ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی گوگل تصاویر بی کیفیت را با دقت فوق العاده بازسازی می کند

بازسازی عکس های بی کیفیت و تولید نمونه اولیه از روی آنها معمولاً فقط در فیلم های پلیسی-جنایی دیده می شود: مأمورین قانون روی تصویر سیاه سفید از دوربین های امنیتی زوم کرده، با فشردن ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

بازسازی عکس های بی کیفیت و تولید نمونه اولیه از روی آنها معمولاً فقط در فیلم های پلیسی-جنایی دیده می شود: مأمورین قانون روی تصویر سیاه سفید از دوربین های امنیتی زوم کرده، با فشردن یک دکمه چهره فرد را بازسازی کرده و مظنون را شناسایی می نمایند.

با این حال لابراتوار تحقیقاتی Google Brain به دستاورد ارزشمندی در این حوزه رسیده و می تواند از طریق تصویری کاملاً مبهم با ابعاد 8×8 پیکسل، صحنه واقعی را با دقتی مثال زدنی بازسازی نماید. البته باید اشاره کرد که مغز گوگل جادو نمی کند؛ به عنوان مثال چهره فردی که در این فرایند به دست می آید متعلق به فرد اصلی نیست، بلکه شخصیتی خیالیست که کامپیوتر بر اساس حدس و گمان به دست می آورد.

طبق اطلاعات موجود در مقاله تحقیقاتی منتشر شده در همین رابطه، نرم افزار گوگل دو شبکه عصبی متفاوت را برای بازتولید تصویر به کار می گیرد؛ اولی که «شبکه آماده سازی» نام دارد، تصویر دریافتی با رزولوشن پایین را با تصاویر مرجع مشابه از چهره ها یا وضعیت اتاق تطبیق می دهد.

در مرحله دوم شبکه عصبی «استنتاجی» پیکسل های تصویر دریافتی را بررسی کرده و بر اساس اطلاعات دریافتی از مرحله آماده سازی، به تدریج جزئیاتی را به آن اضافه می کند تا نهایتاً به خروجی نهایی برسد. در واقع می توان گفت بهترین حدس های این دو شبکه عصبی با یکدیگر ترکیب می شوند تا به نتیجه دست یابیم.

البته این نخستین بار نیست که هوش مصنوعی در حوزه دستکاری تصاویر به کار گرفته می شود. شبکه های عصبی روز به روز پیشرفته تر می شوند و گوگل پیش از این نیز فناوری RAISR را برای بازسازی عکس ها به کار گرفته بود. با این حال، خلق نتیجه ای قابل قبول از تصویری کاملاً مبهم می تواند در آینده کاربردهای فوق العاده ای پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pop_0098 .
    pop_0098 . | ۲۰ بهمن ۱۳۹۵

    مشخصه داره از بانک اطلاعاتی عکس های گوگل استفاده میکنه چیزی شبیه به اون عکس را برای هماهنگی پیکسیل ها درکنار عکس اصلی استفاده میکنه نسخه بهینه شده الگوریتم جستجوی عکس گوگل image هست

مطالب پیشنهادی