ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوشی های صداگیر و هوشمند ارتش آمریکا برای تنظیم صداهای صحنه نبرد

همانطور که می توان حدس زد، سرباز های حاضر در میدان نبرد نمی توانند برای محافظت از گوش های خود در برابر سر و صدای میدان جنگ، از ایرپلاگ یا گوش‌گیر های معمول موجود در ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

همانطور که می توان حدس زد، سرباز های حاضر در میدان نبرد نمی توانند برای محافظت از گوش های خود در برابر سر و صدای میدان جنگ، از ایرپلاگ یا گوش‌گیر های معمول موجود در بازار استفاده کنند. چنین مسدود کننده هایی ممکن است از شدت صدای انفجار ها و شلیک ها بکاهند اما از طرف دیگر سربازان را از شنیدن دستورات حیاتی فرماندهان یا حتی صدای دشمنان در نزدیکی خود محروم می کنند؛ چرا که اساساً جلوی ورود هر نوع صدایی به داخل گوش آنها را می گیرند.

اما ظاهراً مشکل یاد شده این روزها برای ارتش آمریکا حل شده است. نیروهای نظامی آمریکا مدتی است به استفاده از نوعی ایرپلاگ هوشمند به نام TCAPS روی آورده اند که مخفف عبارت «سامانه ی ارتباطی و محافظتی تاکتیکی» است. گوشگیر مذکور قادر است خود را با واقعیات صحنه ی نبرد وفق دهد. این دستگاه هوشمند متصل به سامانه های ارتباطی همراه قادر است صداهای بلند را تضعیف و در عوض صدا های خفیف تر موجود در محیط را تقویت کند. به این ترتیب مثلاً اگر فرمانده ی گروهان شما باید دستوری را به گوش سربازانش برساند، سربازان قادر خواهند بود صدای او را بلندتر و واضح تر از سر و صدای صحنه ی نبرد بشنوند.

این دستگاه عملکرد نسبتاً ساده ای دارد، اما بسیار انعطاف پذیر است. برخی از نسخه های آن قادرند حتی به دستگاه های ارتباطی سربازان نیز متصل شوند و با تجهیزات کمکی شنوایی (سمعک) نیز مشکلی نخواهند داشت.

گوشگیر های TCAPS در حال حاضر به هیچ وجه در دسترس تمام نیروهای آمریکایی قرار ندارند و تنها ۲۰ هزار دستگاه از آن در صحنه ی نبرد به کار گرفته شده است. با وجود قیمت ۲ هزار دلاری آن نیز انتظار نمی رود به تمام نیروهای پیاده نظام نیروی زمینی ارتش این کشور یک جفت از این ایرپلاگ های هوشمند تعلق بگیرد. با این حال، به نظر می رسد استفاده از آنها آینده ی روشنی داشته باشد. بیشترین تأثیر چنین دستگاه هایی، اعتماد به نفسی است که فناوری به سرباز می بخشد. سرباز های حاضر در میدان نبرد از این پس این را می دانند که برای شنیدن دستورات حیاتی فرماندهان خود دیگر لازم نیست به شنوایی خود آسیب بزنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

    اعتماد به نفس!! سربازهای ایرانی توی جنگ ایران و عراق با کمترین امکانات و تجهیزات تونستند 8 سال مقاومت کنند...

    • Erfan
      Erfan | ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

      بله این افتخاریه برای ماها.اما دوسته گرامی میدونی چقدر شهید بخاطره همین نداشتنه امکانات ما دادیم.چقدر جوان که نورِ چشمِ خانوادشون بودن و از من سرتر بودن رفتن و بخاطره نداشتنه تجهیزات مجبور شدن حتی حتی بخوابن روی مین تا راه باز بشه برای همرزماشون.تمامیه اینها برای تلفاته جنگیه کمتره.خودِ منِ ایرانی هم دوست دارم ارتشه کشورم مدرن ترین و قویترین نیرو و تجهیزات رو داشته باشه .

      • باقر
        باقر | ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

        فعلا که ارتش ما از تانک ها تفر بر ها و جنگنده و بالگرد های40سال پیش داره استفاده میکنه و حتی از ضعیف تربن کشور های منطقه هم فرسوده تریم...نمیدونم چه سیاستیه فکر میکنند موشک همه کار میکنه...درضمن دوست عزیز کی گفته شما زمان جنگ دست خالی رفتی جنگیدی؟79فروند اف14 بهترین جنگنده جهان...ان فروند اف5 ان فروند اف4...200فروند کبری دو موتره که فقط ایرانو آمریکا داشتن...هزارو خورده ای تانک...دو مدل اسلحه پیشرفته به نام کلاش و ژسه بزرگترین هوانیوز خاورمیانه و بازرگترین نیروی هوایی خاور میانه...کلی ناوشکن جنگی ...اینا دست خالیه؟البته چیزی از ارزش های جوونای این سرزمین کم نمیکنه..شهدا ما قهرمان بودن و اگه نبودن حتی با این تجهیزات هم حرف عراق نمیشدیم.

        • Erfan
          Erfan | ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

          الان جوابه منه اینا! یکم فکر کن طرفه مقابلت کی بوده و چی گفته.من از دست خالی بودن زدم؟!
          من دارم میگم پیشرفته سخت افزاری خوبه.ما زمان جنگ اگه پیشرفته تر بود تجهیزاتمون شخید کم میدادیم.این حرفه منه.

          • باقر
            باقر | ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

            نخبه میدونم تو نگفتی دست خالی... حال نداشتم دوبار کامنت بزارم جواب اونو با جواب تورو دوتا یکی کردم.

    • Ali
      Ali | ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

      میدونی چرا به شما منفی دادن چون حرف نابجای زدی... بله ما 8 سال دفاع کردیم ولی شما میزان افراد شهید شده یا جانباز یا اسیرهارو حساب نمی کنی ... موفق بودن جنک رو این چیزا مشخص می کنه..... توی هرجنگی سعی میشه میزان کشته شده هارو پاین اورد ... حالا اینکه ایا این همه اسیر کشته واقعا عرضشش رو داشت یا داره حرف دیگست... اما توی کشورهای اروپای سعی میکنن از تکنولوژی برای پاینن اوردن تلفات انسانی استفاده بشه چون جون انسان خیلی با ارزشه البته اگه معنی این کلمه برای شما قابل درک باشه

مطالب پیشنهادی