ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مصاف تمام ژاپنی؛ نیسان ایکس تریل در برابر تویوتا RAV4 2017

 پس از عرضه ی موفق نیسان جوک در بازار کشور، شرکت وارد کننده ی محصولات نیسان تصمیم گرفت به واردات شاسی بلند سایز متوسط این کمپانی اقدام کند، لذا طی مراسمی از نیسان ایکس تریل ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۸ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

 پس از عرضه ی موفق نیسان جوک در بازار کشور، شرکت وارد کننده ی محصولات نیسان تصمیم گرفت به واردات شاسی بلند سایز متوسط این کمپانی اقدام کند، لذا طی مراسمی از نیسان ایکس تریل رونمایی شد و مقدمات فروش و عرضه ی آن انجام شد تا در آخرین ماه سال 95 به دست مصرف کننده ی داخلی برسد.

اما در آن طرف گود تویوتا rav4 قرار دارد که سال هاست در بازار کشور خرید و فروش می شود و استقبال مناسبی هم از آن صورت گرفته، علی الخصوص که نسل جدید آن با رویه ی متفاوت تولید در کمپانی تویوتا و توجه بیشتر به زیبایی وارد خط تولید شده است و اخیرا فیس لیفتی هم روی آن صورت گرفته تا توان رقابتی این کراس اوور تویوتا در برابر سایر بازیگران این سگمنت حفظ شود.

حالا این دو خودروی ژاپنی در دو کفه ی ترازو قرار گرفته اند تا در بازاری سنتی با یکدیگر رقابت کنند.

نسل سوم نیسان ایکس تریل که از سال 2013 روی خط تولید قرار دارد روی پلت فرم CMF سری CD رنو نیسان ساخته شده است و در سراسر جهان با توجه به رقبای قدرتمند از فروش قابل توجهی برخوردار بوده است.

با نگاهی به نمای جلوی نیسان ایکس تریل متوجه می شوید که این قسمت مشابه سایر محصولات نیسان که از جلوپنجره ای با خط کرومی V شکل برخوردار است تزئین شده است،چراغ های اصلی در دو گوشه ی جلوپنجره با دارا بودن چراغ های روشنایی در روز به روز به نظر می رسند.

نمای جانبی خودرو با دارا بودن آینه هایی آیرودینامیک که با چراغ راهنما همراه هستند زیبا به نظر می رسد،مضاف بر اینکه رینگ های 18 اینچی نیز سهم بسزایی در بهتر کردن این قسمت دارند.نمای عقب خودرو نیز با کلیت خودرو سازگار است و نیسان بودن ایکس تریل را به بیننده القا می کند.

تویوتا rav4 نیز نسبت به مدل های قبلی خود از طراحی به روز و زیبایی برخوردار است، نمای جلو با خطوطی که داخل چراغ ها وجود دارد جذاب و دلرباست، جالب اینکه این خطوط عملا خارج از کاسه چراغ ها نیز امتداد یافته و به سمت لوگوی تویوتا حرکت می کند.

خطی افقی در پایین ترین قسمت سپر دیده می شود که مشابه آن در ایکس تریل هم قابل مشاهده است و وظیفه تاکید بر ارتفاع زیاد خودرو را بر عهده دارد تا بینندگان متوجه شوند که با یک کراس اوور جدی طرف هستند.

نمای جانبی خودرو با رینگ هایی زیبا و قسمت هایی که به رنگ مشکی درآمده اند تقارن زیبایی با رنگ بدنه که سفید می باشد ایجاد کرده اند،کیفیت رنگ بدنه از مواردی است که هر بیننده ای را  خیره می کند و نشان می دهد تویوتا توجه زیادی به این موضوع کرده است.

به نمای عقب این خودرو می رسیم. در این قسمت نیز چیزی که مشخص است جذابیت این مدل نسبت به مدل قبل از فیس لیفت است، اما در عین حال طول زیاد چراغ های بزرگ عقب ممکن است برای همگان جذاب نباشد.

همچینن حالت آویزان و افتاده سر اگزوز تویوتا RAV4 نیز از مدل های قبلی برای این نسخه به ارث رسیده است که عملا با طراحی دقیق و حساب شده سایر خودروهای رقیب هماهنگی ندارد.

اما در مقام مقایسه ی این دو خودرو در مقوله ی نمای بیرونی چیزی که واضح و مبرهن است زیبایی و جذابیت بیشتر تویوتا rav4 می باشد، البته این نکته حائز اهمیت است که به این دلیل که نیسان ایکس تریل به تازگی در خیابان های کشور حضور پیدا کرده است، بیشتر توجه شما را جلب کند اما قطعا تویوتا از طراحی بهتری برخوردار است.

با بازکردن درهای نیسان ایکس تریل با محیطی دلباز روبرو شدیم که همه چیز در نهایت سادگی طراحی شده است، کیفیت کابین در سطح قابل قبولی قرار دارد و تلفیق رنگ مشکی، خاکستری و خیلی مختصر نقره ای در عین سادگی دلنشین است.

صفحه نمایشگر 7 اینچی اکثر نیازهای راننده را برآورده می سازد، تهویه مطبوع دو منطقه ای و گرم کن صندلی برای سرنشینان جلو از مواردی بود که نیسان برای رفاه راننده و سرنشین کناری تدارک دیده بود.

فرمان با دارا بودن کلیدهایی برای تنظیم سیستم صوتی، قطع و وصل تلفن همراه و کروز کنترل تلاش می کند از هرگونه حواس پرتی راننده در حین حرکت جلوگیری کند.

از نیسان ایکس تریل پیاده و سوار بر تویوتا rav4 می شویم، با باز کردن در راننده ی تویوتا متوجه شدیم نمای داخلی نسبت به ایکس تریل محدودتر به نظر می رسد.

از نظر ابعاد بدنه نیز تویوتا rav4 با طول 4570، عرض 1845 و ارتفاع 1661 میلی متری در مقابل طول 4640، عرض 1820 و ارتفاع 1715 میلی متری مشخص است که از نظر فضا سازی میتوان نیسان را برنده ی این مقایسه دانست.

با اینکه کیفیت کابین با وجود کم کارکرد بودن خودرو علی الخصوص در قسمت راننده افت شدیدی را تجربه کرده بود اما به دلیل استفاده از رنگ روشن روی صندلی ها و بخش هایی از جلو داشبورد، در نگاه نخست جذاب تر از ایکس تریل به نظر می رسید.

ارگونومی کابین در سطح قابل قبولی قرار می گیرد، البته غیر از چند دکمه ای که در قسمت پایینی داشبورد قرار دارد و دسترسی به آن ها با زحمت همراه است، غیر از موردی که ذکر شد کابین در نهایت سادگی طراحی شده و دسترسی به ادوات به راحتی امکان پذیر است.

همچنین فرمان زیباتر و خوش دست تر از نیسان ایکس تریل به نظر می رسد.

محلی برای قرار دادن لیوان در نظر گرفته شده است و ترمز دستی مکانیکی در مقابل ترمز دستی الکترونیکی نیسان ایکس تریل از مواردی است که به چشم می آید.

به طور کلی اگر بخواهیم مقایسه ای بین آپشن های دو خودرو انجام دهیم تویوتا rav4 های فیس لیفتی که اکثرا در کشور وجود دارند سفارش عمان هستند و شاید به همین دلیل فاقد گرم کن و سرد کن صندلی سفارش داده شده اند.

اما صندلی راننده و در صندوق برقی در این خودروها موجود است ،مضاف بر اینکه دارای کنترل شیب در سراشیبی است.
اما در نیسان برای صندلی های جلو گرم کن صندلی در نظر گرفته شده است که اتفاقا به دلیل سردی هوا از آن استفاده کردیم که عملکرد قابل قبولی داشت.

البته در بازار ورژن های مختلفی از تویوتا RAV4 فیس لیفت عرضه می شوند که ممکن است از آپشن های رفاهی بیشتری نسبت به نمونه های شرکتی برخوردار باشند.

از آن جایی که سوار بر تویوتا بودیم، شروع حرکت را با این خودرو آغاز کردیم و پس از فشار روی پدال ترمز و فشردن دکمه ی استارت استاپ خودرو روشن می شود.

در حالت ثابت هیچگونه نفوذ صدایی در داخل کابین به گوش نمی رسد و تفاوت میان روشن و خاموش بودن پیشرانه تنها با نگاه کردن به عقربه دور سنج موتور ممکن است،گیربکس را روی حالت درایو قرار داده و با خواباندن ترمز دستی حرکت را آغاز می کنیم.

تویوتا rav4 از موتوری 4 سیلندر با حجم موتور دقیق 2494 سی سی برخوردار است که حداکثر قدرت آن 176 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن 233 نیوتن متر در 4100 دور در دقیقه اعلام شده است.

این حجم از قدرت و گشتاور از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ ها منتقل می شود که شتاب صفر تا صد تویوتا RAV4 را در 9.3 ثانیه میسر می کند، همچنین حداکثر سرعت این ژاپنی خوش استیل 200 کیلومتر در ساعت تعیین شده است.

شتاب گیری را آغاز می کنیم، با وجود 3 سرنشین در خودرو کشش پیشرانه نسبتا مناسب به نظر می رسد و عملکرد خوبی را از این خودرو شاهد هستیم، البته از آن جایی که گیربکس از گونه ی تیپ ترونیک می باشد می توانید آن را روی حالت دستی قرار داده و خود اقدام به تعویض دنده کنید تا بهترین عملکرد را از تویوتا rav4 شاهد باشید.

دنده ها با افزایش دور موتور با تکان هایی تعویض می شوند،آینه های جانبی دید مناسبی را از کناره های خودرو به نمایش می گذارند،عملکرد فرمان مناسب بوده و سطح مسیر را به خوبی به اطلاع راننده می رساند.اتاق به خوبی مهندسی شده و صندلی ها راحت هستند، از نظرارگونومیک نیز نمره ی بالایی را به rav4  می دهیم.

در عبور از دست اندازها و پستی بلندی های بی شمار پایتخت هرچند rav4 با خشکی همرا بود اما هیچگاه آزار دهنده احساس نشد، مضاف بر اینکه قدرت مانورپذیری و چسبندگی بالایی از خود به نمایش می گذاشت.

هماهنگی گیربکس 6 سرعته و موتور 2.5 لیتری موجب شده است تا rav4 عملکردی چابک داشته باشد و به راحتی از ایکس تریل پیشی بگیرد و لذت رانندگی بیشتری را با آن تجربه کنیم.

حال سوار بر نیسان می شویم، پشت فرمان قرار گرفته و با غیر فعال کردن ترمز دستی الکترونیکی و قرار دادن گیربکس روی حالت رانندگی حرکت را آغاز می کنیم.

جعبه دنده ی CVT که همواره نیسان از آن در محصولات تولیدی خود استفاده می کند،موجب کاهش مصرف سوخت می شود،اما از آن طرف ماجرا شتاب گیری نسبتا کندی را به نمایش می گذارد، موضوعی که در مقایسه با تویوتا rav4 بیشتر به چشم می آید.

صندلی ها راحت هستند و برای افراد با قد متوسط،مناسب و راضی کننده به نظر می رسد، در واقع فضای داخلی ایکس تریل اندکی نسبت به راو 4 بزرگتر و راحت تر احساس می شود.

نیسان ایکس تریل از موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری با حجم دقیق 2488 سی سی بهره می برد که قادر خواهد بود حداکثر قدرت 171 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 233 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را تولید کند،دشتاب صفر تا صد این خودرو طبق اعلام کمپانی 10.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

همان طور که از روی کاغذ هم مشخص است تویوتا rav4 شتاب گیری بهتری را از نیسان دارد و هنگام سواری با آن لذت رانندگی بیشتری را تجربه خواهید کرد.سیستم تعلیق نیسان ایکس تریل به خوبی از پس دست اندازها برمی آید و عملکرد مناسبی را از خود به نمایش می گذارد که وزین تر و نرم تر از عملکرد نسبتا اسپرت فنربندی تویوتا است.

هر دو خودرو در زمره کراس اوور های بسیار موفق در بازار جهانی و به خصوص آمریکا قرار می گیرند، راو 4 تا حدودی اسپرت تر به نظر می رسد و از نظر مشخصاتی چون شتاب و هندلینگ عملکرد جوان پسند تری از خود نشان می دهد.

در واقع می توان گفت که تویوتا RAV4 می تواند سریعترین کراس اوور سنتی (بدون استفاده از موتور توربو) در بازار این روزهای کراس اوور های کشورمان باشد.

در مقابل نیسان ایکس تریل نرمتر و لوکس تر به نظر می رسد و می تواند نیاز های قشر متفاوتی از مخاطبان RAV4 را برآورده کند.

البته در خصوص فضای کابین و صندوق بار باید نیسان را برنده دانست،مضاف بر اینکه به گفته ی نیسان عمر قطعات کابین 8 برابر بیشتر از حریفان است که اگر این موضوع را روی حساب تبلیغات شرکت نگذاریم، می توان عمر بیشتر قطعات نیسان را برگ برنده ای برای این مدل و در راس آن این کمپانی دانست.

هرچند در زمینه کیفیت فنی هیچ جای تردیدی در مورد کارنامه درخشان تویوتا وجود ندارد اما ایکس تریل نیز در بررسی نشریات مستقل ثابت کرده که به خوبی می تواند از دوام و قابلیت اطمینان مشهور خودروهای ژاپنی نمایندگی کند.

در نهایت تصمیم با شماست که بین تویوتا RAV4 گران قیمت و خوش نامی که در بازار این روزها بیش از 260 میلیون تومان قیمت دارد یا نیسان ایکس تریل که با قیمت رسمی 248 میلیون تومانی و وام 100 میلیونی عرضه می شود، گزینه مناسب تر و منطبق بر نیاز های خود را انتخاب نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • sd
    sd | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    من عاشق تویوتا هستم هر ماشینی باشه فقط اسم تویوتا روش باشه ..تویوتا عشقه

  • ناصر
    ناصر | ۹ فروردین ۱۳۹۶

    خودروهای ژاپنی عالی هستن فرقی هم نداره درود بر ژاپن افتخار اسیا

  • AK_007
    AK_007 | ۹ فروردین ۱۳۹۶

    اکس تریل ی سگمنت بالاتر مگه نیست?
    را ۴ اصلا رقیب اکس تریل نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی