ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فروش بخار بنزین در پمپ بنزین های کشور ادامه دارد

اخیرا بازهم موضوع فروش بخار بنزین در جایگاه های سوخت کشور داغ شده است. مشتریان با ابهاماتی در مورد صحیح بودن میزان سوخت خریداری شده روبرو شده اند. بطوریکه برخی از انها بر سر یک موضوع ...

سید محمد سعید چاوشی
نوشته شده توسط سید محمد سعید چاوشی | ۲۵ آذر ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

اخیرا بازهم موضوع فروش بخار بنزین در جایگاه های سوخت کشور داغ شده است. مشتریان با ابهاماتی در مورد صحیح بودن میزان سوخت خریداری شده روبرو شده اند.

بطوریکه برخی از انها بر سر یک موضوع تفاهم دارند و ان این است که : « به همان میزان همیشگی بنزین می زنیم اما متوجه می شویم که آمپر بنزین به همان مقدار بالا نیامده است ».

fuel-half

یک راه پیشنهادی برای آزمون این ادعا پر کردن یک گالن 20 لیتری است. با این حال شایعاتی که در مورد هوا فروشی در برخی از جایگاه های سوخت رسانی بوجود آمده، کاملا توسط جایگاه داران سوخت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، رد شده است.

در واقع با رد کردن این موضوع پاسخ ما به آزمون گالن 20 لیتری را اینگونه می دهند که اگر نازل عددی بیش از 20 را نشان داد. ایراد از گالن شما بوده و نازل هیچگونه خطایی ندارد.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور در واکنش به این موضوع آن را غیر علمی و اثبات نشده خواند و گفت که مردم هوا نمی خرند بلکه بخار بنزین است که به جای بنزین وارد باک خودرو می شود.

وی اینگونه ادامه داد: « بنزین ذخیره سازی شده در درون نفتکش های جاده ای، سرد و دمای آن بسیار پایین است. از این رو هنگام تخلیه بنزین ذخیره سازی شده درون نفتکش به علت گرما و حرارت بالای محیطی بخشی از آن تبدیل به بخار می شود و بیشترین میزان بخار موجود نیز مربوط به همان زمان است.»

Benzin_526194a

حاج محمد رضا با ارائه توصیه ای به خودروسواران تاکید کرد که « اگر می خواهید بخار بنزین خریداری نکنید، در هنگام تخلیه نفتکش سوخت گیری نکنید.»

« در این مواقع به دلیل افزایش تبخیر و بالا رفتن بخارات بنزین عملا بخشی از بنزین خریداری شده توسط خودروسواران بدون احتراق مانده و به شکل بخار تبخیر می شود.»
در بین سخنان رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور با اسم طرحی به نام کهاب به منظور کم کردن بخار بنزین برخوردیم که طبق گفته های وی همانند دیگر طرح ها یا به انجام نرسیده است و یا چند سالی تاخیر در اجرای آن بوجود آمده است.

با اجرای این طرح توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور در تمام جایگاه های سوخت کشور با توجه به استاندارد های بین‌المللی به طور کامل انجام شود عملا با کمترین میزان بخار و تبخیر بنزین مواجه هستیم. کهاب به معنی: « کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین است. » که هدف اصلی آن کاهش میزان بخار بنزین در تمام مراحل سوخت گیری است و هم اکنون به دست شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور در حال اجرا است.

benzin-2

با توجه به سمی و فرار بودن مواد هیدروکربنی که تمایل زیادی به ترکیب شدن دارند. در صورت انتشار در محیط می توانند آثار نامطلوب فیزیولوژیکی، زیست محیطی و اقتصادی را بوجود آورند.

از حیث اقتصادی نیز بنا بر آمارهای موجود، ضرر ناشی از تبخیر بنزین از کل جایگاه های کشور به حدود 300 میلیارد تومان می رسد و این درحالیست که اجرای طرح کهاب با رقمی در حدود 600 میلیارد تومان امکان پذیر بوده است اما تعلل و انتخاب شیوه اشتباه برای اجرای این طرح باعث ادامه روند ضرر و زیان ناشی از تبخیر شدید بنزین شده است.

اجرای طرح کهاب از سال 87 در کشور کلید خورد و تا شال 90 سه هزار و پانصد جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور به سیستم بازیافت تبخیر بنزین مجهز شدند. حاج محمد رضا باردیگر در مورد هوا فروشی تاکید کرد که، این امر موضوعی طبیعی در سراسر دنیا است اما آنها با اجرا طرح کهاب، بخار کمتری دارند.

در سال 1997 میلادی، شرکت اسپانیایی رپسول starchitect Norman را به استخدام خود در آورد تا یک پمپ بنزین جدید را برای ساخت در 200 منطقه از اسپانیا طراحی کند. طرح ارائه شده حاوی رنگ های سازمانی رپسول بود و با هر نقطه ای اسپانیا هارمونی داشت. تعداد، ارتفاع و میزان تداخل این سازه های چتری با یکدیگر فرق دارند اما به راحتی از فاصله دور قابل تشخیص هستند.

وی همچنین ادامه داد که تبخیر بنزین بیشتر در شش ماهه اول سال که دمای هوا بالا است رخ می دهد و در شش ماهه سرد سال این مشکل کم می شود.

طبق گفته های حاج محمد رضا در نهایت اینگونه نتیجه می گیریم که طرح کهاب بعد از گذشت 8 سال هنوز بطور کامل عملی نشده و تاریخ دقیقی نیز برای تکمیل این طرح داده نشده است. پس این وظیفه رانندگان است که مراقب باشند بخار درون خودرو خود نریزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Hosein Einollahi
    Hosein Einollahi | ۹ تیر ۱۳۹۶

    سلام من خودمم مسئول سامانه هوشمندم اصلا امکان نداره کسی بتونه هوا یا گاز بزنه تو مخزنش از راجب حرف دوستمون ولی راجب حرف دیگه ک گفته مواد دیگه قاطی میکنن درسته بعضی ها این تخلف رو انجام میدن ک بنظر من مشکل کم کاری و نظارت کم شرکت و مراجع ذیربط است این مشکل هم ک فکر میکنید تو جایگاهی کمتر سوخت میزنید اینه ک در زیر تلمبه یک دستگاه اندازه گیری هس بنام پیمانگر ک متاسفانه بیشتر جایگاه داران با وجود پلمپ شرکت ب اون دسترسی دارن و از اونجا کمش میکنن خلاصه اینکه چند نکته رو بیاد داشته باشید هیچ کسی اب قاطی نمیکنه مگر اینکه بار آلوده واسش بیاد هیچ کس هوا نمیزنه هیچ کس گازم نمیزنه موقع سوخت گیر ضمن اینکه به نکات ایمنی توجه دارید نازل رو تا شکستگی وارد باک ماشین خود کنید و تا اخر دسته رو فشار ندهید و در هنگام تخلیه و ظهر ها سوخت نزنید

  • مهدی
    مهدی | ۳۰ آذر ۱۳۹۵

    متأسفانه مسئله اصلا روشن نیست

  • dark season
    dark season | ۲۷ آذر ۱۳۹۵

    من نمیدانم چرا اینگونه مسائل علمی که فقط یک طرفه به نفع جیب آقایان است و به ضرر مردم همیشه فقط در ایران وجود دارد. کم فروشی جایگاه ها از مدتها قبل وجود داشته فقط الان بیشتر شده و مردم بعلت گرانی بنزین حواص جمع تر شدند تا گذشته. وقتی بنزین لیتری صد تومان بود یکبار در پمپ بنزین جردن داخل باک ماشینم که ۵۵ لیتر گنجایش داشت و نزدیک ۱۵ لیتر بنزین داشتم دقیقا ۶۰ لیتر زدم تا پر شد و توجیه فروشنده جایگاه این بود که چون ماشینم بی ام و است باک زاپاس مخفی دارد جهت سرریز نشدن ???و من خبر ندارم و او میداند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی