ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مستندات افشایی ویکی لیکس، تنها شامل یک درصد از اطلاعات به دست آمده از سیا است

همانطور که در اخبار خواندید، مجموعه عظیم مستندات منتشر شده از سوی ویکی لیکس علیه آژانس اطلاعات مرکزی یا همان CIA و سایر سازمان های امنیتی ایالات متحده، شامل اطلاعاتی درباره جاسوسی از مردم به ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰

همانطور که در اخبار خواندید، مجموعه عظیم مستندات منتشر شده از سوی ویکی لیکس علیه آژانس اطلاعات مرکزی یا همان CIA و سایر سازمان های امنیتی ایالات متحده، شامل اطلاعاتی درباره جاسوسی از مردم به کمک موبایل های هوشمند، پی سی ها و حتی تلویزیون های خانگی است و نزدیک به 9 هزار صفحه دارد.

اما این نه هزار صفحه، تنها بخش کوچکی از گنجینه اطلاعاتی است که ویکی لیکس به دست آورده. به گفته این خبرگزاری، مستنداتی که روز سه شنبه منتشر شدند، کمتر از یک درصد از فایل های پرونده مشهور به Valut 7 هستند.

در همین حال، سازمان اطلاعاتی سیا پاسخی نسبتاً خشمگینانه به افشای اسناد داده و می گوید هیچ صحبتی ندارد. این اولین باری نیست که ویکی لیکس مستندات خود را به صورت دسته بندی شده منتشر می کند. مستندات فعلی ارائه شده از Vault 7، در غالب موارد بسیار تخصصی هستند و به ابزارهای گوناگون هک و نقص هایی امنیتی اشاره دارند که اکثر پلتفرم های نرم افزاری مانند ویندوز، macOS، اندروید و iOS را تحت تاثیر قرار می دهند.

اما مستندات همچنین شامل نظراتی از سوی مهندسان استخدامی سیا، برنامه های آتی برای توسعه نرم افزار، تاکتیک های هک سیا و اشاره به پایگاهی برای هک در کنسولگری ایالات متحده در فرانکفورت هم هستند.

ویکی لیکس در کنفرانسی خبری راجع به نخستین موج اخبار افشایی اعلام کرد که برخی نام ها و نیز «اهداف سیا و ماشین های حمله» را از مستندات حذف کرده است. بنابراین ابزارهای هک و رخنه های امنیتی مشخص نیستند. ضمناً این سازمان هنوز اعلام نکرده که باقی مانده مستندات شامل چه اطلاعاتی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی