ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بدترین اپلیکیشن های اندروید از دیدگاه توسعه دهندگان کدامند؟ [قسمت اول]

هنریک پگاچا به عنوان یکی از توسعه دهندگان پلتفرم اندروید اخیرا تصمیم به ایجاد یک فهرست سیاه از بدترین اپلیکیشن های اندروید گرفته است. وی بدین منظور به سراغ برنامه هایی رفته که عمدتاً نفوذی ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

هنریک پگاچا به عنوان یکی از توسعه دهندگان پلتفرم اندروید اخیرا تصمیم به ایجاد یک فهرست سیاه از بدترین اپلیکیشن های اندروید گرفته است. وی بدین منظور به سراغ برنامه هایی رفته که عمدتاً نفوذی هستند و سعی در استخراج اطلاعات کاربران دارند.

همه ما به خوبی می دانیم که گوگل پلی به نوعی غرب وحشی اپلیکیشن ها محسوب می شود. همه نوع ابزاری از اپلیکیشن های مفید گرفته تا آن هایی که قصد سوء استفاده از کاربر را دارند در این فروشگاه به چشم می خورد. با این وجود متأسفانه گوگل بخشی را برای معرفی برنامه های زیان بار اختصاص نداده است.

برای همین نیز آقای پگاچا عزم خود را جزم کرده و با طراحی سایتی برای معرفی اپلیکیشن های بی مصرف و بلا استفاده، در این زمینه پیش قدم شده است.

در حال حاضر این مرجع شامل اپلیکیشن های معروفی چون Truecaller ،QuickPic و ES File Explorer است که اعتماد و حریم خصوصی کاربران را نقض می کنند. هر اپلیکیشن دارای توضیحاتی راجع به نقض های احتمالی بوده و در ادامه نیز اپلیکیشن هایی که می توانند جایگزین این برنامه ها شوند معرفی شده است.

کاربران و حتی توسعه دهندگان دیگر نیز می توانند در تکمیل این فهرست کمک کنند. برای این منظور کافیست راهنمایی های کاربردی که در این لینک وجود دارد را مطالعه کرده و سپس اپلیکیشن هایی که فکر می کنید جز ضرر چیزی برای کاربران ندارند را از طریق لینک تماس با ما با این توسعه دهنده به اشتراک بگذارید.

در ادامه با ما همراه باشید تا در قسمت اول به معرفی برخی از بدترین اپلیکیشن های اندروید از دیدگاه پگاچا بپردازیم.

(GO Launcher 2016 (GO Launcher Z

Go Launcher که با نام GO Launcher Z نیز شناخته می شود جایگزین لانچر تلفن هوشمند شما می شود و ظاهر متفاوتی به آن می بخشد. این ابزار جزو آن برنامه هایی است که باید آن را از تلفن هوشمند خود دور نگه دارید.

Go Launcher هر مجوزی که تصورش را بکنید (که دسترسی به مخاطبین و SMS معمولی ترین آن ها هستند) را از شما درخواست می کند. همین امر سبب می شود تا نگرانی های امنیتی ما راجع به ساخته استودیوی GOMO افزایش یابد.

وجود تبلیغات آزار دهنده و حوصله سر بر متعدد هم باعث شده تا این برنامه را یکی از بدترین اپلیکیشن های موجود در گوگل پلی به شمار آوریم. اما بالاتر از همه، ابزار بهینه سازی رم و اپلیکیشن هایی هستند که در این لانچر ارائه می شوند، که احتمالا بارها در وبسایت های مختلف در مورد بی مصرف بودن آن ها خوانده اید. Nova Launcher و Smart Launcher جزو اپلیکیشن هایی هستند که می توانید آن ها را جایگزین GO Launcher کنید.

Little – Deals offers near you

Little اپلیکیشنی است که برای جمع آوری تخفیفات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

Little مجوزهایی چون دسترسی به SMS ،Phone و همچنین اطلاعات دیوایس را از کاربر درخواست می کند.

شاید در نگاه اول این ابزار بی ضرر به نظر برسد اما درخواست مجوزهایی چون دسترسی به SMS ،Phone و همچنین اطلاعات دیوایس سبب می شود تا نسبت به آن بد بین باشیم.

اصلاً چرا یک اپلیکیشن معاملاتی باید به اطلاعات خصوصی تلفن هوشمند شما دسترسی داشته باشد؟ اگر اپلیکیشن های شبیه به آن را می شناسید حتماً آن ها را به ما معرفی کنید.

Purify – Speed & Battery Saver

Purify به منظور مدیریت رم، خالی کردن حافظه و تقویت عملکرد تلفن هوشمند به بازار عرضه شده است. اگر دیوایس اندرویدی خود را با ابزاری چون Kingroot، روت کرده باشید احتمالاً با چنین اپلیکیشنی روی دیوایس خود مواجه شده اید.

Purify مجوز دسترسی به روت را دارد و همین امر باعث نگرانی ما در خصوص امنیت آن می شود. ممکن است به یک باره چشم باز کنید و ببینید که کلیه اطلاعات موجود روی تلفن هوشمند شما با خطری جدی مواجه شده اند و کاری نیز از دست شما بر نمی آید.

همانند بسیاری از برنامه های مشابه دیگر این اپلیکیشن نیز ممکن است به جمع آوری اطلاعات شما بپردازد و اقدام به فروش آن ها کند. در پایان بگوییم که SD Maid یا CCleaner اپلیکیشن های جایگزین مناسبی برای این ابزار به شمار می روند.

Facemoji Emoji Keyboard

Facemoji جایگزین کیبورد تلفن هوشمند شما می شود و ظاهر متفاوتی را به آن می بخشد. اپلیکیشن صفحه کلید جزو برنامه هایی است که باید به شدت در انتخاب آن دقت کنید چرا که از آن برای ورود تمام اطلاعات شخصی خود استفاده می نمایید.

اپلیکیشن صفحه کلید جزو برنامه هایی است که باید به شدت در انتخاب آن دقت کنید.

Facemoji یک صفحه کلید به ظاهر جذاب با تم های مختلف است که کاربران آماتور را هدف قرار داده. درخواست دسترسی به بخش هایی چون دوربین، مخاطبین و تلفن مطمئناً نگرانی ها را در خصوص امنیت آن افزایش می دهد.

در همین راستا اپلیکیشن های قدرتمند و مشهوری چون Gboard ،Swiftkey جایگزین های مناسب و مطمئنی برای Facemoji به شمار می روند. در آخر دوباره بگوییم که حتماً به هنگام انتخاب صفحه کلید دقت کنید.

Indian Browser

Indian Browser یک مرورگر وب به شمار می رود؛ این اپلیکیشن به معنای واقعی کلمه هیچ بویی از ویژگی های یک مرورگر استاندارد نبرده است. به عبارت دیگر به نظر می رسد Indian Browser بیشتر یک اپلیکیشن تبلیغاتی باشد تا چیز دیگر.

به محض باز کردن برنامه با خیل عظیم بنرهای تبلیغاتی مواجه می شوید و در هنگام مرور صفحات نیز باید این تبلیغات آزار دهنده و غیر قابل حذف را تحمل کنید. همچنین اپلیکیشن فوق دائماً یک نوتیفیکیشن بی فایده و اعصاب خوردکن را به کاربر نشان می دهد.

البته خوشبختانه در این خصوص قابلیت غیر فعال کردن این ویژگی از طریق تب تنظیمات برای کاربر فراهم شده است. همچنین با لمس بخش About این مرورگر خواهید فهمید که صاحب آن به هیچ عنوان در نوشتن این اپلیکیشن نقشی نداشته است.

دقیقاً نمی دانیم که آیا این مرورگر به جمع آوری اطلاعات کاربران می پردازد یا خیر، اما به شما توصیه می کنیم به هیچ وجه از آن استفاده نکنید. اپلیکیشن های معروفی چون Brave ،Lighting Browser ،Firefox Focus ،Opera و... جایگزین های مناسبی برای این مرورگر به شمار می روند.

Xender

Xender یک برنامه به اشتراک گذاری فایل است که ایده آن به نظر ایمن و مبرا از هرگونه ضرری به نظر می رسد. اما پیش از آن که حتی وارد این اپلیکیشن شوید، Xender از شما می خواهد تا قابلیت ارزش گذاری محصولات را برایش فعال نمایید.

Xender یک برنامه به اشتراک گذاری فایل است که ایده آن به نظر ایمن می رسد.

پس از آن ابزار فوق شروع به اسکن کردن تمامی اپلیکیشن های موجود روی تلفن همراه می کند. صفحه اصلی Xender در واقع یک بنر تبلیغاتی بزرگ است و به نمایش در آمدن آگهی های گوناگون نیز در جای جای آن بسیار آزاردهنده به نظر می رسد. این اپ حتی می تواند تبلیغات را به لاک اسکرین اندروید هم بیاورد.

Send Anywhere ،NFC ،Bluetooth ،Dropbox ،Google Drive و بیشتر اپلیکیشن های پیام رسان جزو گزینه هایی هستند که استفاده از آن ها را به جای Xender به شما پیشنهاد می کنیم.

UC Browser

UC Browser یک مرورگر وب است و به محض نصب مجوز مدیریت تماس های تلفنی (علت آن را ما هم نمی دانیم) را درخواست می کند. پس از باز کردن اپلیکیشن نیز پیشنهادات نامناسبی برای کاربر ارسال می شود که چندان خوشایند نیستند.

همچنین سال گذشته بود که کاربران گزارش دادند UC اقدام به نمایش آگهی های تبلیغاتی روی لاک اسکرین تلفن هوشمند آن ها می کند. چنین اتفاقی نه برای UC Browser بلکه برای هر اپلیکیشن دیگری غیر قابل قبول است.

همانند Indian Browser اپلیکیشن های معروفی چون Brave ،Lighting Browser ،Firefox Focus ،Opera و... را جایگزین های مناسبی برای مرورگر نه چندان مناسب UC Browser می دانیم.

CM Launcher 3D – HD Theme & Live Wallpaper

CM Launcher 3D لانچری است که جایگزین صفحه اصلی تلفن هوشمند اندرویدی شما می شود. Cheetah Mobile از آن دسته توسعه دهنده هایی است که جمع آوری اطلاعات کاربران جزو علایقش به شمار می رود.

Cheetah Mobile از آن دسته توسعه دهنده هایی است که جمع آوری اطلاعات کاربران جزو علایقش به شمار می رود.

یک لانچر به مجوزهای مختلفی نیاز دارد، اما با این حال درخواست مجوز خواندن SMS و مخاطبین کاربر برای چنین ابزاری عجیب به نظر می رسد.

علاوه بر این قابلیت های اضافه و غیر ضروری دیگری همچون ابزار پاک کردن رم نیز در آن وجود دارد که سبب کند شدن دیوایس هوشمندتان خواهد شد. Nova Launcher و Smart Launcher جزو اپلیکیشن هایی هستند که می توانید آن ها را جایگزین CM Launcher 3D کنید.

Z Camera – Photo Editor

Z camera برنامه ای است که از آن به منظور ویرایش تصاویر استفاده می شود.

این ابزار که پیش از این متعلق به Zero Team بود و پس از آن توسط GOMO خریداری شد، یک ابزار ویرایش تصاویر است که با به نمایش در آوردن تبلیغات روی لاک اسکرین شما حسابی نا امیدتان می کند.

اپلیکیشن های زیادی همچون Snapseed و Adobe Photoshop Express وجود دارند که جایگزین های مناسبی برای این اپلیکیشن اعصاب خرد کن و منفور به حساب می آیند.

Power Clean – Optimize Cleaner

Power Clean اپلیکیشنی است که به ظاهر از آن برای پاک کردن حافظه کش و رم دستگاه استفاده می شود. با این حال استودیوی LIONMOBI اپلیکیشنی را توسعه داده است که عمدتاً به عنوان وسیله ای برای تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد.

برخلاف دیگر اپلیکیشن ها این ابزار مجوزهای غیر معمول از شما درخواست نمی کند، اما تبلیغات آزاردهنده و بی فایده بودن آن سبب شده است تا در این فهرست قرار بگیرد. در پایان بگوییم که SD Maid یا CCleaner جایگزین های مناسبی برای این ابزار به شمار می روند.

از تجربیات خود بگویید

مطمئناً بسیاری از کاربران پلتفرم اندروید تجربیات ناخوشایندی را در خصوص دانلود اپلیکیشن های ناشناس داشته اند. شما چه اپلیکیشن هایی را می شناسید که حریم خصوصی کاربران را زیر پا می گذارند و امنیت آن ها را به خطر می اندازند؟ آیا تا به حال گرفتار چنین اپلیکیشن های مضری شده اید؟

تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران دیجیاتو در میان بگذارید. در پایان بگوییم که در قسمت دوم این مطلب قصد داریم به بررسی برخی دیگر از اپلیکیشن های بی مصرف و نا امن سیستم عامل اندروید بپردازیم که باید از آن ها دوری کنید. فردا شب نیز حتماً با ما همراه باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • محمد رضا
    محمد رضا | ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

    کافه بازار فقط برنامه های داخلی رو می ذاره قبلا خیلی بهتر بود

  • محمد مهدی رشیدبیگی
    محمد مهدی رشیدبیگی | ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

    من برنامه کلین مستر رو روی گوشیم، ال جی استایلوس ۲ نصب کردم و بعد از اون گوشی خود به خود خاموش روشن میشد وقتی این برنامه رو حذف کردم گوشی درست شد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی