ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چگونه پیام کسب و کار خود را به مخاطبمان برسانیم که توجهش را جلب کند؟

اگر شما هم ذره ای به باقی کارآفرینان شباهت داشته باشید احتمالاً ایده های کسب و کاری زیادی در ذهنتان خواهید داشت. این ایده ها در ذهن خیلی خوب به نظر می رسند اما توضیح ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

اگر شما هم ذره ای به باقی کارآفرینان شباهت داشته باشید احتمالاً ایده های کسب و کاری زیادی در ذهنتان خواهید داشت. این ایده ها در ذهن خیلی خوب به نظر می رسند اما توضیح دادن آنها به دیگران دشوار است. رساندن پیام خود به مشتریان و وا داشتن آنها به خرید یا مشارکت، از آن نیز سخت تر است.

اینکه ایده ی خود را بسازید و انتظار داشته باشید مشتری خودش به سراغ آن بیاید تصور غلطی است، مگر آنکه مخاطبان زیادی از قبل داشته باشید. در غیر این صورت باید پیام خود را آنقدر اثربخش منتقل کنید که باعث شود مردم به آن توجه کنند.

تعدادی از کارآفرینان موفق دنیا دور هم جمع شده اند و درباره ی ویژگی های انتقال اثربخش یک پیام که باعث می شود مردم به آن گوش دهند با یکدیگر تبادل نظر کرده اند که ماحصل آن را در ادامه از نظر خواهید گذراند. باید به خاطر داشت که شنیده شدن کافی نیست؛ باید دید چگونه می توان واکنش یا مشارکت مخاطب را نیز برانگیخت.

گزینه های بیش از حد زیاد در اختیار مشتریان خود قرار ندهید

مشتری از اینکه گزینه های بسیار متعددی پیش رویش داشته باشد خوشش نمی آید. در دنیای شلوغ امروز که در آن رقابت شدیدی برای کسب زمان و پول مردم در جریان است، مشتری نمی تواند بخش بزرگی از زمان خود را صرف بررسی تک تک خرید هایش کند.

مشتریان معمولاً زمانی از خود واکنش نشان می دهند که به درستی و دقیق هدفگیری شده باشند و تنها چند گزینه ی محدود در اختیارشان قرار بگیرد.

با این وجود، شاهد آن هستیم که بسیاری از شرکت ها آنقدر پیشنهادات متنوعی به مشتریان احتمالی خود ارائه می کنند که به شدت باعث سردرگمی آنها می شود. راه ساده تر برای مشتری آن است که یکی از رقبای شما را پیدا کند و اجازه دهد رقیب شما کار را برایش ساده کند.

با مخاطب خود ارتباطی حقیقی برقرار کنید

اطلاعات ناقص و نادرست زیادی در مورد برقراری ارتباط با مخاطبان در دسترس همگان قرار دارد. بنابراین برای آنکه درک بهتری از این موضوع داشته باشید بهتر است از طریق کسانی که اطلاعات دست اول در این زمینه دارند کسب اطلاع کنید.

سامی روسانی، بازاریاب و کارآفرین سریالی اعتقاد دارد باید ببینید چه چیزی مردم را به مشارکت وادار می کند.

او می گوید باید ببینید برای جلب توجه چه ابزار هایی در اختیار دارید. این ابزار ها می توانند ویدیو، عکس یا تصویرسازی، کلام یا صوت را شامل شوند. یکی از ترفند ها این است که به سراغ ارتباطی بروید که قبلاً کسی به سراغش نرفته باشد. این کار نگاه مخاطب را به سمت شما معطوف می دارد و توجهش را جلب می کند.

روسانی در این باره می گوید: «معمولاً آرزو ها یا ترس های افراد می توانند نقش این محرک را بازی کنند. هیچ کس توجهش به چیز های عادی جلب نمی شود.

از ته قلب سخن بگویید و با مخاطب صادق باشید

اگر شرکت شما بلاگ دارد، فایل ویدیویی منتشر می کند یا روی شبکه های اجتماعی حضور دارد، این توصیه باید به طور اخص برایتان جالب توجه باشد. اطلاعاتی که در ادامه خواهید خواند از سوی مؤسس یک بلاگ پرطرفدار برای شما انتخاب شده اند.

او می گوید: «کلید کار، برقراری ارتباطی صادقانه با مخاطب است. این احتمال وجود دارد که دیگران نیز تجربه ی مشابهی با شما داشته باشند و همین اشتراک، آن چیزی است که در نهایت باعث می شود مردم در بلند مدت به پیام شما توجه نشان دهند».

مؤسس این وبلاگ ادامه می دهد وقتی سفره ی دلتان را برای مخاطب باز کنید و تجربه و علاقه ای که پشت کارتان هست را با آنها در میان بگذارید، مخاطب نیز با شما ارتباط برقرار می کند و در نتیجه احتمال آنکه به پیام شما توجه کند بیشتر خواهد بود.

فرضیات خود را کنار بگذارید

واداشتن مردم به شنیدن پیام شما تازه قدم اول است. چالش بزرگ تر آن است که کاری کنید دوباره برای این کار به سراغ شما بیایند.

فرض کنیم شما سرویس تحویل غذا دارید. تعداد زیادی مشتری تازه پیدا می کنید اما آنها بعد از اولین سفارش دیگر پیدایشان نمی شود.

اغلب دارندگان کسب و کار در چنین موقعیتی شروع می کنند به گمانه زنی در مورد دلایل احتمالی این موضوع. برخی از آنها موضع دفاعی به خود می گیرند، مشتریان را متهم می کنند و می گویند آنها هستند که ارزش محصول یا خدماتشان را درک نمی کنند.

اما شما باید همین حالا گمانه زنی را متوقف کنید و کنار بگذارید. گمانه زنی بدون پشتوانه ی دقیق و داده های درست، یکی از بدترین کار هایی است که می توانید در حق کسب و کار خود انجام دهید.

در عصر داده ها و تحلیل های هوشمند، تقریباً می توان هر چیزی را با بررسی داده هایش تجزیه و تحلیل کرد و فهمید. استفاده نکردن از داده به نفع خود، دیگر نوعی حماقت محسوب می شود.

در نهایت، اگر می خواهید مشتریان احتمالی تان دستشان را به خاطر شما در جیبشان ببرند، باید تغییر را پذیرا باشید. روی یک نوع بازاریابی خاص متوقف نشوید. حتی کسب و کار شما نیز ممکن است برای جلب نظر مشتریان احتمالی خود مجبور شود مسیر متفاوتی در پیش بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی