ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هشدار دانشمندان درباره گسترش «اَبَر مالاریا» در جنوب شرقی آسیا

دانشمندن درباره گسترش سریع نوع خاصی از بیماری مالاریا در جنوب شرقی آسیا هشدار داده اند که داروهای فعلی روی آن هیچ تاثیری ندارد. این بیمای که «ابر مالاریا» نام گرفته اولین بار در کامبوج ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۶

دانشمندن درباره گسترش سریع نوع خاصی از بیماری مالاریا در جنوب شرقی آسیا هشدار داده اند که داروهای فعلی روی آن هیچ تاثیری ندارد. این بیمای که «ابر مالاریا» نام گرفته اولین بار در کامبوج دیده شد اما به سرعت به کشورهای دیگری از جمله تایلند، لائوس و ویتنام گسترش یافت.

پروفسور «آرجن دوندراپ» رئیس تیم تحقیقاتی «آکسفورد تروپیکال» از احتمال گسترش این بیماری به دیگر نقاط جهان بویژه آفریقا ابزار نگرانی کرده است.

هرساله حدود 212 میلیون نفر به مالاریا مبتلا می شوند. این بیماری که یکی از دلایل اصلی مرگ و میر کودکان است، از طریق انگل بوجود آمده و توسط پشه های خونخوار منتقل می شود. اولین گزینه درمانی مالاریا،مصرف داروهای «artemisinin» و « piperaquine» است اما ظاهرا انگل مالاریا نسبت به این داروها مقاوم شده است.

پروفسور دوندراپ تاکید می کند که در ویتنام 30 درصد و در کامبوج 60 درصد درمان ها بی اثر بوده اند. مقاومت این انگل در آفریقا که 92 درصد کل موارد ابتلا به مالاریا در آن رخ می دهد، فاجعه بار خواهد بود.

رئیس این تیم تحقیقاتی می افزاید ما زمان زیادی نداریم و باید پیش از این بیماری مرگبار از کنترل خارج شود، از گسترش آن جلوگیری کنیم.

هرساله حدود 700 هزار نفر بر اثر مقاوم شدن عوامل بیماری زایی جان خود را از دست می دهند و محققان هشدار داده اند در صورت ادامه این روند تا سال 2050، این تعداد به میلیون ها نفر خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۲ مهر ۱۳۹۶

    مالاریا انگل جالبیه! سازمان بهداشت جهانی تو سال 1955 تصمیم گرفت با داروی ضد مالاریا و سم‌پاشی خونه ها، پشه هارو نابود کنه!! ولی به مرور زمان پشه ها به سم و خود انگل به دارو مقاوم شد...
    اگه داروی قطعی واسه از بین بردن انگل کشف نشه و فقط با این داروها سرعت انتشارش رو کند کنن میتونه در حد ابولا، شایدم قویتر از اون! خطرناک بشه...

مطالب پیشنهادی