ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بازوی رباتیک کوچک هاروارد، آندوسکوپی را ایمن تر و راحت تر می کند

آندوسکوپی یکی از روش های مشاهده و جراحی اندام درونی بدن است که طی آن، ابزار تصویربرداری و جراحی به وسیله لوله بلندی وارد بدن شده و پزشک می تواند با استفاده از آنها، عمل ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

آندوسکوپی یکی از روش های مشاهده و جراحی اندام درونی بدن است که طی آن، ابزار تصویربرداری و جراحی به وسیله لوله بلندی وارد بدن شده و پزشک می تواند با استفاده از آنها، عمل لازم را در بدن بیمار انجام دهد. البته روش مورد بحث برای بسیاری از بیماران ناراحت کننده و حتی دردناک بوده و در بعضی موارد نیز به دلیل برخورد ابزار با اندام درونی حساس، موجب جراحاتی می شود.

پژوهشگران دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد نیز با آگاهی از این موضوع، بازوی رباتیکی را طراحی کرده اند که بر خلاف ابزارهای موجود، انعطاف پذیر بوده و در هنگام عبور آندوسکوپ از مجراهای بایک، کاملاً تخت شده و به بدنه لوله می چسبد.

ربات مورد اشاره از ساختاری ترکیبی بهره برده و شامل یک اسکلت سخت است که توسط مواد انعطاف پذیر و نرم احاطه شده. علاوه بر این، بازوی رباتیک هاروارد به سنسورهایی مجهز شده که مکان، نوع حرکت و اندام مورد لمس را به پزشک گزارش می دهند.

بازوی رباتیک هاروارد برای گرفتن و نگهداشتن بافت ها از یک مکنده استفاده می کند

استفاده از ساختار ترکیبی (که در آن قسمت های سخت و نرم با پیوند شیمیایی به جای چسب به یکدیگر متصل شده اند) باعث شده اختراع جدید نسبت به نمونه های موجود به طرز قابل توجهی انعطاف پذیرتر بوده و برای گرفتن و نگهداشتن بافت ها به جای ابزارهای سفت و فلزی، از یک مکنده استفاده کند که مسلماً آسیب کمتری به اندام های درونی وارد خواهد کرد.

همچنین بازوی رباتیک مورد بحث برای حرکت و انجام فعالیت های مورد نظر، از یک عملگر مکانیکی-آبی استفاده می کند که با کنترل جریان و فشار آب، عملکردهای مختلفی مانند جمع و باز شدن را ممکن می کند.

بر اساس اظهارات مسئولین پروژه، فرآیند ساخت ربات جدید به اندازه کافی برای تولید انبوه ساده بوده و حتی می توان آن را در ابعاد میلیمتری، و برای عبور از مجاری بسیار نازک در ریه و مغز طراحی و تولید نمود.

گفتنی است تیم پروژه در حال حاضر محصول خود را روی بافت معده خوک، و بیرون از بدن با موفقیت تست کرده و در گام بعدی قصد دارند بازوی رباتیک انعطاف پذیر را، برای انجام عمل در بدن یک حیوان زنده آزمایش کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی
    علی | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

    صبح امروز این پست دیدم خیلی ناراحت شدم! من هفته پیش بینی و چندبار هم قبلا جراحی اندوسکپی سینوس شدم و متاسفانه ابزارها فلزی و باعث جراحت شده و عفونت کرده خیلی! جای تعجب که با وجود پیشرفت علوم مختلف تو ابزارهای پزشکی پیشرفت چندانی نشده...

مطالب پیشنهادی