ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ربات دانشگاه آکسفورد، شبکیه چشم را جراحی می کند

سال هاست ربات ها به اتاق عمل بیمارستان ها راه یافته اند و هر روز توانایی بیشتری در جراحی های حساس به دست می آورند. حالا ربات های جراح تا جایی پیشرفت کرده اند که ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

سال هاست ربات ها به اتاق عمل بیمارستان ها راه یافته اند و هر روز توانایی بیشتری در جراحی های حساس به دست می آورند. حالا ربات های جراح تا جایی پیشرفت کرده اند که می توانند عمل جراحی شبکیه چشم را نیز انجام دهند؛ سیستم جراحی دانشگاه آکسفورد یکی از این دستگاه هاست که گفته می شود توانایی انجام عمل های بسیار ظریف را بهتر از حاذق ترین جراحان دارد.

شبکیه «Retina» در واقع غشای نازکی به قطر 10 میکرون است که نور دریافتی از محیط را به سیگنال های الکتریکی قابل درک برای مغز تبدیل می کند. جراحی چنین عضو حساسی نیاز به مهارت و دقت بسیار بالایی دارد که حتی در بهترین شرایط، عواملی مانند بیماری، بالا رفتن سن یا حتی جریان خون دست جراح نیز می توانند دقت او را کاهش داده و احتمال آسیب دیدن شبکیه را افزایش دهند.

اما سیستم «Robotic Retinal Dissection Device» یا به اختصار «R2D2» (ربات محبوب فیلم های جنگ ستارگان) جریان خون یا ضربان قلب ندارد و می تواند با دقت ده برابر نسبت به انسان، جراحی های مربوط به شبکیه را انجام دهد. البته لازم به ذکر است که فرآیند عمل شبکیه همچنان توسط جراح متخصص انجام می شود اما او اکنون به جای در دست گرفتن چاقو، با یک جوی استیک کار خود را انجام خواهد داد.

ربات مذکور از سال 2011 در حال توسعه است و تا کنون 11 عمل را با موفقیت به اتمام رسانده که محققین نتایج آنها را با جراحی هایی که توسط انسان انجام شده مقایسه کرده و گزارش دادند در عمل های رباتیک، 2 بیمار خونریزی جزئی داشته و یک بیمار دچار پدیده «Retinal Touch» -افزایش ریسک پارگی یا جدا شدن شبکیه- شدند که در مقایسه با 5 خونریزی و دو Retinal Touch تیم پزشکی که با دست جراحی می کردند، آمار بسیار خوبی محسوب می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali-g
    ali-g | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    فوق العادست

مطالب پیشنهادی