ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کیفیت از یاد رفته؛ نگاهی به مشکلات فنی خریداران سورن توربو

حکایت موتور توربو ساخت ایران خودرو بر مبنای موتور ملی (ef7) قدمتی حداقل 10 ساله دارد، در واقع نخستین پیش نمایش مدل نهایی این موتور در سال 1387 در جشنواره موتورهای احتراق داخلی اتفاق افتاد، ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

حکایت موتور توربو ساخت ایران خودرو بر مبنای موتور ملی (ef7) قدمتی حداقل 10 ساله دارد، در واقع نخستین پیش نمایش مدل نهایی این موتور در سال 1387 در جشنواره موتورهای احتراق داخلی اتفاق افتاد، جایی که حتی بنر مربوط به این موتورها نیز به اشتباه نصب شده بود.

سال ها گذشت و این پروژه به دلیل مشکل خنک کاری پیشرانه و مسائل درونی بین بخش تحقیق و مهندسی ایران خودرو و شرکت ایپکو راهی برای تولید انبوه پیدا نکرد، در اوایل دهه 90 شمسی نیز با وضع تحریم های صنعت خودرو حتی در تولید انبوه نسخه پایه ef7 مشکلاتی فراگیر روی داد و منجر به زده شدن مشتریان داخلی از کیفیت و عملکرد این موتور شد.

سرانجام اما در زمستان سال 94 بود که نخستین زمزمه های عرضه مدل توربو ef7 بر روی اتاق سورن توربو شنیده شد و امکان تست نسخه های آزمایشی این مدل برای اصحاب رسانه فراهم آمد، اما حالا بیش از 1.5 سال از عرضه سورن توربو به بازار می گذرد و همانطور که پیش بینی می شد عیب و ایراد های فنی این خودرو شماری از خریداران را به ستوه آورده است.

ایران خودرو علیرغم آگاهی یافتن از بروز این مشکل و صدور بخش نامه فنی برای تعویض قطعه براساس گارانتی، نسبت به رفع عیب قطعه معیوب در سیستم توربو چارجر اقدامی نکرده است و خریداران با مشکل تکرار خرابی و مراجعه مکرر به نمایندگی ها مواجه شده اند.

این درحالیست که به دلیل کم تیراژ بودن این پیشرانه و تولید اندک سورن توربو (حدود 1000 دستگاه) تمامی نمایندگی های ایران خودرو در سطح کشور در طرح سرویس دهی به این مدل قرار نگرفته اند و قطعات یدکی نیز به صورت جداگانه فروخته نمی شود، از این رو خریداران سورن توربو در شهر های دور از تهران به دفعات ناچار به حمل خودرو به شهرهای مرکزی استان و صرف وقت و هزینه فراوان برای تعمیر خودرو در شرایط گارانتی هستند که معمولا بین چند ساعت تا چند روز به طول می انجامد.

آنطور که از شواهد و قرائن بر می آید، مشکل اصلی مشتریان به جنس ضعیف آلیاژ مربوط به هوزینگ توربوچارجر مربوط می شود که در اثر حرارت دچار تغییر شکل شده و باعث بروز نشتی و افت توان موتور می شود، خودروهای تحویلی کارخانه معمولا چند هزار کیلومتر در برابر چینن مشکلی تاب می آورند اما پس از بروز اولین مرحله تعمیر و تعویض قطعه، تکرار این مسئله ظرف هر 500 تا 1000 کیلومتر دیده شده است.

شرایط آب و هوایی گرم و داغ شدن بیش از حد پیشرانه نیز بر روی کاهش عمر مفید این قطعه تاثیر مستقیم دارد، در واقع یکی دیگر از مشکلات مالکین به تغییر شکل پره های توربو، داغ شدن بیش از حد پیشرانه و ذوب شدن پیستون ها مربوط می شود که براساس تجربیات ایشان در شهر های جنوبی کشورمان بیشتر اتفاق می افتد.

مسئله ناراحت کننده تر اینکه ایران خودرو علیرغم آگاهی از این مشکلات و گذشت زمان افزون بر یکسال از تحویل نخستین سری خودروها، تاکنون اقدام در راستای تغییر مهندسی و مشخصات قطعات پیشرانه انجام نداده است و نمونه های جدید سورن توربو نیز همچنان با چنین عیوبی تحویل مشتریان می شود.

این درحالیست که براساس اخبار غیر رسمی، دنا پلاس توربو نیز با همین پیشرانه در آستانه ورود به بازار قرار دارد و به احتمال فراوان در نیمه دوم سال جاری معرفی خواهد شد.

متاسفانه پیگیری های ما در رابطه با بازخورد ایران خودرو پیرامون این مسئله تاکنون نتیجه ای در بر نداشته اما دیجیاتو متعهد هست که هرگونه پاسخ ایران خودرو در خصوص مشکلات فنی پیشرانه ef7 توربو و خودرو سورن توربو را منتشر نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (48 مورد)
  • Hamzeh Hosseini
    Hamzeh Hosseini | ۷ مرداد ۱۳۹۷

    salam yusef jan baziya cheshm didan pishraft nezamiye irano nadaram

  • yosof
    yosof | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

    به به از این جملات قصار (اما بی محتوا) هم بلدین. حالا اینو ببین، قصار اما با محتوا: از دکتر چمران پرسیدند که تعهد بهتر است یا تخصص ؟ ایشان گفتند:

    “می گویند تقوا از تخصص لازم تر است. آن را می پذیرم. اما می گویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد بی تقواست.“

  • afshingm
    afshingm | ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

    من خودم یه بار تو تعمیرگاه موتور سورن توربو باز شده رو دیدم. تمام سیلندر ماشین به خاطر همین توربو خورده شده بود و یه حالت ساییدگی و زبر شدگی گرفته بود! بنده خدا مکانیکه از تعجب قفل کرده بود!!! آخرش هم به صاحب ماشین گفت باید بری یه سیلندر کامل بخری یا از روی ماشین تصادفی باز کنی! اون بنده خدا هم کلا دپرس شده بود و فکر پولی که باید پیاده شه بود !!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی