ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اکسید TX؛ اولین محصول چری برای بازار اروپا

چندی پیش کمپانی چری با انتشار تصاویری مبهم از یک اتومبیل SUV، از حضور خود در نمایشگاه خودروی فرانکفورت خبر داده بود. حال با آغاز به کار این نمایشگاه، شاسی بلند جدید چینی ها رونمایی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

چندی پیش کمپانی چری با انتشار تصاویری مبهم از یک اتومبیل SUV، از حضور خود در نمایشگاه خودروی فرانکفورت خبر داده بود. حال با آغاز به کار این نمایشگاه، شاسی بلند جدید چینی ها رونمایی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

خودرویی که در فرانکفورت به نمایش گذاشته شده، EXEED TX نام دارد و به گفته مقامات چری سرآغازی بر تولید محصولاتی با استانداردهای بین المللی برای بازارهای جهانی، خصوصا اروپا خواهد بود.

EXEED TX در واقع تجسمی از زبان طراحی نوین چری بوده و پیش نمایشی از محصولات آتی این خودروساز چینی محسوب می شود.

همچنین این خودرو اولین مدلی است که با برند اکسید (EXEED) متولد شده، این برند مختص اروپا بوده و تولیدات چری در قاره سبز با این نام به فروش خواهند رسید.

به گفته مقامات چری در اتومبیل های برند اکسید تاکید ویژه ای بر روی فرایندهای تولید، کارایی بهینه و تکنولوژی های هوشمند خواهد شد.

شاسی بلند TX بر اساس فلسفه طراحی "زندگی در حرکت" (Life in Motion) که "مشتریان جوان، شهرنشین و طرفدار پیشرفت" را هدف قرار داده، شکل گرفته است.

به همین جهت ظاهر آن بسیار بروز بوده و می توان پیکره آن را جذاب و هیجان انگیز توصیف کرد.

در نمای روبرو جلو پنجره بزرگ و عریض به همراه نوار باریک LED که دو چراغ اصلی را به هم متصل نموده، کاملا جلب توجه می کنند. چراغ های اصلی باریک دوقلو با فناوری LED، یکی دیگر از مشخصه های بارز در این نما هستند.

نمای عقب در هماهنگی کامل به نمای روبرو بوده و نوار باریک متصل کننده دو چراغ اصلی در این بخش نیز دیده می شود. در نمای جانبی نیز وضعیت مطلوب بوده و EXEED TX از طراحی هم ترازی با شاسی بلندهای روز برخوردار است.

اگر چه می توان شباهت هایی بین TX و برخی شاسی بلندهای مطرح دیگر پیدا کرد، اما در کل طراحان چری در ترسیم یک هویت مستقل برای این خودرو موفق بوده اند.

در داخل کابین اولین چیزی که جلب توجه می کند، صفحه نمایش بزرگ 10 اینچی است که به صورت ایستاده در قسمت میانی داشبورد نصب شده است.

به واسطه این نمایشگر لمسی راننده می تواند تنظیمات مختلف مربوط به سیستم اینفوتینمنت، امکانات گوناگون و حالت های رانندگی را انتخاب نموده و اطلاعات مربوط به وضعیت خودرو را مشاهده کند.

این شاسی بلند کامپکت از آخرین تکنولوژی های ارتباطی بهره می برد. اتصال مداوم به تلفن همراه هوشمند، تشخیص صدا، وای فای داخلی و سرویس کمک اضطراری چری موسوم به ‘E call’ بخشی از تجهیزات ارتباطی استاندارد TX هستند.

برای راحتی هر چه بیشتر راننده و سرنشینان امکاناتی نظیر سیستم ورود بدون کلید، نمایش اطراف خودرو به صورت 360 درجه، در عقب هوشمند، سیستم کمکی پارک، صندلی های گرم شونده، سقف پانورامیک و امکان شخصی سازی نورپردازی داخل کابین در نظر گرفته شده است.

اکسید TX در اروپا با سه پیشرانه سبز مختلف ارایه خواهد شد. این پیشرانه ها عبارتند از: نسخه هیبریدی (HEV)، نسخه هیبریدی شارژی (PHEV) و نسخه تمام الکتریکی (BEV). اولین مدلی که برای فروش در اروپا برنامه ریزی شده مدل مجهز به پیشرانه هیبریدی شارژی است.

نیروی مورد نیاز این مدل توسط یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ به قدرت 147 اسب بخار و یک موتور الکتریکی به قدرت 107 اسب بخار تامین می شود. وظیفه انتقال نیرو نیز بر عهده یک گیربکس 7 سرعته گذاشته شده و هر چهار چرخ متحرک خواهند بود.

با مشخصات فنی یاد شده TX PHEV برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت تنها به 6 ثانیه زمان نیاز داشته و می تواند به نهایت سرعت 200 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

نکته جالب اینکه مصرف سوخت این مدل بر اساس استاندارد اروپایی NEDC فقط 1.8 لیتر اعلام شده که در صورت تحقق رقم بسیار ایده آلی است. این نسخه از TX در حالت تمام الکتریکی توانایی پیمودن مسافت 70 کیلومتری را دارد.

با توجه به پشتیبانی از فناوری شارژ سریع، باتری های TX PHEV با 30 دقیقه شارژ تا 80 درصد پر خواهند شد. زمان لازم برای شارژ کامل با برق خانگی 220V نیز 4 ساعت اعلام شده است.

اکسید TX نتیجه همکاری چری با برخی از مطرح ترین تامین کنندگان قطعات خودرویی می باشد. برای مثال پلتفرم این شاسی بلند کانسپت که با کد M3X شناخته می شود، در همکاری با کمپانی آلمانی Benteler توسعه یافته؛ Dana و BorgWarner نیز در مهندسی سیستم چهار چرخ متحرک نقش داشته اند. گیربکس شش دنده دستی و هفت دنده دو کلاچه این خودرو توسط شرکت معروف Getrag ساخته شده و Valeo هم برای تامین تکنولوژی های کمکی راننده انتخاب شده است.

نمایشگر 10 اینچی اصلی و نمایشگر 7 اینچی پشت فرمان TX توسط کمپانی بسیار معروف بوش تولید می شود. این شرکت آلمانی در توسعه سیستم های ایمنی و اجزای مدیریت موتور نیز نقش داشته است.

چراغ های LED این شاسی بلند چینی ساخت کمپانی Hella هستند؛ رد پای کانتیننتال هم در توسعه سیستم های الکترونیکی و ارتباطی خودرو دیده می شود، ضمن اینکه تایرهای TX توسط این شرکت مطرح آلمانی ساخته شده اند.

برای ترغیب مشتریان اروپایی، چری شاسی بلند جدید خود را با انبوهی از سیستم های ایمنی فعال و غیر فعال روانه میدان رقابت خواهد کرد. پیشگیری از برخورد، اخطار خروج از بین خطوط، اخطار نقاط کور، محدود کننده سرعت پیشرفته و سیستم تشخیص خستگی راننده بخشی از تجهیزات ایمنی TX به شمار می روند. ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای هم مکمل عملکرد این تجهیزات هستند.

اگر چه تاکنون سطح ایمنی TX توسط مراکز معتبر ارزیابی نشده، اما ChinaNCAP طبق عادت معمول خود پنج ستاره (حداکثر امتیاز) به این خودرو اعطا کرده است!

مدیران چری هنوز درباره زمان دقیق ورود برند اکسید به بازار اروپا، اظهار نظری نداشته اند. در کنار اکسید TX، چری برخی از مدل های دیگر مثل کانسپت تیگو کوپه، تیگو 5X و تیگو 7 را نیز در فرانکفورت به نمایش گذاشته است.

این کمپانی چینی در نظر دارد به منظور کاهش فاصله خود با تکنولوژی روز جهان، در اروپا مرکز تحقیق و توسعه راه اندازی کند.

شرکت نوپایی که حدود 20 سال پیش از یک گاراژ کوچک کار خود را آغاز کرد، اکنون به جایی رسیده که در یکی از معتبرترین نمایشگاه های خودرویی جهان محصولاتش را برای مشتریان اروپایی معرفی می کند.

یقینا متقاعد کردن این مشتریان برای خرید یک تازه وارد آسیایی کار بسیار دشواری خواهد بود، اما سرانجام چینی ها نیز دیر یا زود مثل کره ای ها مسیر خود را پیدا نموده و در مقیاس جهانی به موفقیت خواهند رسید.

سوالی که همواره در چنین مواقعی به ذهن خطور می کند اینست که سهم خودروسازان ایرانی از آینده صنعت خودرو و بازارهای بین المللی چیست؟ آیا باید همیشه شاهد سبقت گیری شرکت های نوظهور از خودروسازان با سابقه ایرانی باشیم یا سرانجام امیدی برای تغییر این وضعیت به وجود خواهد آمد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • HazelNut
    HazelNut | ۲۵ شهریور ۱۳۹۶

    cncap طبق عادت ؟!
    کم نیستن خودروهایی که تو این لیست ۳. ستاره گرفتن و تو ایران هم فروش میرن. طبق عادت !

  • سامان
    سامان | ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

    نظرهاو نخوندم ولی کسی نگفته یه چینی آشغال دیگه !!؟

  • عرفان زارعی
    عرفان زارعی | ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

    همه بدون اینکه امتحان بکنن میگن ماشین چینی بده ولی اگه یک بار سوار بشن کیفیتش را میفهمن که هم قابل رقابت با کره ای هاست هم حد اقل یک چرخش به ماشینای ایران می ارزه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی