ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

انقلاب به سبک تسلا مدل 3؛ ترکیب سادگی و تکنولوژی در کالبدی سبز

مدت ها بود که تسلا مدل 3 به یکی از مورد بحث ترین خودروهای محافل و منابع خبری تبدیل شده بود. سرانجام پس از ماه ها انتظار بالاخره هفته پیش سی سفارش نخست از این ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

مدت ها بود که تسلا مدل 3 به یکی از مورد بحث ترین خودروهای محافل و منابع خبری تبدیل شده بود. سرانجام پس از ماه ها انتظار بالاخره هفته پیش سی سفارش نخست از این اتومبیل به مشتریان تحویل داده شد و قرار است با افزایش ظرفیت تولید طی ماه های آتی روند تحویل سرعت بیشتری پیدا کند.

قبل از مدل 3، تسلا با شتاب فوق العاده مدل S و مدل X همگان را شگفت زده کرده بود. اما در بازار خودرو مشتریان زیادی هستند که از وسیله نقلیه خود فقط برای رفت و آمدهای روزمره استفاده می کنند و نیازی به سرعت و شتاب بالا ندارند.

مدل 3 بیشتر با هدف جلب رضایت این دسته از افراد توسعه یافته و البته می توان گفت که عملکرد فنی آن نیز در سطح مناسبی قرار دارد.

چند روز پیش یکی از دست اندرکاران بلومبرگ به نام تام رندال (Tom Randall) موفق به رانندگی با تسلا مدل 3 و تست اولیه آن شده است. آنچه در ادامه می خوانید، تجربیاتی است که آقای رندال با این خودروی الکتریکی کسب کرده است.

مدل 3 با وجود قیمت خیلی کمتر نسبت به مدل S و مدل X باز هم توانایی های بالایی دارد. شتاب صفر تا 60 مدل مورد آزمایش 5.1 ثانیه و مسافت قابل پیمایش با یک بار شارژ 310 کیلومتر عنوان شده که هر دو ارقام بسیار خوبی هستند.

چابکی و راحتی این خودرو در سطح قابل قبولی بوده و صندلی های آن بدن را به خوبی در بر می گیرند. با توجه به قیمت 35000 دلاری و اشتراکاتی که مدل 3 از لحاظ ظاهر، کیفیت سواری و حس کلی با سایر اعضای خانواده خود دارد، می توان گفت که خودروساز اهل سیلیکون ولی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

اگر چه هنوز قیمت تعیین شده برای بسیاری از طرفداران این اتومبیل برقی بالا به نظر می رسد، اما با قیمت فعلی باتری ها، تسلا استانداردهای جدیدی را به لحاظ ارزش در برابر قیمت خودروهای برقی تعریف کرده است.

ورود به کابین

برای این خودرو، کلیدی طراحی نشده و عملیات باز و بسته کردن درها از طریق تلفن همراه و اتصال بلوتوث بصورت خودکار انجام می شود. برای مواقعی که احتمال دارد گوشی شارژ نداشته باشد و یا مجبور باشید برای پارک در پارکینگ هتل اتومبیل خود را به فرد دیگری بسپارید، یک کارت نازک که نقش کلید را دارد ساخته شده است. با کشیدن این کارت بر روی ستون B قفل خودرو باز شده و با قرار دادن آن در کنسول میانی امکان روشن کردن اتومبیل فراهم می شود.

با وارد شدن به کابین مدل 3، حس و تجربه ای جدید در راننده شکل گرفته و تمامی پیشفرض های بعضا منفی که توسط تصاویر جاسوسی به وجود آمده بودند، از بین می روند.

با توجه به داشبورد نازک و نبود نشان دهنده ها و دکمه های پر تعداد دید جلو گسترده بوده و سقف شیشه ای فضای کابین را بسیار پر نور کرده است.

برخلاف نسخه های اولیه مدل S و X، مدل 3 با تمرکز بیشتری بر روی رانندگان عادی طراحی گردیده؛ به همین جهت جالیوانی های متعدد و فضاهای زیادی برای نگهداری از وسایل در درها و کنسول میانی تعبیه شده است.

در کل کیفیت کابین خود بوده و به نظر می رسد که برخی قسمت ها مثل رودری ها و زیر آرنجی ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند. شاید به همین دلیل ب ام و و مرسدس بنز باید کمی مراقب باشند، چرا که مدل 3 به وضوح بازار این دو شرکت آلمانی را هدف گرفته است.

شلیک به سمت هدف

ایلان ماسک: من واقعا مطمئن هستم که این بهترین خودرو در بازه قیمتی حاضر خواهد بود. خودتان می توانید قضاوت کنید.

تسلا برای فروش سالانه 500 هزار دستگاه خودروی الکتریکی در سال بعد برنامه ریزی کرده؛ برای موفقیت و دستیابی به این هدف، این شرکت باید تفاوت های موجود بین یک "خریدار اتومبیل" و "خریدار اتومبیل الکتریکی" را از میان برداشته و بطور مستقیم به بازار سدان های 35000 دلاری حمله کند، محدوده ای که ب ام و سری 3 و مرسدس بنز C کلاس مهم ترین رقبای آن به شمار می روند. می توان گفت که مدل 3، موشک ایلان ماسک برای هدفگیری این رقیبان است.

مقایسه مشخصات مدل 3 با ب ام و 320i و مرسدس بنز C300

استفاده از دو نوع باتری

مدل 3 با دو نوع باتری راهی میدان شده که عبارتند از نسخه استاندارد و نسخه قوی تر یا همان پیمایش مسیرهای طولانی (Long Range).

تسلا در رابطه با ظرفیت این باتری ها اطلاعاتی منتشر نکرده و نسخه های مختلف این خودرو بر اساس میزان مسافت قابل پیمایش با یک بار شارژ از هم شناخته می شوند. در جدول زیر می توانید مشخصات مدل 3 را با باتری های متفاوت مقایسه کنید.

مدل 3 با باتری استاندارد مدل 3 با باتری قوی تر
قیمت 35000 دلار 44000 دلار
مسافت قابل پیمایش 354 کیلومتر 500 کیلومتر
مسافت قابل پیمایش با 30 دقیقه شارژ 210 کیلومتر 273 کیلومتر
شتاب صفر تا 60 مایل 5.6 ثانیه 5.1 ثانیه

مدل 3 با باتری های قوی تر قواعد موجود را بر هم می زند، چرا که در حال حاضر تنها یک اتومبیل برقی می تواند مسافتی بیش از 300 مایل (معادل 482 کیلومتر) را با یک بار شارژ طی کند و آن هم خودرویی نیست جز گران ترین نسخه ی مدل S که قیمت آن از 97500 دلار شروع می شود.

نسخه پایه و فول مدل 3 به ترتیب 35000 و 57000 دلار قیمت گذاری شده اند. برای مقایسه بد نیست بدانید قیمت پایه محصول برقی جنرال موتورز یعنی شورولت بولت که اکثرا مشخصات ضعیف تری نسبت به مدل 3 دارد، 37500 دلار تعیین شده است.

کابین مدل 3 برای خودرویی با این اندازه بسیار بزرگ و جادار بوده و به بهترین شکل از فضا استفاده شده است. در حالی که در صندلی جلو پاهای من کاملا راحت بود، یک شخص 6 فوتی (حدود 182 سانتی متر) می توانست به راحتی در صندلی عقب بنشیند.

در محیط اطراف کارخانه تسلا که امکان تست فراهم شده بود، قابلیت اتوپایلوت مدل 3 علی رغم نشانه گذاری نه چندان خوب مسیرها، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد.

شاید این بهترین نسخه از اتوپایلوتی باشد که از زمان جدایی تسلا و موبایل آی ارایه شده است، اما هنوز برای توجیه مبلغ 8000 دلاری آن و قابلیت هایی که قرار است به آن اضافه شود، تسلا نیاز به تلاش بیشتری دارد.

آماده برای کمپینگ

تسلا مدل 3 برای علاقه مندان کمپینگ و کسانی که دوست دارند وسایل زیادی با خود حمل کنند، بسیار مناسب است. صندلی های این خودرو هنگام خوابانیدن فضای صاف و همواری را ایجاد می کنند و با جابجایی صندلی های جلو سطحی به طول 206 سانتی متر به وجود میاید که برای خوابیدن و یا تماشای آسمان شب ایده آل است.

تسلا همواره تاکید بالایی بر روی ایمنی محصولات خود داشته و می خواهد به عنوان سازنده ایمن ترین خودروهای جهان نام خود را مطرح کند؛ به همین جهت ایمنی مدل 3 نیز در سطح بالایی ارزیابی می شود. اگر چه هنوز نتایج تست تصادف این خودرو منتشر نشده، اما در مقایسه با ولوو S60، مدل 3 از وضعیت بهتری برخوردار است.

جهنمی ویژه برای تسلا

بر اساس برنامه ریزی های کمپانی تسلا، روند تولید مدل 3 رفته رفته افزایش یافته و تا پایان سال به رقم ماهانه 20000 دستگاه خواهد رسید؛ تا پایان سال 2018 نیز این رقم به 50000 دستگاه افزایش خواهد یافت که تیراژ بسیار بالایی است.

این میزان از رشد کم نظیر بوده و در صورت تحقق، تا پایان سال آینده ظرفیت تولید پنج برابر خواهد شد. ایلان ماسک در یکی از دیدارهایی که با کارکنان داشته، به این چالش اشاره طنزآمیز کرده و به حضار گفته: "خوش آمدید، به جهنم تولید خوش آمدید!"

آنطور که آقای ماسک اظهار کرده، در عرض سه هفته گذشته تسلا موفق به ساخت 50 دستگاه مدل 3 شده است. پس از مشتریان اولیه، لیستی بالغ بر 500 هزار سفارش وجود دارد که هر یک از آنها باید طبق جدول زمانی تحویل داده شوند.

نسخه 35000 دلاری یا به عبارت بهتر نسخه پایه مدل 3 تا پاییز ارایه نخواهد شد، اما نسخه ی مجهز به باتری قوی تر در حال تولید است. با انتخاب پکیج لوکس 5000 دلاری، سقف کاملا شیشه ای، تزئینات چوبی، سیستم صوتی با کیفیت، صندلی های گرم شونده و صندلی های با کیفیت تر به خودرو اضافه می شوند. از بهار امسال نیز یک نسخه چهار چرخ متحرک با موتور دوگانه تولید خواهد شد.

وقتی از آقای فرانز فن هولژائوسن (Franz von Holzhausen) طراح ارشد مدل S، X و 3 درباره المان های ظاهری مورد علاقه وی در مدل 3 سوال شد، او در کمال تعجب از زوایا، انحناها، دستگیره ی خاص درها یا فضای زیاد کابین هیچ حرفی به میان نیاورد! در عوض به وی به حس و حال کابین اشاره کرده و گفت:

فضای داخلی ساده، بی آلایش و زیبای کابین به شما اجازه می دهد که بر روی رانندگی تمرکز کنید. کابین این خودرو شبیه هیچ کدام از اتومبیل های حاضر در خیابان نبوده و خیلی پیشرفته است.

برای کسی که مدل 3 را از نزدیک ندیده، این پاسخ می تواند مبهم و بی ربط باشد. اما بعد از رانندگی با آن، تجربه سواری به عنوان مسافر و اندازه گیری فضای عقب برای سفرهای کمپی آینده به این نتیجه رسیدم که نمی شد بهتر از این مدل 3 را توصیف کرد.

در پایان بد نیست به این نکته اشاره ای داشته باشیم که در آمریکا برای خودروهای الکتریکی 7500 دلار تخفیف مالیاتی در نظر گرفته شده است. البته برخی ایالت ها مشوق های بیشتری در نظر گرفته اند، برای مثال در کالیفرنیا و نیویورک قیمت نهایی مدل 3 ممکن است فقط 25000 دلار باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Ali
    Ali | ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

    این شرکت واقعا یکی از خاص های دنیای خودرو و تکنولوژیه و آقای ماسک از اون شخصیت هاست که هرچه بیشتر باهاش آشنا میشی بیشتر ازش میترسی
    کاش فقط ای کاش بخاطر یک سری مسائل سیاسی مضحک در دنیا ، ما محروم نمیشدیم از حضور این خودروها در داخل کشور

  • سامان
    سامان | ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

    تسلا آینده خوب و روشنی داره ، امیدوارم خربد سولارسبتی هم به رشد و سود دهی مورد نظر بررسه و بدا به حال کشورهایی که گرفتار نظام های الیگاریشی و توتالیتر هستن .

  • freak
    freak | ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

    @JamshidArianir برای حمایت از دانشمدی که او را تهدید به مرگ بخاطره ساخت خودرو های الکتریک کردند

    • darksider
      darksider | ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

      جمشید ارین دروغگوییست که با سند سازی میخواد خودشو دانشمند جا بزنه و حتی سندی که در برنامه تلویزیونی نشون داد کاملا ساختگی بود و وجود خارجی نداشت
      کمی تحقیق کنیم بعد حرف بزنیم

      • سپهر زنگنه
        سپهر زنگنه | ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

        متاسفانه تایید میشه، ایشون تا به حال هیچ گونه سند فنی و قابل استنادی یا خودرو قابل عرضه ای رو معرفی نکردن و از همکاری با رسانه ها خودداری می کنند.

مطالب پیشنهادی