ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استخراج اطلاعات در iOS11 برای سارقان دشوارتر می شود

اخیرا اطلاعات جدیدی از کدهای مربوط به iOS 11 به دست آمده که نشان می دهند پشتیبان گیری از اطلاعات از طریق یک کامپیوتر مورد اعتماد بیش از پیش دشوار شده؛ این روش در عین ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

اخیرا اطلاعات جدیدی از کدهای مربوط به iOS 11 به دست آمده که نشان می دهند پشتیبان گیری از اطلاعات از طریق یک کامپیوتر مورد اعتماد بیش از پیش دشوار شده؛ این روش در عین حال موجب پیچیده شدن بازیابی اطلاعات برای سارقان، پلیس یا دادگاه های مرتبط با جرایم سایبری می گردد.

البته باید اشاره کنیم که سال هاست اپل برای ارتقای امنیت آیفون تلاش می کند؛ حافظه داخلی این موبایل توسط یک روش رمزگذاری بسیار قوی محافظت می گردد و بدون پسورد یا اثر انگشت صاحب دستگاه، نمی توان به اطلاعات آن دست یافت. حتی اگر این تلفن همراه برای بیش از 48 ساعت مورد استفاده قرار نگیرد، یا خاموش شود، نیاز به ورود مجدد پسورد خواهد داشت. این روش های امنیتی کار را برای سارقان بسیار دشوار کرده و حتی دولت ها را برای بازگشایی قفل آیفون ها با مشکل روبرو کرده. البته پیشتر پلیس فدرال آمریکا که برای رمزگشایی آیفون تروریستی به نام سید فاروق در حادثه سن برناردینو با دردسرهایی روبرو شده بود بالاخره موفق به رمزگشایی موبایل وی شد.

یکی از روش های دستیابی به اطلاعات آیفون برای سارقان یا متخصصان دادگاه های مرتبط با جرایم سایبری، از طریق پشتیبان گیری خودکار است. به واسطه این روش اگر کاربر یک کامپیوتر را به عنوان دیوایس مورد اعتماد (Trusted Device) انتخاب کند، می توان به اطلاعات آن آیفون دسترسی داشت. این قابلیت حتی در شرایط خاص ممکن است از طریق کامپیوتری که به عنوان دیوایس مورد اعتماد آیفون نباشد نیز  فراهم شود؛ در این حالت تنها به یک نمونه سه بعدی از اثر انگشت صاحب موبایل برای فریب دادن حسگر اثر انگشت نیاز است.

حالا اپل فرآیند استخراج اطلاعات از طریق یک کامپیوتر مورد اعتماد را بیش از پیش برای سارقان مشکل کرده؛ در روش جدیدی که در iOS11 پیاده سازی شده، تنها استفاده از اثر انگشت برای پشتیبان گیری از اطلاعات روی کامپیوتر کافی نیست؛ اکنون باید پسورد کامل را نیز وارد نمود. این روش دقیقاً مشابه حالتی است که برای قفل گشایی موبایل پس از ریست کامل (Hard Reset) باید انجام شود.

طبق قوانین آمریکا، پلیس می تواند از کاربر درخواست نماید که آیفون خود را با استفاده از اثر انگشت قفل گشایی نماید؛ ولی اگر موبایل مورد نظر مجهز به پسورد باشد، پلیس بدون دریافت حکم های قانونی مورد نیاز، امکان اجبار کاربر به قفل گشایی را ندارد. از این رو اگرچه تغییرات در روش جدید ممکن است آن قدر کوچک باشد که به چشم نیاید؛ ولی قطعاً قفل گشایی را برای پلیس مشکل تر از قبل خواهد کرد.

البته نا گفته نماند که همچنان در استفاده از خود آیفون می توان از اثر انگشت یا پسورد، به تنهایی استفاده کرد و روش جدید فقط در پشتیبان گیری از اطلاعات توسط یک کامپیوتر مورد اعتماد اعمال شده. از سوی دیگر فراموش نکنیم که همچنان اطلاعات آیفون ها روی فضای ابری نیز ذخیره شده؛ لذا یکی از راه های دسترسی سارقان به اطلاعات، شاید از طریق فضای ابری باشد. همچنین اطلاعات ذخیره شده در اپ ها نیز ممکن است از پتانسیل هایی برای فاش نمودن اطلاعات کاربر برخوردار باشند.

هنوز مشخص نیست که چه زمانی این تغییرات در iOS اعمال خواهد شد و البته با توجه به اینکه طبق شایعات قبلی آیفون 8 قرار است فاقد حسگر اثر انگشت باشد، نحوه اجرای دقیق این روش نیز مشخص نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی
    علی | ۲۰ شهریور ۱۳۹۶

    یادمه زمانی از ما بهترون، می‌تونستن تو خیابون یهویی گوشیمون رو بگیرن و توشو چک کنن ?...

مطالب پیشنهادی