ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت رشته هایی شبیه به تار موی انسان با استفاده از پرینترهای سه بعدی

به لطف تلاش های صورت گرفته توسط محققینی که در زمینه پرینت سه بعدی فعالیت می کنند، محدودیت های این تکنولوژی به تدریج در حال برطرف شدن است. البته این اتفاق شاید روندی کند داشته ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

به لطف تلاش های صورت گرفته توسط محققینی که در زمینه پرینت سه بعدی فعالیت می کنند، محدودیت های این تکنولوژی به تدریج در حال برطرف شدن است. البته این اتفاق شاید روندی کند داشته باشد اما در هر حال بالاخره روی می دهد.

تا به امروز ساخت اشیاء متراکم و مملو از جزئیات با این دستگاه ها خارج از محدوده توانمندی هایشان بوده چراکه تهیه فایل های طراحی کامپیوتری (CAD) مورد نیاز برای آنها مستلزم صرف زمان و دقت بالایی بوده است. اما نرم افزار تازه ای که توسط آزمایشگاه رسانه موسسه فناوری ماساچوست طراحی شده این مانع را برای همیشه کنار می زند.

نرم افزار ارائه شده که Cilllia نام دارد با استفاده از تعدادی لغزنده به کاربران خود امکان می دهد که سطوحی پوشیده شده از هزاران تار مو را با رزلوشن 50 میکرون (حدودا برابر با عرض یک تار موی انسان) ایجاد نمایند و برخلاف CAD که باید هر مو به صورت جداگانه ترسیم گردد، فرایند تهیه چنین طرحی با استفاده از این برنامه تنها چند دقیقه زمان می برد.

Jifei Ou  یکی از فارغ التحصیلان MIT در رشته هنر و علوم رسانه ای که در تالیف مقاله منتشر شده در این رابطه نیز مشارکت داشته در این باره می گوید: ایجاد [مو] با چالشی روبروست که نه به سخت افزار بلکه به نرم افزار مربوط می شود.

همانطور که در بالا گفته شد Cilllia دارای نوارهای لغزنده ای است که به کاربر امکان می دهند به سرعت پارامترهای مربوط به ساختار مو را تغییر داده و همزمان نتیجه کار را نیز مشاهده نماید. به این ترتیب می توان طول، ضخامت، جنسیت، زاویه و همچنان تعداد تارهای موجود روی یک ساختار را نیز مشخص نمود. از این نرم افزار حتی می توان برای ایجاد موهای مجعد که پیرو الگوی فرخوردگی خاصی باشند هم بهره گرفت.

473590-3d-printing-cilllia-3d-printed-hair-human-hair-artificial-hair-computer-aided-design-cad-mit-computer-science-technology-mit

نتیجه کار این محققان در واقع برنامه ایست که با بهره گیری از روش پرینت سه بعدی استریولیتوگرافی همراه با آن، میتوان ساختارهای برس مانند با اشکال مختلف ساخت.

تیم ارائه دهنده این نرم افزار تاکنون با استفاده از آن آبجکت های مختلفی ساخته که از آن جمله می توان به قلم مو، پدهای شبیه به ولکرو که به هم می چسبند، حسگرهای ظریف و خرگوش خز داری اشاره نمود که با فشردن قسمت خاصی از بدنش سبز می شود.

در هرحال این را می توان جدیدترین دستاورد در صنعت پرینت سه بعدی برشمرد که طبق برآوردهای صورت گرفته توسط شرکتی به نام Canalys تا سال 2019 میلادی ارزش آن از 20 میلیارد دلار فراتر می رود.

در مقاله ای که پیرامون همین دستاورد در کنفرانس فاکتورهای انسانی در سیستم های پردازشی به میزبانی انجمن ماشین آلات محاسباتی در ماه می برگزار گردید، آمده است: امکان ایجاد ساختارهای مو-مانند سفارشی علاوه بر اینکه فهرست اشکال قابل پرینت شدن با این روش را طولانی تر می کند، امکانی را فراهم می کند تا سنسورهایی با بالاترین میزان ظرافت را طراحی کنیم. موی پرینت شده سه بعدی را همچنین می توان برای طراحی هر شی تعاملی دیگری به کار برد.

اگر از اپلیکیشن دیجیاتو استفاده می کنید با مراجعه به این لینک می توانید ویدئو را مشاهده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • سهیل
    سهیل | ۲ تیر ۱۳۹۵

    این برای چهل سال پیشه . بابا چیکار میکنی ؟ خبر جدید برسون

  • علی
    علی | ۱ تیر ۱۳۹۵

    اینکه برا یکسال پیشه. بازم دیجیاتو پس رفت کرد. خسته نباشین دلاوران

مطالب پیشنهادی