ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رجیستری موبایل در راه است؛ آغاز طرح از ۲۸ مهر ماه

بعد از گذشت بیش از 10 سال و یک اجرای نافرجام طرح رجیستری موبایل‌ در سال 1385، بالاخره طلسم اجرای آن شکسته شده و قرار است در 28 مهرماه سال جاری به سرانجام برسد. «حمیدرضا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

بعد از گذشت بیش از 10 سال و یک اجرای نافرجام طرح رجیستری موبایل‌ در سال 1385، بالاخره طلسم اجرای آن شکسته شده و قرار است در 28 مهرماه سال جاری به سرانجام برسد.

«حمیدرضا دهقانی‌نیا»، دبیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معتقد است موبایل های قاچاق سودی برابر 1000 میلیارد تومان را به جیب قاچاقیان می ریزند. وی باور دارد این مبلغ معادل بودجه سالیانه دو وزارتخانه «ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «صنعت، معدن و تجارت» است.

دوازده میلیون از چهارده میلیون موبایل وارد شده در کشور قاچاق هستند

طبق اظهارات دهقانی نیا طرح رجیستری قرار نیست منجر به جمع‌آوری برخی برندهای فاقد نمایندگی رسمی در ایران، مثل اپل شود و یا هیچ‌گونه انحصاری را برای واردات موبایل در اختیار شخص یا ارگان خاصی قرار دهد. او در این باره گفته: «هر قاعده‌ای که از قبل توسط سازمان توسعه تجارت یا وزرات صنعت در حوزه تجارت وضع شده باشد، قطعا  بعد از اجرای طرح نیز ادامه پیدا خواهد کرد.»

در این طرح شماره سریال «IMEI» موبایل‌های وارد شده به طور قانونی در اداره گمرک ثبت می شود و مواردی که ثبت آن ها به طور قانونی صورت نگرفته با سیم کارت‌ها سازگاری نداشته و از شبکه اپراتورها سرویسی دریافت نمی‌کنند.

براساس جزئیات این طرح، رجیستری در سه اپراتور سراسری از جمله همراه اول، ایرانسل و رایتل اجرایی می‌شود و سایر اپراتورهای منطقه‌ای یا مجازی در صورت داشتن بیش از 100 هزار مشترک باید وارد طرح رجیستری شوند.

تعرفه های گمرکی در حد همان 5 درصد فعلی باقی می‌مانند

با توجه به گفته‌های این مقام مسئول در اجرای این طرح بابت تجهیز، ثبت در شبکه و رجیستر کردن موبایل، نباید هیچ هزینه‌ای از مردم توسط هیچ‌کسی گرفته شود.

لازم به ذکر است که تست «SAR» یکی از مجوزهایی است که واردکنندگان موبایل باید آن را اخذ کنند. در این تست اصالت و سلامت تجهیز تلفن همراه و نرخ امواج ساطع شده از موبایل‌ها ارزیابی می‌شود که منجر به کاهش خطرات ناشی از تشعشعات این دستگاه‌ها می‌شود.

حمیدرضا دهقانی‌نیا اعتقاد دارد طرح رجیستری موبایل به علت نبود یک کمیته فنی حرفه‌ای در سال 1385 شکست خورد و دلیل دیر اجرایی شدن آن در دو سال اخیر نیز به عدم داشتن دغدغه‌ یکدست مدیران وقت، نسبت به زیان اقتصادی قاچاق موبایل به کشور برمی‌گردد.

دبیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا می‌گوید امروزه به دلیل رسیدن به الگوریتمی متشکل از سه شرط اصلی در رابطه با  شناسه «IMEI» یعنی یکتا بودن و غیرقابل جعل بودن و قابل تشخیص برای شبکه اپراتوری، توانایی اجرای فوری طرح رجیستری را داریم. لازم به ذکر است که تکلیف موبایل‌های موجود در حال حاضر در کشور هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • محمد رضا
    محمد رضا | ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

    همیشه آخر های شهریور یاد رجیستر می افتن

  • محمد سعادتی
    محمد سعادتی | ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

    آقا برید خودتونو مسخره کنید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی