ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

من ایکس باکس وان ایکس خریدم ولی مطمئن نیستم چرا باید دیگران هم بخرند

چند شب پیش مایکروسافت در گیمزکام آلمان مراسمی را تدارک دید که علی رغم پایین بودن انتظارات از آن، بسیار ضعیف عمل کرد و عملا هیچ حرف جدیدی در آن مطرح نشد. همین مسئله باعث ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

چند شب پیش مایکروسافت در گیمزکام آلمان مراسمی را تدارک دید که علی رغم پایین بودن انتظارات از آن، بسیار ضعیف عمل کرد و عملا هیچ حرف جدیدی در آن مطرح نشد. همین مسئله باعث شد تا وبسایت یوروگیمر در مقاله ای تحلیلی به استراتژی ضعیف مایکروسافت در آغاز شروع دوره ایکس باکس وان ایکس انتقاد شدیدی کند.

پیرو این مطلب اما نویسندگان بسیاری نظرات خود را مطرح کردند که یکی از جالب توجه ترین آن ها، مقاله «من ایکس باکس وان ایکس خریدم ولی مطمئن نیستم چرا باید دیگران هم بخرند» نوشته پال تاسی از وبسایت فوربس است. او موشکافانه دلایل شکست تبلیغاتی مایکروسافت طی هفته گذشته در گیمزکام آلمان را بررسی می کند و می گوید چرا ایکس باکس وان ایکس جزو معدود کنسول هایی است که از خرید آن پشیمان است.

در ادامه مطلب را به قلم وی می خوانید.


سوالی که از من زیاد می پرسند این است که «اگر به عنوان شغلت بازی های ویدیویی را بررسی نمی کردی، باز هم [ایکس باکس] می خریدی؟»

اغلب مواقع پاسخ من مثبت است. فرض کنیم برنامه کاری یا درآمدم در شغلی دیگر را نمی دانم، اما بازی هایی که الان می خرم، کنسول هایی که الان می خرم را در آن زمان هم خواهم خرید، حتی اگر قرار نباشد از آن پولی در بیاورم، چون خُب من عاشق بازی های ویدیویی هستم.

اما پس از پرداخت 500 دلار به علاوه مالیات و پول ارسال برای پیش خرید یک ایکس باکس وان ایکس، یکی از اولین دفعاتی است که واقعا فکر نمی کنم چیزی بود که خودم باید می خریدم.

همانطور که یوروگیمر آخر این هفته در مقاله ای عالی نوشته است، مایکروسافت برای فروش ایکس باکس وان عملکرد خوبی از ابتدا نداشته و در گیمزکام هم نتوانسته این روند را متوقف کند. با وجود بازی های انحصاری اخیر که بسیار اندک بوده اند، مهم ترین نکته در مورد ایکس باکس وان ایکس، بهتر اجرا کردن بازی های مولتی پلتفرم است.

من می گویم این کاری که مایکروسافت با سخت افزار ایکس باکس وان ایکس انجام داده فوق العاده است، قدرت را از جاهایی بیرون کشیده و در اختیار کنسول بازی قرار داده که هیچ کس قبلا به آن فکر هم نمی کرد. اما همه این ها، دستگاه را در جایگاه عجیبی قرار می دهد. حتی اگر 500 دلار واقعا منطقی هم باشد و حتی اگر قیمتی عالی برای همه این قابلیت ها باشد، باز هم این کنسول 500 دلار قیمت دارد. نزدیک ترین رقیبش از لحاظ قیمت پلی استیشن 4 پرو، 100 دلار ارزان تر است و بسیاری دیگر از کنسول ها از جمله ایکس باکس وان اس نصف این قیمت هستند.

این ها باعث می شود که فکر کنم این کنسول واقعا برای چه کسی است؟ موضوعی که از همان ابتدا درک نکردم. مثلا جماعت ما ژورنالیست های گیم، یا آن دسته طرفداران وفادار مایکروسافت که چشم بسته هر آنچه باشد می خرند و احتمالا تا چند دقیقه دیگر هم در قسمت کامنت ها شروع به کوچک کردن شخصیت من می کنند. اما همه این ها جمعیت بزرگی نیستند. اگر مایکروسافت در مقابل بازی های انحصاری مثل هورایزن، آنچارتد، نیِر و... محصولی داشت، این ها یک دلیل خرید به حساب می آمدند اما حالا فقط «ورژن بهتر» بازی های مشترک را ارائه می دهد که کمتر قانع کننده است.

در اغلب شرایط، مایکروسافت در مورد معنای واژه «بهتر» هم شفاف نیست. بعضی بازی ها مثل فورتزا 7 طراحی شده اند تا 4K واقعی و 60 فریم بر ثانیه را ارائه دهند. اگر این ها معیاری است که برای همه بازی ها صادق بود، چنین چیزی واقعا اتفاق بزرگی محسوب می شد ولی گفته نمی شود که با وجود آن همه سخت افزار قدرتمندی که داخل کنسول هست، تا چه حد چنین اتفاقاتی امکان پذیر است.

همه اش صحبت از 4K واقعی بوده ولی تعداد بازی های بسیار کمی هستند که با چنین قابلیتی ارائه شوند و همه بازی های «بهبود یافته» نیز تغییراتی در محدوده کوچک تا بزرگ داشته اند اما آنچه به طور خاص بهبود می یابد، در هر بازی کاملا متفاوت است.

پلی استیشن 4 پرو باعث شد تا بیشتر نسبت به این بازی های «بهبود یافته» محتاط شوم و حالا ایکس باکس وان هم قرار است همین کار را انجام دهد. در حالی که بعضی بازی ها مثل هورایزن زیرو داون و آنچارتد لاست لگسی روی پرو بهتر هستند، ولی واقعا پیدا کردن تفاوت ها واقعا دشوار است. اخیرا Prey را بدون اینکه متوجه شوم برای پرو بهبود یافته کمی بازی کردم و وقتی دوباره بعد از آپدیت برای پرو به سراغش رفتم به معنای واقعی هیچ تفاوت ملموسی را مشاهده نکردم.

شاید ایکس باکس وان با تمام قدرتش بتواند این مسئله را کمی واضح تر نشان دهد اما تا به اینجا من هیچ چیزی ندیدم که بتوانم باورش کنم و هنوز مفهوم آپگرید افزایشی کنسول ها را نمی توانم بپذیرم، خصوصا پس از داشتن یک پلی استیشن 4 پرو.

مشکل دیگری که شعار «بهترین مکان برای بازی» ایکس باکس وان ایکس برای بازی های مولتی پلتفرم دارد وابسته به فاکتوری است که از دست مایکروسافت خارج است. اینکه من روی ایکس باکس بازی کنم یا پلی استیشن 4 کاملا بستگی به دوستانم دارد.

شاید دستینی 2 روی ایکس باکس وان ایکس بهتر به نظر برسد اما تقریبا هر کسی که من میشناسم قرار است آن را روی پلی استیشن 4 بازی کند، بنابراین واقعا دشوار است که بخواهم تنها به همین دلیل، بازی را روی ایکس باکس وان ایکس بخرم. حالا این موضوع را برای همه بازی های مولتی پلیر در نظر بگیرید که می خواهید با دوستانتان بازی کنید. اما بله، احتمالا من Assassin's Creed Origins را روی ایکس باکس وان بخرم، شاید. اما واقعا به همین خاطر یک کنسول 500 دلاری خریده ام؟

خلاصه اینکه:

  • ایکس باکس وان ایکس در جهت راضی کردن دارندگان پلی استیشن 4 به تعویض کنسولشان، به خاطر نبود بازی های انحصاری و تعداد کاربران کمتر چندان راضی کننده عمل نمی کند.
  • مسلما این کنسول به خاطر بالاترین قیمت بین همه کنسول ها، برای کسانی که تا به حال کنسولی نخریده اند نیست.
  • آن هایی که به قدرت سخت افزاری اهمیت می دهند، یا در واقع همان پی سی گیمرها، احتمالا همین حالا یک دستگاهی دارند که از ایکس باکس وان ایکس هم بهتر است. این را هم نگوییم که بازی های انحصاری ایکس باکس وان همگی روی پی سی با کنترلر ایکس باکس قابل بازی هستند.
  • پس فقط طرفداران سر سخت مایکروسافت می مانند که بسیاری از آن ها هم هنوز قادر نیستند یک خرید 500 دلاری را برای کاری که این کنسول انجام می دهد توجیه کنند.
  • تقریبا هر کسی، در هر گروهی، وقتی ایکس باکس وان ایکس می خرد باید تلویزیون 4K HDR داشته باشد در غیر این صورت، اصلی ترین ویژگی دستگاه را بی کاربرد گذاشته اند. اگرچه 4K مسیری است که بازار به سوی آن در حال حرکت است اما هنوز تعداد دارندگان تلویزیون های 4K زیاد نیست.

مایکروسافت البته همه این ها را می داند و با دانش به این موضوعات پیش می رود و ایکس باکس وان ایکس را «برای طرفداران» و «تجربه ای ویژه» که برای هر کسی نیست می خواند. اما با وجود وضعیت فعلی برند ایکس باکس و جایگاه بازاری که چندین سال نوری از پلی استیشن 4 عقب افتاده، ارائه چنین کنسول بازار ویژه ای که خرید آن برای همه بسیار بسیار دشوار است، تصمیمی عجیبی به نظر می آید.

همه کنسول های موجود برای پیش فروش حالا فروخته شده اند اما مفهوم واقعی آن را نمی دانیم و تا زمانی که کنسول عرضه نشود هم نخواهیم فهمید. اما بله، من هم یکی گرفتم و باید صبر کنم ببینم ارزشش را دارد یا نه. اگر شما هم این کنسول را پیش خرید کرده اید، هدف و منطقتان چه بوده؟ من واقعا کنجکاوم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • yazdi
    yazdi | ۳ شهریور ۱۳۹۶

    منم اتاری دستی خریدم ولی مطمئن نیستم چرا دیگران هم باید بخرند

  • میطی
    میطی | ۳ شهریور ۱۳۹۶

    به نظرم حیف وقت و زحمتی که مترجم عزیز برای این مقاله صرف کرده و حیف وقت مخاطبین برای که برای خودن این مقاله هدر میره. طرفداری و فن‌بوی بازی رو لطفا بذارید برای یک سایت مختص سونی یا مایکروسافت که کارشون همینه. اینجا مقالات معتدل و عاقلانه منتشر کنید.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی