ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

جایی برای کافران نیست؛ هر آنچه از Far Cry 5 می دانیم

فارکرای را می توان بدون شک دومین سری مهم یوبیسافت در 12 سال اخیر دانست. نسخه اول این بازی که در اصل توسط شرکت کرایتک ساخته شده بود، گیمرها را به جزیره ای اسرار آمیز ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

فارکرای را می توان بدون شک دومین سری مهم یوبیسافت در 12 سال اخیر دانست. نسخه اول این بازی که در اصل توسط شرکت کرایتک ساخته شده بود، گیمرها را به جزیره ای اسرار آمیز و خیالی می برد تا با موجودات جهش یافته و سربازان مستقر در جزیره مبارزه کنند.

نسخه دوم که در سال 2008 منتشر شد نیز قدم به آفریقا گذاشت تا نبرد دو فرقه علیه یکدیگر در محیطی عظیم و پویا را روایت کند. اما موفق ترین نسخه سری، فارکرای 3 است. نسخه ای که شعبه مونترال یوبیسافت وظیفه ساخت آن را بر عهده داشت و واس (Vaas)، آنتاگونیست جوکر مانند آن، تجربه ای تکرار نشدنی را برای طرفداران این سری رقم زد.

پس از نسخه سوم، یوبیسافت با فارکرای به رشته کوه های هیمالیا رفت و حتی با نسخه Primal ما را هزاران سال در زمان به عقب برد. هیچ کدام از این دو نسخه آخر بازی های بدی هم نبودند اما جوهره همیشگی سری یعنی خلاقیت و تنوع را چون گذشته به همراه نداشتند.

حالا چند روزی از انتشار تریلر معرفی فارکرای 5 می گذرد و برای اطلاعات بیشتر باید تا کنفرانس یوبیسافت در E3 منتظر بمانیم اما میگوئل کانسپسیون (Miguel Concepcion)، نویسنده وبسایت گیم اسپات، به شرح 13 نکته ای پرداخته که از اولین تریلر بازی برداشت می شود. در ادامه، مطلب او را می خوانیم.

منطقه ای برای شورش و مقاومت

فارکرای در این نسخه وارد آمریکا شده است. ایالت مونتانا و منطقه خیالی Hope County منطقه ای است که داستان بازی در آن روایت می شود، روایتی شامل تروریسم داخلی آن هم نشات گرفته از تعصب مذهبی. در این نسخه، انتظار نبرد های شهری را نداشته باشید، Hope County میدان جنگی روستایی و به اندازه ای بزرگ است که حالا هواپیماها هم می توانند در دنیای فارکرای به پرواز در آیند.

با دروازه بهشت آشنا شوید

جذاب تر از داستانی که در آمریکا جریان دارد، گروهی از فرقه گرایان مذهبی به نام دروازه بهشت (Eden’s Gate) است که در نقش شخصیت های منفی این نسخه ظاهر شده اند. با توجه به تریلر، به نظر می رسد که این فرقه دارد اهداف و تمایلات خود را به اهالی این منطقه تحمیل می کند.

تریلر بازی پیروان بی شماری از دروازه بهشت را نشان می دهد که بسیاری از آن ها با وانت هایشان در هوپ کانتی جولان می دهند و محلی های منطقه را به فرقه دعوت می کنند، دعوتی گاها نه چندان خوشایند و با اعمال زور.

واعظی انجیل به دست در بیشتر تریلر دیده می شود که 7 گناه کشنده روی بدن او حک شده است. به نظر می رسد که این واعظ یکی از شخصیت های منفی اصلی بازی باشد.

مافیایی سازمان یافته

رهبر دروازه بهشت در دست فردی به نام پدر جوزف قرار دارد. جیکوب، پسر بزرگتر او، نظامی سابق و متوهم و جان، پسر کوچکتر، وکیل فرقه است. آخرین عضو خانواده نیز، فیث نام دارد که خواهر ناتنی جکیوب و جان است. از او به عنوان «تسکین دهنده» خانواده یاد می شود. احتمالا او از پدر خود یعنی جوزف، درس هایی از اهمیت آرام بودن و تسیکن دادن مردم یاد گرفته است.

حزب مقاومت مسلح

حضور گروه های شورشی در بازی نشان می دهد که هوپ کانتی به طور کامل در اختیار فرقه دروازه بهشت قرار نگرفته است. اعضای اصلی حزب مقاومت شامل پشیوایی به نام جروم، متصدی باری به نام مری و خلبانی به اسم نیک می شود.

اگر نقش تمامی این شخصیت ها مشابه مبارزان بازی های قبلی باشد، پس آن ها کاراکتر شما را در بازی تنها نخواهند گذاشت. البته سوالی که پیش می آید این است که آیا تشابهات بازی با دیگر نسخه های فارکرای نشان می دهد که کاستی های نسخه های قبل در فارکرای 5 هم مشکل ساز می شوند؟

جهان باز، مسیر باز

بدون حضور وسایل نقلیه ای که گشت و گذار در محیط را ساده می کنند، نمی توان بازی پیش رو را دیگر فارکرای نامید. در تریلر منتشر شده، هلیکوپتر، وانت، تراکتور و ماشین های آفرود از جمله وسایل نقلیه ای هستند که به چشم می خورند. هر چند اگر چون نسخه های قبلی، تفاوت زیادی میان این وسایل نقلیه نباشد، انتخاب میان آن ها بیشتر از آن که ناشی از علاقه و ترجیح شخصی باشد، به این بستگی دارد که کدام یک در دسترس تر است.

مزارع و زمین های کشاوری در نقش باند فرودگاه

وسایل پرواز در نسخه های قبلی فارکرای هم حضور داشتند اما این اولین باری است که هواپیماها بر فراز آسمان بازی به پرواز در می آیند. با در نظر گرفتن مناطق بسیار باز هوپ کانتی، محیط های زیادی وجود دارد که بتوانید هواپیما را روی آن نشانده و از زمین بلند کنید.

اما در تریلر لحظاتی از درگیری هوایی و یا بمباران کردن زمین دیده نمی شود و اگر احتمال حضور چنین ویژگی هایی در بازی وجود داشته باشد، گویا باید در حال حاضر منتظر باقی بمانیم.

محیط ناآشنا، گیم پلی آشنا

ایالت موناتا در مقایسه با جزایر روک و رشته کوه هیمالایا، تضادی کامل به حساب می آید. دیدن دوباره شیوه خاص طراحی بازی که با فارکرای 3 آغاز شد، نیز خالی از لطف نیست، آن هم این بار در هوپ کانتی.

با اینکه ویدیوهای گیم پلی بازی هنوز به عموم نشان داده نشده، باید بگوییم که فارکرای 5 برخی از المان های رابط کاربری نسخه های قبلی چون حلقه ردیابی را همچنان حفظ کرده است. حلقه ردیابی در واقع نشان می دهد که دشمنان تا چه میزان و از چه جهتی متوجه حضور شما شده اند.

میدان نبرد روستایی

ویدیو ها و تصاویر منتشر شده تا به امروز نشان می دهد که بخش زیادی از مبارزات بازی در مزارع و زمین های کشاورزی جریان دارد. با این وجود، ما مشتاقانه منتظریم تا ببینیم دیگر چه مناطقی برای کشف کردن در دروازه بهشت وجود دارند. جنگل های اطراف و دریاچه ها می توانند مکان هایی بکر و عالی برای یک نبرد نفس گیر باشند.

فارکرای 5 ما را به مناطقی می برد که بیشتر بازی های زامبی محور آن را انتخاب می کنند و چقدر خوب است که این بار دیگر با مرده ها کاری نداریم. البته با این وجود این به معنا نیست که ما به بسته الحاقی با محوریت زامبی ها برای فارکرای 5، اعتراضی داشته باشیم.

یک دست صدا ندارد

بازی کردن به صورت کوآپ، یکی از بزرگترین نقاط مثبت فارکرای 4 بود، بنابراین تعجبی ندارد که این ویژگی در نسخه پنجم نیز حضور داشته باشد. شما حتی قادر هستید تا تمام داستان بازی را همراه با یک دوست به اتمام برسانید.

امیدواریم که روایت بازی بسته به آن که تنهایی پا به هوپ کانتی می گذارید و یا به همراه دوستتان به استقبال نبرد بروید، تغییراتی کند.

جسیون برادی را فراموش کنید، شما شخصیت اصلی هستید

کاراکترهای شخصی سازی شده در بازی های شوتر سال 2017 امری عادی است اما نه برای فارکرای. برخی از صحنه های تریلر به ما نشان می دهد که شخصیت شما در بازی چه لباس هایی را می تواند بپوشد و یا پوست او چه رنگی باشد.

باید منتظر ماند تا دید که اگر می توان ویژگی های اخلاقی مختلفی را برای کاراکتر انتخاب کرد، این خصوصیات چه نقشی را در داستان و میان پرده های بازی ایفا می کند.

از هر چیزی که می بینید، استفاده کنید

زنده ماندن در دنیای فارکرای ملزوم به همراه داشتن منابع کافی است. منظورمان از منابع کافی هم تنها داشتن سلاح های مختلف نیست بلکه باید بتوانید از محیط اطراف نیز به نفع خود استفاده کنید.

چنگال نزدیک به خود را بردارید، با تراکتور به دل دشمن بزنید و یا یکی از نیروهای دشمن را به ضیافت شاخ های گاوی وحشی دعوت کنید.

حیاط وحش در زمین های وحشی

صحبت از حیوانات وحشی شد، باید بگوییم که هوپ کانتی میزبان جانداران محلی زیادی که در ایالتی چون مونتانا پیدا می شوند، خواهند بود. به غیر از گاوهای وحشی، ما متوجه حضور گاو، خرس و سگ در بازی شدیم.

از آن جایی که برخی از این حیوانات قصد جان شما را دارند، باید موقعیت های زیادی وجود داشته باشد که بتوانید از خشونت این جانوران بر ضد پیروان دروازه بهشت استفاده کنید.

بهترین یار و یاور انسان در مبارزات

در چند سال اخیر، سگ ها حتی در بازی های ویدیویی نیز به بهترین دوست انسان تبدیل شده اند و این حیوان دوست داشتنی گزینه بسیار مناسبی برای اتمسفر بیرون شهری فارکرای 5 است، حتی اگر دشمن شما باشند.

ما تصاویری از بازی مشاهده کردیم که سگ ها به دشمنان حمله کرده و حتی آن ها را خلع سلاح می کنند، هر چند این تصاویر هنوز منتشر و به عموم نمایش داده نشده است.

در انتهای سوالی که پیش می آید این است که آیا فارکرای 5 می تواند با ویژگی های بالا و داستان پر حاشیه اش تجربه ای لذت بخش را برای طرفداران خود تکرار کند؟ این سوالی است که برای پاسخ دادن به آن باید تا 9 اسفند ماه منتظر بمانیم. فارکرای 5 برای پلتفرم های پلی استیشن 4، اکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • علی محمد یعقوبی
    علی محمد یعقوبی | ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

    کاور بازی آدمو یاد شکرتای نتورک مارکتینگ میندازه ????

    • علی محمد یعقوبی
      علی محمد یعقوبی | ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

      کاور بازی آدمو یاد شرکتای نتورک مارکتینگ میندازه ? ?

    • Erfaan Zandii
      Erfaan Zandii | ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

      ای بابا سر سفره داشتیم ناهار میخوردیم آااا .. حالمونو به هم زدی

  • Arman1377
    Arman1377 | ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

    من farcry 3 رو الان برای اولین بار بازی میکنم ؛ واقعا عالیه !
    محیطش منو یاد sniper ( اونی تو جنگل بود ) میندازه ولی farcry خیلی کامل تره !

  • Sasan_Entezari
    Sasan_Entezari | ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

    اینجا هیچی راجع نسخه 4 ننوشته. من تا 3بازی کردم الان میخوام 4بازی کنم کدوم وبسایت مطمئن هست که من دان کنم

  • امیرحسین زنگنه
    امیرحسین زنگنه | ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

    شماره 3 و پریمال عالی بودن. پریمال که فک کنم 100 ساعتی سرگرمم کرد دمش گرم. به نظرم اگر بتونن فضای مذهبی و حال و هوای فرقه های مختلف رو درست توش دربیارن فوق العاده میشه. خیلی دوس دارم بتونم بازیش کنم البته فعلا که سیستمم نمیکشه ?

    • testheway
      testheway | ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

      فارکرای 4 هم فوق العاده بود، توی کوه های هیمالیا و تبت در نبرد با یک شخصیت دیوانه و داستان فوق العاده شانگیریلا و سرزمین بهشت. پیشنهاد میکنم اگه بازی نکردین حتماً حتماً تجربش کنین.

      • SAEID DS
        SAEID DS | ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

        فارکرای 4 واقعا عالی بود...ولی من با مکانهایی از بازی که سایه داشتن مشکل داشتم و باعث شد حذفش کنم...سایه هاش خیلی تاریک بودن با افزایش نور بازی هم حل نشد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی