ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

توقف توسعه موتور های دیزلی؛ برنامه احتمالی ولوو برای سال های آینده

کمپانی سوئدی ولوو، بعد از نسل کنونی موتورهای دیزلی خود احتمالا دیگر به سراغ این دسته از موتورها نخواهد رفت. آقای هاکان ساموئلسن مدیر عامل ولوو چهارشنبه گذشته در مصاحبه ای که با یک نشریه ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۰:۳۰

کمپانی سوئدی ولوو، بعد از نسل کنونی موتورهای دیزلی خود احتمالا دیگر به سراغ این دسته از موتورها نخواهد رفت. آقای هاکان ساموئلسن مدیر عامل ولوو چهارشنبه گذشته در مصاحبه ای که با یک نشریه آلمانی داشته اظهار کرده که "با شرایط کنونی، ما دیگر نسل جدید موتورهای دیزلی را توسعه نخواهیم داد."

علی رغم صحبت های آقای مدیر عامل، یکی از سخنگوهای کمپانی ولوو اعلام کرده که اظهارات آقای ساموئلسن بیشتر به عنوان یک راهکار مطرح بوده و هنوز برنامه ای برای توقف توسعه موتورهای دیزلی وجود ندارد.

جالب اینکه آقای ساموئلسن با ارسال ایمیلی به خبرگزاری رویترز گفته "ما اخیرا نسل جدیدی از موتورهای بنزینی و دیزلی را ارایه کرده ایم که نشان از تعهد ما به تکنولوژی های مربوطه دارد. بنابراین فعلا نیازی نیست که درباره نسل جدید موتورهای دیزلی تصمیمی اتخاذ کنیم."

بر اساس مصاحبه مدیر عامل ولوو با نشریه آلمانی، این کمپانی نسل کنونی موتورهای دیزلی را که برای نخستین بار در سال 2013 ارایه شدند، مدام برای رعایت استانداردها ارتقا داده و تا سال 2023 بر روی خط تولید خواهد داشت.

برای سازگاری بهتر با قوانین زیست محیطی ولوو سرمایه گذاری های عظیمی را در بخش خودروهای هیبریدی و الکتریکی انجام داده و اولین خودروی تمام برقی این کمپانی سال 2019 وارد بازار خواهد شد. به اعتقاد مدیر عامل این شرکت سوئدی قوانین سختگیرانه تر برای کاهش میزان گازهای خروجی موتورهای دیزلی هزینه ساخت آنها را بالاتر برده و قیمت نهایی خودرو را افزایش خواهد داد که در این صورت خودروهای هیبریدی شارژی گزینه بهتری خواهند بود.

آقای ساموئلسن در این باره نیز گفته که تسلا با موفقیت خود نشان داد که مردم به دنبال چه نوع خودروهایی هستند، در این عرصه یقینا ما نیز می توانیم با طراحی جذاب و کیفیت بالا حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

در حال حاضر بیش از 50 درصد از خودروهای جدید خریداری شده در اروپا، به موتورهای دیزلی مجهز هستند؛ با این حساب قاره سبز بزرگ ترین بازار خودروهای دیزلی در جهان محسوب می شود. بد نیست بدانید که 90 درصد از شاسی بلند XC90 در این قاره با پیشرانه دیزلی به فروش می رسد.

محاسبات شرکت گلدمن ساکس حکایت از آن دارند که قوانین سختگیرانه تر 300 یوروی دیگر به قیمت هر موتور دیزلی اضافه خواهد کرد، این در شرایطی است که در حال حاضر هر موتور دیزلی 1300 یورو هزینه ساخت بیشتر نسبت به نمونه های بنزینی دارد.

این روزها اوضاع برای پیشرانه های دیزلی چندان مساعد نیست. همین چندی پیش نتایج یک تحقیق ثابت کرد که خودروهای دیزلی بسیار بیشتر از آنچه که تصور می شد، هوا را آلوده می کنند. آنطور که شواهد و قراین نشان می دهد عرصه برای موتورهای دیزلی در آینده تنگ تر خواهد شد و چه بسا روزی شاهد توقف تولید آنها برای همیشه باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی