ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بدترین اپلیکیشن های اندروید از دیدگاه توسعه دهندگان کدامند؟ [قسمت دوم و پایانی]

هنریک پگاچا به عنوان یکی از توسعه دهندگان پلتفرم اندروید اخیرا تصمیم به ایجاد یک فهرست سیاه از بدترین اپلیکیشن های اندروید گرفته است. وی بدین منظور به سراغ برنامه هایی رفته که عمدتاً نفوذی ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

هنریک پگاچا به عنوان یکی از توسعه دهندگان پلتفرم اندروید اخیرا تصمیم به ایجاد یک فهرست سیاه از بدترین اپلیکیشن های اندروید گرفته است. وی بدین منظور به سراغ برنامه هایی رفته که عمدتاً نفوذی هستند و سعی در استخراج اطلاعات کاربران دارند.

همه ما به خوبی می دانیم که گوگل پلی به نوعی غرب وحشی اپلیکیشن ها محسوب می شود. همه نوع ابزاری از اپلیکیشن های مفید گرفته تا آن هایی که قصد سوء استفاده از کاربر را دارند در این فروشگاه به چشم می خورد. با این وجود متأسفانه گوگل بخشی را برای معرفی برنامه های زیان بار اختصاص نداده است.

برای همین نیز آقای پگاچا عزم خود را جزم کرده و با طراحی سایتی برای معرفی اپلیکیشن های بی مصرف و بلا استفاده، در این زمینه پیش قدم شده است.

در حال حاضر این مرجع شامل اپلیکیشن های معروفی چون Truecaller ،QuickPic و ES File Explorer است که اعتماد و حریم خصوصی کاربران را نقض می کنند. هر اپلیکیشن دارای توضیحاتی راجع به نقض های احتمالی بوده و در ادامه نیز اپلیکیشن هایی که می توانند جایگزین این برنامه ها شوند معرفی شده است.

کاربران و حتی توسعه دهندگان دیگر نیز می توانند در تکمیل این فهرست کمک کنند. برای این منظور کافیست راهنمایی های کاربردی که در این لینک وجود دارد را مطالعه کرده و سپس اپلیکیشن هایی که فکر می کنید جز ضرر چیزی برای کاربران ندارند را از طریق لینک تماس با ما با این توسعه دهنده به اشتراک بگذارید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی بخش دوم برخی از بدترین اپلیکیشن های اندروید از دیدگاه پگاچا بپردازیم. همچنین توصیه می کنیم حتماً قسمت اول این مطلب را نیز مطالعه کنید.

(Virus Cleaner (Hi Security

Virus Cleaner یک آنتی ویروس است و ضمن پاک کردن حافظه رم می تواند اپلیکیشن ها را نیز قفل کند. این اپ محصول شرکتیست که هیچ زمینه ای در خصوص ویروس های رایانه ای ندارد و هیچ کس نمی داند دیتابیس آن ها تا چه حد به روز است.

اعضای این استودیو قابلیت هایی را برای آنتی ویروس خود معرفی کرده اند که هیچ توضیحی در قبال آن ها وجود ندارد. همچنین آن ها ادعا می کنند که آنتی ویروس شان توسط McAfee طراحی شده؛ موضوعی که سبب می شود بیش از پیش نسبت به امنیت آن شک کنیم.

اپلیکیشن فوق قابلیت هایی چون امنیت وای فای و پاک کردن حافظه رم را نیز ارائه می کند. امنیت وای فای یک قابلیت واقعی است و تنها اپلیکیشن هایی که خارج از گوگل پلی منتشر شده اند از آن برخورداند چرا که این ویژگی شرایط استفاده از خدمات گوگل را نقض می کند.

بنابراین می توان گفت که قابلیت مذکور در اپلیکیشن Virus Cleaner کاملاً جعلی است و فقط برای به رخ کشیدن قابلیت های این ابزار از آن نام برده می شود. دو اپلیکیشن AVG Antivirus و Antivirus & Security by Avast جایگزین های مناسبی برای Virus Cleaner به شمار می روند.

Messenger

Messenger ادعا می کند که می تواند قابلیت باز کردن چندین پیام رسان را آن هم از طریق یک اپلیکیشن به کاربران ارائه کند. اپلیکیشن فوق توسط FORBIS s.r.o ساخته شده و در رتبه 24 بهترین اپلیکیشن ها را به خود اختصاص داده است.

Messenger توسط FORBIS s.r.o ساخته شده و در رتبه 24 ام بهترین اپلیکیشن های گوگل پلی قرار دارد.

البته دلیل آن نیز مشخص است؛ هم نام بودن آن با اپلیکیشن پیام رسان فیسبوک بسیاری از کاربران را به اشتباه می اندازد و آن ها بدون نگاه کردن به نام توسعه دهنده اقدام به دانلود این ابزار می نمایند. تمام آن چیزی که این برنامه انجام می دهد باز کردن اپلیکیشن های پیام رسان دیگر و نشان دادن آگهی های تبلیغاتی است.

البته باید بدانید که دیگر اپلیکیشن های ساخته شده توسط این توسعه دهنده نیز از ترفندهای مشابهی برای گول زدن کاربر استفاده می کنند. ابزاری چون Snowball and Disa جایگزین مناسبی برای اپلیکیشن جعلی Messenger به شمار می رود.

Photo Editor – Photo Effects & Filter & Sticker

Photo Editor یک ویرایشگر تصویر است که به کاربر اجازه می دهد برچسب ها و افکت های مختلف را به تصویر خود اضافه کند. اما چرا با وجود خیل عظیم ویرایشگرهای تصویر در گوگل پلی Photo Editor این تعداد دانلود را به خود اختصاص داده است؟

راستش را بخواهید معتقدیم یک ویرایشگر تصویر هرگز به مجوزهایی چون دسترسی به مخاطبین، SMS، تاریخچه و اطلاعات اتصال شما نیاز ندارد. موضوعی که Photo Editor دقیقاً خلاف آن را ثابت می کند.

متأسفانه این ابزار با درخواست مجوزهای متداول حریم خصوصی کاربران را زیر پا می گذارد و سبب می شود استفاده از آن را خوشایند ندانیم. اپلیکیشن های مشهور و قدرتمندی چون Snapseed و Adobe Photoshop Express در زمینه ویرایش تصاویر مطمئناً شما را راضی خواهند کرد.

Truecaller: Caller ID & Dialer

Truecaller به ادعای توسعه دهنده قادر است ضمن شناسایی شماره های ناشناس، تماس های اسپم را نیز مسدود نماید. به هنگام نصب یک اپلیکیشن همیشه باید حواستان به آن هایی که از شما مجوز دسترسی به مخاطبین را درخواست می کنند، باشد.

به محض دانلود و نصب Truecaller، اپلیکیشن فوق اقدام به آپلود فهرست مخاطبین شما در یک مکان می کند.

به محض دانلود و نصب Truecaller، اپلیکیشن فوق اقدام به آپلود فهرست مخاطبین شما در یک مکان می کند؛ همین قابلیت است که به این ابزار کمک می کند تا شماره های ناشناس را شناسایی نماید. همچنین کاربران گزارش داده اند که پس از نصب Truecaller تماس های اسپم بیشتری دریافت کرده اند.

به همین دلیل معتقد هستیم که این سرویس با سوء استفاده از شما اقدام به فروش اطلاعات تان می کند. اگر برنامه مذکور را نصب کرده اید و می خواهید شماره خود را از فهرست آن حذف نمایید به شما پیشنهاد می کنیم به این لینک مراجعه نمایید. در پایان اگر جایگزین مناسبی برای این اپلیکیشن می شناسید حتماً آن را در بخش نظرات به ما معرفی کنید.

GO Weather Forecast & Widgets

Go Weather پیش بینی آب و هوا را ممکن می سازد.  اپلیکیشنی به ظاهر مفید همراه با تبلیغات متعدد و اعصاب خورد کن که پیشنهاد می کنیم آن را از تلفن هوشمند خود دور نگه دارید.

علاوه بر تبلیغات آزاردهنده، این ابزار مجوزهای متعددی را درخواست می کند. معتقدیم یک برنامه پیش بینی آب و هوا تنها باید مجوز دسترسی به موقیت مکانی وای فای را داشته باشد نه چیز دیگر. درخواست مجوزهایی چون دسترسی به رسانه ها و همچنین تاریخچه اپ ها و دستگاه سبب می شود تا Go Weather را ناقض حریم شخصی بدانیم.

استفاده از ابزار مذکور را همچون دیگر برنامه های استودیوی GOMO به شما توصیه نمی کنیم. در همین رابطه Weather Timeline ،AccuWeather و Yahoo Weather جایگزین های مناسبی برای Go Weather به نظر می رسند.

Dolphin Web Browser

Dolphin Web Browser یک مرورگر وب رایگان است که از HTML5 و فلش پشتیبانی می کند و قابلیت مسدود کردن تبلیغات در آن تعبیه شده است.

تمامی اقدامات شما در Dolphin Web Browser ردیابی شده و سپس فروخته می شود.

قابلیت های دیگری نیز همچون مرور خصوصی صفحات وب نیز برای آن در نظر گرفته شده که این اپلیکیشن را بیش از پیش خاص و شگفت انگیز جلوه می دهد. با این حال این مرورگر تمامی صفحات بازدید شده توسط شما را درون یک فایل روی تلفن هوشمندتان ذخیره می کند.

به عبارت دیگر باید بگوییم تمامی اقدامات شما در این مرورگر ردیابی شده و سپس فروخته می شود. مرورگر های معروفی چون Brave ،Lighting Browser ،Firefox Focus ،Opera و... را جایگزین های مناسبی برای Dolphin Web Browser به شمار می روند.

DU Battery Saver

توسعه دهندگان DU Battery Saver ادعا می کنند که با استفاده از این اپ قادر به افزایش عمر باتری تلفن هوشمند شما هستند. راه های زیادی برای افزایش عمر باتری وجود دارد که مطمئنیم این ابزار به هیچ عنوان یکی از آن ها نیست.

به عبارت دیگر در بیشتر مواقع این اپ به جای آن که مفید واقع شود، مضر است و سبب کاهش عمر باتری می شود. DU Battery Saver تلفن هوشمند اندرویدی شما را با نوتیفیکیشن ها و تبلیغات آزار دهنده (حتی در لاک اسکرین) بمباران می کند.

همچنین ادعای کذب افزایش سرعت شارژ شدن تلفن همراه از دیگر مواردی به شمار می رود که ما را به خنده می اندازد. سرعت شارژ به سخت افزار تلفن، نوع شارژر مورد استفاده و در برخی مواقع به کیفیت کابل بستگی دارد نه چیز دیگر. Greenify و Amplify ابزاری هستند که استفاده از آن ها را در این زمینه به شما توصیه می کنیم.

ES File Explorer

ES File Explorer به طور کلی به منظور مدیریت فایل ها استفاده می شود. اگر 5 سال پیش از کاربران اندروید می پرسیدید که کدام فایل اکسپلورر را پیشنهاد می کنند، همه آن ها به اتفاق ES File Explorer را به شما معرفی می کردند.

ES File Explorer بدون رضایت کاربر به نمایش تبلیغات در لاک اسکرین می پردازد.

متأسفانه این ابزار آلوده به ویروس است و از شما می خواهد تا اپلیکیشن هایی را دانلود نمایید که دارای محتوای مشکوک هستند. ES File Explorer همچنین بدون رضایت کاربر به نمایش تبلیغات در لاک اسکرین می پردازد. MiXplorer ،Solid Explorer و FX File Explorer بهترین جایگزین هایی هستند که می شناسیم.

QuickPic

QuickPic یک گالری به شمار می رود که به کاربر اجازه می دهد تا تصاویر و ویدیوهای خود را از طریق آن مشاهده نماید.

این اپلیکیشن در ابتدا مشهورترین برنامه گالری موجود در گوگل پلی به شمار می رفت اما پس از آن که توسط Cheetah Mobile خریداری شد به یک باره امنیت آن نیز با افت شدیدی مواجه شد.

این ابزار هم اکنون می تواند اطلاعات کاربر را به صورت کامل آپلود نموده و از آن ها سوء استفاده کند. استفاده از گالری پیش فرض تلفن های هوشمند اندرویدی و یا برنامه Piktures را در این زمینه به شما توصیه می کنیم.

Cleaner Master

Cleaner Master که با نام Clean Master نیز شناخته می شود هیچ کار مفیدی را در جهت ارتقای عملکرد تلفن هوشمندتان انجام نمی دهد. پاک کردن حافظه رم در اندروید آن چنان هم که فکر می کنید مفید نیست. فایل های ناخواسته ای که در طی این اقدام پاک می شوند فایل های کش هستند.

این فایل ها یا دوباره بارگیری می شوند و یا سیستم مجدداً اقدام به ایجاد آن ها می کند. SD Maid یا CCleaner اپلیکیشن های خوبی هستند که می توانیم در این زمینه به شما معرفی نماییم.

از تجربیات خود بگویید

مطمئناً بسیاری از کاربران پلتفرم اندروید تجربیات ناخوشایندی را در خصوص دانلود اپلیکیشن های ناشناس داشته اند. شما چه اپلیکیشن هایی را می شناسید که حریم خصوصی کاربران را زیر پا می گذارند و امنیت آن ها را به خطر می اندازند؟ آیا تا به حال گرفتار چنین اپلیکیشن های مضری شده اید؟ تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران دیجیاتو در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • آریا . M
    آریا . M | ۱۳ مرداد ۱۳۹۶

    تقریبا" تمام این اپلیکیشنهای پاک کردن کش و junk فایل و... بدون روت یا با روت به حافظه داخلی و اصلی کاری ندارند فقط مموری خارجی رو اسکن میکنند و میشه گفت به هیچ دردی نمیخورن
    جالبه با اینکه idevice ها به اینگونه اپلیکیشنهای آزاد کردن مموری و پاک کردن کش و رم نیاز ندارند ولی تنها اپلیکیشنی که دیدم کار خودش را به نحو احسن انجا میده و فایلهای اضافه و کش رو پاک میکنه Magic Phone Cleaner ,
    https://itunes.apple.com/us/app/magic-phone-cleaner/id1176756975?mt=8

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی