ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی تلویزیون

بررسی دیجیاتو: تلویزیون خمیده 4K SUHD سامسونگ مدل KS8500

چند سالیست که بزرگ ترین تولید کننده تلویزیون در دنیا یعنی سامسونگ از نام SUHD برای معرفی دستگاه های رده بالایش استفاده می کند. می دانیم که UHD مخفف عبارت Ultra High Definition است که به ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۴ آذر ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

چند سالیست که بزرگ ترین تولید کننده تلویزیون در دنیا یعنی سامسونگ از نام SUHD برای معرفی دستگاه های رده بالایش استفاده می کند. می دانیم که UHD مخفف عبارت Ultra High Definition است که به زبان خودمان می شود رزولوشن 4K یا همان 2160×3840 پیکسل.

خب، چرا سامسونگ حرف S را به ابتدای این فناوری اضافه کرده؟ مدیران شرکت مورد بحث می گویند:

ما حرف S را برای شناساندن برترین تولیداتمان به کار می گیریم. همچون موبایل های سری S که پرچمدار اسمارت فون های بازار هستند، تلویزیون های SUHD نیز قواعد بازی در این حوزه را تغییر خواهند داد.

samsung-suhd

البته cnet می گوید سامسونگ حرف S را استفاده کرده تا بتواند پول بیشتری از مشتری بگیرد، ولی بیایید با دید مثبت به موضوع نگاه کنیم و این S را نشانه چیزهای خوب بدانیم؛ فقط این نکته را از یاد نبریم که SUHD معرف تکنولوژی جدیدی نیست.

محصولی که امروز در اختیار داریم KS8500 Curved 4K SUHD TV سامسونگ است که البته در کشور ما با نام 49KS8985 شناخته می شود. این تلویزیون 49 اینچی هوشمند و خمیده از نسل هشتم، رزولوشن 2160p را ارائه کرده و از تکنولوژی Quantum Dot بهره می گیرد.

samsung-ks8500-01

در واقع این تلویزیون نیز پنل LCD با بک لایت LED دارد، اما طبق ادعای سازنده استفاده از فناوری نانوکریستال (همان نقاط کوانتومی به زبان سامسونگ) در لایه ای مجزا بین LCD و نور پس زمینه LED، توانایی تولید رنگ هایی بسیار گسترده تر و غنی تر را ایجاد می کند.

کمپانی کره ای فهرست بلندبالایی از تکنولوژی ها را برای این محصول عنوان داشته که در بین آنها می توان از رزولوشن 4K، فناوری Motion Rate 240، پشتیبانی از HDR 1000 یا 10 بیتی، تقویت هوشمند عمق تصویر، صدای دالبی دیجیتال پلاس، ارتباط وای-فای و بلوتوث، سیستم عامل هوشمند تایزن با پردازنده چهار هسته ای نام برد:

ks8500-specsheet

البته همه موارد فوق روی کاغذ بی معنی هستند و آنچه اهمیت دارد، عملکرد نهایی محصول است، چیزی که ما در این بررسی مد نظر قرار داده ایم.

پیش از این نقد تلویزیون JS9500 SUHD سامسونگ و تلویزیون 55EC93000GI ال جی را در دیجیاتو خوانده اید، که هر دو کیفیت فوق العاده ای داشتند. حال می خواهیم ببینیم سامسونگ در سال 2016 چه مزایایی را به این سری دستگاه ها افزوده. با ما همراه باشید.

طراحی

تلویزیون KS8500 سامسونگ طراحی ساده ای دارد. ابعاد آن 9×63×109 سانتیمتر بوده که پس از نصب پایه ها، ارتفاع آن به 70 و عمق آن به 23 سانتیمتر افزایش می یابد. وزن کل دستگاه همراه با پایه 14.5 کیلوگرم است که جابجایی و نصب آن را بسیار ساده تر می سازد.

samsung-ks8500-02

پایه های فلزی این محصول که روکش کروم براقی دارند، بدون هیچ ابزار خاصی در محل موردنظر زیر پنل جای گرفته و با اینکه در ابتدا ممکن است نسبت به مقاومت آنها شک کنید، اما مطمئن باشید هیچ اتفاقی نمی افتد و تلویزیون به طور کاملاً مستحکم سر جای خود قرار می گیرد.

samsung-ks8500-03

اگرچه با تلویزیونی خمیده روبرو هستیم، اما می بینیم که ضخامت دستگاه بسیار کم است، ضمن اینکه حاشیه های اطراف نمایشگر نیز در حد قابل قبولی به نظر می رسد، هرچند هنوز فاصله زیادی با محصولات بدون حاشیه ال جی دارد.

samsung-ks8500-04

پشت دستگاه از پلاستیک کاملاً براق ساخته شده و به سرعت لک می شود، اما خب، معمولاً کسی به پشت تلویزیون کاری ندارد.

samsung-ks8500-05

علاوه بر حالت قرارگیری ایستاده روی میز، تلویزیون مورد بحث با استفاده از چارچوب استاندارد 40×40 سانتیمتری روی پایه های دیواری هم نصب می شود.

samsung-ks8500-06

تنها دکمه موجود روی بدنه دستگاه، در قسمت زیرین و نزدیک به لبه راست آن قرار گرفته که عملیات روشن و خاموش کردن و کنترل برخی قابلیت ها را بر عهده دارد، اما در واقع همه چیز به ریموت کنترل دستگاه بر می گردد و اگر آن را در اختیار نداشته باشید، با مشکل زیادی مواجه خواهید شد.

samsung-ks8500-36

samsung-ks8500-07

در مجموع با رویکردی مینیمالیستی از سوی سامسونگ روبرو هستیم که ساده سازی را در تمام اجزاء تلویزیون سرلوحه کارش قرار داده. بنابراین در انتخاب این محصول باید قابلیت های عملیاتی را نسبت به ویژگی های ظاهری در اولویت بگذارید.

ارتباطات

دسترسی به پشت تلویزیون و اتصال کابل های متعدد به آن، هیچوقت کار آسانی نبوده، ضمن اینکه تجمع ورودی ها در یک قسمت علاوه بر افزایش ضخامت کلی دستگاه، از جنبه زیبایی شناختی نیز آزاردهنده است.

به همین دلیل سامسونگ قطعه ای جداگانه با نام One Connect Box یا OCB را به کار گرفته که از طریق کابلی دو متری و درگاه مخصوص به پشت تلویزیون متصل می گردد و امکانات متعددی را در دسترس کاربر قرار می دهد، هرچند شاید بکارگیری قطعه ای اضافه بر دستگاه اصلی به مذاق برخی افراد خوش نیاید.

samsung-ks8500-08

تلویزیون KS8500 به لطف OCB از 4 درگاه HDMI، یک ورودی آنتن، دو پورت USB، ورودی های AV و کامپوننت و خروجی صدای اپتیکال بهره مند است، ضمن اینکه یک درگاه USB دیگر نیز به همراه ورودی شبکه روی خود دستگاه تعبیه شده.

samsung-ks8500-09

با وجود اینکه مجموعه فوق نیاز کاربران خانگی را به طور کامل رفع خواهد کرد، اما نبود پورت USB 3.0، فقدان جک 3.5 میلیمتری هدفون و درگاه کارت حافظه را می توان از نقاط ضعف ارتباطی این دستگاه قلمداد نمود، به ویژه اینکه موارد فوق در مدل های بالاتر دیده می شوند.

اما اگر بخواهیم از ارتباطات بی سیم صحبت کنیم، باید بگوییم سامسونگ سنگ تمام گذاشته. این تلویزیون با بهره گیری از وای-فای و بلوتوث داخلی، از تمامی استانداردهای رایج انتقال صوت و تصویر وایرلس پشتیبانی می کند و به راحتی و بدون هیچگونه تنظیمات خاص، می توانید محتوای موبایل یا لپ تاپ خود را روی آن نمایش دهید.

پلتفرم هوشمند تایزن

پس از روشن نمودن دستگاه با چند مرحله تنظیمات ساده روبرو می شویم که انتخاب زبان، اتصال به شبکه وای-فای (در صورت نیاز) و تنظیم کانال های تلویزیونی را در بر می گیرد. پس از ورود به محیط اصلی، بهتر است ابتدا به سراغ بخش تنظیمات رفته و فرمور جدید ارائه شده توسط سامسونگ را دریافت کنید.

samsung-ks8500-10

از طریق منوی تلویزیون KS8500 به راحتی به تنظیمات سریع، منتخبی از اپلیکیشن ها و همچنین مرورگر وب دست می یابیم، ضمن اینکه تنظیمات پیشرفته نیز از طریق منوی مخصوص در دسترس هستند.

samsung-ks8500-12

جابجایی بین منوها به راحتی انجام شده و هیچگونه لگ و تأخیری در آن احساس نمی گردد. همچنین با ورود به بخش اپلیکیشن ها تحت عنوان APPS می توان به نصب برنامه های مختلف پرداخت، اگرچه گزینه های چندان متنوعی پیش رویمان قرار ندارد و اندک اپ های فارسی نیز از طراحی دلچسبی برخوردار نیستند.

samsung-ks8500-11

یکی از نکات مثبت پلتفرم هوشمند KS8500 مرورگر سریع وب آن است، که البته با ریموت کنترل نه چندان هوشمند همراه تلویزیون ره به جایی نمی برد، اما اگر ماوس و کیبورد بیسیم را به OCB متصل کنید، وبگردی (تقریباً) مشابه کامپیوترهای شخصی را تجربه خواهید کرد.

samsung-ks8500-13

در واقع رابط کاربری و قابلیت های هوشمند این محصول به صورت کاملاً شهودی و به دور از هرگونه پیچیدگی عمل می کند، بنابراین به نظر نمی رسد کسی در استفاده از آن با مشکل مواجه شود.

کیفیت تصویر

و اما برسیم به جذاب ترین بخش ماجرا، یعنی کیفیت تصویر در تلویزیون KS8500 سامسونگ. بدون مقدمه، کیفیت بصری تصاویر این محصول را می توان در رده برترین دستگاه های LCD 4K موجود در بازار دانست، و نکته مهم تر اینکه از این جهت با مدل های گران قیمت تری همچون KS9500 نیز برابری می کند.

samsung-ks8500-15

در این نمایشگر رنگ مشکی بسیار عمیق و به صورت کاملاً یکنواخت به نمایش درآمده و هایلایت ها بسیار شفاف هستند، ضمن اینکه به لطف پشتیبانی از تکنولوژی HDR10 شاهد رنگ هایی بسیار زنده و غنی هستیم.

samsung-ks8500-14

فناوری UpScaling اختصاصی سامسونگ، ویدیوهایی با رزولوشن پایین را در نهایت کیفیت بازسازی می کند، اما هیجان واقعی را زمانی تجربه خواهید کرد که تصاویر 4K را به نظاره بنشینید، جایی که ساده ترین صحنه ها نیز چشم نواز به نظر می رسند.

samsung-ks8500-23

چهار حالت تصویر پویا، استاندارد، طبیعی و سینمایی در تلویزیون KS8500 تعبیه شده که هرکدام برای تماشای محتوای خاصی مناسب هستند. اگر به رنگ های اغراق شده سامسونگ و روشنایی بالا عادت دارید، گزینه Dynamic یا پویا بهترین گزینه برای شما خواهد بود، در غیر این صورت پیشنهاد می کنیم گزینه استاندارد یا فیلم را انتخاب کنید.

samsung-ks8500-16

سامسونگ برای ارتقاء تجربه گیمینگ، حالت ویژه Game Mode را در تنظیمات تصویر جای داده. با اتصال کنسول بازی به درگاه HDMI و فعال کردن این گزینه، تأخیر ورودی به حداقل رسیده و زمان پاسخدهی پیکسل ها بهبود می یابد. البته در تست عملی تفاوت چندانی بین دو حالت فوق مشاهده نشد.

samsung-ks8500-17

نهایتاً اگر دسترسی به محتوای HDR دارید، می توانید گزینه مخصوص +HDR را فعال کنید که بازه دینامیکی فوق العاده ای را برای تصویر به وجود می آورد. طبق تجربه ما انتخاب این گزینه در زمان اجرای بازی های PS4 بسیار تأثیرگذار و جذاب است، اما استفاده از آن روی ویدیوهای 4K عادی یا تصاویر مختلف، صرفاً فضای رنگی آن را تغییر داده و لزوماً نتیجه مثبتی را در بر ندارد.

در تصاویر زیر، محتوایی یکسان را در پنج حالت مختلف تصویر یعنی به ترتیب حالت دینامیک، استاندارد، طبیعی، فیلم و HDR مشاهده می کنید:

samsung-ks8500-18-dynamic
حالت تصویر پویا
samsung-ks8500-19-standard
حالت تصویر استاندارد
samsung-ks8500-20-natural
حالت تصویر طبیعی
samsung-ks8500-21-movie
حالت تصویر فیلم
samsung-ks8500-22-hdr
حالت تصویر اچ دی آر پلاس

از آنجا که کیفیت تصویر ماهیتی مقایسه ای دارد، بهتر است کمی فنی تر به قضیه نگاه کنیم و ببینیم مشخصات تلویزیون سامسونگ نسبت به رقبا در چه جایگاهی قرار دارد.

کنتراست

کنتراست تصویر در واقع نسبت بین روشنایی «روشن ترین سفید» و «تاریک ترین مشکی» بوده و یکی از عناصر اصلی در کیفیت نمایش تلویزیون به شمار می رود، به خصوص زمانی که بخواهید در محیط تاریک به تماشای فیلم بنشینید.

ks8500-contrast

با توجه به تست های صورت گرفته در KS8500 با کنتراست فوق العاده 7143:1 روبرو هستیم که اگرچه همچون OLED های ال جی رقم بی نهایت را نشان نمی دهد، اما در بین LEDها مقام اول را به خود اختصاص داده.

یکنواختی رنگ مشکی

این قابلیت به معنای توانایی نشان دادن رنگ مشکی یکسان در کل قسمت های پنل است، که در زمان تماشای صحنه های تاریک در محیط کم نور اهمیت زیادی پیدا می کند.

ks8500-black-uniformity

همان طور که می بینید، تلویزیون سامسونگ با انحراف معیار 0.231% در رده بهترین دستگاه های موجود در بازار قرار دارد.

نوردهی موضعی

local-dimming-backlit

کمپانی های مختلف از تکنیک های مختلفی برای نوردهی پنل های LCD استفاده می کنند، و اگرچه در مدل های گران قیمت شاهد تکنولوژی FALD هستیم، اما سامسونگ در این مدل از نوردهی در لبه ها (Edge) استفاده کرده.

ks8500-local-dimming

با این حال می بینیم که در بین مدل های مجهز به فناوری Edge Local Dimming تلویزیون KS8500 سامسونگ جایگاه خوبی دارد.

روشنایی

زمانی که بخواهید در محیطی پر نور از تلویزیون استفاده کرده یا محتوایی با دامنه دینامیکی بالا (HDR) را تماشا کنید، حداکثر روشنایی نمایشگر اهمیت فوق العاده ای می یابد.

ks8500-brightness

در این حوزه می بینیم سامسونگ با حداکثر روشنایی 539 نیت در تمام صفحه و 1561 نیت در 2 درصد از پیکسل ها، به راحتی تمام رقبا، حتی OLED های ال جی را شکست می دهد.

پوشش گاموت رنگی گسترده

ks8500-color-gamut-1

با پیشرفت فناوری، نمایشگرها توانایی تولید هرچه بیشتر رنگ های طبیعی را به دست آورده و از گاموت رنگی گسترده پشتیبانی می کنند. این قابلیت در حال حاضر طبق استانداردهای DCI-P3 و Rec 2020 سنجیده می شود و برای تماشای محتوای HDR اهمیت فوق العاده ای دارد.

ks8500-color-gamut

همان طور که می بینید تلویزیون KS8500 سامسونگ در بین بهترین محصولات سال 2016 قرار دارد و رنگ هایی طبیعی را در برابر چشم بیننده نمایش می دهد.

گرادیان رنگی

ks8500-gradient-1

این قابلیت به دقت تلویزیون در نمایش سطوح مختلف رنگ ها اشاره دارد و در تجربه مشاهده محتوای HDR نقش بسزایی را ایفا می کند.

ks8500-gradient

از این نظر باید اذعان کرد که اگرچه KS8500 نتیجه قابل قبولی را ارائه می کند، اما رقبای زیادی را بالاتر از خود می بیند.

زاویه دید

این ویژگی را باید از معدود نقاط ضعف اساسی تلویزیون سامسونگ دانست، زیرا به خاطر استفاده از پنل VA زاویه دید نمایشگر بسیار پایین است و به حدود 20 درجه می رسد، در حالی که LCD های ساخته شده با فناوری IPS به زاویه دید بالای 50 درجه می رسند، و این رقم در نمایشگرهای OLED بیش از 80 است.

samsung-ks8500-24

در واقع اگرچه از نمای روبرو با تصویری کاملاً شفاف و کنتراست فوق العاده روبرو هستیم، اما وقتی زاویه دید را به لبه های نمایشگر تغییر دهیم، دیگر خبری از آن رنگ مشکی عمیق نیست.

samsung-ks8500-25
کنتراست بالا از نمای روبرو
samsung-ks8500-26
کاهش کنتراست و عمق رنگ مشکی در لبه ها

برای جمع بندی این قسمت باید گفت محصول کره ای، وظیفه اصلی خود یعنی نمایش تصویر با بهترین کیفیت ممکن را به نحو احسن انجام می دهد و به هیچ وجه از خرید این تلویزیون پشیمان نخواهید شد.

کیفیت صدا

این تلویزیون از سیستم صوتی 2.1 کاناله تحت استانداردهای دالبی دیجیتال پلاس و DTS 5.1 برخوردار است و به ادعای سامسونگ، توان کلی خروجی آن به 40 وات می رسد. با این حال از آنجا که حجم صدا همیشه با جثه محصول رابطه مستقیم دارد، در نتیجه تلویزیون باریک و ظریف سامسونگ نمی تواند خروجی صدای قابل قبولی را ارائه دهد.

samsung-ks8500-27
بلندگو و خروجی صدا در قسمت زیر تلویزیون

در قسمت تنظیمات صدا به پنج حالت مختلف استاندارد، موسیقی، فیلم، شفاف و تقویتی بر می خوریم که موارد دوم و سوم خروجی مطلوبی را به نمایش می گذارند، هرچند توانایی تولید صدای بیس در این دستگاه نیز چندان تعریفی ندارد.

samsung-ks8500-28

به همین دلیل اگر به گوش های خود و تجربه شنیداری اهمیت می دهید، پیشنهاد می شود حتماً سیستم صوتی مناسبی را در کنار تلویزیون KS8500 سامسونگ خریداری نمایید.

جمع بندی

اول از همه باید گفت خرید تلویزیون KS8500 سامسونگ هیچ امتیاز مثبتی را به دکوراسیون منزل شما اضافه نخواهد کرد، و بیشتر برای ساده پسندان طراحی و عرضه شده.

samsung-ks8500-33

اما علی رغم اینکه KS8500 ارزان قیمت ترین SUHD سامسونگ با پنل خمیده به شمار می رود، باید اذعان کرد که تصویری در سطح مدل های گران قیمت همچون KS9500 ارائه می کند.

samsung-ks8500-30

در واقع تلویزیون مورد بحث از نظر کنتراست، حداکثر روشنایی، غنای رنگی و عمق رنگ مشکی جزو برترین محصولات بازار است و از این نظر حتی با مدل های OLED نیز برابری می کند. مهم تر از همه اینکه سامسونگ از نوردهی موضعی تمام صفحه استفاده نکرده و صرفاً با نوردهی از لبه ها توانسته به چنین کیفیتی دست یابد، که جای تحسین دارد.

samsung-ks8500-31

پشتیبانی از HDR10 را نیز باید به نقاط قوت این دستگاه اضافه کرد، قابلیتی که با فراگیر شدن محتوای HDR می تواند کاربرد گسترده ای پیدا نماید.

samsung-ks8500-32

نهایتاً پلتفرم هوشمند تایزن سامسونگ نیز به کاربردی تر شدن KS8500 کمک شایانی کرده، به گونه ای که امکان بهره گیری از فناوری Smart Hub این کمپانی و یکپارچه تر شدن با دیوایس های هوشمند دیگر نیز تحت این سیستم وجود دارد.

samsung-ks8500-34

اما در این میان نقاط ضعفی نیز به چشم می خورند. زاویه دید محدود پنل نمایشگر، کیفیت نه چندان مطلوب بلندگوها و فقدان هرگونه قابلیت نمایش محتوای سه بعدی از مواردی هستند که شاید برای برخی از خریداران قابل قبول نباشند.

samsung-ks8500-35

در اینجا بهتر است به نکته مهم دیگری اشاره کنیم. همان طور که می دانید هدف از تولید نمایشگرهای خمیده، ایجاد عمق بیشتر و سازگاری بیشتر با انحنای طبیعی چشم انسان است، اما باید اعتراف کرد در ابعاد کوچک (کمتر از 60 اینچ) این قابلیت چندان تجربه فراگیری را برای بیننده ایجاد نمی کند.

بنابراین با توجه به اینکه مدل صفحه تخت از همین سری یعنی KS8000 (یا همان KS8980) با قیمت حدود 300 دلار کمتر به فروش می رسد، ضمن اینکه قابلیت های کاملاً یکسانی را با مدل خمیده عرضه می کند، بنابراین می توانید این موضوع را نیز هنگام خرید مد نظر قرار دهید.

samsung-ks8500-29

در مجموع می توان گفت KS8500 محصولی خوش قیمت، با کیفیت و دوست داشتنی است که می تواند تجربه جدیدی را در تماشای ویدیوهای با کیفیت تحت قالب 4K و HDR برای شما فراهم سازد.

نقاط قوت
  • کیفیت تصویر HDR فوق العاده
  • حداکثر روشنایی بسیار بالا
  • بهبود قابلیت های پلتفرم هوشمند تایزن در مقایسه با نسل های قبلی
  • کنتراست عالی
  • گاموت رنگی بسیار خوب
نقاط ضعف
  • طراحی ساده
  • زاویه دید کم به خاطر پنل VA
  • پشتیبانی نکردن از فناوری سه بعدی
  • فقدان پورت USB 3.0
  • عدم استفاده از نور پس زمینه تمام صفحه
  • اختلاف قیمت نسبتاً زیاد با مدل صفحه تخت بدون افزودن قابلیت خاص
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • faraz mohamadi
    faraz mohamadi | ۵ آذر ۱۳۹۵

    Ks9500 ro ham baresii konin

  • arminkhaghani
    arminkhaghani | ۵ آذر ۱۳۹۵

    قیمتش رو میشه بگین

  • aram sali
    aram sali | ۵ آذر ۱۳۹۵

    لطفا از این دست بررسی ها بیشتر بذارید. واقعا به‌درد بخورن.

  • barbodghorbani
    barbodghorbani | ۵ آذر ۱۳۹۵

    ادم دیوونه میشه

  • arminkhaghani
    arminkhaghani | ۵ آذر ۱۳۹۵

    دوستان یک تلویزیون 60 اینچ چه منحنی چه غیر منحنی که 4kباشه از HDR پشتسبانی که قیمتش تا 10میلیون تومن کیفیت تصویر عالی باشه برای فیلم دیدن و بازی کنسول میخوام اگر کسی سراغ داره خوشحال میشم راهنمایی کنید

    • محمد الیاسی
      محمد الیاسی | ۵ آذر ۱۳۹۵

      برو سراغ 4k های سونی پشیمون نمیشی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی