ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چرا نسخه بعدی بازی Half-Life ساخته نمی شود؟

اگر در دسته گیمرهای جوان تر قرار دارید و یا همواره نگاه به بازی های قدیمی میاندازید، قطعاً یکی از سوالاتی که گهگداری از ذهنتان عبور می کند این است که چرا نسخه بعدی بازی ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۸ آذر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

اگر در دسته گیمرهای جوان تر قرار دارید و یا همواره نگاه به بازی های قدیمی میاندازید، قطعاً یکی از سوالاتی که گهگداری از ذهنتان عبور می کند این است که چرا نسخه بعدی بازی Half-Life ساخته نمی شود؟ در این مقاله که شامل اسپویل بخش های زیادی از داستان دو نسخه هاف لایف است، به این پرسش پاسخ می دهیم.

بدون شک شرکت باتجربه و بزرگی مثل Valve (والو) منابع لازم جهت توسعه هاف لایف 2: اپیزود سوم و یا حتی به طور کلی هاف لایف 3 را به سادگی در اختیار دارد، اما حقیقت تلخی که مبرهن به نظر می رسد این است که مهم ترین کاراکتر این بازی مرده و در نتیجه هرگز شاهد ساخت دنباله آن نخواهیم بود.

حتماً الان می پرسید «چه می گویی؟ گوردون فریمن زنده و سلامت است»؛ ولی مسئله اینجاست که باید تذکر دهیم مهم ترین کاراکتر بازی هاف لایف، گوردون فریمن نیست.

half-life-whynot3-6

پس بگذارید کمی در مورد این مسئله صحبت کنیم؛ عنوان هاف لایف در دیدگاه اغلب کارشناسان، بعد از Halo Combat Evolved و Quake سومین بازی برتر تاریخ سبک شوتر است. بزرگی و شکوه هاف لایف در دو فاکتور مهم خلاصه می شود:

نخست، از این بازی بعد از گذشت 18 سال هنوز به نیکی یاد می شود و با وجود پیشرفت های گرافیکی شگفت انگیزی که در سال های اخیر شاهد بوده ایم، اگر مجدداً هاف لایف را تجربه کنید حس تازگی و طراوت همان روزهای ابتداییش را لمس خواهید کرد و مزه دوست داشتنی آن تا مدت ها زیر زبانتان باقی خواهد ماند.

از طرف دیگر المان مهم تر این است که هاف لایف به مخاطب انگیزه می بخشد؛ حس زنده بودن و پویایی جاری در بطن این بازی در تک تک کاراکترها لمس می شود و با وجود اینکه گیمر آنها را تنها در شمایلی دو بعدی می بیند، به سرعت با آنها ارتباط برقرار می کند.

وقتی بازی شروع می شود، سایرین با شما رفتاری ناخوشایند دارند و به راحتی احساس می کنید که مردم از حضور گوردون آزرده خاطر هستند. این نحوه ی شروع داستان در واقع کاراکتر گوردون را نیز به گیمر معرفی می کند.

half-life-whynot3-3

او شخصیتی وقت نشناس است که معمولاً دیر وقت سر وعده هایش حاضر می شود، هیچ کس ارزش توانایی ها و مهارت هایش را نداشته و تنها کاری که انجام می دهد قرار دادن کارت هایی به مجموعه ای از بخار انرژی خطرناک است. گویی دیگران به هیچ وجه تمایلی برای پذیرفتن ریسک انجام این کار ندارند و همیشه تا سر رسیدن گوردون منتظر می مانند.

با پیشروی داستان هاف لایف، مردم به مرور زمان گوردون را می بخشند و به مسئولیت پذیری و توانایی هایش ایمان می آوردند؛ طوری که با انجام فرمان هایی مانند «برو کمک بیاور»، «آن غول بی شاخ و دم را بکش» و «برو و با دانشمندان فلان جا مذاکره کن» به محبوب دل ها تبدیل می شوید.

جایی از روایت هاف لایف به مرحله ای می رسیم که باور اطرافیان از حالت «ای بابا باز هم گوردون» به «گوردون ما در حال نظارت اعمالت بودیم و به تو باور داریم» تبدیل می شود.

پیش روی این چنینی داستان، آن را برای مخاطب لذت بخش کرده و آن را واقعی تر از پیش نمایش می دهد؛ به نحوی که بازیکن احساس می کند خودش این اعتبار را به دست آورده است.

گوردون با گذشت زمان از شخصیتی منفور به کاراکتری با تجربه و قهرمان-گونه تبدیل می شود که برای زنده ماندن تلاش تحسین برانگیزی از خود نشان می دهد.

تکامل شخصیت بی زبان گوردون فریمن، یکی از اصلی ترین جنبه های دل نشینی بازی هاف لایف است. ماجراجویی های گوردون فقط در بطن جغرافیایی و لحظات اکش بازی جریان ندارد، بلکه احساسات مخاطب را نیز درگیر می کند.

هاف لایف 2 با وضعیت وحشتناکی آغاز می شود. طی چند دقیقه ابتدایی سایر کاراکتر های به گونه ای رفتار می کنند که انگار گوردون را می شناسند. چرا؟ چون درست قبل از انفجار هسته ای پایان قسمت قبلی، راز بزرگی سر به مهر مانده است.

در واقع هیچ کس شاهد مبارزه و شکست دادن نیهیلانت توسط گوردون در پایان بازی نبوده، از طرفی نیهیلانت در قیاس با یاغیان Combine در قسمت دوم که آنتاگونیست های بازی محسوب می شوند، عملاً شخصیت بدی هم به نظر نمی رسد.

برای اثبات اینکه آغاز هاف لایف 2 مشکلات فراوانی به همراه داشته و از طراحی بازی گرفته تا دیدگاه کلی به ماجرا می توانست خیلی بهتر از این حرف ها باشد، می توان به اندازه یک رمان طویل بحث کرد و البته هیچ کس حوصله اش را ندارد.

به جای اینکار بیایید در مورد دکتر «الی ونس» صحبت کنیم. اولین هدف واقعی که در هاف لایف 2 در مقابل گوردون فریمن قرار می گیرد، ملاقات با پدر آلیکس است. چرا؟ چون الی رهبر قیام مقاومت است و برای گوردون تعریف خواهد کرد که چرا در اینجا حضور دارد. پس در نتیجه، الی شخصیت بزرگی در بازی هاف لایف است و آیا می توان او را به عنوان مهم ترین کاراکتر در نظر گرفت؟ بله.

همانطور که متوجه هستید، هاف لایف از الی به عنوان وسیله ای برای تشریح معنای داستان استفاده می کند. در ابتدا باید برای ملاقات با دکتر به ناحیه شرقی بلک مسا رجوع کنید و بعد از رخدادهای عجیب و ناگهانی منطقه، می بایست نیروهای مقاومت را پیدا کرده و این بار الی را از زندانی که گرفتارش شده نجات دهید.

وقتی گوردون برای یافتن الی به نووا پراسپکت می رود، با «جودیث ماسمن» ملاقات می کند که ضمن خیانت به مقاومت، الی را ربوده و پا به فرار می گذارد.

این سومین باری است که فریمن می بایست به دنبال الی بیافتد، منتها این بار دستگاه تله پورت دچار اختلال شده و به جای مکان، در زمان سفر می کند. وقتی سفر در زمان انجام می شود، وقایع به دو هفته ی آینده رفته و در این بین شورشی صورت گرفته است.

دلیل رخ دادن این شورش چیست؟ این است که گوردون فریمن به همراه آلیکس و الی ونس و همینطور جودیث ماسمن ناپدید شده اند.

اگر بخواهیم دقیق تر تشریح کنیم، گوردون فریمن بعد از ماجراهای نهایی قسمت نخست در سن 27 سالگی ناپدید می شود و در قسمت دوم بعد از 20 سال، بدون اینکه ذره ای از عمرش سپری شده باشد باز می گردد.

این بازگشت غافل گیرانه حملاتی به گروه مقاومت را موجب می شود و بعد از مدت کوتاهی مهم ترین عضو نهاد، دخترش و دستیار رئیس ناپدید می گردند. در واقع هیچ کس نمی داند جودیث خیانت کرده و تنها افرادی هم که از ماجرا با خبر هستند به همراه او غیبشان زده است.

half-life-whynot3-5

در نتیجه اغلب مردم به شورشیان شکاک و پارانوئیدی تبدیل می شوند که تمام مدارک و شواهد لازم برای نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت گوردون فریمن را در اختیار دارند و او را فریبکاری می دانند که قصد داشته رهبریت مقاومت را از بین ببرد.

کاراکترهای حاضر در هاف لایف 2 تصور می کنند ناپدید شدن این افراد نشانه ای از حملات مجدد به مقاومت است، در نتیجه پیش دستی کرده و شورشی بر پا می کنند.

مردم بدون کمک گوردون (و شاید بدون نیاز به هیچ کدام از رهبران) برای مدت زیادی با کمباین درگیر هستند و به نظر می رسد به خوبی می توانند از پس کارهای خودشان بر بیایند. در نتیجه دیگر چه نیازی به رهبریت است و مردم آگاه هستند که به خوبی توانایی مدیریت اوضاع را دارند.

در این بین وظیفه گوردون پیدا کردن و نجات دادن الی است؛ پس فریمن با سرعت به بالای برج رفته، شخصیت منفی را شکست داده، الی را ملاقات کرده و بازی به اتمام می رسد.

main_0-w600

همانطور که می دانید دو اپیزود مجزا برای هاف لایف 2 منتشر شده که هر کدام نیز بخش های مختلفی دارد.

هاف لایف 2: اپیزود اول دارای دو بخش است؛ یکی مجموعه ای از معماهای کسل کننده که صرفاً جهت به تعویق انداختن سیستم تخریب خودکار سیتادل انجام می شود و فرصت کافی برای فرار را در اختیار الی و سایر دوستان قرار می دهد.

دومی در یافتن قطاری برای دور شدن از شهر به خاطر انفجار و نابودی سیتادل، ضمن کشتن جمعیت زیادی از دشمنان خلاصه می شود.

هاف لایف 2: اپیزود دوم نیز به سه بخش مختلف تقسیم می گردد؛ در ابتدا گوردون می بایست دختر الی را نجات دهد، سپس آلیکس را تا نزد پدرش اسکورت نماید و در نهایت از الی که قصد دارد حقیقت ماجرا را برای فریمن تعریف کند، محافظت نماید؛ ولی در پایان او می میرد!

half-life-whynot3-2

در مجموع می توان گفت روایت هالف لایف در اثبات گوردون فریمن به مردم، ماجراجویی های چالش برانگیز برای فرار از فاجعه های علمی و پوشش دولتی خلاصه می شود. و قسمت دوم تماماً به یافتن الی ونس و اطلاع یافتن از چرایی زندگی و حضور گوردون در دنیا اختصاص دارد، ولی نهایتاً همه ی تلاش هایش نقش بر آب شده و او کشته می شود.

حال به مرحله لازم برای پاسخ دادن به پرسش اصلی این مطلب می رسیم؛ به نظر می رسد والو هرگز نمی دانسته چرا گوردون فریمن در این دنیا خلق شده و وجود داشته. گویی که تصور می شود سازندگان هرگز دیدگاهی فراتر از مبارزه با کمباین و سایر ماجراهای مرتبط با المان های یک بازی شوتر نداشته اند.

معمولاً روایات داستانی بازی ها یا فیلم های سینمایی بعد از گذشت زمان کوتاهی، تضادهای خود را عیان می کنند؛ هاف لایف تنها مجموعه ای داستان های کوچک کنار هم قرار گرفته است و مدام تاکید می کند که گوردون چه کاراکتر دوست داشتنی و قابل اتکایی است.

3025_half-life_2-w600

هاف لایف 1 یکی از بزرگترین بازی هایی است که تاکنون ساخته شده، چرا که به شما فرصت می دهد اعتباری برای خود کسب کرده و پیشرفت کنید، اما هاف لایف 2 از این کار عاجز است و حتی مشابه چنین مسئله ای را ارائه نمی کند.

یقیناً دلایل متعدد دیگری برای این منظور وجود دارد؛ کارمندان سابق والو معتقدند برخی از ساختارهای بنیادین این استودیو اشتباه است.

«ویکتور آنتونوف» طراح ارشد هاف لایف 2 که در ساخت بازی دیس آنرد نیز مشارکت داشته می گوید والو ساخت بازی های AAA یا کلان بودجه را متوقف کرده است. چنین اظهاراتی تاکنون بارها در سال های گذشته شنیده شده است که کاملاً محتوایی مشابه داشته اند.

هاف لایف 3 یا اپیزود سوم هاف لایف 2 هرگز ساخته نخواهد شد، چراکه الی ونس همان شاهزاده هلوی نینتندو است و حالا این شاهزاده مرده؛ پس هیچ کسی برای ماریو باقی نمانده تا نجاتش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • آرمان کیانی
    آرمان کیانی | ۱۷ خرداد ۱۳۹۸

    سلام به همه متاسفانه تمام مقالات خارجی و دیگر مقالات تا جایی که من مطالعه کردم از ایراد مرگ الی ونس دم می زنند ولی ایراد کار تنبلی شرکت ولو در بازی سازی وفعالیت بیشتر در استیم هستش که خلاقیت ولو را نابود کرده و باعث شده چنین بهانه های چرتی بیاورند.?

  • رامین
    رامین | ۱۹ آذر ۱۳۹۵

    من کامل خوندم مقاله رو ولی اصلا قبولش ندارم. از نسخه اول HL بازی کردم تا اپیزود آخر و یجوری بهترین بازی زندگیمه البته با بازی Portal و تا هروقت که بشه منتظر اپیزود بعدی هستم و دلایل مقاله رو قبول ندارم.

  • Eh3aan
    Eh3aan | ۱۹ آذر ۱۳۹۵

    مقاله ضعیفی بود از هر لحاظ. اولا که ترجمه جدا افتضاح بود. دوما خود نویسنده اصلی مقاله اصلا دید درستی از hl نداشت و صرفا با تکیه به خوندن داستان بازی قضاوت کرده بود و کاملا مشخصه که اصلا وارد باشه نشده بود.

    تکیه‌ی hl بر روی g-manه و جی من اونقدر مرموز هست که بشه براش ایده پردازی کرد. مرگ الی ونس اصلا دلیلی خوبی برای ناتموم موندن فرنچایز نمیشه. قطعا laidlaw برای اتفاقات بعد از مرگ eli چیزی در ذهن داشته. laidlaw نویسنده تواناییه وگرنه بعد از ۱۲ سال دیگه کسی به نظریه‌پردازی درمورد داستان بازی نمی‌پرداخت. بنابراین مرگ الی ونس شاید بعیدترین توجیح ممکنه برای چرایی غیبت بازی جدیده.
    هنوز چیزای زیادی هست که باید درمورد g-man بدونیم. این که vanceها شخصیت‌های کلیدی hl2 هستن شکی نیست اما freeman و g-man هر دو شخصیت‌های مشترک و کلیدی فرنچایز هستن و نمیشه با حذف یکیشون، بیخیال کل بازی شد.
    ضمنا یه پیشنهاد: برای مقاله نوشتن، به جای این که مقالاتی که عنوان جذاب دارن انتخاب کنید، مقالاتی که متن معتبر دارن انتخاب کنید.

    • shayankia
      shayankia | ۱۹ آذر ۱۳۹۵

      راست میگی.اصن ما چیز زیادی در نورد جی من نمیدونیم.
      کلا مقاله چرتی بود.

  • امیرحسین زنگنه
    امیرحسین زنگنه | ۱۹ آذر ۱۳۹۵

    یادمه اون موقع ها قرار بود هاف لایف ۲ به صورت سریالی عرضه شه ولی با بدقولی ها بین قسمت ۱ و ۲ خیلی فاصله افتاد و قسمت ۳ هم که دیگه اصن نیومد. شاید سازنده ها فکرشم نمیکردم بازی با استقبال روبرو شه واسه همین اصن واسش فکر درست و حسابی نکردن و پول دوستیشون باعث شد بیخود کشش بدن و بعدشم توش موندن. الان بخوان هم نمیتونن ادامش بدن چون کار بسی دشواریه و والو ریسک نمیکنه.

    • آرمان کیانی
      آرمان کیانی | ۱۷ خرداد ۱۳۹۸

      استیم عامل بدبختی هافلایف و طرفداراشه

مطالب پیشنهادی