گوگل پلتفرم واقعیت افزوده ARCore را معرفی کرد

چند ماه قبل در کنفرانس توسعه دهندگان WWDC اپل ARKit را معرفی کرد تا برای نخستین بار به عرصه واقعیت افزوده (Augmented Reality) قدم بگذارد. عرضه iOS 11 که سازگاری کاملی با این فناوری دارد هم می تواند راه را برای توسعه اپلیکیشن ها و کاربردهای بیشتر AR در محصولات اپل باز کند.

گوگل هم به خوبی از پتانسیل فوق العاده بالای AR آگاه است و به همین دلیل، امروز پلتفرم واقعیت افزوده جدید خودش را به نام ARCore معرفی کرده است.

در ابتدا باید بگوییم که ARCore با پروژه واقعیت افزوده دیگر گوگل یعنی تانگو (Tango) تفاوت دارد. تانگو به سخت افزار خاصی مانند حسگرها و دوربین ها نیازمند است، اما ARCore را می توان در موبایل های عادی نیز به کار گرفت.

ARCore از همین حالا در دسترس کاربران و توسعه دهندگان قرار گرفته و می توان از آن روی موبایل های پیکسل یا گلکسی اس 8 سامسونگ مجهز به اندروید 7.0 نوقا بهره گرفت. انتظار می رود این پلتفرم نهایتاً به میلیون ها دستگاه اندرویدی از سازندگان مختلف نیز راه یابد.

پلتفرم ARCore بر مبنای جاوا/OpenGL، یونیتی و آنریل توسعه یافته است

همانند ARKit، پلتفرم ARCore گوگل هم بر مبنای Java/OpenGL و موتورهای گرافیکی یونیتی و آنریل توسعه یافته و سه قابلیت مهم را در خود دارد: ردیابی حرکات (استفاده از دوربین موبایل برای تشخیص موقعیت در اتاق)، درک محیط (تشخیص سطوح افقی) و برآورد نور (برای نورپردازی و تشکیل سایه اشیاء مجازی روی محیط واقعی).

گوگل می گوید توسعه ابزارهای سه بعدی نظیر Blocks و Tilt Brush را هم در دستور کار قرار داده تا توسعه دهندگان بتوانند به خلق محتوای AR و استفاده از آنها در ARCore بپردازند.

زمانی که اپل در WWDC پلتفرم ARKit را معرفی کرد، «کرگ فدریکی» آن را «بزرگ ترین پلتفرم واقعیت افزوده در جهان» نامید، اما از آنجا که تعداد دیوایس های اندرویدی در مقایسه با محصولات مبتنی بر iOS بسیار بیشتر است، به نظر می رسد ادعای مدیر ارشد گوگل دیگر صحت نداشته باشد.

در ادامه ویدیوهایی از نحوه عملکرد پلتفرم واقعیت افزوده ARCore گوگل را مشاهده می کنید:

مطالب مرتبط

آپدیت کروم واقعیت افزوده را به مرورگر می‌آورد

گوگل در نسخه بعدی مرورگر کروم تعدادی از فناوری های پیشرفته وب را در دسترس بسیاری از کاربران قرار می دهد.غول اینترنتی بتای کروم ۸۱ را برای سیستم عامل های اندروید، لینوکس، مک و ویندوز منتشر کرده که پشتیبانی WebXR را برای واقعیت افزوده مبتنی بر مرورگر فراهم می سازد.WebXR پلتفرمی برای ارائه تجربیات بهینه واقعیت... ادامه مطلب

پتنت جدید اپل: گجت بندانگشتی برای کنترل اجسام مجازی

اپل پتنت جدیدی را در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) برای یک وسیله بندانگشتی ثبت کرده که به کاربر اجازه کنترل اجسام در محیط واقعیت افزوده یا مجازی را می دهد.وسیله مورد بحث با استفاده از سنسورهای فشار، اپتیکال و اولتراسونیک داده های انگشت کاربر را دریافت می کند. از... ادامه مطلب

مربی ورزشی شخصی سامسونگ؛ ترکیب عینک واقعیت افزوده با اسکلت خارجی GEMS

سامسونگ سال قبل از لباس رباتیک GEMS رونمایی کرده بود که علاوه بر اصلاح وضعیت بدن، به راه رفتن کمک می کرد. حال سامسونگ این وسیله بلندپروازانه را به یک مربی ورزشی شخصی تبدیل کرده است.سامسونگ از عینک واقعیت افزوده خود نیز رونمایی کرد که به گوشی گلکسی متصل شده بود و کاربر می توانست... ادامه مطلب

بلومبرگ: آیپد پرو جدید با دوربین دوگانه اوایل 2020 عرضه می شود

طبق گزارشات جدید اپل با عرضه آیپد پرو جدید و هدست واقعیت افزوده خود در سال 2020 و سپس عرضه عینک واقعیت افزوده در سال 2023، با قدرت در حوزه واقعیت افزوده حضور پیدا خواهد کرد.به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آیپد پرو جدید احتمالاً نیمه اول سال 2020 با دوربین دوگانه و حفره کوچکی برای سیستم... ادامه مطلب

بلومبرگ: هدست واقعیت افزوده اپل 2020 از راه می رسد

طبق پیش بینی ها اپل قصد دارد آیفون های سال 2020 را به سنسور زمان پرواز مجهز کند. حال گزارشات جدید حاکی از آنند که هدست واقعیت افزوده اپل نیز در همین سال روانه بازار خواهد شد. البته در صورتی که نیاز به کار بیشتر روی هدست باشد احتمال عقب افتادن تاریخ عرضه وجود دارد.به... ادامه مطلب

فیسبوک در حال تهیه نقشه سه بعدی از کل جهان است

فیسبوک فعالانه روی ساخت یک عینک واقعیت افزوده کار می کند و اخیرا اعلام کرده که می خواهد یک نقشه سه بعدی از زمین تهیه کند که به کاربران امکان خواهد داد در محیطی هایی بهبود یافته و تعاملی زندگی کنند؛ در واقع فیسبوک مشغول ساخت نوع جدیدی از تکنولوژی واقعیت افزوده است که مستقیما... ادامه مطلب

ویجیاتو

نظرات ۱

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود

رمزتان را گم کرده‌اید؟