ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ساینا در برابر تیبا؛ مقایسه دوقلوهای ارزان قیمت سایپا

خودروهای ارزان قیمت با مصرف سوخت پایین در اغلب کشورها بسیار پرفروش هستند، به‌ همین خاطر کمپانی ‌های خودروسازی سعی بر این دارند تا روز به روز محصولات اقتصادی و ارزان قیمت خود را بروزرسانی ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۷ مهر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

خودروهای ارزان قیمت با مصرف سوخت پایین در اغلب کشورها بسیار پرفروش هستند، به‌ همین خاطر کمپانی ‌های خودروسازی سعی بر این دارند تا روز به روز محصولات اقتصادی و ارزان قیمت خود را بروزرسانی کنند و یا خودرویی جدید در این رده به بازار معرفی کنند.

در ایران نیز نمی ‌توان منکر این موضوع شد، زیرا عمده معاملات بازار مختص به خودروهای زیر 30 میلیون تومان است. اما متاسفانه باتوجه به عدم تنوع محصولات در این رده داغ و پر فروش بازار، انحصارا این بخش از بازار به چند خودروی داخلی و چینی اختصاص یافته است.

SAINA-45

یکی از پرفروش ‌ترین محصولات زیر 30 میلیون تومان در بازار، پراید بوده که باتوجه به حرف و حدیث ‌هایی که پیرامون نا ایمن بودن این خودرو در محافل خودرویی زده می‌شود، فروش خوبی داشته و دارد.

خودروی دیگری که توانست آمار فروش خوبی را برای کمپانی تولید کننده‌‌ اش بدست آورد، تیباست. خودرویی که از سال 88 تاکنون عنوان دومین خودروی ملی را یدک می‌ کشد.

تیبا توانست در همان ابتدا با وجود هجمه انتقاداتی که بر آن وارد بود، جایگاه نسبتا پایداری برای خود در میان مردم کسب کند و به آمار فروش خوبی دست یابد.

SAINA-47

شرکت سایپا برای عرضه تیبا عنوان زیبای ایرانی را به این خودرو اختصاص داد که در وهله اول مخاطب را به فکر وا می‌داشت، زیرا در اولین برخورد با تیبا، چیزی به عنوان زیبایی چشمان شما را خیره به خود نمی ‌کند.

طراحی خارجی این خودرو با وجود خطوط و منحنی ‌های فراوان از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار نیست. طراحی این اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) به‌ همراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته.

به همین خاطر بازهم نمی ‌توان به لغت ‌"ایرانی" که در شعار تبلیغاتی بکار رفته اعتماد کرد، زیرا آنطور که از شواهد بر می آید، تیبا ماحصل همکاری چند تیم خارجی و مهندسین ایرانی است.

SAINA-48

پس از این‌ که این خودروی نه چندان زیبا توانست در بازار اسم و رسمی برای خود کسب کند، سایپا اقدام به عرضه نسخه ها‌چ ‌بک این خودرو یا همان "تیبا 2"  کرد که با وجود رقیبانی همچون ام ‌وی ‌ام 110، پراید 111 و البته پژو 206 ( با کمی ارفاق) توانست خود را در دل برخی مشتریان فراری از پراید، جای کند.

تیبا SX در حال حاضر با قیمت 24 میلیون و 856 هزار تومان و تیبا 2 با قیمت 27 میلیون و 346 هزار تومان توسط سایپا به دست مشتریان می‌ رسد.

اما کار به اینجا ختم نمی ‌شود، گروه خودروسازی سایپا در راستای رویکرد توسعه محصول و ارائه محصول جدید به سبد محصولات خود، به تازگی نسل جدیدی از خودروی تیبا صندوق ‌دار را با نام ساینا معرفی و عرضه کرده است.

SAINA-43

زمزمه‌ هایی از این خودروی تازه متولد شده در سایت کاشان در اسفند سال 92 با نام 232 شنیده می‌ شد. ساینا به عنوان محصول جدید ساپیا به سبب قرارگرفتن روی پلت فرم X200 عدد 2 را با خود یدک می ‌کشید و رقم دوم آن هم نشانگر سدان بودن آن است.

رقم سوم نیز نشان از دومین فیس ‌لیفت روی این محصول دارد. البته مدیران سایپا اعتقاد دارند تغییرات اعمال شده روی 232 بیشتر از آن چیزی است که به آن فیس ‌لیفت گفته شود و آن را یک خودرو جدید می‌ دانند.

از آن‌جایی که ساینا برای پوشش یک رده قیمتی بالاتر از تیبا طراحی شده، در تیپ‌ های تجهیزاتی مختلف ارائه می ‌شود که نسبت به سایر رقبای هم‌رده یک سر و گردن بالاتر جای می‌ گیرد.

ساینا؛ لباس اسپرت برتن تیبا

باتوجه به اینکه ساینا روزهای ابتدایی ‌اش را در خیابان‌ های کشور سپری می‌ کند اما افقی نسبتا روشن برای آن انتظار می ‌رود. زمانی که با این خودروی سدان کوچک در خیابان رو به رو می ‌شوید، شاید در نگاه اول نتوانید به درستی حدس بزنید که با چه خودرویی مواجه هستید.

SAINA-31

علت آن‌هم تغییرات عمده ‌ای است که نسبت به تیبا روی آن صورت گرفته‌ و چهره ‌ای به مراتب زیباتر را برای آن پدید آورده است. بخش عمده ‌ای از تغییرات ظاهری مربوط به قسمت جلو و عقب خودرو می ‌شود، زیرا بخش جانبی کمتر دچار تغییر شده است.

اگر بخواهیم کمی دقیق‌ تر به بررسی ظاهر ساینا بپردازیم، بهتر است از نقطه قوت آن یعنی چهره تهاجمی و به‌روز شده آن شروع کنیم. سپر بلند و کشیده جلو که در میان خود دریچه بزرگ ورودی هوا به موتور را جای داده، نقش بسزایی در هرچه زیباتر نشان دادن ساینا بازی می ‌کند.

هچنین پرژکتور های دایره‌ ای شکل که در طرفین سپر جا دارند یکی از نکات بارز در ظاهر خودرو به‌شمار می ‌روند. استفاده از خطوط و احجام اغراق ‌آمیز در سپرها، باعث شده با حسی دوگانه از یک خودرو دستکاری شده مواجه شوید، در واقع در نگاه اول ساینا بیشتر شبیه یک خودرو تیون شده توسط هنرمندان فایبرگلاس کار به چشم می آید تا یک خودرو کارخانه ای اصیل.

SAINA-32

چراغ‌ های جلو از حالت بیضوی به‌صورت کشیده و بزرگ تری ارتقا یافته، که می‌ توان به‌ جرات گفت از کیفیت ساخت بالا تری نسبت به تیبا برخوردار هستند.

اگر ساینا را از نمای جانبی مشاهده کنید تفاوت چندانی میان آن و تیبا نخواهید یافت. تنها در برخی جزئیات مانند راهنمای مثلثی شکل روی گلگیر، امتداد چراغ ‌های جلو و عقب، آینه ‌های جانبی و عدم وجود زه روی درها تفاوت ‌های با تیبا دارد. اما نکته ‌ای که بازهم ساینا را از تیبا زیبا تر کرده است، وجود رکاب بوده که در کنار رینگ ‌های اسپرت آلومینیومی فابریک، ظاهری شکیل‌ تر و زیبا تر را بوجود آورده است.

خطوط برجسته‌ ای که روی گلگیرهای جلو و عقب خودرو خودنمایی می‌ کنند، از تیبا به عاریت گرفته شده که به‌نوعی امضای طراح تیبا به حساب می‌ آید.

SAINA-21

شاید به عقیده برخی از کارشناسان آینه‌ های جانبی ساینا با وجود بازنگری در طراحی، ظاهری زیبا تر را برای آن ایجاد کرده باشد، اما نکته که در روز تست ما با آن مواجه شدیم، عدم دید کافی در قسمت پایین آینه بود، زیرا قسمت پایین کمی گرد شده و در نتیجه بخشی قابل توجهی از دید لازم از دست رفته است.

SAINA-30

SAINA-25

اگر کمی ریزبینانه به قسمت عقب ساینا بخصوص سپر و چراغ‌ ها نگاه کنید، بلافاصله به‌ یاد تویوتا یاریس سدان 2014 خواهید افتاد. گویی قسمت عقب یاریس را جدا کرده و با اندکی تغییر به بدنه ساینا چسبانده‌ اند.

SAINA-50

این شباهت بسیار یا بهتر بگوییم کپی‌ کاری از سوی طراحان ساینا سبب شده تا نمای پشتی خودرو جذاب و گیرا باشد، اما از دید بسیاری از منتقدان فاقد خلاقیت و نبوغ می ‌باشد.

SAINA-27

این تغییرات جزئی را می‌ توان در زاویه‌دار شدن چراغ‌ ها و همچنین کوچک‌ تر شدن آن‌ ها دید. چراغ ‌های مه‌شکن که در هر دو گوشه پایین سپر جای دارند نیز دقیقا با همان شکل استفاده شده در یاریس،  طراحی و مورد استفاده قرار گرفته ‌اند.

ساینا در نسخه لوکس امکانات رفاهی نسبتا خوبی را ارائه می‌ دهد که در ادامه به بررسی آن‌ ها خواهیم پرداخت. اما یکی از آپشن ‌های موجود سنسور دنده عقب بوده که به صورت استاندارد روی آن نصب شده و می ‌توان آن‌ ها را که روی سپر عقب خودرو همرنگ با بدنه نصب شده‌ اند مشاهده کرد.

SAINA-24

 امکانات و  تجهیزات رفاهی ساینا

زمانی‌که وارد کابین ساینا می ‌شویم در لحظه نخست با طرحی جدید که مخاطب را سرشوق بیاورد رو‌ به ‌رو نمی ‌شویم، زیرا فضای کلی اتاق و فرم داشبورد، شباهت ‌های زیادی با تیبا دارد.

فرم کلی داشبورد همانند بدنه از روی تیبا الگوبرداری شده اما بازهم در این‌جا جزئیات هستند که تفاوت میان ساینا و تیبا را نمایان می‌ سازند.

بطور مثال داشبورد از رنگ طوسی روشن به خاکستری تغییر پیدا کرده و بخش‌ هایی از کنسول میانی و دستگیره درها با رنگ نقره ‌ای رنگ ‌آمیزی شده ‌اند.

SAINA-9

البته باید به این نکته اشاره کرد که در مدت کوتاهی که این خودرو به مشتری تحویل داده شده، رنگ دستگیره درها در اثر استفاده پاک شده است، که خود جای سوال دارد که آیا تمامی قطعات این خودرو عمری این چنین کوتاه دارند یا تنها دستگیره ‌ها هستند که با چنین وضعی رو‌ به‌ رو شده‌ اند؟

SAINA-33

همانطور که گفتیم ساینا در نسخه لوکس امکانات رفاهی نسبتا خوبی را در اختیارتان قرار می ‌دهد که به ‌عنوان مثال می‌ توان به شیشه‌ بالابر های برقی برای هر چهار در، آینه ‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، دماسنج محیط خارجی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کولر دیجیتال، کیسه ‌های هوا برای راننده و سرنشین، ترمز ABS و EBD و همچنین سنسور دنده عقب اشاره کرد.

SAINA-19

شاید این آپشن‌ ها در نگاه اول بسیار پیش‌ پا افتاده و ابتدایی به‌ نظر برسند، اما بسیاری از خودرو های این رده فاقد هرگونه آپشنی بوده که این یک برگ برنده برای ساینا محسوب می ‌شود.

کنسول میانی جلوه ‌ای خاص به کابین بخشیده، زیرا وجود کولر دیجیتال به همراه نمایشگر و همچنین سیستم صوتی MP3 که مجهز به درگاه USB و AUX است، هماهنگی زیادی با یکدیگر دارند اما همچنان دریچه های خروجی سیستم تهویه مطبوع بسیار بی کیفیت و زشت به نظر می رسند.

SAINA-10

بهبود راحتی صندلی های جلو در مورد صندلی ‌های عقب نیز صادق است. همچنین سه عدد پشت سری قابل تنظیم از دیگر نکاتی است که فضای عقب ساینا را از تیبا متفاوت می ‌سازد.

درکل می ‌توان کابین ساینا را نسبت به تیبا و یا حتی خودرو های هم‌ رده ‌اش برتر دانست، اما موضوعی که می تواند انتقاد ها را به سوی کابین ساینا روانه کند، موضوع مونتاژ بی‌ دقت قطعات داشبورد و تودری‌ ها بوده که ظاهری غیر منظم را برای کابین ایجاد کرده است.

SAINA-18

SAINA-16

SAINA-12

SAINA-11

SAINA-42

مشخصات فنی ساینا

از آن‌ جایی که ساینا را نمونه فیس‌ لیفت شده تیبا می ‌نامند، تنها تفاوت‌ هایی در ظاهر و امکانات رفاهی با یکدیگر داشته و از لحاظ فنی کاملا مشابه یکدیگر هستند.

SAINA-41

ساینا مانند تیبا از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری بهره می‌ گیرد که در واقع می‌ توان آن را همان موتور پراید دانست که توسط شرکت مگا موتور و یک تیم آلمانی (FEV) دچار تغییراتی از قبیل افزایش حجم و تغییر در نسبت تراکم شده است.

موتور 1503 سی ‌سی تیبا در نسخه ‌های اولیه توانایی تولید 80 اسب ‌بخار را داشت که اخیرا با بهینه ‌سازی مجددی که روی آن‌ صورت گرفته، این عدد به 87 اسب افزایش یافته است. همچنین گشتاور 106 نیوتن‌ متری آن نیز به 128 نیوتن ‌متر ارتقا یافته که همین موضوع سبب شده تا سوار بهتری مخصوصا در سربالایی ‌ها ارائه شود.

SAINA-43

درواقع این پیشرانه ارتقا یافته تیباست که وظیفه تپیدن در قلب ساینا را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که این بهینه ‌سازی در تغییر ضرایب جعبه‌ دنده نیز مشاهده می‌ شود که همه این‌ها در نهایت شتاب قابل قبولی را برای ساینا به‌ ارمغان آورده‌ اند.

تا جایی که می‌ توان ساینا را از نظر شتاب برتر از تیبا و یا حتی پژو 206 تیپ 2 دانست اما در مقابل تندر 90 که در بازار کارکرده ‌ها می ‌تواند رقیبی سرسخت برای ساینا باشد در این زمینه هم گوی سبقت را از تیبا می رباید، در واقع تندر 90 از لحاظ شتاب از اکثر خودرو های هم‌ رده سریع ‌تر است.

تجربه رانندگی با ساینا

اولین نکته ‌ای که پس از نشستن پشت فرمان ساینا توجه را به خود جلب می‌ کند، کمبود دید از آینه‌ های جانبی و قسمت جلوی خودروست، زیرا ستون‌ ها تاحدودی مانع دید راننده می ‌شوند.

SAINA-38

هنگامی که پیشرانه ساینا را استارت می ‌زنیم صدایی کاملا آشنا از موتور بر ‌می ‌خیزد که یاد آور پراید و تیباست. برای شروع و با فشار دادن پدال کلاچ برای جای‌ گذاری دنده، متوجه این موضوع شدیم که کلاچ به ‌صورت نا متعارفی سفت و خشک بوده به‌ گونه ‌ای که کار تعویض دنده کمی مشکل صورت می‌ گیرد.

باتوجه به این ‌که سیم کلاچ توسط مالک خودرو تعویض شده بود اما بازهم پدال کلاچ سفت بود. باتوجه به این‌ که برخی به علت افزایش وزن ساینا نسبت به تیبا، شتاب کمتری را برای آن پیش‌ بینی می‌ کنند، اما درواقع این‌ گونه نبوده و شروع نسبتا خوبی که همراه با هرزگردی چرخ‌ ها و صدای جیغ لاستیک‌ هاست را تجربه کردیم.

SAINA-37

سیستم تعلیق مک‌ فرسون در قسمت جلو و سیستم Tarsion Beam مانند پراید، تیبا و ریو در ساینا نیز به کار گرفته شده است و تفاوت خاصی در این زمینه نسبت به تیبا روی نداده است.

عایق بندی کابین به ‌صورتی است که صدای بیرون کمتر به‌ گوش می‌ رسد و برخلاف تیبا دیگر خبری از صدای پیچیدن باد در کابین به‌ گوش نمی ‌رسد، اما هنگامی‌ که دور موتور بالا می ‌رود صدای موتور تا حدودی آزار دهنده شده و آسایش سرنشینان را مختل می ‌کند.

SAINA-14

SAINA-17
صندلی ‌ها ساینا نسبت به تیبا کمی ارگونومیک‌ تر شده و به همان میزان از راحتی بیشتری برخوردار هستند.

خاموش شدن موتور ساینا در زمان استفاده از کولر

با توجه به ساعات میانی روز و گرمای هوا مجبور به استفاده از سیستم کولر دیجیتال شدیم که باید گفت تفاوت چندانی با تیبا نداشته و جواب‌گوی فضای کوچک کابین بوده، اما نکته قابل تاملی که در این‌ باره وجود دارد این است که، هنگامی که کولر روشن است و دور موتور از 1500 دور در دقیقه پایین‌ تر می ‌آید، موتور خودرو ناگهان خاموش می ‌شود.

SAINA-35

این موضوع چندین‌بار در روز تست اتفاق افتاد. همچنین مصرف سوخت این سدان کوچک با توجه به ابعاد و وزن خودرو و همچنین نوع پیشرانه، به‌صورت ترکیبی عدید حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر پیش ‌بینی می‌ شود که در خودروی مورد نظر این عدد به 9  لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش یافته است.

در مجموع می توان گفت که تجربه سواری که ساینا در اختیار شما می ‌گذارد به مراتب از تیبا بهتر بوده و تا حدودی شما را از انتخابی که کرده ‌اید خشنود می‌ سازد.

SAINA-21

وجود آپشن‌ های مورد استفاده در کنار سواری بهتر نسبت به تیبا، مواردی است که می‌ تواند مشتریان باشگاه زیر 30 میلیون تومان را ترغیب کند تا این خودروی تازه متولد شده را برای خرید خود انتخاب کنند.

اما همچنان توصیه می کنیم که در این رده قیمتی نیم نگاهی نیز به مدل های نسبتا کم کارکرد (کمتر از 100 هزار کیلومتر کارکرد) از تندر 90 داشته باشید، چرا که کیفیت تندر در بلند مدت و عملکرد پیشرانه و ایمنی کلی خودرو، مناسب تر از خودروهایی نوآورانه ای مانند ساینا به نظر می رسد.

SAINA-28

از طرف دیگر با کمی جستجو در بازار دست دوم می توانید نمونه های سالمی از تیبا را با قیمتی در حدود 20 میلیون تومان خریداری کنید که در عمل ضعف فنی یا ایمنی بسیار ملموسی نسبت به ساینا ندارند.

SAINA-29

در شرایط فعلی بازار ساینا از نظر قیمتی با رقمی در حدود 28 میلیون تومان برای تیپ فول، در حد واسط خودروهایی مانند تیبا و خانواده پژو 405 و در رقابت مستقیم با مدل های کارکرده تندر 90 قرار گرفته است، اما مدل فعلی ساینا از منظر فنی نه به اندازه تیبا ارزان قیمت است و نه می تواند مزایای کیفی یا عملکردی خودروهایی چون تندر 90 و 405 را ارائه دهد.

SAINA-22

شاید به همین دلیل باشد که سایپا اخیرا از برنامه خود برای عرضه مدل اتوماتیک ساینا تا قبل از پایان سال پرده برداشته است، در واقع تجهیز این مدل به گیربکس اتوماتیک می تواند به برگ برنده ساینا در بازار خودروهای 30 میلیونی مبدل شود، هرچند که مسلما با توجه به قدرت پیشرانه و ویژگی های ذاتی گیربکس های CVT، نمی توان نسبت به مشخصات عملکردی ساینا اتوماتیک خوشبین بود.

SAINA-26

در پایان از امیراحسان اکبریان مالک محترم برای در اختیار قرار دادن خودرو به منظور تست و بررسی و تهیه گزارش کمال سپاس و قدردانی را داریم.

نام و مدل سایپا ساینا مدل 95
تعداد سیلندر 4 سیلندر خطی
حجم موتور 1503 سی‌سی
قدرت موتور 87 اسب ‌بخار در 5300 دور در دقیقه
گشتاور 128 نیوتن ‌بر متر در 4000 دور در دقیقه
مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن خالص 1050 کیلوگرم
نوع فرمان هیدرولیک
قیمت کارخانه 27 میلیون و 776 هزار تومان
قیمت بازار 28 میلیون و 600 هزار تومان
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (61 مورد)
  • Ali Mani
    Ali Mani | ۱۹ شهریور ۱۳۹۶

    سلام دوستان من یک هفته است که ساینا خریدم ماشین بدی نیست اما بزرگترین مشکلش صدای آزاردهنده موتورشه که تو کابین واقعا اعصاب خورد کنه مخصوصا تو سربالایی من سمند خریدم اون صدای موتور نداشت اما مصرف سوختش بیچارم کرده بود ماشین وطنی همینه هر کدومش یه ایراد اساسی داره به خدا اگه واردات خودرو رو آزاد کنن و گمرکی نگیرن بهترین ماشین های خارجی رو میشه با این قیمت خرید .

  • yasin heydari
    yasin heydari | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

    درود به همه،من تجربه شش ماه از تیبا2 دارم ک از نظر مصرف دست کمی از پژو نداره که مخصوصا در مسافرت شهری وو ترافیک به 10لیتر در 100کیلومتر هم میرسه،از نظر کیفیت قطعات هم جایه حرفی نیست از شکل وو قیافه ماشین همچی مشخص هس،الان هم قصد فروش وو خرید یک پراید رو دارم،دوستان نخرید اش دهن سوزی نیست وو نصبت به قیمتش نمی ارزه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی