ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی موبایل ایرانی Live TV Tycoon؛ شبکه تلوزیونی خودتان را مدیریت کنید

Live TV Tycoon یک قدم رو به جلو برای سبک Idle Games است، اتفاقی که کم پیش می آید توسط بازی های ایرانی بیافتد اما اسید گیمز با حفظ المان های اصلی Idle و پرداخت ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

Live TV Tycoon یک قدم رو به جلو برای سبک Idle Games است، اتفاقی که کم پیش می آید توسط بازی های ایرانی بیافتد اما اسید گیمز با حفظ المان های اصلی Idle و پرداخت به یک ویژگی مهم به واسطه استفاده از المان های عناوین مدیریت توانسته استانداردهای جدیدی برای این سبک به وجود بیاورد.

عناوین Idle Games عموما به خاطر پاداش هایی که به بازیکن ها می دهند محبوب هستند. شاید مکانیزم های گیم پلی محدودیت هایی داشته باشند و نهایت با چند کلیک مهمترین فعالیت ها را انجام دهید ولی توسعه دهندگان با یک سیستم پاداش جالب سعی کرده اند این نقطه ضعف را به جذاب ترین بخش ساخته های خود تبدیل کنند.

عنوان Live TV Tycoon قدمی رو به جلو برای سبک محدود Idle Games به حساب می آید

با بازی های Idle Games می توانید با انجام ساده ترین فعالیت ها به مرحله های بالایی برسید و اگر از بقیه المان های تاثیرگذار روی جذابیت عناوین ویدیویی فاکتور بگیریم، مهمترین عامل موفقیت بازی های این سبک هم همین است و نکته مهم در Live TV Tycoon اینجاست که توسعه دهنده با برداشتن بعضی محدودیت ها توانسته به این هدف برسد.

پیش از آنکه بیشتر پیرامون این مسئله حرف بزنیم، ابتدا بد نیست بگوییم Live TV Tycoon یکی از پر سر و صداترین بازی های ایرانی امسال به شمار می رود. عنوانی که ابتدا در جریان رویداد Level Up که سال گذشته برگزار شد توانست جایزه بهترین ایده را به دست بیاورد و بعدها در نمایشگاه TGC به عنوان خلاقانه ترین بازی معرفی گشت.

بازی آفلاین بوده و تنها برای رتبه بندی نیازمند اینترنت هستید.

موفقیت های پیش از انتشار بازی تا جایی ادامه داشت که بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در مراسمی و چند روز پیش از عرضه رسمی تصمیم گرفت تا نخستین آیین رونمایی از عناوین ویدیویی را به Live TV Tycoon و یک اپلیکیشن دیگر اختصاص دهد. بنابراین عجیب نیست که لقب «پر سر و صدا» را به ساخته اسید گیمز بدهیم.

اما آیا واقعا Live TV Tycoon لیاقت این همه تعریف و تمجید را داشته است؟ احتمالا از روی مقدمه جواب سوال را بدانید ولی بگذارید در اینجا هم قاطعانه پاسخ تان را بدهیم: بله. Live TV Tycoon نه تنها با اختلاف بهترین عنوان سبک Idle ایرانی است بلکه حتی در مقیاس جهانی می تواند از بهترین ها باشد.

در این عنوان تنها یک وظیفه دارید؛ شبکه تلوزیونی خودتان را مدیریت کنید. برای این کار، بازی به شما یک جدول پخش برنامه داده و اکنون باید با گذاشتن برنامه های مختلف درون آن ها سعی نمایید مخاطبین را سرگرم کرده و طرفداران بیشتری را به سمت شبکه ای که دارید بکشانید.

محتویات برنامه ها دارای تفاوت هایی [مثلا ورزشی، آشپزی یا نمونه های بیشتر] بوده و گاهی اوقات پخش یک برنامه در ساعتی مشخص می تواند امتیاز بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.
برای درک بهتر مکانیزم های گیم پلی، بیایید نگاهی به مهمترین منوها که در نوار پایین صفحه وجود دارند بیاندازیم. در اینجا آیکون وسط نشان دهنده جدول زمانی مختص به برنامه های دیروز، امروز و فردا است. بنابراین نه تنها می توانید محتویات در حال پخش یا آن هایی که دیروز روی آنتن رفته اند را ببینید بلکه قابلیت انتخاب برنامه های فردا را هم دارید.

هنگامی که یک شبانه روز به اتمام برسد، بازی به روز بعد رفته و بقیه برنامه ها را پخش می کند و این چرخه تا پایان تکرار می شود. ولی چگونه می توانیم برنامه ها را بسازیم یا از آن ها استفاده کنیم؟ دو راه وجود دارد. یکی اینکه می توانید به بخش بازار [آیکون سوم از سمت چپ] رفته و محتویاتی که می خواهید را با قیمت های مختلف خریداری کنید.

اما راه دوم که از طرفی باعث شده بازی رنگ و بویی متفاوت به خودش بگیرد، نقش داشتن بازیکن در روند ساخت ویدیوها است. با کلیک روی آیکون دوم که شبیه دوربین فیلم برداری است، به بخش تولید برنامه ها رفته و آنجا بسته به سلیقه تان می توانید محتویات مختلفی بسازید.

با رفتن به قسمت اتاق فرمان [آیکون اول سمت چپ] می توانید تجهیزات گوناگونی برای فیلم های خود گرفته یا فعالیت هایتان را در عرصه های دیگر گسترش دهید.
نکته جالب در این بخش، باز گذاشتن دست بازیکن ها است؛ از شخصیت های داستان، ساعت برنامه، تجهیزات استفاده شده برای تولید و تعداد قسمت ها بگیرید تا پس زمینه اتفاقات و انتخاب انیمیشن های گوناگون همگی به عهده خود شما خواهد بود.

همین تنوع و البته قیمت پایین تر ویدیوهایی که بازیکن ها می توانند بسازند [نسبت به برنامه های بازار] موجب گشته تا بازیکن هر از چند گاهی به این قسمت آمده و خودش کارگردانی یک برنامه را به عهده بگیرد. اگر هم فکر کردید چیزی که ساختید خیلی خوب است، می توانید با بقیه بازیکن ها به اشتراک گذاشته و با دریافت لایک، اعتبار کسب کنید.

اینکه ابتدای متن از جمله «برداشتن بعضی محدودیت ها» به عنوان یکی از قابلیت های کلیدی لایو تی وی تایکون یاد کردیم به همینجا اشاره داشتیم. گیم پلی بازی های Idle، حتی آن هایی که با سبک مدیریت ترکیب شده اند، خیلی ساده بوده و خیلی بازیکن را درگیر نمی کنند.

اسکرین شات وسط را نگاه کنید. پرداخت 70 الماس یا تماشای یک ویدیو. قیاس عجیبی است چون هزینه خرید 70 الماس 4000 تومان بوده و هزینه تماشای ویدیو تنها چند ثانیه.

المانی که باعث شده همانند سبک درگ ریسینگ، بعضی از مخاطبین عناوین Idle را خسته کننده بنامند. ولی با ساخته اسید گیمز این مسئله را شاهد نیستیم. گیم پلی به درستی پیچیدگی های لازم را داشته و اکنون بیش از آنکه تنها سرگرمی تان افزایش رتبه تان باشد، از ساخت ویدیو و کارهایی که برای رسیدن به این هدف انجام می دهید هم لذت خواهید برد.

در واقع لایو تی وی تایکون حکم مسافرتی را دارد که جای اینکه تنها به نقطه پایان فکر کنید، از لحظه به لحظه سفر می توانید لذت ببرید و به خاطر همین طراحی عالی گیم پلی به راحتی می توانیم آن را یکی از بهترین های سبک Idle بنامیم؛ حفظ سادگی و اهمیت فراوان پاداش ها با وجود افزایش نسبی پیچیدگی های گیم پلی، بزرگترین دستاورد بازی است.

البته این گیم پلی زمانی جذابیت واقعی خودش را نشان می دهد که با یک گرافیک جذاب ترکیب شده باشد و در لایو تی وی تایکون به خوبی این مسئله مشاهده می شود. رنگ بندی خوب بخش های مختلف، تنوع موجود در آیکون ها و توجه فراوان به جزییات در کنار یک رابط کاربری عالی باعث شده تا از همان ابتدا با بخش بصری ارتباط برقرار کنید.

هر شبانه روز در بازی نزدیک به 4 ساعت در دنیای واقعی طول می کشد. البته اگر دیدید حوصله ندارید، می توانید با الماس هایتان که به راحتی به دست می آیند [با افزایش سطح] از شتاب دهنده استفاده کرده و سرعت پخش برنامه ها را افزایش دهید.
ولی متاسفانه این زیبایی موفق نشده تا راهش را به بخش صداگذاری باز کند. صدای شخصیت ها هنگام ساخت ویدیو کاملا مناسب اتمسفر بازی بوده و از این دیدگاه نمی توان ایرادی گرفت. اما موسیقی بازی خیلی کوتاه است و بعد از چند دقیقه به راحتی جذابیت خود را از دست می دهد.

با توجه به اینکه با عنوانی بی پایان رو به رو هستیم، دوست داشتیم توسعه دهنده از قطعه های بیشتر یا طولانی تری برای ساخته اش استفاده کند که اینگونه نشد. امیدواریم در آپدیت ها، اسید گیمز ضمن رفع باگ ها و بعضی مشکلات تکنیکی به این قسمت هم توجه کند.

صحبت هایمان را اینگونه به پایان می رسانیم که لایو تی وی تایکون با اهمیت بیشتر به گیم پلی نسبت به عناوین هم سبک، گرافیک کارتونی جذاب و ویژگی های مثبت فراوان خود توانسته در کنار بدو دهقان بدو، پسر خوانده، دنده دو و تیزبال به لیست بهترین بازی های ایرانی امسال راه یابد.

دانلود بازی از کافه بازار

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • AmrH
    AmrH | ۳۱ شهریور ۱۳۹۶

    @Hadi.Tj
    بنویسن که چی؟ اپل پاکش کنه؟ دولوپرها به اپل اعتماد ندارن ...

  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۳۱ شهریور ۱۳۹۶

    خیلی ضد حاله کل متن رو بخونی و حال کنی، آخرش ببینی فقط برای اندروید برنامه داره... واقعا این دولوپرهای ایرانی چی فکر میکنن پیش خودشون؟ وقتی یه بازی که اینقدر سرش فکر شده و هزینه و زمان گذاشته شده رو میخوای معرفی کنی، اصلا کار سختی نیست 4-5 نفر iOS Developer هم استخدام کنی برات کد iOS بزنن... اینجوری احتمال موفقیت و پیشرفت برنامه اتون خیلی خیلی بیشتر میشه...
    و یه نکته هم به دیجیاتوی عزیز: لطف میکنید موقع معرفی اپلیکیشن اولش یه خط بنویسید که این اپلیکیشن برای چه پلتفرم هایی نوشته شده، بخدا ثواب داره که وقت کاربر و اینجور نگیرید...

    • Mohammad
      Mohammad | ۳۱ شهریور ۱۳۹۶

      خب اپل دست نگیر

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

    واقعا جای چنین عناوینی در بین تمام بازی ها نه تنها ایرانی خالیه. بازی های مدیریتی با ایده های نو همیشه جواب میدن. نمونش باز یهای مدیریت استادیو بازی سازی که تو استیم زیاد هست و خیلی هاش فروش خوبی داشته. بازی هایی مثل مدیریت بانک، مدیریت استادیو فیلم سازی و.. اگه با کیفیت ساخته بشن خیلی امتیاز خوبی میگیرن و از لحاظ اقتصادی هم پولسازن. مثلا Planet Coaster در زمینه ساخت و مدیریت شهربازی خیلی موفق بود یا Prison Architect در زندان.

  • امیر مرزبان
    امیر مرزبان | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

    ایده بازی جالبه

مطالب پیشنهادی