ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بیش از سه میلیون موبایل اندرویدی به بدافزار جاسوسی مرتبط با چین آلوده هستند

طبق گزارشی که امروز منتشر شده، نزدیک به سه میلیون دستگاه اندرویدی در برابر حمله ی موسوم به «مرد میانی» آسیب پذیر هستند، به گونه ای که کل دیوایس می تواند در اختیار فرد مهاجم ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ آبان ۱۳۹۵ | ۰۹:۳۰

طبق گزارشی که امروز منتشر شده، نزدیک به سه میلیون دستگاه اندرویدی در برابر حمله ی موسوم به «مرد میانی» آسیب پذیر هستند، به گونه ای که کل دیوایس می تواند در اختیار فرد مهاجم قرار گیرد. این ابزارها در حال حاضر در قسمت های مختلف جهان حضور دارند و بیشترین تعداد آنها به ایالات متحده مربوط است.

این نوع حمله در سطح ریشه (روت) انجام شده و اطلاعات موبایل را به سروری در چین می فرستد، اما شرکت امنیتی «بیت سایت تکنولوژی» نیز دو نام دامنه مخصوص را در نقش sinkhole برای این آسیب پذیری به ثبت رسانده و کنترل آنها را در اختیار دارد.

از زمان راه اندازی، بیش از 2.8 میلیون دیوایس از این دامین ها برای برقراری ارتباط استفاده کرده اند. به عبارت دیگر، آسیب پذیری مورد بحث قادر است بدافزارها را بدون اطلاع کاربر، روی دستگاه او نصب کند. بدافزار مذکور که به صورت اپلیکیشن نصب می شود، می تواند عبارات تایپ شده، تماس ها و غیره را ثبت و ضبط نماید.

chinese-backdoor-code
موبایل BLU G Studio اطلاعات موبایل از جمله شماره IMEI را جمع آوری کرده به سروری در چین ارسال می کنند

در راستای این خبر، چند روز قبل گزارشی از نیویورک تایمز منتشر شد که نشان می داد نرم افزاری از شرکت چینی با نام «شانگهای آدوپس تکنولوژی» در نقش بکدور روی موبایل های اندرویدی عمل می کند. ظاهراً سرورهایی در کشور چین، اطلاعاتی از قبیل موقعیت مکانی، ارتباط متنی و صوتی را دریافت می دارند.

اسمارتفون های ساخت ZTE، هوآوی و BLU بیشترین آلودگی را به این بدافزار دارند. ZTE در این رابطه گفته هیچکدام از دستگاه های ارسالی به ایالات متحده حاوی اپلیکیشن فوق نیستند، و هوآوی نیز اعلام کرده هیچ ارتباط تجاری با کمپانی مذکور نداشته.

همچنین شرکت BLU نیز اعلام کرد آنها هیچ اطلاعاتی در مورد نرم افزار شرکت ادوپس نداشته اند، ضمن اینکه از پاک بودن تمام موبایل های در دست تولیدشان خبر داد.

affected-handsets-backdoor-rootkit

اما لازم است بدانید گزارش «بیت سایت» هیچ ارتباطی به اپلیکیشن شرکت ادوپس ندارد. طبق گزارش این کمپانی، 55 مدل پر استفاده از دیوایس های اندرویدی اقدام به ارسال داده های محرمانه می نمایند که در بین آنها 26% ساخت BLU و 11% ساخت Infinix هستند.

شرکت Doogee نیز با 8% در رده بعدی قرار دارد، اما 47 درصد از دستگاه ها هیچ اطلاعاتی مبنی بر مدل تلفن همراه ارائه نمی دهند تا بتوان آنها را شناسایی کرد. همچنین کاربران این موبایل ها در رده های مختلف دولتی، بهداشتی و بانکداری حضور دارند.

گفتنیست وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، گروه پاسخگویی سریع را برای این واقعه تشکیل داده تا به شناسایی سرورهای دریافت کننده اطلاعات بپردازند، و ماهیت گروه چینی پشت پرده این موضوع را آشکار سازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • hamed
    hamed | ۲۹ آبان ۱۳۹۵

    بدبخت شدیم :(

  • محمد هادی
    محمد هادی | ۲۹ آبان ۱۳۹۵

    کدی که داخل متن اومده، صرفا یک مقداردهی ساده به چند تا متغیره!
    هیچ جاش ربطی به ارسال به سرور و........ ندارد.

    لطفا در انتشار مقالات، بیشتر دقت کنید. اجازه ندهید سرعت نشر، صحت نوشتار را زیر سوال ببرد.
    طبعا کیفیت کار شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

  • redstar6486
    redstar6486 | ۲۹ آبان ۱۳۹۵

    این جریان به شدت مشکوکه. اول اینکه اصلا توضیحات دقیقی ارائه نشده. دوم اینکه این خبر دقیقا در زمانی بیرون اومد که بین آمریکا و چین در زمینه تولید تنش ایجاد شده و احتمال خارج کردن خط تولید محصولات آمریکایی از چین. انگار شرایط رو آماده می کنند تا با بردن خط تولید به آمریکا و افزایش قیمت ها، مردم رو مجاب کنن که این افزایش قیمت ارزشش رو داره.

مطالب پیشنهادی