ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروژه‌های شاتل در فاز سوم شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد

صبح امروز (۲۷ تیر ماه) در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه‌های شرکت شاتل در فاز سوم شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد. در این مراسم وزیر ارتباطات سه پروژه این شرکت یعنی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۷ تیر ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

صبح امروز (۲۷ تیر ماه) در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه‌های شرکت شاتل در فاز سوم شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد. در این مراسم وزیر ارتباطات سه پروژه این شرکت یعنی فیبرنوری (FTTC)، دیتاسنتر پشتیبان (DRP) و راه‌اندازی شبکه تلفن ثابت شاتل در مسکن مهر 5 استان فارس، قم، گیلان، تهران و خراسان رضوی را افتتاح کرد.

«حسن شانه‌ساز زاده»، رییس هیات مدیره گروه شرکت‌های شاتل، در این مراسم ضمن ابزار خشنودی از همکاری 4 ساله وزارت ارتباطات با شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت ICT گفت: «در 8 سال فعالیت ما در دولت نهم و دهم آن قدر با محدودیت و مشکل مواجه بودیم که در برهه‌ای از زمان به فکر خارج کردن سرمایه خود از بازار افتادیم. انتظار شرکت‌های PAP در صف دریافت پهنای باند، رسیدن میزان ضریب دسترسی اینترنت به 86 درصد، افزایش انحصار، افزایش قیمت و کاهش کیفیت قابل توجه اینترنت و... همه دست به دست هم داده بودند تا ایران در بخش اینترنت در بدترین وضعیت ممکن خود قرار بگیرد.»

وی در ادامه عنوان کرد که در دولت یازدهم مسیر برای بسیاری از فعالان این صنعت مشخص شد تا جایی که حالا میزان دسترسی به شبکه به 99 درصد رسیده است و در بخش ترافیک داخلی و بین‌المللی ایران در جایگاه قابل قبولی قرار داریم.

«احمدرضا نخجوانی»، مدیرعامل گروه شرکت‌های شاتل، نیز به ارائه توضیحاتی در خصوص پروژه‌های شاتل بر بستر شبکه ملی اطلاعات پرداخت. نخجوانی با اشاره به پروژه FTTC شاتل گفت:

«در حال حاضر یک سوم از خطوط تلفن کاربران کشور، کشش ارائه اینترنت با سرعت بیش از دو مگابیت بر ثانیه را ندارند به همین دلیل تنها راه خروج از این شرایط ایجاد زیرساخت ارتباطی بر بستر فیبرنوری و کابل مسی و به عبارتی FTTC است. شاتل در همین راستا فاز اول پروژه FTTC خود را در 8 شهر اصلی در نظر گرفته است و در تلاشیم در فاز نخست این راه‌اندازی یک میلیون پورت با سرعت حداقل 50 مگابیت بر ثانیه را به مشترکان خود واگذار کند.»

در این جلسه تست سرعت FTTC شاتل برای یکی از کاربران، 80 مگابیت بر ثانیه اندازه گیری شد.

براساس اظهارات مدیرعامل شاتل در یک سال آینده شاتل 20 هزار کابینت براساس تکنولوژی فیبر نوری را نصب خواهد کرد. احمدرضا نخجوانی همچنین با اشاره به پروژه دیتاسنتر پشتیبان شاتل افزود: «با افزایش میزان استفاده کاربران از اینترنت باید برنامه‌هایی نیز برای حفظ امنیت اطلاعات آن‌ها در نظر گرفته می‌شد. در نهایت شاتل دیتاسنتر پشتیبان خود را با حضور مقام عالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی کرد.» به گفته وی برای توجه به تولیدات داخلی نیز تجهیزات این دیتاسنتر توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه شده است.

«محمود واعظی»، وزیر ارتباطات نیز بعد از افتتاح سه پروژه ملی شرکت شاتل با اعلام این که شرکت‌های بخش‌خصوصی با سرویس‌های جدید خود بسیاری از محدودیت‌ها در بخش ارتباطی کشور را از بین برده‌اند گفت: «از ابتدا شروع به کار در وزارت ارتباطات دولت یازدهم هدف من و همکارانم شکستن انحصار در حوزه ICT کشور بود. اولین قدم برای این هدف نیز با تغییر پروانه شرکت‌های PAP و تبدیل آن به FCP اتفاق افتاد. حالا این شرکت‌ها می‌توانند سرویس‌هایی را در اختیار کاربران بگذارند که تا پیش از این تنها مخابرات امکان ارائه آن را داشت از جمله تلفن ثابت.»

واعظی در ادامه فعالیت 17 دارنده پروانه FCP را عاملی برای شکست انحصار و ایجاد رقابت برای ارائه سرویس باکیفیت و ارزان دانست و تاکید کرد پروژهایی که تا کنون توسط فعالان بخش خصوصی ICT افتتاح شد پازل‌هایی از شبکه ملی اطلاعات بودند که در نهایت می‌توانند به ارائه سرویس با کیفیت و محتوای مفید بر بستر این شبکه کمک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • تمشک
    تمشک | ۲۸ تیر ۱۳۹۶

    ظرفیت دیتاسنتر شاتل چقدر است؟

مطالب پیشنهادی