ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

برآورد ها از آثار نهایی شبکه ملی اطلاعات بر کیفیت دسترسی به محتوای داخلی

همان گونه که به اطلاعتان رساندیم، روز گذشته فاز نخست شبکه ی ملی اطلاعات طبق وعده ی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به صورت رسمی مورد بهره برداری گرفت؛ آن گونه که معاون سازمان فناوری اطلاعات اواخر ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۰

همان گونه که به اطلاعتان رساندیم، روز گذشته فاز نخست شبکه ی ملی اطلاعات طبق وعده ی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به صورت رسمی مورد بهره برداری گرفت؛ آن گونه که معاون سازمان فناوری اطلاعات اواخر تیر ماه گفته بود با راه‌ اندازی ۴ مرکز تبادل ترافیک داده در ۴ شهر کشور، عملاً بهره‌ برداری پایلوت این شبکه شروع شده بود.

شبکه ی ملی اطلاعات به بیان ساده یک شبکه ی داخلی امن است که علاوه بر امکان ارائه ی انواع محتوا و خدمات بدون نیاز به طی مسیر خارجی، می تواند ارتباطات محافظت شده و پایداری بین مراکز حیاتی کشور ایجاد کند و به صورت کاملاً داخلی مدیریت شود، به گونه ای که ردیابی اطلاعات تبادل شده در آن از خارج از کشور امکانپذیر نباشد.

به عبارت دیگر، شبکه ی ملی اطلاعات با تعریف شبکه ای مستقل و کاملاً داخلی، پرظرفیت، پهن باند و دارای ارتباطات امن و پایدار، در کشور راه اندازی شده تا درخواست دسترسی کاربران به اطلاعات داخلی در دیتاسنتر های داخلی نگهداری شود و از طریق خارج از کشور مسیریابی نشود. این تغییر از سمت کاربر تنها با افزایش سرعت و کیفیت دسترسی به محتوای داخلی حس می شود.

گفته می شود این شبکه طی سه مرحله به صورت کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد به گونه ای که با راه اندازی فاز نهایی و تکمیل آن، سرانه ی ترافیک اینترنت در کشور از ۱۴ کیلوبیت بر ثانیه ی فعلی، به ۳۸ کیلوبیت بر ثانیه خواهد رسید. فاز های دوم و سوم این طرح به ترتیب در دهه ی فجر امسال و روز جهانی ارتباطات سال آینده رونمایی می شود.

اما با بهره برداری نهایی از این شبکه انتظار چه دستاورد هایی را باید داشت؟

  • سرانه ی ترافیک اینترنت در کشور بیش از ۲.۵ برابر می شود

ظرفیت سرانه ی ترافیک اینترنت که هم اکنون ۱۴ کیلوبیت است، در بهمن ۹۵ به ۲۷ کیلوبیت و در اردیبهشت ۹۶ با ۲.۷ برابر رشد به ۳۸ کیلوبیت بر ثانیه می رسد.

  • ترافیک داخلی اینترنت به ۵۵ درصد می رسد

نسبت ترافیک داخلی به ترافیک خارجی اینترنت در کشور هم اکنون به ۴۵ درصد رسیده و طبق برنامه ریزی ها در بهمن ۹۵ به ۵۰ درصد خواهد رسید. طبق برنامه ریزی کوتاه مدت قرار است تا اردیبهشت ماه سال ۹۶ این نسبت به ۵۵ درصد برسد. این یعنی ۵۵ درصد حجم ترافیک اینترنت در داخل کشور تبادل خو.اهد شد.

  • هزینه ی دسترسی به اینترنت پرسرعت کاهش می یابد

در شهریورماه سال ۹۲ نسبت هزینه ی سالیانه ی دسترسی به اطلاعات به درآمد سرانه حدود ۱۲ درصد بود. این میزان سال گذشته به ۱۰ درصد رسید و هم اکنون نیز ۳ درصد است که کمترین رقم ممکن برآورد می شود.

  • ضریب نفوذ اینترنت پهن باند موبایل ۴۰ درصد می شود

ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت خانگی هم‌ اکنون حدود ۴۰ درصد است و در بهمن ماه سال ۹۵ به ۶۰ درصد و تا پایان اردیبهشت ۹۶ به ۶۵ درصد بر مبنای خانوار می رسد. طبق برنامه ریزی ها، ضریب نفود دسترسی پهن باند سیار (اینترنت پرسرعت موبایل) که هم اکنون حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور است، تا بهمن ۹۵ به ۳۵ درصد، و تا اردیبهشت ۹۶ به بیش از ۴۰ درصد خواهد رسید.

  • سرعت اینترنت پرسرعت موبایل ۴ مگابیت برثانیه می شود

طبق برآوردها، متوسط سرعت دسترسی به پهن باند ثابت که هم اکنون ۳ مگابیت بر ثانیه است در بهمن سال ۹۵ به ۴ مگابیت و در اردیبهشت ماه سال ۹۶ به ۵ مگابیت برثانیه می رسد. متوسط سرعت دسترسی به پهن باند سیار (اینترنت پر سرعت موبایل) از ۲ مگابیت کنونی در بهمن ماه امسال به ۳ مگابیت، و در اردیبهشت سال ۹۶ به ۴ مگابیت بر ثانیه خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Ali Aliy
    Ali Aliy | ۲۴ شهریور ۱۳۹۵

    وقتی بهترین رفیقات کره شمالی نواره غزه سوریه لبنان عراق و روسیه باشن وضع از اینم که هست بدترم میشه . دیگه هر کاری بکنن ملت همیشه در صحنه خیلی راحت تر از قبل دیده میشن و ارتباطشون با دنیا کمتر و کمتر میشه . مطمئن باشید با همت مسئولین به اون نقطه هم میرسیم .

  • bahram Shademanpour
    bahram Shademanpour | ۸ شهریور ۱۳۹۵

    شبکه ی ملی اطلاعات به بیان ساده یک شبکه ی داخلی امن است که علاوه بر امکان ارائه ی انواع محتوا و خدمات بدون نیاز به طی مسیر خارجی، می تواند ارتباطات محافظت شده و پایداری بین مراکز حیاتی کشور ایجاد کند و به صورت کاملاً داخلی مدیریت شود، به گونه ای که ردیابی اطلاعات تبادل شده در آن از خارج از کشور امکانپذیر نباشد.



    اما ردیابی از داخل کشور راحت تر و بهتر میشود?

    • Matin
      Matin | ۹ شهریور ۱۳۹۵

      ????

  • saro
    saro | ۸ شهریور ۱۳۹۵

    الان ما اگه نخوایم از این شبکه ملی استفاده کنیم باید کیو ببینیم؟بابا ولمون کنید تورو به خدا ولمون کنید.همین اینترنت لاک پشتی گرون قیمت رو استفاده میکنیم.به همین فیلتر شدن ها هم راض هستیم چرا یقه ی ملت رو ول نمیکنید؟چی میخواید از این ملت چی میخواید از این مردم؟

    • امیرحسین عطایی
      امیرحسین عطایی | ۸ شهریور ۱۳۹۵

      اینقدر حرص نخور پوستت خراب میشه

مطالب پیشنهادی