ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

استیم در سال ۲۰۱۶؛ پلتفرم پی سی با قدرت به پیش می رود

استیم اسپای به تازگی آمار دقیق و کاملی از اتفاقات رخ داده در شبکه بزرگ استیم، منتشر کرده است. شرکت والو نیز در روزهای پایانی حراج آخر سال استیم، از ۱۰۰ بازی پر فروش سال ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱۷ دی ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

استیم اسپای به تازگی آمار دقیق و کاملی از اتفاقات رخ داده در شبکه بزرگ استیم، منتشر کرده است. شرکت والو نیز در روزهای پایانی حراج آخر سال استیم، از ۱۰۰ بازی پر فروش سال ۲۰۱۶ پرده برداشت. همانند همیشه اطالاعات منتشر شده توسط والو بی بهره از هر گونه جزئیاتی بود و این شرکت تنها با انتشار لیستی از صد بازی پر فروش روی پلتفرم استیم به کار خود در سال ۲۰۱۶ میلادی پایان داد.

حال استیم اسپای با توجه به داده های به دست آمده، آماری احتمالی از آنچه در سال ۲۰۱۶ برای استیم اتفاق افتاده، منتشر کرده است. با توجه به متن این گزارش همچنان شاهد پیشرفت روز افزون این پلتفرم هستیم و هنوز می توان والو را سلطان بی چون و چرا پلتفرم کامپیوتر دانست. در ادامه می توانید، تمامی اطالاعات منتشر شده توسط استیم اسپای را مشاهده کنید:

  • در حدود ۳۷۰ میلیون بازی دیجیتالی راهی اکانت کاربران مختلف شده است. با این حال تمامی بازی ها از طریق فروشگاه استیم خریداری نشده اند و رقم منتشر شده با احتساب آثاری است که از فروشگاه های دیگر در اختیار کاربران قرار گرفته و روی استیم به ثبت رسیده اند.
  • ۵۲۴۵ بازی ویدیویی به طور کلی در سال ۲۰۱۶ روی شبکه استیم منتشر شده اند و همچنان این روند سال به سال با پیشرفت رو به رو بوده است. تعداد ۶۰۰ بازی ویدیویی تنها در دسامبر سال گذشته روی فروشگاه استیم عرضه شده اند.
  • در حالی که هر روز بر تعداد بازی های موجود در فروشگاه استیم اضافه می شود، گویا درآمد استیم اندکی با رکود مواجه شده و پیشرفت چندانی نسبت به سال گذشته نداشته است. بر اساس محاسبات استیم اسپای احتمالا استیم در سال گذشته در حدود ۳.۳ تا ۳.۶ میلیارد دلار از فروش بازی ها در آمد کسب کرده باشد. این اتفاق در حالی رخ داده که استیم سال ۲۰۱۵ را با به دست آوردن درآمد احتمالی ۳.۵ میلیارد دلاری به پایان رسانده بود.
  • با این حال تنها منبع درآمد استیم از فروش بازی های ویدیویی به دست نمی آید و بخش های دیگر موجود در این پلتفرم، میلیاردها دلار سرمایه برای والو به همراه آورده که محاسبه آن ها کار چندان آسانی نیست. به عنوان مثال یکی از این راه ها، کسب درآمد از طریق میکروترنس اکشن ها (خرید کالای مجازی) است. تنها دو بازی Dota 2 و Counter-Strike: Go ماهانه میلیون ها دلار از طریق خرید آیتم های مختلف موجود در این بازی ها توسط کاربران، درآمد به دست می آورند. همچنین بازی های شخص ثالثی همچون وار ثاندر، پالادینز، وارفریم، اسمایت و GTAV را نیز به جمع دو بازی مذکور اضافه کنید تا بتوانید در مورد درآمد فراتر از تصور استیم حدس هایی بزنید.

kxnr9fdb2wehoggzepng-w600

  • بازی های مستقل نیز در سال گذشته عملکرد فوق العاده از خود نشان دادند. No Man's Sky با وجود نقدهای منفی و شدیدی که به آن وارد بود، توانست به فروش فوق العاده ای نسبت به بسیاری از بازی های بزرگ دست پیدا کند. همچنین عنوان جذاب و تحسین شده Stardew Valley نیز عملکرد بی نظیری از خود نشان داد و توانست از بسیاری بازی های پرطرفدار مانند Deus Ex: Mankind Divided، مافیا ۳، Dishonored 2 و همچنین Call of Duty: Infinite Warfare، درآمد بیشتری کسب کند.
  • یکی از اتفاقات بسیار خوب دیگری که موفقیت والو در سال ۲۰۱۶ را رقم زده است، عدم حضور بازی هایی با محوریت ساخت و ساز و بقا است. البته هنوز اثری مانند Ark: Survival Evolved در میان بهترین ها است. اما آثار دیگر توسعه یافته در این ژانر تقریبا همگی به فراموشی سپرده شدند و دیگر خبری از آن ها به گوش نمی رسد. با این حال سرمایه گذاری روی آثاری همچون Stardew Valley و دیگر آثاری که در تصویر بالا مشاهده می کنید ثروتی باور نکردنی برای والو و استیم به ارمغان آورده اند.

چند سالی است که استیم توانسته به پادشاه قدرتمند پی سی گیمینگ تبدیل شود و با روندی که پیش گرفته است در کنار به دست آوردن درآمدهای نجومی به رشد این صنعت نیز کمک های شایانی کرده است. به نظر شما دیگر چه عوامل دیگری در موفقیت استیم نقش داشته؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohamad
    Mohamad | ۱۷ دی ۱۳۹۵

    Csgo ?

مطالب پیشنهادی