ها به عبارتی مستندات جمع آوری شده درمورد فعالیت های لینکلن است که خط اصلی داستان مافیا  را شکل می دهند. این مستندات به عبارتی از تحقیقات گسترده ای که تیم سازنده انجام داده الهام گرفته شده و نشان دهنده تلاش بسیار زیاد آن ها برای تقویت داستان است.

شهر نیو بوردو دارای 9 منطقه است؛ که هر کدام دارای نما، فضا و ماموریت های خاص خود است

شهر نیو بوردوی مافیا 3 متشکل از 9 منطقه جداگانه است. یکی منطقه فرانسوی ها که در طی نمایش و رونمایی بازی در نمایشگاه گیمزکام سال گذشته معرفی شد. دیگری منطقه مرکزی شهر که مابین محدوده ثروتمندان و تهی دستان شهر قرار گرفته و در دموی گیم اسپات رویت شده است. سایر بخش ها عبارتند از منطقه صنعتی، حومه شهر، بندر، کارخانه کشتی سازی و Bayou (که تقریبا محلی است برای مخفی شدن گانگسترهای شهر یا نگهداری اشیای ارزشمندشان).

mf3

بلکمن می گوید: «خلاف در منطقه بایو هم وجود دارد، اما به طور کلی با سایر مناطق تفاوت دارد چرا که به نوعی سازمان های خلافکاری در آن مدیریت می شود. اگر می خواهید صدمه بسیار زیادی به سایر دسته های مافیایی بزنید، فقط کافی است به این منطقه سفر کنید. به عنوان مثال لوازم برخی از گروه ها در ساختمان هایی در بایو وجود دارد و می توانید آنها را ربوده یا نابود کنید.»

هر منطقه دارای سبک خلاف خودش است

هر جایی مشکلات خودش را دارد. در مافیا 3 با اخاذی و زورگیری، قاچاق و فروش غیرقانونی گازولین و سایر مواد صنعتی، امپراطوری های مواد مخدر و حتی قاچاق انسان مواجه خواهید شد. با تصرف هرکدام از مناطق شهر توسط لینکلن، سهم مالی مناسبی از هر فعالیت به جیبش خواهد رفت و او را ثروتمندتر خواهد کرد.

شخصیت اصلی بازی، لینکن یک دورگه یتیم و سرباز جنگ زده است که موانع بسیار زیادی در مقابل رسیدن به اهدافش می بیند

بر اساس گفته های بلکمن و هارمز، هدف اصلی لینکلن رسیدن به جایی است که بتواند آن را خانه و خانواده بنامد؛ چیزی که بعد از بازگشت از جنگ ویتنام وجود ندارد. او در یک یتیم خانه بزرگ شد و حتی زمانی که دولت آمریکا مردم را به گرفتن فرزند از یتیم خانه ها تشویق می کرد، مورد اقبال هیچ خانواده ای قرار نگرفت. بعد از ترک یتیم خانه، لینکلن به زیر دست Sammy Robinson رئیس دسته سیاه تبدیل و با پسرش Ellis دوست شد. اما بازهم او خانواده خونی محسوب نشده و نمی تواند احساس راحتی کند.

شما با زیر دستان تان دوست خواهید شد که این امر روی زندگی حرفه ای و خلافکاری ها تاثیر خواهد گذاشت

لینکلن سه زیردست اصلی دارد: رهبر مرموز هائیتی به نام کاساندرا (Cassandra)، ایرلندی گستاخ برک (Burke) و شخصیت اصلی قسمت قبلی ویتو (Vito) که حالا در بوردو سکونت گزیده است. هربار لینکلن منطقه ای را تصاحب کرده یا مجموعه فعالیت هایی را بدست می گیرد، می تواند مدیریت شان را به دست یکی از این سه بسپارد. هر زمانی هم که کنترل محدوده خاصی را در دست می گیرند، به عبارتی یک میزگرد دورهمی خواهند داشت و دلایل مدیریت و شرایط و اوضاع را بررسی می کنند.

mf5

در اختیار قرار دادن مناطق یا سازمان های مختلف به یکی از این افراد، منافع و مضرات خودش را دارد. به عنوان مثال اگر محدوده ای را در اختیار برک قرار بدهید، نیروی مبارزه و اهالی اسلحه به دست بیشتری خواهید داشت. طوری که در مواقع لازم برک نیروهایش را با اسلحه و تجهیزات فرستاده تا بتوانید رقیبان را کشته و از سر راه بردارید. این گزینه معمولا در شرایط سنگین و سخت به درد می خورد و زمانی که به چند نفر نیروی ماهر برای کشتن دشمنان احتیاج دارید مفید خواهد بود. هرچه شما بیشتر هوای برک را داشته باشید، او در مقابل بیشتر پشتیبانی تان خواهد کرد.

برای ویتو هم ماجرا همین است. هر چقدر محدوده های بیشتری در اختیارش بگذارید، به اسلحه ها و تجهیزات بهتری دسترسی خواهید داشت. با قدرت دادن به ویتو از اسلحه های بهتر، لوازم دفاعی قوی تر، و سایر تجهیزات مفید بهره خواهید برد. فواید کاساندرا اما متفاوت به نظر می رسد. طوری که او به جای تجهیزات نظامی، تاکتیک نظامی بیشتری را در اختیارتان خواهد گذاشت. متلا کاساندرا می تواند در مواقع لازم با استفاده از ارتباطاتی که با افراد بالادست دارد، خطوط تلفن منطقه دشمن را قطع کرده تا از درخواست نیروی پشتیبانی جلوگیری نماید.

اگر بیش از حد هوای یکی از زیردستان را داشته باشید باعث می شود دو نفر دیگر عصبانی شده و تصمیمات لینکلن را به سخره بگیرند. همینطور در چنین شرایطی نمی توانید تمامی توانایی های ممکن برای عبور از مراحل خط داستانی را در اختیار داشته باشید. در واقع می بایست با سیاستی مناسب محدوده های مختلف را بین سه نفر تقسیم کرده تا بهترین کارایی را نصیب خود نمایید. به عنوان مثال اگر همه کارها را به برک بسپارید طبیعتا موجب عصبانیت ویتو و کاساندرا شده و از نعمت اسلحه و تجهیزات مناسب بی بهره شوید.

بلکمن می گوید: «این بازی به هیچ وجه یک نقش آفرینی محسوب نمی شود. اما من به شدت طرفدار سبک RPG هستم و چیزی که دوست دارم نشان می دهد که داشتن ارتباطات در طول زمان می تواند مفید واقع شود. می دانیم که برخی از این المان ها را خواهیم داشت، اما می خواهیم آن را از روشی انجام دهیم که هیچکس تاکنون نکرده است.»

شنود و جاسوسی همه چیز را آسوده تر خواهد کرد

mf6

شما می توانید هر بخش از یک منطقه را شنود کنید. جاسوسی تنها به معنای شنود کردن خطوط تلفن دشمنان در یک محدوده نیست، بلکه یکی از قابلیت های کاربردی لینکلن محسوب می شود. بازیکن می تواند با فشردن یک دکمه وارد نمای Vision شده و محل حضور دشمنان در بخشی از شهر را مشاهده کند. علاوه بر آن هدف مورد نظر و همینطور دشمنان خطرناک و کسانی که نیروهای پشتیبانی را خبر می کنند را معین می نماید. این توانایی بسیار مفید و کارآمد خواهد بود، البته اگر قبل از آن منطقه مورد نظر را شنود کرده باشید. با پیدا کردن جعبه تلفن در هر منطقه و به سادگی انجام چند مینی گیم می توانید آنجا را شنود کنید. طبیعتا در این حالت تمامی مکالمات دشمنان را خواهید شنید و می توانید برنامه های خود را دقیق تر و بهتر بچینید.

وقتی مردم را بازجویی می کنید، می توانید آنها را کشته یا به بردگی بگیرید

منطقا راه حل دوم بسیار مفیدتر است و برای تان پول و منابع به ارمغان خواهد آورد. اما در هر حال می توانید هر بخش یا فروشگاه مورد سرقت را تمام و کمال خالی کرده، صاحبش را بکشید و مدیریتش را در اختیار ویتو، کاساندرا یا برک قرار بدهید.

هر کدام از ماموریت ها را می توانید از چند طریق متخلف انجام بدهید

راه های متعددی برای انجام ماموریت ها وجود دارد؛ می توانید مخفیانه وارد شده و آنچه را که می خواهید برداشته و از صحنه بگریزید، یا می توانید مکان جلوی تان را تبدیل به حمام خون کنید. هر مرحله دارای لیستی از اهداف و فعالیت های جانبی است که میزان موفقیت آن را نشان می دهد؛ اما در مواردی برخی از ماموریت ها روش خاص و سخت تری را پیشنهاد می کند که تمامی آن لیست را ناگهانی پر می کند. اگر از آن دسته از بازیکنانی هستید که بازیهای تان را 100% می کنید، انجام تمامی اهداف لیست ها کاری طاقت فرسا برای تان خواهد بود.

در یکی از مرحله های خاص برای تصرف یک سازمان می توانیم به آرامی وارد ساختمان شده و یا آشوب به پا کنید. در دموی انجام شده بازیکن تصمیم می گیرد اسلحه ها را از غلاف بیرون کشیده و تماس با رهبر ایرلندی نیروهای پشتیبانی زیادی را به مهلکه وارد کند. این طریق موجب شکست خوردن چندباره بازیکن می شود، اما در نهایت و با استفاده از ورودی و استراتژی نظامی متفاوت، دشمنان را یکی پس از دیگری از سر راه بر داشته و موفقیت کامل به ارمغان می آورد.

mf4

در جایی دیگر بازیکن می تواند با ورود به هتلی که هدفش زندگی می کند، وارد گاراژ شده یک تاکسی دزدیده و شخصیت مورد نظر را برباید. یا می تواند وارد لابی اصلی هتل شده و شروع به تیراندازی کند و نارنجک به این سو و آن سو پرتاب نماید.

محتوایی که در داستان بازی می بینید بر اساس روشی که پیش می گیرید تغییر می کند، مکان و زمان مهم است

شما می توانید مانع رخ دادن اتفاقاتی در بازی باشید. مثل اینکه اجازه بدهید کسی بمیرد یا خیر. گاهی اوقات نسبت به مکان و زمانی که حضور دارید، زنده ماند یا مردن اشخاص در اختیار شماست. به عنوان مثال در یکی از ماموریت ها که باید کیف پر از پولی را از ساختمان نیمه سازه ای سرقت کنید، کافی است وارد سازه شده و کیف مورد نظر را از روی میز برداشته و فرار کنید. بعد از انجام این روش متوجه خواهید شد که در نقطه ای از ساختمان دو نفر از نیروهای دشمن، دو شخصیت مهم برای لینکلن را به قتل می رسانند و خبرش بعدها به گوشتان خواهد رسید. در صورتی که اگر با سروصدا و تیراندازی وارد ساختمان بشوید، حواس همه نیروها به قضیه پرت شده و آن دو نفر جان سالم به در می برند.

ماشین های Muscle عین ماشین های دنیای واقعی کنترل می شوند

با تجربه کوتاهی از مافیا 3 متوجه خواهید شد که خودروهای کلاسیک دهه شصتی بازی به سختی (همچون یک قایق غول پیکر) کنترل می شود. بر اساس گفته های بلکمن، تصمیم بر طراحی این هندلینگ بسیار جاه طلبانه بوده است. تیم سازنده قصد داشته تا این ماشین ها به اندازه کافی به شکل و شمایل واقعی آن دوران حس و کنترل بشوند. عادت کردن به دست فرمان مافیا 3 بسیار سخت خواهد بود و کمی زمان می برد.

اتومبیل های مختلف در طول خط داستانی باز خواهند شد و می توانید همچون GTA Online با یک تماس آنها را در اختیار داشته باشید. همچنین می توانید ماشین مورد علاقه تان را تقویت کرده، تیونینگ کنید و به لاستیک های ضدگلوله مجهز کنید. قطعا که می توانید ماشین های مردم شهر را بدزدید، اما نمی توانید آنها را نگه دارید.

موسیقی بازی منحصر به فرد بوده و شامل تعداد زیادی موسیقی مرتبط و شنیدنی است

mf1

لیستی از موسیقی های شنیدنی، جذاب و مشهور آن دوران از Creedence Clearwater Revival و Aretha Franklin گرفته تا Lonnie Youngbliid و Sam Cooke در بازی وجود دارد. از خاطره انگیزترین صداهایی که در حین رانندگی به گوشتان خواهد خورد، آهنگ Paint it Black از Rolling Stones و موسیقی House of the Rising Sun از The Animals است. بلکمن به شدت اصرار داشته که موسیقی مافیا 3 با فضا و زمان روایت آن مرتبط باشد.

بلکمن در این باره گفته است: «سال 1968 از جهات مختلف دوره ای فوق العاده محسوب می شود و این قضیه در موسیقی نیز تاثیرگذار بوده است. تلفیق فرهنگ ها و فلسفه ها و ایده های مختلف موسیقی خاصی را شکل داده است. سبک پاپ روی بورس است، آوازه خوانی طرفدار دارد، RnB منفجرکننده است، راک و موسیقی بریتانیایی تازه وارد شده اند. تمامی این سبک ها در آن سال ها وجود داشته اند و هرکدام از دیگری ایده و سبک می دزدیدند. برای ما مهم بود که طیف گسترده ای از موسیقی را داشته باشیم.»

علاوه بر آن موسیقی متن بازی بر اساس فعالیت ها و ماموریت های بازیکن انعطاف نشان می دهد. اگر روند کشت و کشتار پیش بگیرید، موسیقی تند و راک همراهی تان خواهد کرد، ولی اگر مخفیانه در حال حل پازلی برای باز کردن درب گاوصندوق هستید موسیقی جالب و خلوت تری خواهید شنید. موسیقی های هر قسمت و هر منطقه منحصر به فرد بوده و هر شخصیتی نیز تم شخصی خودش را دارد. علاوه بر آن، بلکمن وعده داده که برخی از این موسیقی ها تغییر خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • مهرداد
    مهرداد | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    وااای خیلی خوب تعریف کردی مصمم شدم یه لپتاپ گیم بگیرم فقط این و با بتل هاردلاین تجربه کنم

  • jj
    jj | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    ولی دیگه فک نکنم سیستمم واسه این نسخه جواب بده

  • jj
    jj | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دورانی مایفیا 1 عشقم بود یادش بخیر

  • seedni
    seedni | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دیجیاتو
    ستون (( آخرین مطالب )) در سایت کم عرضه .
    ستون (( پربازدیدترین‌ها )) عرض ستون زیاده .
    از ستون تبلیغات و پربازدیدترین‌ها یکم ، کم کن و ستون آخرین مطالب رو عریض تر کن . ما هنگام مطالعه یه مقدار مطالب رو گم میکنیم .

  • arshia
    arshia | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    سلام واقعا خسته نباشید ، سایتتون عالیه فقط اگه میشه اخبار گیم رو بیشتر کنید

مطالب پیشنهادی