پیش نمایش مافیا 3؛ از فرش تا عرش
درام خلاف و دوران جولان دهی گروهک های شرور امریکایی و اروپایی در صنعت بازی های ویدیویی با بازی Mafia شناخته می شود. یکی از عناوینی که توسط استودیوی با تجربه و کار کشته Take-Two ...
درام خلاف و دوران جولان دهی گروهک های شرور امریکایی و اروپایی در صنعت بازی های ویدیویی با بازی Mafia شناخته می شود. یکی از عناوینی که توسط استودیوی با تجربه و کار کشته Take-Two ساخته و پرداخته شده و توسط 2K Games منتشر می شود. بدون شک مافیا یکی از موفق ترین بازی های این سبک بوده و توانسته اعتباری در حد نام و نشان مافیای واقعی کسب کند. اما چرا نام مافیا تا این حد سنگین و با جذبه است؟
اواسط قرن نوزدهم میلادی، سیستم قانونی ضعیف و سیاست های غلط حکومتی در کشور ایتالیا، باعث پدید آمدن گروهک ها و انجمن های مخفیانه ای شد که به نوعی مردم را به افراد محلی قدرتمند و پولدار وابسته می کرد. اولین انجمن ضد حکومتی در شهر سیسیل و با نام استعاری کوزانوسترا (که بعدا مافیا خوانده شد) شکل گرفت؛ که به سبب وسعت آزادی عمل به مرور زمان با خلافکاری شدید همراه گردید.
تمام فعالیت های گروهک های مافیایی صرفا برای پول سازی بیشتر و کسب اعتبار و قدرت در منطقه انجام می شد. این دسته ها که خود را خانواده می دانستند، به مرور زمان به تمام کشور ایتالیا گسترش یافتند و تا اواخر سده نوزدهم به سایر مناطق اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی پای گذاشتند. مافیایی ها هر کدام همچون یک خانواده یک روستا، شهر یا منطقه را رهبری می کردند که معروف ترین نمونه آنها پنج خانواده تبهکار در شهر نیویورک بود.
ساختار گروه های مافیایی مانند یک درخت بوده و هر فرد نسبت به اهالی زیر دست مسئولیت و کنترل دارد. رهبران این خانواده ها معمولا با عناوینی مثل Don یا Boss و Godfather خوانده می شدند. مشاوران و معاونان در مقامات پایین تر، وظیفه هدایت بخش های مختلف خانواده و مناطق تحت کنترل را بر عهده دارند و معمولا خود را درگیر مسائل جنایی و خطرناک نمی کنند.
بین سال های 1880 تا 1890 خانواده های تبهکار مافیایی به خوبی جای پای خود را در امریکا مستحکم کردند، اما اوج قدرت گرفتن آنها در زمان تصویب قانون منع فروش مشروبات الکلی در سال 1920 اتفاق افتاد. خلافکاران آن دوره برای تصویب این قانون دندان تیز کرده بودند و بعد از به انجام رسیدن آن به سرعت وارد عمل شدند؛ با توجه به گستردگی مرز های امریکا، قاچاق و حمل و نقل غیر قانونی مشروبات الکلی از کشور های همسایه به صورت غیر قابل مهاری آغاز شد.
با تصویب این قانون، گروه های مافیایی مستقر در ایالات متحده امریکا به سرعت رشد کرده و ثروت و قدرتی باورنکردنی به دست آوردند. تاریخ نویسان و سیاست مداران امریکا، این اتفاق را بزرگترین اشتباه دولت آن دوره می دانند. به موجب همین اتفاق به مرور زمان کنترل اوضاع برخی از شهر ها از جمله نیویورک به دست خانواده های تبهکار افتاد و به مرور زمان تا اواسط دهه 30 میلادی، انجمن پنج خانواده مافیایی نیویورک شکل گرفت.
مافیا تا سال ها دوران طلایی خود را سپری می کرد تا اینکه به مرور زمان و با مرگ بزرگان خانواده های تبهکار، رو به افول حرکت کرد. تا اواخر دهه 60 میلادی از قدرت و نفوذ این گروه ها کاسته شد و فعالیت های جنایت کارانه ی آنها در بین مردم کم کم فاش شد. مافیا هنوز هم در امریکا وجود دارد، اما توانایی خودنمایی نداشته و حتی گفته می شود برای کمک به وضعیت اقتصادی ایالت متحده، با دولت همکاری می کند.
حالا زمانی است که پای سینما و بازی های ویدیویی به دنیای مافیایی باز می شود. تا کنون ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی با محوریت گروهک های خلافکار ایتالیایی ساخته شده که از سه گانه پدرخوانده می توان به عنوان گل سر سبد آنها یاد کرد. بازی های ویدیویی نیز از قافله عقب نمانده و استعداد خود را برای بازسازی دوران با شکوه مافیا به نمایش گذاشته اند.
استودیو 2K Czech که از زیر مجموعه های شرکت Take-Two است، در سال 2002 اولین بازی بزرگ خود را با نام Mafia برای پی سی منتشر کرد. نخستین تجربه جدی بازی های ویدیویی با محوریت مافیا، روایات دهه 30 میلادی و اوج درگیری های داخلی خانواده های تبهکار امریکایی را بازگو می کرد. این بازی به یکی از موفق ترین عناوین آن سال تبدیل شد و با فروشی بی نظیر و واکنش مناسب کارشناسان، هواداران زیادی را به خود جذب کرد.
بعد از 7 سال کش و قوس فراوان، قسمت دوم مافیا توسط 2K Games در سال 2010 روانه پلتفرم های پی سی، اکس باکس 360 و پلی استیشن 3 شد. داستان دنباله مورد انتظار بازیکنان، وقایع دهه 40 و اوایل دهه 50 میلادی را روایت می کرد؛ که اگر چه به اندازه قسمت اول سر و صدا نکرد، ولی به موجب ارایه گیم پلی جذاب، نقشه بزرگ، وسایل و تجهیزات جذاب و موسیقی های کلاسیک موفقیت نسبتا خوبی کسب کرد.
دو قسمت اول دستاورد مافیای Take-Two، یک وجه مشترک واضح داشت: رسیدن از فرش به عرش شخصیت اصلی بازی. حالا که انتظار مافیا 3 را می کشیم، باید چنین تصوری را از ذهن خود بیرون کنید؛ چرا که Hangar 13 (استودیو مسئول ساخت سومین قسمت) برنامه متفاوتی دارد.
روایت مافیا 3 در حدود سال 1968 میلادی اتفاق می افتد، دورانی که از آن به عنوان افول قدرت و نفوذ مافیا یاد می شود. این بار دیگر شما شخصیت دون پایه ای نیستید که با تلاش و کسب اعتبار و موفقیت، پله های ترقی را طی کرده و به درجه های برتر دست یابید. بلکه می بایست با قدرت خود در گروه های مافیایی حاکم بر شهر، نام مافیا را زنده نگه داشته و خودِ آن را از فرش به عرش برسانید.
این مافیا اولین قسمتی است که به صورت کاملا Open-World طراحی شده و همینطور برای نخستین بار قهرمان دورگه ای را در فضای به شدت نژاد پرستانه آن دوران معرفی می کند. شما در مافیا 3 در نقش Lincoln Clay (لینکلن کلی) در شهر نیو بوردو (منطقه ای خیالی بر اساس طراحی شهر نیو اورلئان) ایفای نقش خواهید کرد؛ یکی از اعضای کار بلد گروه مافیایی سیاه که بعد از دستگیری توسط پلیس، به جنگ ویتنام فرستاده می شود.
لینکلن بعد از بازگشت از جنگ در می یابد خانواده سیاه در غیبت او قدرت خود را از دست داده و تقریبا در مرز نابودی قرار گرفته است. او که از این اتفاق اصلا خرسند نیست، تصمیم می گیرد با کمک دوستانش و نفوذی که در منطقه داشته، برای بازیابی دوران با شکوهِ دار و دسته سیاه و کنار زدن سایر گروه های مافیایی (به خصوص دسته ایتالیایی ها) تلاش کند.
دوستان وفادار لینکلن به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: گانگستر های ایرلندی با رهبری Burke (برک)، گروه عجیب هائیتی ها با رهبری Cassandra (کاساندرا) و امریکایی-ایتالیایی های کار کشته با رهبری Vito (ویتو – شخصیت اصلی قسمت قبلی بازی مافیا).
لینکلن با کنترلی مناسب که در اختیار بازیکن است، می بایست مدیریت بخش های مختلفی از مناطق شهر و البته فعالیت های متفاوت را در اختیار این سه رهبر قرار داده تا بتواند با به دست گرفتن اوضاع، نیرو های گروهک های رقیب را از داخل نابود کند. مدیریت سازمان های مختلف و واگذاری رهبری آنها به زیر دستان یکی از چالش های اصلی مافیا 3 است؛ چرا که در این بازی هر کدام از فعالیت های شما عواقب و البته فواید خاص خودش را دارد.
به عنوان مثال اگر محدوده ای را در اختیار برک قرار دهید، او برای شما نیروهای مجهز و مبارز بیشتری فراهم می کند و در درگیری های حساس می توانید روی کمکشان حساب باز کنید. از طرفی ویتو از کنترل سازمان های لایه ای زیرین، مثل بخش های قاچاق اسلحه یا مواد مخدر خوشحال شده و طبیعتاً اسلحه ها و تجهیزات بهتری را در اختیار شما قرار خواهد داد. اما کاساندرا بیشتر از لحاظ سیاسی به کارتان می آید و با نفوذ و ارتباطات با بالا دستی ها، می تواند در جاسوسی و فعالیت های مخفیانه کمک حال باشد.
این مسئله را نیز باید حتما مد نظر داشته باشید که پشتیبانی و حمایت از یک یا دو نفر از رهبران زیر دست، می تواند منجر به خشم دیگری شود. در چنین شرایطی مسلما شرایط مناسب برای رسیدن هر چه سریع تر به هدف را از دست داده و در تصمیمات مهم ممکن است مورد خراب کاری یا حمله قرار بگیرید. در نتیجه بهتر است با سیاستی هوشمندانه تمام مناطق و سازمان های جانبی را به طور مساوی بین برک، کاساندرا و ویتو تقسیم کرده تا همواره بهترین نتایج را کسب کنید.
بر اساس اعتقاد سازندگان Hangar 13، مافیا 3 به هیچ وحه یک بازی نقش آفرینی نیست، اما به سادگی می توان برخی از المان های مهم آن را درون ماجرا لمس کرد. یکی از مهم ترین ویژگی های گیم پلی این بازی، امکان انجام ماموریت ها به طرق مختلف است. به انتخاب خودتان، شما می توانید هر ماموریت یا خلاف را مخفیانه انجام داده، یا پر سر و صدا و با خون و خونریزی آن را به اتمام برسانید.
همچون الگوی شناخته شده ی این روزهای دنیای گیم، سبک اکشن و مخفیانه در مقابل یکدیگر قرار دارند و با انتخاب هر کدام از این روش ها، فواید و مضراتی نصیبتان می شود. به عنوان نمونه برای انجام یکی از ماموریت های خط اصلی داستان، باید کیف پر از پولی را از محدوده تحت کنترل دشمن سرقت کنید. اگر مخفیانه و بی سر و صدا وظیفه تان را به انجام برسانید، دشمن به دو تن از شخصیت های مهم شما مشکوک شده و آنها را به قتل می رسانند. اما طبیعتاً با بیرون کشیدن اسلحه یا درخواست پشتیبانی نظامی و کشتار دشمن، از چنین اتفاقی اجتناب می شود.
در مافیا 3 هر مرحله دارای لیستی از اهداف و فعالیت های جانبی است که میزان موفقیت شما را نشان می دهد. در برخی از موارد نکات بسیار دشوار و مهمی در ماموریت ذکر می شوند که توجه و انجام آن منجر به موفقیت تمام و کمال شما شده و دستمزد اضافی در بر خواهد داشت. علاوه بر این، بازی با ارایه سیستم با کیفیت کاور گیری حساب شده، بازیکن را به دریافت حداقل صدمه تشویق کرده و در عین حفظ سبک مخفی کاری، اکشن کاملی را در اختیار قرار می دهد.
یکی دیگر از نکات جذاب و مورد توجه مافیا 3، مکانیزم کنترل اتومبیل های دهه شصتی و گرافیک چشم نواز آن است. Hangar 13 مجموعه نسبتا کامل و خواستنی از ماشین های کلاسیک و دوست داشتنی آن دوران را ریز بینانه و دقیق شبیه سازی کرده و با پیاده سازی گیم پلی خاص و سنگین آنها تجربه ای خوب به ارمغان خواهد آورد. علاوه بر این گرافیک و طراحی محیطی بازی فاصله زیادی از حد متوسط نسخه قبلی گرفته و در حد و اندازه های نسل هشتم است.
سازندگان این بازی به سایر المان های مهم دوران تفرقه انداز مافیایی سال های دور نیز توجه کرده اند و با تزریق موسیقی های بی نظیر و خاص کلاسیک دهه 60 و 70 میلادی سعی داشته بهترین و البته مرتبط ترین فضای ممکن را بر بازی حاکم کنند. مافیا 3 لیستی بلند بالا از خاطره انگیز ترین موسیقی های پاپ، راک و کانتری، از بهترین های Rolling Stone گرفته تا انفجاری های The Animals را درون امواج رادیویی و متن بازی گنجانده است؛ محتوایی که با توجه به فعالیت ها و ماموریت های شما انعطاف نشان می دهند.
مافیا 3 با سر و صدای نه چندان زیادی در سال گذشته رونمایی شد؛ در حالی که بعد از تعطیل شدن تقریبی استودیو سازنده نسخه های قبلی یعنی 2K Czech، کمتر کسی به نسخه بعدی مافیا فکر می کرد، Take-Two با معرفی استودیو Hangar 13 در ژولای سال 2015 و رونمایی رسمی در گیمزکام همان سال، شور و هیجان تازه ای را به دل هواداران این عنوان وارد ساخت.
سازندگان این بازی تصمیم گرفتند در عین حفظ المان های شناخته شده و اصلی نسخه های قبل، دستی به سر و روی مافیا کشیده و آن را به یکی از بهترین عناوین نسل هشتم تبدیل کنند. حالا که تنها یک هفته تا انتشار رسمی مافیا 3 برای پی سی، پلی استیشن 4 و اکس باکس وان باقی مانده، به نظر می رسد با یکی از امیدوار کننده ترین بازی های پاییز شلوغ امسال طرف هستیم. در کنار تجربه عناوین بزرگی مثل گیرز آو وار 4 و بتلفیلد 1، حتما فرصتی را نیز برای مافیا 3 کنار بگذارید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
مجله هاش مث خود بازي عالي بودن?
یادش بخیر با مافیا ۱ چقدر خاطره دارم
ببینیم چقدر میتونه جای مافیا ۱ رو پر کنه