ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تست و بررسی لوتوس الیزه S؛ پایانی تلخ برای میراثی شکوهمند

روایت ماجرای شکل گیری لوتوس و فعالیت این شرکت را می توان یکی از داستان های جذاب در صنعت خودرو و به خصوص در بخش ورزش های موتوری دانست. این شرکت انگلیسی که توسط کالین چاپمن ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

روایت ماجرای شکل گیری لوتوس و فعالیت این شرکت را می توان یکی از داستان های جذاب در صنعت خودرو و به خصوص در بخش ورزش های موتوری دانست.

این شرکت انگلیسی که توسط کالین چاپمن تاسیس شده است، حضور طولانی در مسابقات فرمول یک داشته است و تجربه قهرمانی در این مسابقات را نیز در کارنامه خود دارد.

لوتوس فراز و فرودهای بسیاری را در تاریخ خود دیده است. از دست به دست شدن بین خودروسازان بزرگ جهانی گرفته تا خروج بسیار تلخ این تیم از مسابقات فرمول یک و واگذاری بخش موتوراسپرت آن به شرکت رنو فرانسه و فروش بخش خودروهای شهری به پروتون مالزی که خود نیز اخیرا توسط گروه PSA (پژو&سیتروئن) خریداری شد، از جمله این موارد هستند.

در واقع شرکت لوتوس را می توان نسخه کوچک و انگلیسی فراری دانست که با استفاده از ماهیت خود، خودروی شهری نیز تولید می کند، اما هرگز در حد و اندازه فراری باشکوه و قدرتمند ظاهر نشده است.

چند ماه قبل شرایط عرضه خودرو موتور وسط و اسپرت آلفارومئو 4C را در کشورمان بررسی کرده بودیم. با این که این گونه خودروها عمومیت زیادی حتی در بازارهای جهانی ندارند، اما با توجه به نحوه آرایش فنی و طراحی ظاهری می توان آن ها را جذاب تر از باقی خودروهای در حال گذر در خیابان ها دانست.

در واقع منطق ساخت متفاوتی پشت این وسایل نقلیه است و اساسا قشر ماشین دوستان دو آتشه را هدف قرار می دهد.

در ادامه سلسله بررسی های خودروهای موجود در کشور، این بار به سراغ لوتوس الیزه S آمده ایم که ظرف ماه های اخیر پس از مدت ها انتظار مجوز شماره گذاری و عرضه در بازار ایران را بدست آورده است.

شرکت ایلیا موتور به عنوان نماینده رسمی لوتوس از اواسط سال 94 خبر حضور خودروهای این شرکت را در ایران داده بود و در سال 95 با افتتاح نمایشگاه قصد جدی خود برای حضور این برند در کشورمان را به نمایش گذاشت.

این شرکت در نمایشگاه خودرو تهران هم حضور داشت و نگاه های بسیاری را به سمت خود جلب کرد. در ادامه نگاهی به یکی از محصولات این شرکت یعنی لوتوس الیزه S خواهیم انداخت و آن را با شرایط موجود در کشورمان خواهیم سنجید.

حکایت لوتوس الیزه از این بابت می تواند جذاب باشد که تمامی عناصر خودرو توسط یک سازنده ساخته نشده است. برای مثال پلت فرم این خودرو توسط شرکت لوتوس ساخته شده اما در قسمت قوای محرکه از موتور تویوتا با تقویت اختصاصی خود لوتوس استفاده شده است. از سال 1996 میلادی لوتوس دست به عرضه این خودروی اسپرت موتور وسط زده است و تا به امروز 3 نسل از این محصولات معرفی شده اند.

پلت فرم این خودرو به سازندگان دیگری همچون شرکت تسلا و تیونر معروف آمریکایی یعنی هنسی داده شده است. در واقع اولین محصول شرکت تسلا یعنی مدل رودستر از پلت فرم لوتوس الیزه بهره مند بوده است.

شاید بتوان تنها هدف از ساخت این گونه خودروها را درگیر کردن 100 درصدی راننده در حین رانندگی دانست و با توجه به مرکز ثقل پایین، وزن کم، فرمان تماما مکانیکی و جعبه دنده دستی این هدف کاملا تحقق می یابد.

طراحی ظاهری و داخلی

طراحی ظاهری این گونه خودروها به قدری متفاوت است که نگاه هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. به دلیل آرایش فنی متفاوت و دو سرنشینه بودن خودرو، طول کلی به کمتر از 4 متر (3824 mm) و ارتفاع آن به 1117 mm می رسد. دماغه منحنی شکل، در کنار چراغ های کشیده شده بر روی گلگیر و دو خروجی هوای کار شده بر روی سپر جلو می تواند ظاهر جلوی خودرو را به صورت تیتروار توصیف کند.

لوتوس الیزه S در واقع یک رودستر است که سقف آن به صورت دستی قابلیت بازگشایی دارد. در نمای عقب چراغ های گرد که به صورت سنتی در اکثر خودروهای اسپرت استفاده می شود حضور دارند و در بین آن ها نام شرکت با فونت به نسبت بزرگی کار شده است.

در بخش زیرین هم اسپیلیتر حضور دارد که نشان دهنده ماهیت واقعی خودرو و سازنده آن است.

در نمای جانبی چرخ های جلو با سایز 17 اینچ و چرخ های عقبی با سایز 18 اینچ حضور دارند و آن ها را می توان جذاب ترین المان این بخش در کنار ورودی هوای 3/1 انتهایی خودرو دانست.

وزن 914 کیلوگرمی خودرو نشان دهنده آن است که نباید به دنبال عنصر خاصی چه در داخل و چه در خارج خودرو باشیم و این مسئله در بخش آپشن های این خودرو به وضوح مشاهده می شود.

در داخل اتاق هم به فضای بسیار کوچک و نیمه مسابقه ای آن می توان اشاره کرد که تنها دارای موارد اصلی همچون صندلی ثابت، فرمان ثابت، سیستم صوتی، ترمزدستی و...است.

به گونه ای که می توان لوتوس را از نظر سطح آپشن گذاری پایین تر از آلفا 4C به عنوان یک رقیب مستقیم دانست. شاید تنها مورد در بخش امکانات که بتوان به آن اشاره کرد استارت دکمه ای باشد.

قوای محرکه

این خودرو از یک موتور 4 سیلندر ساخت شرکت تویوتا بهره می برد که با کد 1ZR-FAE شناخته می شود و به لطف مجهز شدن به یک سوپرشارژر توانایی تولید 217 اسب بخار قدرت در دور 6800 و 250 نیوتن متر گشتاور در دور 4600 را دارا است.

جعبه دنده 6 سرعته این خودرو با ضرایب دنده کوتاه قدرت را به محور عقب ارسال می کند که مجهز به قفل دیفرانسیل الکترونیکی است. شاسی این خودرو از نوع آلومینیومی است و پنل های بدنه هم از فایبرگلاس ساخته شده اند. سیستم تعلیق لوتوس الیزه هم از نوع مستقل مولتی لینک با کمک فنر گازی است.

تجربه رانندگی عذاب آور در کوچه پس کوچه های تهران

همانطور که مشخص است، این خودرو با  هدف لذت از رانندگی در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی یا پیست های اتومبیل رانی ساخته شده است و هیچ سنخیتی با  رانندگی شهری طولانی آن هم در شهری همچون تهران را ندارد و حضور در ترافیک با این خودرو می تواند لوتوس الیزه S را به یک شکنجه گر مبدل سازد.

از آن جا که فرمان خودرو به هیچ گونه نیروی کمکی مجهز نیست به شکل کلاسیکی سفت و سنگین احساس می شود. این مسئله در حین گرفتن کلاچ و تعویض دنده هم کاملا نمایان است به گونه ای که بسیاری از افراد قادر به رانندگی طولانی مدت با این خودرو نیستند و لوتوس آن هم در خیابان های شهری همچون تهران به راحتی شما را از کت و کول خواهد انداخت.

لوتوس الیزه در اکثر دقایق رانندگی عطش سیری ناپذیری به شتاب گیری و رانندگی تهاجمی دارد و با توجه به لاستیک های پهن عقب چسبندگی و ترکشن لازم را فراهم می کند.

ترمز با کوچک ترین فشاری عکس العمل نشان می دهد و فنر بندی این خودرو به لطف ساختار مستقل و استفاده از کمک فنر گازی از پس دست انداز های کوچک بر می آید، اما در مواجه با چالش های بزرگ، جذب ضربه را به کمر راننده واگذار می کند.

بنابراین لوتوس الیزه S خود را به خوبی در جاده های پر و پیچ خم نشان می دهد و با شاسی بسیار عالی و فرمان دهی دقیق تمام مکانیکی در جاده طوفان به پا می کند، در واقع کمتر خودرویی قادر به ارائه عملکردی همچون لوتوس در چنین جاده هایی است.

خودروهایی همچون لوتوس الیزه S و آلفا رومئو 4C را می توان نمونه های ارزان تر و اقتصادی تری از محصولات شرکت های بزرگی همچون فراری، مک لارن و...دانست.

اما در بازار کشورمان، حضور برندی همچون لوتوس با چنین قیمتی که با هیچ عقل و منطقی جور در نمی آید. چرا که لوتوس در بازار جهانی سازنده خودروهای اسپرت نسبتا ارزان قیمت با لذت رانندگی بالا به شمار می آید و الیزه S را با قیمتی در حدود 55 هزار دلار عرضه می کند، اما قیمت 450 میلیونی این مدل در ایران، این محصول را تبدیل به انتخابی عجیب برای قشر فوق ثروتمند جامعه کرده است.

چنین مشکلی در کنار معضلات مربوط به تعمیر و نگهداری، نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و جاده های کشورمان و عدم وجود پیست مناسب برای رانندگی تفریحی، پروسه فروش خودرویی مانند لوتوس الیزه را در ایران به یک معضل لاینحل تبدیل می کند.

آلفارومئو 4C نیز به دلیل همین مسائل، کمتر از انگشتان یک دست در ایران فروش داشته است، از این رو نمی توان برای لوتوس هم موفقیت چندانی را در شرایط فعلی بازار متصور شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • eslami
    eslami | ۱۲ خرداد ۱۳۹۶

    ماسینه کوتیک و خوشمل موشمل من دوجج دارمم???????

  • arman
    arman | ۱۱ خرداد ۱۳۹۶

    اینو با ب ام و مقایسه میکنن دوستان
    من دیگه حرفی ندارم
    برادر
    این ماشین خرید و سرکار رفتن نیست
    ماشین اخر هفتست
    کسی که اینو میخره برای تفریح
    قطعا یه ب ام و داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی