ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ستارگان فراموش نشدنی تاریخ نیسان؛ از سیلویا تا GT-R

نیسان یکی از با سابقه ترین و مطرح ترین خودروسازان آسیایی است. این کمپانی ژاپنی در طول حیات نسبتا پر فراز و نشیب خود محصولات متنوعی را در کلاس های مختلف روانه خیابان ها کرده ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

نیسان یکی از با سابقه ترین و مطرح ترین خودروسازان آسیایی است. این کمپانی ژاپنی در طول حیات نسبتا پر فراز و نشیب خود محصولات متنوعی را در کلاس های مختلف روانه خیابان ها کرده که برخی از آنها در کلاس خود جزو محبوب ترین ها بوده اند.

اگر چه امروزه بیشتر محصولات نیسان با هدف جلب نظر مثبت عموم مردم طراحی و توسعه می یابند، اما در کارنامه این شرکت مدل هایی دیده می شوند که از لحاظ فنی توانایی های بسیار بالایی داشته و با هدف جذب علاقه مندان سرعت و هیجان تولید شده اند.

مطلب حاضر بی ارتباط با این دسته از محصولات نیسان نیست، چرا که در ادامه مروری بر پنج مورد از جذاب ترین ساخته های این شرکت ژاپنی خواهیم داشت.

نیسان R390

چنانچه قبلا مطلب "مروری بر پنج ابر اتومبیل هیجان انگیز اما از یاد رفته تاریخ" را مطالعه کرده باشید، با این خودروی عجیب نیسان آشنایی دارید.

همانطور که در آن مطلب اشاره کردیم، R390 در سال 1998 به عنوان نسخه خیابانی R390 GT1 تولید شد. از آنجایی که R390 GT1 برای رقابت در کلاس گرند تورر مسابقات لمان توسعه یافته بود، باید حداقل یک نسخه خیابانی نیز از آن تولید می شد تا بتواند در این رقابت ها شرکت کند.

نیسان نیز فقط به تولید یک مدل خیابانی از R390 GT1 بسنده نمود؛ به همین جهت امروزه فقط یک دستگاه R390 موجود است که آن هم در ساختمان میراث نیسان واقع در شهر زامای ژاپن نگهداری می شود.

موتور این خودرو یک نمونه 3.5 لیتری V8 توئین توربو به قدرت 550 اسب بخار بود که از طریق جعبه دنده 6 سرعته دستی نیروی خود را به چرخ های عقب ارسال می کرد.

شتاب این اتومبیل بی نظیر 3.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن 355 کیلومتر عنوان شده؛ هر چند این ارقام هرگز در هیچ آزمایشی تست نشده اند.

نیسان اسکایلاین R34 GT-R

ژاپنی ها نسخه های مختلفی از اسکایلاین را تولید کرده اند، اما در بین تمامی آنها R34 GT-R مدلی بسیار خاص و پرطرفدار محسوب می شود. محبوبیت این نسخه که آخرین گودزیلا با نام اسکایلاین بود، با حضور در سری فیلم های سریع و آتشین دو چندان شد.

نیروبخش این اتومبیل یک موتور 2.6 لیتری شش سیلندر خطی با دو توربوشارژر بود که می توانست 276 اسب بخار قدرت تولید کند. نیروی تولیدی توسط این موتور از طریق گیربکس دستی شش سرعته به هر چهار چرخ ارسال می شد، به همین دلیل R34 از چسبندگی بسیار خوبی برخوردار بود.

علی رغم رشد ابعاد نسبت به نسل های قبلی، این خودرو به کابوسی برای بسیاری از اتومبیل های اسپرت در اوایل قرن بیستم تبدیل شده بود.

در حال حاضر این نسل از گودزیلا ارزش کلکسیونی بسیار بالایی پیدا کرده و برخی از نسخه های آن قیمتی در حدود 100 هزار دلار دارند.

نیسان GT-R

بعد از R34 نیسان تصمیم گرفت که نام اسکایلاین را کنار گذاشته و نسل جدید را فقط با نام GT-R ارایه کند. این نسخه که با کد R35 شناخته می شود، در سال 2007 معرفی شد و از آن تاریخ تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد.

نسخه به روز شده این نسل از GT-R با یک موتور 3.8 لیتری V6 توئین توربو که 565 اسب بخار قدرت تولید می کند، به فروش می رسد. البته افرادی که نیاز به قدرت بیشتر دارند می توانند به سراغ نسخه تقویت شده توسط نیسمو که 600 اسب بخار قدرت دارد، بروند.

اگر چه نیسان برای سال 2017 تغییراتی در GT-R ایجاد کرده، اما این نسل از گودزیلا در برابر سایر هیولاهایی که بعضا تا دندان مسلح هستند، کم رمق به نظر رسیده و نیاز به فرزندی شایسته برای آن بیشتر احساس می شود.

نیسان سیلویا S15

این مدل از نیسان در بازارهای مختلف با نام های متفاوتی به فروش رسیده، اما در کل بیشتر با اسم سیلویا مشهور شده است. نسخه های S13 و S14 از این خودرو در آمریکا با نام 240SX ارایه شدند که به دلیل قیمت متعادل، دیفرانسیل عقب بودن و موتور 2 لیتری توربوشارژ یکی از محبوب ترین گزینه ها برای اهالی رشته دریفت بازان و علاقه مندان دنیای تیونینگ محسوب می شد.

با تغییر در استراتژی نیسان، نسخه جدیدتر S15 از ورود به آمریکا منع شد. این مدل که همزمان با اسکایلاین R34 بین سال های 1999 تا 2002 بر روی خط تولید قرار داشت، در فیلم سریع و آتشین توکیو دریفت به ایفای نقش پرداخته و توجه زیادی را به سمت خود جلب کرد.

موتور SR20DET نصب شده بر روی S15 با توجه به حجم دو لیتری قادر به تولید 250 اسب بخار قدرت بود که با توجه به استانداردهای امروزی نیز رقم نسبتا مناسبی محسوب می شود.

نیسان 300ZX

خودروی 300ZX یکی از مدل های اسپرت کمیاب نیسان است که در دو نسل بین سال های 1983 تا 2000 ساخته شد. نسل دوم که با کد Z32 در طول دهه 90 میلادی بر روی خط تولید قرار داشت، از طراحی زیبا و جذابی برخوردار بود.

در آن زمان این خودرو به قابلیت های پیشرفته ای مثل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دکمه های کنترلی بر روی فرمان شده و با قیمت تقریبا 30 هزار دلار به فروش می رسید.

قوی ترین نسخه از 300ZX از یک موتور 3 لیتری V6 توئین توربو بهره می برد، این موتور 300 اسب بخار قدرت داشت و می توانست در عرض تقریبا 5 ثانیه این خودرو را به سرعت 60 مایل در ساعت برساند.

یکی از جالب ترین نکته ها درباره 300ZX اینکه چراغ های اصلی آن توسط لامبورگینی در مدل معروف دیابلو به کار گرفته شد.

مدل های یاد شده در مطلب حاضر نشان می دهند که نیسان از دیرباز استعداد بسیار بالایی در تولید اتومبیل های قدرتمند و جوان پسند داشته است، اما نگاهی به محصولات کنونی این شرکت حکایت از مساله دیگری دارد.

البته درست است که هنوز مدل هایی مثل GT-R و 370Z با خصوصیات کاملا اسپرت تولید می شوند، ولی به نظر می رسد که شرایط بازار این خودروساز ژاپنی را بیشتر به سمت خودروهای خانوادگی، کراس اوورهای شهری، پیکاپ ها و اتومبیل های چند منظوره سوق داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Nima Mazaheri
    Nima Mazaheri | ۸ مرداد ۱۳۹۶

    عشق است Skyline
    در عین سادگی زیباست و طراحیش شبیه یه آدم خشن و مصمم هستش

  • alie
    alie | ۸ مرداد ۱۳۹۶

    پس چرا نیسان 370z بینشون نیست؟

  • ashkan
    ashkan | ۸ مرداد ۱۳۹۶

    ما که فقط نیسان آبی از نزدیک دیدیم.

  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۷ مرداد ۱۳۹۶

    اسکایلاین ?

مطالب پیشنهادی