ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

سؤالی که احتمال وجود یک ویژگی شخصیتی خاص در دیگران را بلافاصله برملا می کند

اگر می خواهید شخصیت یک نفر را بهتر درک کنید، گزینه های فراوانی پیش روی شما وجود خواهد داشت. روانشناسان چک لیست ها و فهرست های مختلفی برای ارزیابی هر ویژگی شخصیتی خلق کرده اند. ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

اگر می خواهید شخصیت یک نفر را بهتر درک کنید، گزینه های فراوانی پیش روی شما وجود خواهد داشت. روانشناسان چک لیست ها و فهرست های مختلفی برای ارزیابی هر ویژگی شخصیتی خلق کرده اند.

اما اگر به دنبال رویکردی کل نگرانه تر و با پشتوانه ی تحقیقاتی هستید، آزمون های مختلفی برای تشخیص ویژگی های شخصیتی ۵ گانه وجود دارند. آزمون شخصیت مایرز بریگز یا MBTI نیز پیش روی شما قرار خواهد داشت. اما با وجود محبوبیتی که این دسته بندی در دنیای کسب و کار دارد، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد عملکرد آن در تشخیص شخصیت افراد بهتر از طالع بینی عمل است.

همه ی این گزینه ها می توانند روش های خوبی برای بررسی عمیق تر شخصیت خودتان باشند، اما اگر می خواهید آنها را برای ارزیابی شخص دیگری به کار بگیرید، ممکن است کمی بدقلق باشند. اگر برای متقاضی یک موقعیت شغلی، یک آزمون آنلاین تشخیص خودشیفتگی بفرستید، احتمالاً به شما خواهند خندید. بنابراین باید دید آیا راه سریع و در عین حال معتبری برای تشخیص یک ویژگی شخصیتی خاص در افراد وجود دارد یا نه.

بر اساس پژوهشی که اخیراً توسط دانشگاه ویک فارست انجام شده، پاسخ این سؤال مثبت است. اگر می خواهید بدانید آیا فردی ویژگی شخصیتی خاصی دارد یا نه کافی است از او بپرسید چقدر این ویژگی را در اطرافیان خود می بیند.

آیا تنها یک سؤال می تواند همه چیز را بر ملا کند؟

برای رسیدن به نتیجه ی بالا، تیمی به رهبری داستین وود، از شرکت کنندگان در این تحقیق خواستند شخصیت چند نفر از آشنایان خود را بر اساس این ویژگی رتبه بندی کنند. پاسخ های آنان، درباره ی ویژگی های شخصیتی خودشان حرف های بسیار بیشتری برای گفتن داشته است.

آنها هرچه برای توصیف افراد، صفت هایی مثل مهربان، خوشحال، با ثبات، یا مؤدب را  بیشتر مورد استفاده قرار می دادند، احتمال آنکه از این ویژگی ها برای توصیف خودشان استفاده کنند نیز بیشتر می شد و دیگران هم با احتمال بیشتری این موضوع را تأیید می کردند. نتایج این تحقیق حتی بعد از گذشت یک سال که از آنها مجدداً آزمون به عمل آمد ثابت ماند. وود در این باره می گوید: «مثبت دیدن دیگران، می تواند نشان دهنده ی ویژگی های مثبت خود فرد باشد».

همین مسئله در مورد ویژگی های شخصیتی ناخوشایند تر نیز صدق می کرد. برای مثال، احتمال آنکه افرادی با گرایش های ماکیاولیستی، دیگران را نیز دارای خصلت های ناپسند و سوء بدانند بیشتر است. وود می افزاید «مجموعه ی بسیار بزرگی از ویژگی های شخصیتی منفی، با منفی دانستن دیگران ارتباط دارند. همین تمایل به منفی دیدن دیگران، نشان دهنده ی این است که فرد ممکن است بیشتر در معرض افسردگی و اختلال های شخصیتی مختلف قرار داشته باشد».

یافته های مذکور، جدای از آنکه دریچه ی خارق العاده ای رو به دنیای عجیب و پیچیده ی ذهن انسان می گشایند، ترفند قدرتمندی برای ارزیابی شخصیت دیگران در اختیار ما قرار می دهند. بنابراین اگر می خواهید بدانید یک ویژگی شخصیتی تا چه حد در شخصی وجود دارد، کافی است از او بپرسید خودش چقدر این ویژگی را در وجود دیگران می یابد. هرچه بیشتر ویژگی یاد شده را در اطرافیان خود ببینند، احتمال اینکه خودشان هم آن را داشته باشند بیشتر خواهد بود.

inc
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی