ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران آلمانی واکسنی فراگیر برای مقابله با کلیه اشکال سرطان می سازند

روزی را تصور کنید که در آن سرطان فارغ از نوع آن با استفاده از یک واکسن قابل پیشگیری باشد و تنها با یک تزریق بتوان از شکل گیری اش جلوگیری نمود. ظاهرا پزشکان به چنین ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰

روزی را تصور کنید که در آن سرطان فارغ از نوع آن با استفاده از یک واکسن قابل پیشگیری باشد و تنها با یک تزریق بتوان از شکل گیری اش جلوگیری نمود. ظاهرا پزشکان به چنین معجزه ای فکر می کنند و قرار است نوعی از یک «واکسن فراگیر برای سرطان» را تولید نمایند که قادر است مکانیزم های داخلی بدن انسان را برای کشتن و از میان بردن سلول های سرطانی برانگیزد.

پژوهشگران دانشگاه Johannes Gutenberg در آلمان بعد از دریافت نتایج امیدوار کننده روی موش ها، آزمایشی محدود را برای سنجش ایمنی انسان در برابر سرطان ترتیب داده اند.

واکسنی که این گروه از پژوهشگران تلاش دارند بسازند برخلاف انواع دیگر که از نوع خاصی بیماری پیشگیری می کنند، برای تمامی بیماران سرطانی تجویز می گردد و آنطور که نشریه ساینس اَلِرت آورده، هر واکسن درمانی که با استفاده از آن انجام خواهد شد در اصل یک درمان شخصی سازی شده است چراکه پزشکان با استخراج RNA از سلول های سرطانی یک فرد، سیستم ایمنی بدن او را به واکنش وادار خواهند نمود.

تیم پزشکان دست اندرکار این پروژه در مقاله ای که پیرامون آن منتشر کرده اند آورده اند: «تولید این واکسن ها بسیار سریع انجام می شود و هزینه اندکی هم دارند و با استفاده از آن می توان هر پادگن تومور را با استفاده از RNA رمزگشایی نمود».

آنها در ادامه آورده اند: راهکار جدید که ایمنی درمانی با نانوذرات RNA نام دارد را می توان به عنوان یک کلاس جدید از واکسن ها برای درمان سرطان در اقصی نقاط دنیا به خدمت گرفت.

سلول های سرطانی می توانند ظاهر و رفتاری شبیه به سلول های نرمال داشته باشند و به همین خاطر، سیستم  ایمنی به آنها حمله نخواهد کرد. با این همه، واکسن ابداعی با کاربرد پادگن اختصاصی برای سرطان سیستم ایمنی را فریب خواهد داد و آن را وادار می کند که حمله ای تمام عیار را علیه سلول هایی که نماینده سرطان هستند به انجام رسانده و آنها را از بدن خارج نماید.

دانشمندان برای انجام این کار، RNA سرطانی را در داخل نوعی غشای اسید چرب قرار می دهند که اندکی بار منفی دارد. به این ترتیب، پادگن می تواند به هر نقطه ای از بدن از جمله مغز استخوان، طحال و گره های لنفاوی نفوذ کند.

بعد از آنکه واکسن خود را به سلول های دندریتیک ایمنی رساند، سلول های T شکل بدن برای دریافت اطلاعات در مورد RNA وارد عمل می شوند. واکنش بعدی، خنثی سازی کلیه سلول های سرطانی است که شکلی مشابه به هم را دارند.

آزمایشات انجام شده با این روش روی موش ها نشان داده که سیستم ایمنی آنها توانسته با سرطان مبارزه کند. تیم دانشمندان آلمانی حالا آزمایشات خود را به صورت محدود روی سه بیمار مبتلا به ملانوم آغاز کرده اند.

علت انجام این آزمایش هم آن است که مشخص گردد آیا واکسن ابداعی برای انسان قابل استفاده و بی خطر است یا خیر که خوشبختانه نتیجه کار هم امیدوار کننده گزارش شده.

نتایج اولیه از سوی تیم پزشکی مطلوب گزارش شده و گفته می شود که عوارض جانبی پدیدار شده در بیماران شبیه به آنفلوآنزا بوده اند که این، بهتر از عوارض مرسوم ناشی از شیمی درمانی است.

امید می رود که این آزمایش در مقیاس وسیع تر ظرف سال های آتی انجام گیرد. تیم پژوهشگران دست اندر کار این پروژه حالا باید 12 ماهی را صبر کند تا برای انجام آزمایشات بعدی وارد عمل شوند (مرحله بعدی کاربرد واقعی واکسن برای کشتن سلول های سرطانی است).

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • بهداد
    بهداد | ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

    ممنون خانوم موسوی مقاله بسیار عالی بود درود بر شما

  • vahed
    vahed | ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

    صدها فرشته بوسه بر آن دست می زنند

مطالب پیشنهادی