ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل و استفاده از فناوری blockchain برای دسترسی شفاف به سوابق پزشکی بیماران

DeepMind Health یکی از زیرمجموعه های گوگل است که از هوش مصنوعی در حوزه سلامت و پزشکی بهره می گیرد و به نتایج فوق العاده ای نیز دست می یابد، اما همواره در دسترسی به ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

DeepMind Health یکی از زیرمجموعه های گوگل است که از هوش مصنوعی در حوزه سلامت و پزشکی بهره می گیرد و به نتایج فوق العاده ای نیز دست می یابد، اما همواره در دسترسی به سوابق بیماران با مشکل مواجه بوده و بیماران نیز از امنیت و محرمانگی اطلاعات خود اطمینان ندارند.

برای رفع این مشکل، محققان به راهکاری پیشرفته در حوزه تکنولوژی متوسل شده اند؛ یک دفتر کل عمومی که نشان می دهد کدام بخش از اطلاعات، چه زمانی، توسط چه کسی، و به چه منظوری مورد استفاده قرار می گیرند.

این سامانه «ممیزی داده قابل تأیید» (Verifiable Data Audit) نام گرفته که البته هنوز اجرایی نشده، اما به گفته مدیرعامل دیپ مایند، هرگونه دسترسی هوش مصنوعی گوگل به سوابق و اطلاعات بیماران را از طریق فناوری blockchain به صورت لحظه ای در اختیار تمام افراد قرار می دهد.

در واقع هر زمان که تعاملی با داده ها صورت گیرد، یک مدخل در دفتر کل دیجیتال ایجاد می شود که نشان می دهد آن بخش از اطلاعات در چه زمانی و به چه دلیل استفاده شده. مثلاً می توان دید که اطلاعات مربوط به آزمایش خون یک بیمار با الگوریتم ملی NHS مطابقت یافته تا احتمال نارسایی حاد کلیه بررسی گردد.

گفتنیست همچون دیگر موارد استفاده از فناوری blockchain یا زنجیره بلوکی، اطلاعات فقط به پایگاه داده یا همان دفتر کل اضافه می شوند و امکان تغییر یا حذف آنها وجود ندارد. همچنین روش های رمزنگاری ویژه ای برای اطمینان از صحت داده ها در سامانه فوق به کار می رود. البته برخلاف دیگر سیستم های blockchain از جمله بیت کوین، دفتر کل فوق به صورت عمومی تکثیر نمی شود و فقط توسط نهادهای خاصی از جمله دیپ مایند و مراکز خدمات بهداشتی ذخیره می گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی