ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی «بایدو» جوان چینی را پس از 27 سال به آغوش خانواده اش بازگرداند

فناوری تشخیص چهره به جز کاربردهای نگران کننده ای که حریم شخصی ما را به خطر می اندازد، در موارد دیگری هم استفاده می شود. به تازگی یک زوج چینی توانستند از این تکنولوژی برای یافتن ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۴۵

فناوری تشخیص چهره به جز کاربردهای نگران کننده ای که حریم شخصی ما را به خطر می اندازد، در موارد دیگری هم استفاده می شود. به تازگی یک زوج چینی توانستند از این تکنولوژی برای یافتن فرزندشان که 27 سال قبل ربوده شده بود، بهره گیرند.

«فو گوی» فرزند این خانواده با تعجب از اینکه چرا هیچ خاطره روشنی از دوران کودکی خود ندارد، تصویر 10 سالگی اش را روی وب سایتی به نام Baobeihuijia آپلود کرد که معنای تحت اللفظی آن «فرزندم، به خانه برگرد» است. جالب اینکه والدینش نیز چند ماه بعد تصویر خردسالی فرزندشان را در این پایگاه اینترنتی آپلود کرده اند تا شاید نشانی از او بیابند. پس از این کار، فناوری تشخیص چهره با تطبیق این دو عکس توانست آنها را به هم برساند.

برخی منابع معتقدند هر سال بیش از 70 هزار کودک چینی ربوده می شوند

اگر تعجب کرده اید که چرا چنین وب سایتی در چین به راه افتاده، باید اشاره کنیم هر ساله در چین ده ها هزار کودک و نوزاد ربوده شده و به خانواده های متمول فروخته می شوند، یا اینکه به صورت غیر قانونی به عنوان نیروی کار از آنها استفاده می گردد. پایگاه اینترنتی Baobeihuijia پلی ارتباطی بین والدین اصلی و فرزندان ربوده شده به شمار می رود.

جالب است بدانید این مرکز در سال های اولیه فعالیت خود از داوطلبین انسانی برای مقایسه مشقت بار تصاویر استفاده می کرد، اما از ماه گذشته میلادی غول تکنولوژی چین یعنی کمپانی بایدو (Baidu) فناوری پیشرفته تشخیص چهره خود را در اختیار آنها گذاشت که می تواند افراد را از روی عکس هایشان در سنین مختلف شناسایی کند.

مادر واقعی «گوی» پس از یافتن عکس 10 سالگی فرزندش

سامانه هوش مصنوعی بایدو طی همین چند هفته فعالیت توانسته چندین مورد صحیح را شناسایی کند که «گوی» هم یکی از آنهاست، و آزمایش DNA نیز صحت نتایج فوق را تأیید کرده است. البته این سیستم هنوز ضعف هایی دارد و در تطبیق چهره هایی با اختلاف سنی بیش از 6 سال به خوبی عمل نمی کند. با این حال به گفته بایدو، دقت عملکرد فناوری آنها 99.77 درصد است و روز به روز بیشتر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

    چخوب

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

    جالبه! ولی برارد منم ۱۵ساله ربوده شده ،،،???

مطالب پیشنهادی