ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«الکسا» به کامپیوترهای شخصی می آید؛ آیا بازار پی سی با حضور گسترده تر دستیارهای صوتی رونق خواهد گرفت؟

بعید نیست در آینده ای نزدیک دستیار دیجیتالی آمازون، موسوم به الکسا، راه خودش را به دسته ی جدید و مهمی از دیوایس ها، یعنی کامپیوترهای شخصی باز نماید. این حدس و گمان ها بر ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

بعید نیست در آینده ای نزدیک دستیار دیجیتالی آمازون، موسوم به الکسا، راه خودش را به دسته ی جدید و مهمی از دیوایس ها، یعنی کامپیوترهای شخصی باز نماید. این حدس و گمان ها بر مبنای گفته های یکی از مدیران اجرایی لنوو مطرح شده و وی به شکلی نسبتاً‌ سر بسته اظهار داشته که کمپانی متبوع اش مذاکره با آمازون را آغاز کرده تا الکسا را روی پی سی های تولیدی اش به کاربران ارائه نماید.

بزوس و یارانش تنها کسانی نیستند که می خواهند یک دستیار صوتی را روی میلیون ها دیوایس به دست علاقه مندان برسانند.

ناگفته نماند که حتی گفتگو پیرامون حضور دستیار صوتی مورد بحث روی کامپیوترهای شخصی خود تاکیدی است بر اهمیت رشد کاربردها و کاربری های این محصول. رویداد مورد اشاره یکبار دیگر نشان می دهد که «جف بزوس» بسیار جدی هدف گذاری اش در رابطه با الکسا را دنبال می کند و بازهم در پی آن است که این دستیار را بدل به سرویسی گسترده تر و محبوب تر نموده که روی انواع مختلفی از لوازم الکترونیکی در دسترس عموم قرار داشته باشد.

با مورد توجه واقع شدن الکسا، حالا شرکت توسعه دهنده اش این شانس را پیدا کرده تا آن را روی دیوایس های بیشتری عرضه نموده و این امکان را فراهم آورد که قشر وسیع تری به آن دسترسی داشته باشند. به این ترتیب این احتمال هم پدید می آید که مجدداً آمازون به عنوان بزرگترین فعال حوزه ی تجارت الکترونیک بتواند مشتریان جدیدتری را جذب فروشگاه آنلاین خود کند.

البته بزوس و یارانش تنها کسانی نیستند که می خواهند یک دستیار صوتی را روی میلیون ها دیوایس به دست علاقه مندان برسانند. این روزها کورتانای مایکروسافت که در ابتدا تنها روی تلفن های هوشمند قرار داشت پای اش از طریق ویندوز ۱۰ به کامپیوترهای شخصی باز شده و از پائیز امسال اتفاقی مشابه نیز برای سیری رخ خواهد داد؛ در این میانه گوگل و دستیار ویژه اش را نیز نباید از یاد برد که روندی مشابه را تجربه می نمایند.

google-home-w600

از سوی دیگر شاید حضور الکسا در پی سی ها یکبار دیگر این بازار بی رمق را رونق بخشد و آنهایی که موبایل های خود را برای هر کاری ترجیح می دهند را ترغیب نماید تا نیم نگاهی نیز به خرید یک لپ تاپ یا کامپیوتر جدید داشته باشند. گفتنی است که طبق آمارهای موجود، انتظار می رود بازار مورد بحث امسال نیز تنزلی ۲.۷ درصدی را تجربه کند و بازهم اوضاع آن رو به وخامت بیشتری برود.

شاید حضور الکسا در پی سی ها یکبار دیگر این بازار بی رمق را رونق بخشد.

در نمایشگاه IFA امسال در برلین، تولید کنندگان پی سی ها از انبوهی از لپ تاپ های عجیب و غریب گیمینگ و دستگاه های هیبریدی لپ تاپ-تبلت پرده برداشتند، ولی شاید تا چند وقت دیگر ویژگی اصلی و حائز اهمیت محصولات این دست از تولید کنندگان دستیار های صوتی باشد.

لازم است خاطر نشان سازیم که مذاکرات لنوو تازه آغاز شده اند و دقیقاً‌ هم مشخص نیست که این برند می خواهد چگونه از الکسا در کامپیوترهای شخصی خود استفاده برد. همچنین معلوم نگشته که دستیار صوتی مذکور جایگزینی خواهد بود برای کورتانای مایکروسافت و یا اینکه بنا شده جای آن را در ویندوز ۱۰ و سیستم های مبتنی بر آن اشغال کند.

در انتها بد نیست به این گفته ی مدیر اجرایی لنوو نیز بپردازیم که در پاسخ به رسانه ها در رابطه با پرسش های مطرح شده پیرامون آنچه در بالا آمده اظهار کرده: «ما همواره گزینه های متعددی را بررسی می کنیم، اما در رابطه با این مسئله ی ویژه هدف گذاری در نقشه راهمان تعیین نشده است.»

الکسا در همه جا

بدیهی است که آمازون می کوشد الکسا در دستگاه های بیشتری حضور داشته باشد و بر حسب شرایط این تلاش از زمانی که گوگل تصمیم گرفته اسپیکرهایی با ویژگی های اکو را به فروش برساند اولویت بیشتری نیز یافته. بلندگوهای اکو در سال ۲۰۱۴ اولین میزبانان الکسا بودند که البته در ابتدا نیز کسی توجه چندانی به آنها نداشت.

اما آمازون از ایده ی خود دست نکشید و ویژگی های مختلفی مثل امکان سفارش پیتزا از رستوران های «دومینُز»، درخواست خودرو از سرویس اوبر، چک کردن حساب بانکی و غیره را به آنها افزود و به این ترتیب رفته رفته بر محبوبیت اسپیکرهای اکو افزوده شد، تا جایی که آنها به یکی از مهم ترین گجت های سال گذشته بدل شدند.

در ایالات متحده تا به امروز احتمالاً‌ ۳ میلیون اسپیکر اکو به فروش رفته است.

هر چند هیچ آمار رسمی وجود ندارد که بگوید چه تعداد از بلندگوهای مورد اشاره تا به حال فروش رفته اند ولی بررسی ها احتمال ۳ میلیون دستگاه در ایالات متحده را قطعی جلوه می دهند.

هم اکنون الکسا روی اکو می تواند با گجت های خانه های هوشمند مانند ترموستات Nest و یا چراغ های Hue برند فیلیپس ارتباط گرفته و آنها را مطابق دستورات دریافتی کنترل کند، ضمن اینکه هفته پیش Sonos هم از همکاری با آمازون خبر داد و گفت دیوایس هایی سازگار با الکسا را به تولید خواهد رساند.

در ماه مارس و به لطف تقاضای بالا، خود خط تولید اکو هم شاهد توسعه بود و دستگاه های جدیدی مثل آمازون تپ و یا اکو دات به آن اضافه شدند. این اتفاقات شاید سرآغاز انقلاب دستگاه های مبتنی بر الکسا باشند و آمازون بسیار جدی کوشش می کند توسعه دهندگان را تشویق نماید تا از دستیار صوتی خود در تولیدات و نرم افزار هایشان بهره بگیرند.

«برایان بلائو»، از تحلیل گران گارتنر می گوید: «از زمانی که الکسا در کنار اکو راهی بازار شد، توجهات مصرف کنندگان بازار تکنولوژی ایالات متحده به شدت به آنها جلب شد. همین این امر موجب گشته آمازون به شدت بیش از پیش علاقه مند به توسعه ی این محصول شده و سعی کند جایگاه بهتری را برای آن رقم بزند.»

آقای بلائو می افزاید، آمدن الکسا به کامپیوترهای شخصی روندی طبیعی است که می بایست طی شود و از طریق آن مشتریان بیشتری با محصول آشنا خواهند شد. سازندگان پی سی ها می توانند برای بهره گیری از الکسا در دستگاه های خود تعریف های تازه ای پدید آورند و از طریق آن تحولات جالبی را ایجاد نمایند.

همین امروز نیز شما می توانید از کامپیوترتان برای گفتگو با الکسا استفاده کنید ولی این امر با محدودیت های متعددی همراه است؛ کاربران قادر هستند با استفاده از Echosim.io از دستیار صوتی آمازون وضعیت آب و هوا یا سر خط خبرها را جویا شوند و امکان گفتگو با آن از طریق اپ Lexi در iOS نیز مهیا شده. حال باید منتظر ماند و دید این دگرگونی ها و بهبود ها چه زمانی رقم خواهند خورد و آیا می توانند بازار بی رمق پی سی را رونق ببخشند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • بهداد
    بهداد | ۱۲ شهریور ۱۳۹۵

    کورتانا کارش خیلی تمیزه فکر نکنم یه سخت افزار برای پی سی کشش داشته باشه

مطالب پیشنهادی