ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر تاریخی ترین شکست های دنیای فناوری [قسمت سوم]

دو شب پیش مطلبی تحت عنوان تاریخی ترین اشتباهات دنیای تکنولوژی را در دیجیاتو منتشر کردیم و در قسمت های اول و دوم این مطلب برخی از بزرگ ترین ناکامی های این عرصه را با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

دو شب پیش مطلبی تحت عنوان تاریخی ترین اشتباهات دنیای تکنولوژی را در دیجیاتو منتشر کردیم و در قسمت های اول و دوم این مطلب برخی از بزرگ ترین ناکامی های این عرصه را با شما در میان گذاشتیم.

از شما دعوت می نماییم که در دو روز آینده نیز با ما همراه باشید تا تاریخ را همراه با یکدیگر ورق بزنیم.

Microsoft BOB

تاریخ عرضه: مارس ۱۹۹۵

ایرادات کلیدی: استقبال ضعیف

مایکروسافت باب را می توان یکی از جالب ترین شکست های عرصه تکنولوژی دانست. هدف مایکروسافت از ارائه این محصول آن بود که یک محیط دسکتاپی ساده را در اختیار کاربران جدید کامپیوتر قرار دهد اما در نهایت مشخص شد که پیچیدگی های آن از اینترفیس ویندوز نیز بیشتر است.

بعد از آنکه مشخص گردید کاربران علاقه زیادی به استفاده از این محیط نرم افزاری پیچیده ندارند مایکروسافت نیز عطای آن را به لقایش بخشید اما قبل از این کار برخی کاراکترهای موجود در فضای آن از جمله کلیپی (گیره کاغذ موجود در آن) را به فضای دیگر محصولات نرم افزاری خود انتقال داد.

Nintendo Virtual Boy

کنسول بازی ویدیوی قابل استفاده روی چشم

تاریخ عرضه: ۱۴ اوت ۱۹۹۵

ایرادات کلیدی: طراحی ضعیف، گرافیک نه چندان مطلوب

در مورد Virtual Boy باید بگوییم که توسط یکی از طراحان مطرح نینتندو به نام گانپی یوکوی خلق شد که محصولات موفقی نظیر Gameboy را در کارنامه خود دارد.

براساس اعلام مجله گیم اور، یوکوی هیچگاه نمی خواسته ویرچوآل بوی به شکلی که عرضه شد در اختیار کاربران قرار داده شود، منتها ظاهرا نینتندو چنین تصمیمی را گرفته. همین مساله البته هزینه های سنگینی را بر دوش این شرکت گذاشت. نقدهایی که در ادامه پیرامون این دستگاه صورت گرفت همگی بر نامطلوب بودن طراحی کلی آن و ناکارا بودن توان گرافیکی اش دلالت داشتند. البته در پاسخ به این نقدها نیز نینتندو قیمت محصول را بارها و بارها پایین آورد اما هیچ تغییری در میزان استقبال کاربران ایجاد نشد. در ادامه نیز شرکت مورد بحث تولید این گجت را در سال ۱۹۹۶ میلادی و در حالی که تنها ۸۰۰ هزار عدد از‌ آن به فروش رفته بود متوقف کرد.

Twitter Peek

تاریخ عرضه: سوم نوامبر ۲۰۰۹

ایرادات کلیدی: استقبال کم کاربران

پیک شرکتی نیویورکی بود که توسط کارکنان سابق ویرجین موبایل راه اندازی شد و در سال ۲۰۰۸ میلادی به خاطر عرضه دستگاه ارسال ایمیل پیک به موفقیت های خوبی دست پیدا کرد. دستگاه شکل و شمایلی شبیه به تلفن های همراه داشت و به کاربرانی که رابطه خوبی با موبایل هایشان نداشتند امکان میداد در حین حرکت ایمیل های شان را چک کنند. شرکت سازنده از موفقیت های خود بسیار خرسند بود و در ادامه تصمیم گرفت محصول تازه ای به نام Twitter Peek را معرفی نماید؛ محصولی که با استناد به نامش امکان استفاده از توییتر را به کاربرانش می داد. البته که در آن زمان مردم زیاد اکانت توییتر خود را چک می کردند اما آیا برای این منظور به گجت جداگانه ای نیاز بود؟

ساعت های هوشمند سری دایرکت مایکروسافت

تاریخ عرضه: ۲۰۰۴

ایرادات کلیدی: قیمت بالا، طراحی حجیم و دست و پاگیر بودن

زمانی مایکروسافت تلاش داشت که منازل و کلیه وسایل و لوازم شخصی را به شکل هوشمند درآورد. برای تحقق همین ایده نیز غول نرم افزاری از تکنولوژی تازه ای به نام Smart Personal Objects یا اشیاء شخصی هوشمند (به اختصار SPOT) رونمایی کرد.

SPOT در واقع به دستگاه های متصل به اینترنت امکان می داد اطلاعاتی که ممکن است برای کاربران مهم باشند شامل وضعیت آب و هوا و امار و ارقام مربوط به بورس را دریافت و در اختیارشان قرار دهند.

اولین سری از این گجت ها توسط شرکت های فاسیل، تیسوت و سواچ ساخته شد. البته این ایده که ساعت هوشمند شما توانایی اعلام وضعیت آب و هوا را دارد تنها تا زمانی جالب به نظر می آید که ندانید موبایل تان نیز چنین قابلیتی دارد.

Segway

تاریخ عرضه: سوم دسامبر ۲۰۰۱

ایرادات کلیدی: برد مسافرتی پایین، قیمت بالا و سرعت کم

زمانی Dean Kamen مخترع سگوی اعلام کرد که افرد به لطف آن دیگر نیازی به راه رفتن نخواهند داشت. حتی استیو جابز مدیرعامل فقید اپل نیز اعلام کرد که این محصول می تواند بزرگ تر از پی سی باشد. هیچکدام از این اتفاقات نیافتاد و پیاده روی همیشه رایگان است و رایگان می ماند. قیمت تعیین شده برای این محصول حدودا ۵۰۰۰ دلار بود و در رسانه ها از آن تحت عنوان انقلاب حمل و نقل یاد شد. از زمان عرضه دستگاه اما طبق آمارها تنها ۵۰ هزار عدد از آن فروخته شد که البته رقم پایینی نیست اما تا تبدیل شدن به یک انقلاب فاصله زیادی دارد.

Data Play Disk

تاریخ عرضه: ژانویه ۲۰۰۱ (رونمایی شد اما هیچگاه عرضه نگردید)

ایرادات کلیدی: بیش از اندازه گران

برخی محصولات در بدو معرفی به شدت مورد توجه رسانه ها قرار می گیرند و خبرهای زیادی در موردشان منتشر می شود اما بعد از اندک زمانی به کلی از صحنه روزگار محو می شوند. DataPlay Disc یکی از بارزترین نمونه هاست که در سال ۲۰۰۱ میلادی و در جریان نمایشگاه CES رونمایی شد. این دیسک ظرفیت ذخیره سازی ۵۰۰ مگابایت داده را داشت و توانست جوایز ارزنده ای را به خود اختصاص دهد. در ادامه شرکت سازنده حتی مذاکراتی را هم با برخی کمپانی های دیگر انجام داد تا برایش پلیر بسازند و استودیوها و شرکت های موسیقی نیز محتوایشان را از طریق دیسک های DataPlay منتشر نمایند.

اما به یکباره اوضاع به هم ریخت و شرکت ارائه دهنده توانایی تامین آن حجم سفارش را نداشت. DataPlay در سال ۲۰۰۲ سرانجام ورشکسته شد و نتوانست محصول خود را وارد بازار نماید.

Motorola ROKR E1

تاریخ عرضه: هفتم سپتامبر ۲۰۰۵

ایرادات کلیدی: توان کم، پیچیدگی فرایند کار با دستگاه و فضای ذخیره سازی محدود

تصویری که در بالا مشاهده می کنید شاید همان آیفون اصلی باشد. مدت ها قبل از آنکه اپل موبایل انقلابی اش را عرضه کند با محبوب ترین تولیدکننده تلفن همراه آن دوران یعنی موتورلا وارد مذاکره شد تا محصولی به نام ROKR E1 را بسازد. در ادامه اما به خاطر مسائلی نظیر محدودیت های فریمور، کاربران نمی توانستند بیشتر از صد ترک موسیقی را روی دستگاه آپلود نمایند و از طرف دیگر آپلود کردن فایل روی آن فرایندی پیچیده و کند بود. همزمان عرضه آیپاد نانو به بازار هم باعث شد که کاربران به دنبال گزینه های قابل حمل تری برای پخش موسیقی باشند و اینطور شد که راه موتورولا و اپل از هم جدا گردید و باقی ماجرا را هم خودتان می دانید.

Apple Newton Message Pad

تاریخ عرضه: ۱۹۸۷

ایرادات کلیدی: سیستم عامل ضعیف

این محصول که به اعتقاد بسیاری اولین تبلت اپل لقب گرفت یکی از نخستین دستیارهای دیجیتالی شخصی به شمار می رود که وارد بازار شد. خود دستگاه زاییده ذهن جان اسکالی مدیرعامل اپل بود و فرایند توسعه و تحقیق برای ساخت آن در حدود صد میلیون دلار هزینه بر دوش شرکت سازنده اش گذاشت با این حال به لحاظ تجاری عملکرد خوبی نداشت. جالب اینکه eMate (لپ تاپ ارزان قیمتی که سیستم عامل نیوتون را اجرا می کرد و برای بازار آموزشی ساخته شده بود) عملکردی بهتر از آن را از خود نشان داد. اما وقتی استیو جابز دوباره به اپل باز گشت تا مجددا بر کرسی مدیرعاملی اپل تکیه کند هیچیک از این مسائل برایش اهمیت نداشتند و به همین خاطر او در نخستین اقدام پروژه مذکور را لغو کرد.

Playstation EyeToy

تاریخ عرضه: ۱۹۹۹

ایرادات کلیدی: نداشتن کاربردهای واقعی

توضیح چرایی کنسل شدن پروژه ساخت این محصول کاملا روشن است؛ آیا تابحال شخصی را در اطرافیان خود دیده اید که از آن استفاده کرده باشد؟ به احتمال خیلی زیاد می گویید خیر. با وجود آنکه ده میلیون عدد از این نسخه پلی استیشن تولید و به بازار عرضه شد به دلیل استقبال کمرنگ کاربران تمامی نسخه ها از سطح بازار جمع آوری شدند.

Sirius S50

تاریخ عرضه: ۸ ژوئن سال ۱۹۹۸

ایرادات کلیدی: فضای ذخیره سازی محدود، وزن بالا و بدنه حجیم، فاقد اینترفیس کاربرپسند

Sirius S50 را سامسونگ در اصل برای علاقمندان به رادیوهای ماهواره ای طراحی و تولید کرد. کاربران این دستگاه می توانستند ترانه های دلخواهشان را که در رادیو پخش می شد با فشردن یک دکمه ضبط نمایند تا هر موقع که خواستند به آنها گوش دهند. اما تنها یک مشکل وجود داشت و آن اینکه دستگاه تنها یک گیگابایت حافظه داخلی داشت.

حتما این سوال در ذهن تان شکل گرفته که چرا نباید موزیک های دلخواه را به صورت لایو گوش دهند و آنها را ضبط کنند. در جواب به این سوال باید بگوییم که تنها راه گوش دادن به موسیقی لایو یا میزگردها از طریق این دستگاه اتصالش به ماشین یا داک های خانگی بود. بنابراین اگر می خواستید در حین حرکت به موسیقی دلخواهتان گوش دهید باید آنها را ضبط می کردید و آنجا بود که مشکل کمبود فضای ذخیره سازی مطرح می شد.

اینترنت اکسپلورر ۶ مایکروسافت

تاریخ عرضه: ۷ اوت ۲۰۰۱

ایرادات کلیدی: به شدت نفوذپذیر

وقتی حرف از امنیت در فضای وب به میان می آید باید بگوییم که اینترنت اکسپلورر از جمله مرورگرهای بدسابقه است و زمانی که مایکروسافت نسخه ششم از این مرورگر را ارائه کرد تیم آمادگی اضطرار رایانه ای آمریکا موسوم به CERT از کاربران خواست که هر جایگزین دیگری غیر از آن را به کار ببرند تا سیستم هایشان از معرض بدافزار در امان بماند. علت هم این بود که کاربران اینترنت اکسپلورر ۶ بیشتر از دیگران در برابر کی لاگرهای Scob و Download.Ject  و در نهایت به سرقت رفتن اطلاعات محرمانه شان با مشکل روبرو بودند. البته در ادامه مایکروسافت مشکل را برطرف کرد اما دیگر خیلی دیر شده بود.

ادامه دارد...

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • sina. z
    sina. z | ۷ شهریور ۱۳۹۶

    #بیایید_لمانو_نباشیم

    آخه عزیز من برو حوزه یه ری استارتت بکنند فکر کنم سیستم عاملت کرش کرده برو یه آپدیت کن خودتو در ضمن یه وی پی ان هم رو خودت نصب کن شاید اکی شی ??

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی